Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa neuvoja liukkaalla ajamiseen!

Vierailija
03.01.2017 |

En yksinkertaisesti käsitä miten liukkaalla pitäisi ajaa, että olo olisi turvallinen. Minulla on ollut ajokortti yli 10 vuotta, mutta talviajoa olen aina vältellyt. Nyt, kun on pakko ajaa, on edessä opettelu.

Ajan pääasiassa kaupunkiympäristössä. Minulla on uudehko auto ja uudet nastarenkaat, joten sillä puolella ongelmaa ei ole (luistonestoa autossa tosin ei ole). Tiukoissa mutkissa ajan todella hiljaa, muut ajavat aina reilusti nopeammin. Silti auto lähtee usein luistamaan, ja se on minusta pelottavaa. Miksi niille kovemmin ajaville ei käy näin? Yritän pitää käännökset rauhallisina ja vauhti on tosiaan hiljainen, mutta silti auto luistaa. Risteyksistä on välillä vaikea päästä liikkeelle, kun pyörät sutivat, mutta tätä ongelmaa näyttää sentään olevan muillakin.

Eniten pelkään loskasohjo/jää -yhdistelmää. Kaistojen ylittäminen on pelottavaa, kun välissä voi olla isokin kerros liukasta loskaa. Maantiellä en varmaan uskaltaisi ollenkaan vaihtaa kaistaa, kun en tiedä tai osaa ennakoida kuinka kovasti auto lähtee luistamaan.

Onko kellään mitään hyviä vinkkejä? Ainoat joita olen itse keksinyt ovat hitaasti ajaminen ja liikkeiden rauhallisuus, mutta ne eivät auta tarpeeksi. Enkä ymmärrä miten muut voivat ajaa kovempaa ilman ongelmia.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.

Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.

Mun taakse ainakin kertyy jonoa, vaikka ajaisin ylintä sallittua nopeutta. En katso että se olisi minun vikani, vaan kyllä se on niiden vika jotka ajavat ylinopeutta, tai eivät huomioi keliä vauhdissaan.

Vihaan tuota ohitettavan syyllistämistä vaarallisista ohituksista. Ohitus on AINA sen ohittajan ongelma eikä ohitettavan. Kyllä siitäkin huolimatta että ohitettavan pitää olla häiritsemättä ohitusta, niin ei ole ohitettavan ongelma jos ohittaja päätyy nokkakolariin koska on niin idiootti.

Itsekin ajan talvella ja etenkin huonolla kelillä varovasti, mutta kyllä se niin on ettei sinne liikenteeseen voi lähteä tientukoksi jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta. Siinä mielessä usein on sen tientukon vika että ihmiset joutuvat ohittamaan. Toiset voivat ajella liikenteessä kiireettä ja kun huvittaa, mutta kun osa meistä kuskeista on töissä niin meillä ei ole aikaa tuhlata ajamalla jatkuvasti 65-70km/h jonkun perässä koska "hui talvi!". Jos ei uskalla ajaa 80km/h talvella hyvällä tiellä valoisaan aikaan niin parempi etsiä vaihtoehtoinen kulkuneuvo tai ajaa vaikka yöllä.

Ei todellakaan tarvitse liukkaalla ja huonossa ajokelissä ajaa ylintä sallittua nopeutta! Haloo nyt, todellakin saa mutkiin, risteysalueille ja suojateiden kohdalla hidastaa ja pitääkin! Se auto saattaa luistaa siinä pienessäkin vauhdissa.

Ja ammattikuskit on liikenteessä kaikista törpöimpiä, saisi olla isommat rangaistukset ammattikuskeille kuin muille tiellä liikkujille.

Vierailija
62/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille ei ole itsestäänselvyys että jos auto ei liiku liukkaalla eteenpäin siihen ei auta kaasun painaminen.Näitä on nähty uskomattoman paljon...

Ja miehethän eivät koskaan näin tee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo ap jos et pysty ajamaan talvella edes 50 niin mitä ihmettä teet silloin auton ratissa?

En mäkään aja jos keli on tarpeeksi karu. Sunko se oli se Mersu joka käytiin viime liukkailla vetämässä ojasta?

Vierailija
64/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehä kolmosen sisäpuolella kolaroidaan heti kun on vähän liukasta ja muualla Suomessa vallitsee normaali talvikeli.

Vierailija
65/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto lähtee luisuun 20-30 nopeudesta niin kyl on naurus pitelemistä.

Vierailija
66/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ollu kortti 10 v. etkä ole ajanu talvisin ja nyt yhtäkkiä pitäis ajaa talvella.

Uudestaan autokouluun opettelemaan liukkaalla ajoa. Olet vaaraksi muulle liikenteelle.

Tai jätä auto suosiolla kotiin.

En ole vaaraksi, sillä ajan niin että vahinkoa ei voi päästä tapahtumaan. Olisi vaan kiva oppia ajamaan vähän kovempaa liukkaalla. Usein kun vähän kokeilen, lähtee auto heti pieneen luisuun. Edelleen on mysteeri minulle, miten muut voivat ajaa niin kovaa. Onko heillä luistonestot vai muuten vaan parempi tuntuma hommaan?

Olen ainakin siinä uskossa ettei autossani ole luistonestoa. Sitähän symboloi namiska jossa on auton kuva ja sellaiset luistoa kuvaavat viivat? Sellaista minulla ei ole. (Joo, en tiedä autoista paljon mitään.)

Ap

Tiedätkö, että luistonestojärjestelmä ja ajonvakautusjärjestelmä ovat kaksi eri asiaa. Luistonesto itsessään ei estä sivuluisua, vaan sen tekee ajonvakautusjärjestelmä. Autossa voi olla luistonesto, mutta ei ajonvakautusjärjestelmää, mutta ajonvakautusjärjestelmään liittyy sen osana myös luistonesto.

Luistoneston tarkoituksena on vain estää vetäviä pyöriä sutimasta ja siten parantaa pitoa ja etenemiskykyä. Sivuluisuihin mutkissa se ei suoranaisesti vaikuta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luistonesto

Ajonvakautusjärjestelmä puolestaan pyrkii estämään auton heittelehtimistä vähentämällä moottorin vääntömomenttia (sitä kautta yhteydessä luistonestoon) ja jarruttamalla yksittäisiä pyöriä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajonvakautusj%C3%A4rjestelm%C3%A4

Sanoit autosi olevan uudehko. Ajonvakautusjärjestelmä on ollut pakollinen EU:n alueella uusissa automalleissa vuodesta 2011 alkaen.

Vierailija
67/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehä kolmosen sisäpuolella kolaroidaan heti kun on vähän liukasta ja muualla Suomessa vallitsee normaali talvikeli.

Kehä kolmosen sisäpuolella on muutama auto enemmän kuin jossain hevon skutsissa. Kumma juttu etteivät maalaiset uskalla ajaa edes kesäkelissä Helsingissä.

Vierailija
68/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehe. Se johtuu vain siitä, että siellä Kehä III:n ulkopuolella useinkaan ei ole toista autoa, mihin törmätä. Törttöilijä voi pyöriä keneenkään törmäämättä rauhassa, kun toista autoa ei ole mailla halmeilla.

Vierailija
69/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajaa ajokortti talvella, muistan kun menin ajotunnille niin jalkakäytävä oli niin liukas että olin kaatua monta kertaa.

Jos ei halua sudittaa, ei paina sitä kaasua niin paljon, eikä jarrua. Meillä nuoriso kyllä sanoo, että ajan kesälläkin niinkuin tie olisi peilijäässä.

Silti loskakelillä päädyin ojaan, mutta niin se Räikkösen Kimikin joutui vesiliirtoon ja on ammattiajaja.

Vierailija
70/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko AP kertoa autosi merkin, mallin ja vuosimallin. Ainakin tietäisi, onko siinä mahdollisesti ajonvakautus - se voi olla, vaikka autossa ei olisi mitään "namiskaa" sitä varten (sillä napilla ajonvakautus on yleensä mahdollista kytkeä hetkellisesti pois päältä).

Ja tietäisi, onko etu- vai takavetoinen. Luultavasti etuvetoinen se on.

Lisäksi pidä huoli oikeista rengaspaineista! Renkaat toimii parhaiten vaihtelevissa olosuhteissa, kun rengaspaineet on kohdallaan.

Jos liikkeellelähtiessä ja kiihdyttäessä renkaat pyrkii sutimaan, niin vaihda isompaa vaihdetta mahdollisimman aikaisin. Aiemmin kuin kesäkiihdytyksissä. Näin pito paranee.

Vierailija
71/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos olet noin epävarma kuski talvella niin silloin on parempi että et aja autoa talvella. Olet vaaraksi muillle. Jos ajat hiljaa niin tukit liikenteen.

Uudestaan autokouluun vain.

Tulihan se sieltä! Tosin vasta 25. kommenttina, joten tsempatkaa nyt vähän, te virheettömät ja täydelliset kuskit (ja todennäköisesti kaikkien muidenkin alojen asiantuntijat)!

Vierailija
72/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla tuollainen varovainen kuski, joka vahtii kaikkien muidenkin ajamista liikenteessä. Tämä tapaus on noin 50- vuotias rekkalesbon näköinen yksinäinen nainen, joka ajaa 2000 luvun vaihteen pienellä Japanilaisella autolla.

Yllätin hänet yksi aamu kehältä ajamasta 10 km/h alinopeutta ohituskaistalla vaikka oikea kaista oli aivan vapaa.Menin sitten vähän vitsillä oikein vauhdilla oikealta ohi ja puin nyrkkiä ikkunasta.

Oli ämmällä naama punaisena kun saavuttiin peräkkäin työpaikan parkkipaikalle :D. Nauroin, että mitä sä siellä ohituskaistalla oikein tupeksit. Ämmä oli aivan hiilenä, että liikennettä ei saa vaarantaa mäkämäkämäkä, oikealta ei saa ohittaa ja muuta paaskaa. Nauroin vaan kovaan ääneen ämmän kälätykselle.

Vierailija
73/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi lähteä luisuun hyvillä nastarenkailla hiljaisessa vauhdissa, jos nyt ei ihan pääkallokeli ole. Teetkö liian jyrkkiä käännöksiä, liian kovalla vauhdilla?

Vierailija
74/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko AP kertoa autosi merkin, mallin ja vuosimallin. Ainakin tietäisi, onko siinä mahdollisesti ajonvakautus - se voi olla, vaikka autossa ei olisi mitään "namiskaa" sitä varten (sillä napilla ajonvakautus on yleensä mahdollista kytkeä hetkellisesti pois päältä).

Ja tietäisi, onko etu- vai takavetoinen. Luultavasti etuvetoinen se on.

Lisäksi pidä huoli oikeista rengaspaineista! Renkaat toimii parhaiten vaihtelevissa olosuhteissa, kun rengaspaineet on kohdallaan.

Jos liikkeellelähtiessä ja kiihdyttäessä renkaat pyrkii sutimaan, niin vaihda isompaa vaihdetta mahdollisimman aikaisin. Aiemmin kuin kesäkiihdytyksissä. Näin pito paranee.

Toyota Yaris -10. Nyt joku varmaan sanoo ettei tuo ole uudehko, mutta minulle kyllä on, edellinen autoni oli 90-luvun alkupuolelta :)

Toistan, etten tiedä autoista paljoa. Omastanikin sanoisin ensimmäisenä, että se on sininen. En silti pidä itseäni millään muotoa huonona kuskina. Ajan sallittua nopeutta, en yli tai alle, jos olosuhteet sen sallivat, ja huomioin muun liikenteen tarkoin. Hieman kokematon olen talviolosuhteissa, ja siksi arastelen tiukkoja mutkia kaupungissa, jossa on muutenkin niukasti tilaa liikkua. Maantiellä olisin varmasti yhtä arka, mutta siellä en aja käytännössä ikinä.

En koe häiritseväni muuta liikennettä ollenkaan. Edelleen vaan ihmettelen, miten monet muut uskaltavat ajaa niin reippaasti pääkallokeleillä.

Ap

Vierailija
75/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.

Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.

Mun taakse ainakin kertyy jonoa, vaikka ajaisin ylintä sallittua nopeutta. En katso että se olisi minun vikani, vaan kyllä se on niiden vika jotka ajavat ylinopeutta, tai eivät huomioi keliä vauhdissaan.

Vihaan tuota ohitettavan syyllistämistä vaarallisista ohituksista. Ohitus on AINA sen ohittajan ongelma eikä ohitettavan. Kyllä siitäkin huolimatta että ohitettavan pitää olla häiritsemättä ohitusta, niin ei ole ohitettavan ongelma jos ohittaja päätyy nokkakolariin koska on niin idiootti.

Itsekin ajan talvella ja etenkin huonolla kelillä varovasti, mutta kyllä se niin on ettei sinne liikenteeseen voi lähteä tientukoksi jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta. Siinä mielessä usein on sen tientukon vika että ihmiset joutuvat ohittamaan. Toiset voivat ajella liikenteessä kiireettä ja kun huvittaa, mutta kun osa meistä kuskeista on töissä niin meillä ei ole aikaa tuhlata ajamalla jatkuvasti 65-70km/h jonkun perässä koska "hui talvi!". Jos ei uskalla ajaa 80km/h talvella hyvällä tiellä valoisaan aikaan niin parempi etsiä vaihtoehtoinen kulkuneuvo tai ajaa vaikka yöllä.

Ei todellakaan tarvitse liukkaalla ja huonossa ajokelissä ajaa ylintä sallittua nopeutta! Haloo nyt, todellakin saa mutkiin, risteysalueille ja suojateiden kohdalla hidastaa ja pitääkin! Se auto saattaa luistaa siinä pienessäkin vauhdissa.

Ja ammattikuskit on liikenteessä kaikista törpöimpiä, saisi olla isommat rangaistukset ammattikuskeille kuin muille tiellä liikkujille.

Haloo osaatko lukea? Tietenkin kelin sallimalla nopeudella mennään, kuten sanoin huonolla kelillä ajelen varovaisemmin itsekin. Kuten sanoin jos ei uskalla ajaa 80km/h HYVÄLLÄ TIELLÄ VALOISAAN AIKAAN niin parempi ettei aja.

En ole ammattikuski vaikka työn puolesta ajankin paljon autoa. Meitä on monia jotka eivät tee kiinteässä paikassa töitä vaan käydään asiakastapaamisissa, kotikäynneillä ym. Siksi vituttaa kun päivästä kuluu aikaa hukkaan koska joku kokee oikeudekseen hidastaa kaikkia muita ylivarovaisuuden vuoksi.

Vierailija
76/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ap sun ongelmaa.. eli siis vauhti 10-40 mutkassa ja auto alkaa puskemaan. Ei voi olla totta.

Vierailija
77/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästälähtien mua alkaa naurattaan joka kerta kun näen sinisen yariksen.

Vierailija
78/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina turvallinen olo ajaa, eikä tarvitse mitenkään muuttaa ajotyyliä talven liukkaille. Reippaasti vaan.

-Audi Q7-

Olet varmaan kokenut ja rutinoitunut kuskikin.

Minulla on joskus talvella vähän liukasta ekana autona liikennevaloista lähtiessä.

-Audi A3-

Vierailija
79/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästälähtien mua alkaa naurattaan joka kerta kun näen sinisen yariksen.

Hyvä jos voin ilahduttaa :D

Ap

Vierailija
80/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmoittautua autokouluun liukkaan ajon päivälle. Ei rokota kukkaroa ihan kohtuuttomasti, mutta toimisi varmasti hyvänä muistin virkistyksenä.

Pari vinkkiä: hidasta vauhti sopivaksi aina ennen mutkaa, älä koskaan jätä jarrutusta vasta kaarteeseen. Käännöksessä tasainen pieni pintakaasu toimii parhaiten.

Kaistojen vaihdot ahdisti itseänikin aluksi, mutta ne menee helposti kun olet päättäväinen. Rauhallinen kaistalta poistuminen ja liittyminen, päättäväiset ja jämäkät, mutta tarpeeksi hitaat ratinliikkeet. Varsinkin jos kesäisin on tottunut vaihtamaan kaistaa tosi nopeasti ja toisen perseessä roikkuen, kannattaa talvella opetella tyystin toinen tyyli.

Suosittelen kyllä tosi lämpimästi tuota liukasta rataa tai muuten pientä sladittelua jossain tyhjällä tontilla. Jos luisutilanteessa joutuu miettimään mihin suuntaan rattia pitäisi kääntää, olet jo hävinnyt tilanteen. Korjausliikkeen pitää tulla täysin selkärangasta ja sen pitää olla sopivan voimakas, jotta auto palautuu hallintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä