Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?

Vierailija
03.01.2017 |

Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.

Kommentit (2180)

Vierailija
2141/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran porukkamökkibileissä yksi yritti pitää kirjaa mitä kukakin on velkaa sen perusteella paljonko kukakin söi. Hiki päässä juoksi kirjaamassa kuka otti toisen makkaran. Olin ajatellut että jokainen maksaa x summan ja sillä siisti. Alkoi v***aa se vahtiminen.

Täytyy sanoa että pienikokoisena naisena voisi alkaa ärsyttää jos nyyttikestejä olisi todella usein, kun syön neljänneksen siitä mitä ylipainoiset miehet. Käytännössä siis maksaisin miesten ruuat. Mutta ei tuollainen kirjanpitokaan ole tietysti toimiva ratkaisu, en tiedä mikä olisi... Tuli vaan mieleen että ehkä tuo kirjanpitäjä yritti olla reilu kaikille vaikka tilannetaju petti.

Mä olen pienikokoinen nainen enkä syö lihaa lainkaan, mutta silti ei ole koskaan kaivellut maksaa omaa osuuttani.

Vierailija
2142/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni antoi minulle kerran joululahjaksi pullokuitin

(Hänellä esim kaksi sijoitusasuntoa). 

Sain isältäni 30v lahjaksi jostain lehdestä leikatun jeesus pelastaa lappusen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frendi muuttunut 50 täytettyään saidaksi.  Kaikki ruuat punalappua.. ei käy missään, ei osta mitään. Istuu kotona ja iloitsee ku ruuat maksoi 50 senttiä..

Palkka yli 100tonnia vuosi. Pääomatuloja = 20k€ vuosi.. 

Muuta omaisuutta ehkä miljoonalla.

Vierailija
2144/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut rahasta pulaa kun olin lapsi, mutta vanhempani olivat todella säästäväisiä. Tai äitini oli. Äiti ei priorisoinut esim. sopivia vaatteita/ kenkiä lainkaan tärkeisiin asioihin, vaan jokin vaate tarvittiin, se ostettiin AINA alesta, ihan sama oliko sopiva vai ei (siis oliko pari kokoa liian iso, aivan sama, kunhan oli halpa). Jouduin 11-vuotiaana käyttämään Miesten M-koon talvitakkia, koska se oli ollut halpa, ja tarvitsin talvitakkia. Olin silloin vielä todella pienikokoinen. Kiusattiin joo, onhan se koomisen näköistä kun pieni tyttö kulkee aikuisen miehen talvitakissa.

Kengät olivat usein eriparia, siis eri kokoa. Mutsilla kun oli kaveri tavaratalossa töissä, jossa sitten myymättä jäääneet kengät joissa oli vikaa heitettiin menemään, ja äidin kaveri otti sieltä aina äidille kenkiä. Kengänkokoni oli 35, mutta kuljin kengissä joissa toinen kenkä oli kokoa 38 ja toinen 36. Äidin mielestä ei se ollut niin justiinsa.

Sukat oli myös aivan turhuutta, koko perhe käytti miesten tennissukkia,kätevään sinänsä, mutta p*rkeleen noloa näyttää semmoselta hessuhopolta liian isot sukat jalasta valuen.

Nyt kun itsellä on lapsia, olen tosi tarkka että kulkevat mukavisssa, sopivissa ja tarpeellisissa vaatteissa. Pienempänä tuntui että tärkeintä oli vaan saada kaikki mahd. halvalla, ja sitten kärvisteltiin mutta pääasia että rahaa säästyi. Ymmärrän tuollaisen säästäväisyyden jos oikeasti on tiukkaa rahasta, mutta meillä ei ollut. Enemmän meni rahaa varmaan siihen kun aina piti olla paskin mahdollinen auto, jota sitten jatkuvasti korjattiin ja paikattiin.

-Nainen 34-v

Ei pahalla, mutta onko äitisi jotenkin ns päävikainen? Ulalla muusta maailmasta, elää omassa kuplassaan, joku ylettömän boheemi ituhörhö? Järkyttävää. Melkeinpä lapsen hoidon laiminlyöntiä. Ihan rajalla.

Vierailija
2145/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahden työkaverini kanssa muutama vuosi sitten Brasiliassa työmatkalla.

Käytiin syömässä ja ruoka maksoi minulta ja kaverilta vajaat 40 Realia per henkilö.

Heitettiin laskun tultua kaverin kanssa 50 Realia käteisenä pöytään ja sanottiin vielä ääneen että jätetään loput rahat tipiksi.  (10 Realia on noin 1,6 Euroa). 
Tämä seurueen kolmas henkilö laskeskeli, että hänen ruokansa maksoi 30 Realia ja heitti siihen pöytään 20 Realia, koska laskeskeli että pöydässä oli nyt yhteensä 120 realia ja ruoat maksoivat yhteensä luokkaa 110 Realia. 
Sitten kun tarjoilija toi pöytään palautuksena noin 10 Realia kolikkoina, niin tämä 20 Realia pöytään laittanut pisti ne palautetut rahat omaan taskuunsa. Tarjoilijalle ei siis jäänyt tippiä lainkaan vaan antamamme tipit menivät osalta tuon kolmannen hepun ruokaan ja palautukset hänen taskuunsa.

Melko röyhkeää käytöstä.

Mutta kuulin että tämä sama heppu oli aiemmin tehnyt niin,  että kun olivat olleet viikon työmatkalla ja siellä käyneet porukalla lounaalla, niin hän tilasi aina tupakka-askin jokaisen lounaan yhteydessä ja sitten tietysti loppulasku jaettiin kristillisesti tasan pöydässä olijoiden kesken, koska kaikkihan söivät samaa lounasta joka maksoi kaikille yhtä paljon.

Vierailija
2146/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen lapsille se on yhtä helv ettiä jos molemmat vanhemmat ovat pihejä.

Exukkoni vanhemmat valehtelivat lapsilleen jo pienestä kuinka köyhiä ovat. Jotta lapset eivät olisi mitään haluneet, toivoneet tai vaatineet.

Omakotitalo ja moottorivene, joka myöhemmin vaihdettiin purjeveneeksi. Kaksi etelänmatkaa per vuosi, kun lapset olivat teinejä niin ei tarttenut ottaa mukaan. Auto max viisi vuotta vanha.

Lapsiin ei vaan ollut rahaa, 

Exäni peri vanhempiensa pihiyden.  Mihinkään ei ollut rahaa, kaikki tekemiset oli turhaa, uudet huonekalut, sisustus, lastenharrastukset, viikkorahat kaikki menkin sitten lopulta mun pussista. Meillä oli omat rahat.

Jos olisin yhtä saita kun exäni niin lapsemme olisi kärsineet.

Saidat ovat myös tunnepuolella jäykkiä ja saitoja.

Vierailija
2147/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin lomalla appivanhempieni luona etelässä. Sanotaan nyt vaikkapa espanjassa. Asuivat siellä 60 veestä lähtien.

Olin siellä heidän lapsenlapsiensa kanssa, mieheni heidän poikansa jäi kotiin.

Itse halusivat meidät sinne.

Toin kassettain ruokaa lähikaupasta. Lasten herkut ostin.

Käytiin sitten syömässä kiinalaisessa, minä tarjosin. Maksaessa laitoin myös tipin. Anoppi nappasi sen siintä pöydältä ja laitto omaan lompakkoonsa, mistä kaivo pari penniä tipiksi.

Toi viikko kun oltiin heidän luonaan niin mulla meni enemmän rahaa ruokiin kun olis mennyt jos oltais jääty kotiin. Syötinhän omat appivanhempanikin.

Vierailija
2148/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käydessään anoppi varastaa WC paperit. Nyt teinkin niin että kun taas piti mennä vessaan niin ei ollutkaan mitään paperia. Yritti huudella että tuo paperia oli ripuli, sanoin vain että itse otti viimeiset paperit.. joutu lähtemään kakkaisena kotiin.

Voi kai sinne pari Lidlin rullaa jättää kotiin viemisiksi. Koko 8 rullan pkt:han tekee pari euroa.

Vierailija
2149/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksa hotellilomista. Olen kymmenen vuoden sisään käynyt varmaan 20 kertaa Holiday clubin osake-esittelyissä. Hinnat on vaihdelleet 29-129€ välillä (2+2 henkeä). Normaalihinta jopa 600€. 1-3 yötä kerrallaan. Istumme puolison kanssa pari tuntia esittelyssä ja loman hinta on murto-osa normaalista.

Oikeesti?? Jonnekin Kuhmoon ja taas parin vuoden kuluttua uudelleen? Eikö siellä edes tarkisteta nimilistoja, että samat töötisköt istuu siellä paikalla katse lasittuneena ja lähtee sitten lähimarketista ostamaan evästä huoneeseensa? Jumankauta. Ja tämä ei ollut ihaileva kommentti, vaan että uskomatonta millaisia nihilistejä täällä vippailee normaalien ihmisten joukossa.

Vierailija
2150/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäväisyys on hyve mutta liian pitkälle vietynä sairasta.

Olen nähnyt työkaverilla parsituttuja alushousuja. Hänellä siis on noin 60 000 euron vuositulot. Rahaa hän ei koskaan tuhlaa mihinkään. Asui vanhempiensa luona näiden kuolemaan saakka eli yli viisikymppiseksi. Viinaa juodaan kyllä jos firma maksaa tai joku muu tarjoaa, mutta kun tulee aika tarjota muille tai maksaa kimppataksi, lompakko onkin "unohtunut" kotiin.  Ei ottanut osaa toisen työkaverin 50v kimppalahjaan ( 5 eurolla) koska "ei oo pakko".  Huhujen mukaan tileillä on miljoonaomaisuus. Perillisiä ei tietenkään ole joten rahat menee joskus huitsin nevadaan kun tyyppi ei itse osaa niitä eläessään käyttää.

Toinen työkaveri kantaa työmaalta kotiin kaiken irtaimen mitä voi itse käyttää tai myydä eli wc-paperit, talouspaperit, suihkusaippuat, maalit, crc:t jne.  Sama henkilö söi bioastiaan heitettyä vanhentunutta ruokaa. Näin säästyy omat eväät seuraavalle päivälle. Tyypillä on myös porttikielto pariinkin eri ruokaravintolaan jossa on käytössä seisova pöytä, koska henkilökunta huomasi hänen tekevän eväitä mukaansa. Matkoilla käydään syömässä hotellien ilmainen aamupala jos se vaan onnistuu. Takki vaan jonnekin jemmaan ja pokkana syömään.

Tyyppi tankkaa autonsa Venäjällä ja on omien sanojensa mukaan ostanut Suomesta viimeeksi bensaa 1997. Tällöin 4 litraa että pääsee juuri ja juuri rajan taakse tankkaamaan.  Oli myös käynyt tankkausreissulla tapaamassa paikallista ilolintua. Sovittu rahasumma oli laitettu yöpöydälle ja käyty hommiin. Toimituksen jälkeen mies otti osan rahoista takaisin koska "kyyti ei ollut sen arvoista".

Myöhemmin tyyppi sai paikallisilta korstoilta tosi pahasti turpaansa.

Olen siitä ikuisesti kiitollinen.

Ääänd we have a winner: paristut alushousut. Oletuksena siis, että varaa olisi mutta piheys. 

Vierailija
2151/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ensimmäisessä Mielensäpahoittaja-elokuvassa päähenkilön vaimo muuttanut pois kotoa, kun sai tarpeekseen miehensä kitsastelusta? Äijä ei antanut esimerkiksi lämmittää omakotitaloa tarpeeksi. Elokuvassa saidan ihmisen pakonomainen käytös ja piittaamattomuus läheisiä kohtaan esitettiin mielestäni oikein valaisevasti.

Vierailija
2152/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas kuin kroisos, silti jättää laskun ravintolassa naiselle ja kaapii vielä naisen lautaselta salaatit evääksi seuraavalle päivälle. Rahaa siis todella on, ei käy enää töissä, koska ei tarvitse, ostelee asuntoja ym. mutta ihan tavallisissa arkipäivän asioissa aivan sietämättömän saita ukko.

Vierailija
2153/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pussi kirjoitti:

Minä korjaan revenneen kauppakassin teipillä. Eli jos on tullut reikiä esim. terävästä makkara tms. muovipaketin reunasta. Kauppakassista saa vielä hyvän roskapussin. Roskikseen ei valu mitään,

kun pussi on korjattu.

Eikö teippi maksa enemmän, kuin useampi uusi pussi?

Mä paikkaan myös muovipussin reiät teipillä. Teipin otan työpaikan toimistotarvikekaapista. Enkä mä edes osta muovipusseja vaan niitä tulee milloin mistäkin ilmaiseksi.

Varas

Vierailija
2154/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beilee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi, laskee minuutteja kuinka kauan vettä lasketaan suihkussa käydessä. Kuulemma kahdesta viiteen minuuttiin on riittävästi.

Oikeasshan anoppi on. Ei kenenkään tarvitse puolta tuntia suihkussa lorotella, se on hulluutta.

Ei pitkää tukkaa, johon pitää shampoon jälkeen hoitoainekin laittaa, ja sen vaikuttaa, parissa minuutissa pestä. Sit itse tykkään pesusienellä huolellisesti pestä iholta kuonan pois, sheivata karvat ja muutenkin nauttia lämpimästä vedestä ja mietiskellä suihkussa niin kyllä siellä se puoli tuntia usein menee.

Onnea on oma kaivo, maksaa vaan sähköstä jolla vesi lämpiää ja jolla se kaivosta nousee. Mullakin pitkä tukka. Ensin huolellinen kastelu, sitten hoitoaineen levitys latvoihin suojaamaan latvoja shampoolta. Tämän jälkeen ensin nopea pinnallinen shampoopesu, ja sitten toinen vaahdotus, huolellisesti. Sitten vielä hoitoaine latvoihin ja pituuksiin, hiukset kiinni, ja huolellinen peseytyminen, sheivaus, meikkien poisto, ja vielä kasvojen pesu konjac-sienellä. Kyllä siinä aikaa menee. Tähän päälle vielä ajoittainen metallienpoistokäsittely hiuksille, kun kaivovedestä kaikkea hiuksiin kertyy, ja näin yli takapuolen ylttävien hiusten kanssa huolellinen hoitaminen on erittäin tärkeää.

En minä noin pihi ole. Maksan mielelläni kaikesta käyttämästäni vedestä. En kuitenkaan lotraa. 

Vierailija
2155/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini (75 v.) käyttää vessapaperin pariin kertaan. Kun eihän se paperi pienen pissan kuivaamisesta paljon kastu, niin sen voi jättää siihen vessanpöntön viereen kuivumaan ja käyttää seuraavalla kerralla uudestaan. Vessaa ei myöskään vedetä kuin ison hädän jälkeen.

Muitakin pihistelyjä on, mutta tämä menee mielestäni jo liian pitkälle.

Mahtaa vessassa haista

Vierailija
2156/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini (75 v.) käyttää vessapaperin pariin kertaan. Kun eihän se paperi pienen pissan kuivaamisesta paljon kastu, niin sen voi jättää siihen vessanpöntön viereen kuivumaan ja käyttää seuraavalla kerralla uudestaan. Vessaa ei myöskään vedetä kuin ison hädän jälkeen.

Muitakin pihistelyjä on, mutta tämä menee mielestäni jo liian pitkälle.

Mahtaa vessassa haista

Minun isoäitini pesi talouspaperiarkit, kuivatti nätisti ja käyttii uudelleen. 

Pihisteli pesuaineen ja veden kanssa ja vähänpä oli tunkkainen tuoksu asunnossa.

Hän on tosin jo kuollut yli 10 vuotta sitten.

Vierailija
2157/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni oli valehdeltu, että en haluaisi tarjota mitään perheen ulkopuolisille ts. en ole vieraanvarainen, vaikka on ihan puppua.

Ensinnäkin oliin valittanurt joskus tilanteista, missä jotkut lapseni kaverit tulivat mukaan joihinkin reissuihin tai vaikka vaan kauppaleskukseen tai leffaan ja maksoin näillä reissuilla aina jotain näille lapsille.

No, Näiden lasten kanssa se ei ikinä toiminut toisinpäin, eli lapseni ei ollut ikinä heidän kanssaan missään, missä vanhempi olisi tarjonnut jotain.

Aluksi ei haitannut, mitä nyt pienistä summista, mutta muutaman kerran jälkeen aloin pyytämään aina rahaa mukaan eli sanoin kaverille, että saat tulla, mutta pyydä äidiltäs xx rahaa eli esim. leffalipun hinta. Itse olisin antanut myös syömisiinkin rahaa jos lapseni menee jonkun mukana esim. leffaan tai Linnanmäelle. Monesti erään lapsen äiti ei laittanut mukaan kun tasarahan esim. johonkin lippuun. Enhän voinut lapsen antaa olla syömättä koko päivää, joten tarjosin sitten ruuat. Ja noita kertoja oli usea.

Koko tarinaa en voi kertoa, mutta joku päätti luotsata lokakampamjan itseäni kohtaan ja tuo "itsekkyys" muka rahojen kanssa oli vedetty kierosti mukaan eli en kuulemma halunnut tarjota mitään, kun pyysin vanhemmilta rahaa. No Sherlock nyt olen alkanut pyytämään joka kerta. Nyt kyseessä siis uudet lapset ja uudet vanhemmat, mutta en tiedä jos pitävät hassuna että pyydän vieraalle lapselle rahoja mukaan. En vaan halua, että käy niin, että tarjoan vuodessa vieraalle lapselle 100€ edestä ja sieltä ei tarjota mitään.

Samoin hieman ärsytti sukulaisen majoittaminen noin vuodeksi. Ei minua haittaa täysi ylläpito joku pari viikkoa, mutta sellainen vuosi ärsytti hieman.

Ja en ole hyvätuloinen. Hyvätuloisen on tietenkin helpompi olla "epäitsekäs" ja super vieraanvarainen tuollaisissa tilanteissa.

Kyllä meilläkin lokkeilijoita löytyi lasten kavereista. Ei niinkään ne lapset, vaan vanhemmat. Suurimman osan kanssa vastavuoroisuutta oli, mutta ns. suurituloisen perheen äiti, hieno rouva odotti ilmaista, pettyi. 

Vierailija
2158/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani henkilö,

1. Jos palauttaa pulloja, niin pullorahat tulee nostaa käteisenä, sillä jos sen pullonpalautuksen ottaa ostosten yhteydessä, tulee vähemmän bonuksia.

2. Autolla ei saa kiihdyttää, sillä se vie bensaa. Moottoritiellekin ajetaan vaihde vaihteelta 1-2-3-4-5.

3. Auton ilmastointia ei voi käyttää, sillä se vie enemmän bensaa (tämä todettu jo yli 10 vuotta sitten, milloin bensan hinta oli kohtuullista).

4. Vedentulo hanasta oli todella syynissä.

5. Sähkön kulutus oli todella tarkkaa, kahvikin oli juotava heti sen keittämisen jälkeen, jotta keittimen voi sammuttaa ja lämpölevyä ei saanut käyttää.

Moottoritielle ykkösvaihteella? Ehkä ei kuitenkaan.

Eikö auto kiihy?

Vierailija
2159/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkiksen kotona joskus kasarilla ihmettelin yläkerran vessassa hillitöntä kassia täynnä tyhjiä vessapaperirullia. DI -isä kuulemma halusi tietää vuosittaisen kulutuksen ja tietty myös rahallisen. 3 lasta, ei varsinaisesti mikään suurperhe.

Sen verran sairaalta kuulosti touhu, että ajattelin etten noin pihiin sukuun kyllä sovellu.  Siihen se jäikin, varsinkin kuultuani vielä ukon lauluäänen.

Vierailija
2160/2180 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosework kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi, laskee minuutteja kuinka kauan vettä lasketaan suihkussa käydessä. Kuulemma kahdesta viiteen minuuttiin on riittävästi.

Tuohan on vaan järkevää. Veden lämmitys maksaa vaikka tätähän citycihreät eivät tiedä.

Meillä on 18 eu /kk/henkilö vesimaksu. Plus kaksi koiraa, joiden mahanaluset ja käpälät on paras joko pestä likakelillä(metsälenkit lähes joka kerta) tai nyt helteillä muuten kasteltava viilennystä varten.

Vedenkulutus mittarikohtainen, joten joulukuussa odotettavissa aina ylimääräinen vesilasku, noin about 500 eu.Eli joululahja !

Tiski -ja pyykkikoneessa pesemme aina täysiä koneellisia, ei vajaita.

Suihkukäyntejä lyhennetty-ei jäädä lojumaan suihkun alle.

Pihaa ei kastella.

Eli en kyllä todellakaan halua ketään puolen tunnin suihkutteluihin meille.

Suihkussa toki saa käydä , mutta ei kiitos jäädä sinne turhaan.

Jos haluaa lotrata veden kanssa- mars uimahalliin tai kylpylään.673

Minulla on todella hyvä säästövinkki sinulle. Jos lopetat suihkussa käymisen kokonaan, säästät vielä enemmän.

Ei kuivaa koiria, voi pestä hiukset koirasta valuvalla vedellä.