Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa neuvoja liukkaalla ajamiseen!

Vierailija
03.01.2017 |

En yksinkertaisesti käsitä miten liukkaalla pitäisi ajaa, että olo olisi turvallinen. Minulla on ollut ajokortti yli 10 vuotta, mutta talviajoa olen aina vältellyt. Nyt, kun on pakko ajaa, on edessä opettelu.

Ajan pääasiassa kaupunkiympäristössä. Minulla on uudehko auto ja uudet nastarenkaat, joten sillä puolella ongelmaa ei ole (luistonestoa autossa tosin ei ole). Tiukoissa mutkissa ajan todella hiljaa, muut ajavat aina reilusti nopeammin. Silti auto lähtee usein luistamaan, ja se on minusta pelottavaa. Miksi niille kovemmin ajaville ei käy näin? Yritän pitää käännökset rauhallisina ja vauhti on tosiaan hiljainen, mutta silti auto luistaa. Risteyksistä on välillä vaikea päästä liikkeelle, kun pyörät sutivat, mutta tätä ongelmaa näyttää sentään olevan muillakin.

Eniten pelkään loskasohjo/jää -yhdistelmää. Kaistojen ylittäminen on pelottavaa, kun välissä voi olla isokin kerros liukasta loskaa. Maantiellä en varmaan uskaltaisi ollenkaan vaihtaa kaistaa, kun en tiedä tai osaa ennakoida kuinka kovasti auto lähtee luistamaan.

Onko kellään mitään hyviä vinkkejä? Ainoat joita olen itse keksinyt ovat hitaasti ajaminen ja liikkeiden rauhallisuus, mutta ne eivät auta tarpeeksi. Enkä ymmärrä miten muut voivat ajaa kovempaa ilman ongelmia.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2010 Yariksessa ei välttämättä ole sutimisenestoa tai ajonvakautusta, riippuu varustelutasosta. Joten autossasi tuskin on, jos se kiihdyttäessä pyrkii sutimaan ja mutkissa lähtee luistelemaan.

Sitten vain harjoittelemaan jonnekin öiselle parkkipaikalle tms. Se aiemmin mainittu perstuntuma on talviajossa tärkeä. Ja lisäksi, jos saat harjoittelusta varmuutta talviajoon, ei pieniä luistoja tosiaan tarvi pelätä.

En nyt sano, että AP on tällainen, mutta monet tuntuvat ajan talvikeleillä niin ylivarovaisesti, ettei auto vain sutisi, ABS:t rutisisi tai auto hieman puskisi/perä lähtisi lievään luistoon. Nuo kaikki on kuitenkin tiettyyn rajaan asti normaaleita talviajotilanteita, joita voi myös ajossaan hyödyntää. Ylivarovaiset, täysin muusta liikenteestä poikkeavasti käyttäytyvät kuskit kyllä hieman ärsyttävät, jos itse ajat sellaisen perässä.

Vierailija
82/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kysymyksenasettelu on absurdi. Pitää nimenomaan olla liukasta, jotta olisi hyvä ajella. Kuivan kelin varalle kannattaa olla liukkaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava tosiasia on se, että useimpien työläisten on ajettava talvella, jos mielii työpaikalleen päästä. Julkinen liikenne on olematon kaupunkien keskustan ulkopuolella missä tahansa Suomessa.

Minä olen ajanut autoa ympäri vuoden 20 vuotta. Yhden kerran auto lähti luisuun, vaikka ajoin 30 km/h ja olin hyvissä ajoin alkanut hiljentää vauhtia kääntymistä varten. Luisui vain pikkuhiljaa pöheikköön, enkä mahtanut sille yhtikäs mitään. Onneksi olin 100 m päässä kotona, kävelin sitten sinne ja mies tuli vetämään maasturillaan autoni ojasta. Puskuri irtosi jäävalliin osuessaan, mutta ei pahemmin mitään kolhuja tullut. Onneksi ei lapsi ollut kyydissä, olisi varmasti saanut trauman.

Minä en jännitä talviajoa, vaikka onhan se inhottavaa, että isot tiet suolataan heti kesäkuntoon ja sitten asuma-alueilla on peilikirkkaat tiet, joilla ei voi kahtakymppiä kovempaa ajaa. Jotenkin tuo teiden talvikunnossapito on aiva retuperällä. Sekin ottaa päähän, että heti kun lunta tulee, käydään ajamassa kasa soraa teille. Aura-auto ei vissiin kuulu enää kalustoon.

Minä ajan talvisin huomattavasti huolellisemmin kuin kesäisin. Vauhti on pienempää, alan hidastaa paljon aiemmin ennen kääntymistä. Vältän ohittamista polanteen yli, ja jos esim. risteyksessä pitää ylittää polanne, ohjaan auton hitaasti sen yli, ettei auto lähde muljahtelemaan. Turvaväliä pidän paljon isompana kuin kesällä. Äkkijarrutuksia tai äkillisiä ratinvääntöjä pitää välttää.

Vierailija
84/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.

Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.

Ne ohittelijat sen vaaran aiheuttaa.

Vierailija
85/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.

Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.

Mun taakse ainakin kertyy jonoa, vaikka ajaisin ylintä sallittua nopeutta. En katso että se olisi minun vikani, vaan kyllä se on niiden vika jotka ajavat ylinopeutta, tai eivät huomioi keliä vauhdissaan.

Vihaan tuota ohitettavan syyllistämistä vaarallisista ohituksista. Ohitus on AINA sen ohittajan ongelma eikä ohitettavan. Kyllä siitäkin huolimatta että ohitettavan pitää olla häiritsemättä ohitusta, niin ei ole ohitettavan ongelma jos ohittaja päätyy nokkakolariin koska on niin idiootti.

Itsekin ajan talvella ja etenkin huonolla kelillä varovasti, mutta kyllä se niin on ettei sinne liikenteeseen voi lähteä tientukoksi jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta. Siinä mielessä usein on sen tientukon vika että ihmiset joutuvat ohittamaan. Toiset voivat ajella liikenteessä kiireettä ja kun huvittaa, mutta kun osa meistä kuskeista on töissä niin meillä ei ole aikaa tuhlata ajamalla jatkuvasti 65-70km/h jonkun perässä koska "hui talvi!". Jos ei uskalla ajaa 80km/h talvella hyvällä tiellä valoisaan aikaan niin parempi etsiä vaihtoehtoinen kulkuneuvo tai ajaa vaikka yöllä.

Ei ole pakko vetää elämäänsä niin tiukille, ettei voi ajaa 10km alle YLIMMÄN sallitun nopeuden. Jos joku idiootti on järjestänyt elämänsä niin, niin siinäpä ratturaivossaan kärttyilee, en välitä.

Vierailija
86/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille ei ole itsestäänselvyys että jos auto ei liiku liukkaalla eteenpäin siihen ei auta kaasun painaminen.Näitä on nähty uskomattoman paljon...

Ja miehethän eivät koskaan näin tee...

Ei tietenkään :D

Vierailija
87/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koeajolle uudella autolla, siihen loppuu pelleily. Kokeilet nelivetoista BMW:tä, Audia, Subarua tms. Sen jälkeen palaat kertomaan palstalle, mikä ero on ajamisessa. Kaistan vaihto pöpperössä on turvallista, kun kaikki pyörät autossa vetävät.  Sopivalla kaasupolkimen annostelulla mutkat ovat kuin lasten leikkiä ja kaikissa uusissa laatuautoissa on elektronisia apuja liukkaalle.

P.S. Nyt on hyvät Subaru-kelit 

t. Subaru-tyttö -88

Vierailija
88/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ohittelijat sen vaaran aiheuttaa.

Nysväri ajattelee noin...

No, minä ohitan vaikka koko jonon kerralla ilman sen kummempia tunnekuohuja.

Vierailija
89/90 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun taakse ainakin kertyy jonoa, vaikka ajaisin ylintä sallittua nopeutta. En katso että se olisi minun vikani, vaan kyllä se on niiden vika jotka ajavat ylinopeutta, tai eivät huomioi keliä vauhdissaan.

Vihaan tuota ohitettavan syyllistämistä vaarallisista ohituksista. Ohitus on AINA sen ohittajan ongelma eikä ohitettavan. Kyllä siitäkin huolimatta että ohitettavan pitää olla häiritsemättä ohitusta, niin ei ole ohitettavan ongelma jos ohittaja päätyy nokkakolariin koska on niin idiootti.

Itsekin ajan talvella ja etenkin huonolla kelillä varovasti, mutta kyllä se niin on ettei sinne liikenteeseen voi lähteä tientukoksi jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta. Siinä mielessä usein on sen tientukon vika että ihmiset joutuvat ohittamaan. Toiset voivat ajella liikenteessä kiireettä ja kun huvittaa, mutta kun osa meistä kuskeista on töissä niin meillä ei ole aikaa tuhlata ajamalla jatkuvasti 65-70km/h jonkun perässä koska "hui talvi!". Jos ei uskalla ajaa 80km/h talvella hyvällä tiellä valoisaan aikaan niin parempi etsiä vaihtoehtoinen kulkuneuvo tai ajaa vaikka yöllä.

Ei ole pakko vetää elämäänsä niin tiukille, ettei voi ajaa 10km alle YLIMMÄN sallitun nopeuden. Jos joku idiootti on järjestänyt elämänsä niin, niin siinäpä ratturaivossaan kärttyilee, en välitä.

Seuraavalla kerralla minä sanon käynnillä että voihan harmi että teidän hevonen tai lehmä kerkesi kuolla, kun en minä voi vetää tätä työpäivää niin tiukille että saapuisin ajallaan koska Marjatalla on oikeus pitää takanaan autojonoa ja ajaa 65km/h kahdeksankympin alueella.

T. Eläinlääkäri

Vierailija
90/90 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla minä sanon käynnillä että voihan harmi että teidän hevonen tai lehmä kerkesi kuolla, kun en minä voi vetää tätä työpäivää niin tiukille että saapuisin ajallaan koska Marjatalla on oikeus pitää takanaan autojonoa ja ajaa 65km/h kahdeksankympin alueella.

T. Eläinlääkäri

Montako kertaa arvon eläinlääkäriltä on päässyt potilas kuolemaan tientukkojen takia? 

Sellainen pieni reality check tähän väliin, että jos ajat 20km Marjatan takana 65km/h niin ajallisesti tulee takkiin kolmisen minuuttia verrattuna siihen että ajaisit rajoituksen mukaan sen 80km/h.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme