Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa neuvoja liukkaalla ajamiseen!

Vierailija
03.01.2017 |

En yksinkertaisesti käsitä miten liukkaalla pitäisi ajaa, että olo olisi turvallinen. Minulla on ollut ajokortti yli 10 vuotta, mutta talviajoa olen aina vältellyt. Nyt, kun on pakko ajaa, on edessä opettelu.

Ajan pääasiassa kaupunkiympäristössä. Minulla on uudehko auto ja uudet nastarenkaat, joten sillä puolella ongelmaa ei ole (luistonestoa autossa tosin ei ole). Tiukoissa mutkissa ajan todella hiljaa, muut ajavat aina reilusti nopeammin. Silti auto lähtee usein luistamaan, ja se on minusta pelottavaa. Miksi niille kovemmin ajaville ei käy näin? Yritän pitää käännökset rauhallisina ja vauhti on tosiaan hiljainen, mutta silti auto luistaa. Risteyksistä on välillä vaikea päästä liikkeelle, kun pyörät sutivat, mutta tätä ongelmaa näyttää sentään olevan muillakin.

Eniten pelkään loskasohjo/jää -yhdistelmää. Kaistojen ylittäminen on pelottavaa, kun välissä voi olla isokin kerros liukasta loskaa. Maantiellä en varmaan uskaltaisi ollenkaan vaihtaa kaistaa, kun en tiedä tai osaa ennakoida kuinka kovasti auto lähtee luistamaan.

Onko kellään mitään hyviä vinkkejä? Ainoat joita olen itse keksinyt ovat hitaasti ajaminen ja liikkeiden rauhallisuus, mutta ne eivät auta tarpeeksi. Enkä ymmärrä miten muut voivat ajaa kovempaa ilman ongelmia.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.

Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.

Puhumme nyt kaupunkiympäristössä ajamisesta, maksiminopeus 50km/h. Hämmästelen, miksi niin monet ajavat kovempaa kuin mitä itse uskaltaisin, mutta eipä ole kukaan vielä lähtenyt keskellä kaupunkia ohittamaan tai muuten osoittamaan mieltään. Jonoja ei ole kertynyt myöskään. Tosin ajan suurimman osan matkoista teillä, joilla on useampi samaan suuntaan menevä kaista. Pääsevät kiireisimmät sitten niiden kautta ohi jos tarvetta on.

Ps. En aja hitaasti suorilla osuuksilla, vain mutkat ovat kinkkisiä.

Ap

Vierailija
42/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko pysyä poissa liikenteestä kiitos?

Just sun kaltaiset ajotaidottomat munattomat nysvääjät saavat kullin kasvamaan otsaan ja provosoitumaan liikenteessä. Teitä on kiva kiusata ja pelotella kun epävarmuutenne huomataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton ei pitäisi korjata kuskin virheitä. Siksi neuvot, joissa kehoitetaan ostamaan mahdollisimman varusteltu auto, ovat naurettavia.

Sinun mielipiteesi on naurettava ja typerä. Pitkän linjan rallikuskitkin pitävät tekniikan apua loistavana liikenneturvallisuuden lisääjänä.

Kaikki tekniikka joka vähentää onnettomuuksia ja korjaa kuljettajan töppejä on hyväksi.

Pikkuhiljaahan tämä menee siihen että kuljettajasta tulee autossa matkustaja, eli auto ajaa itse paikasta A paikkaa B eikä kuljettaja pääse törttöilemään.

En sanonut, että tekniikan kehitys on huono asia. Tässä ketjussa oli kyse kokemattomasta kuskista, ei pitkän linjan rallikuskeista, joilla on kunnon "perstuntuma" ajamiseen. Edelleen olen sitä mieltä, että vähemmilläkin varusteilla pitäisi osata ajaa autoa kelissä kuin kelissä (tai vaihtoehtoisesti jäädä kotiin), koska ei ole sanottu, että olisi mahdollista aina ajaa tietynlaisella autolla. Harva kuitenkaan ajaa koko ikäänsä yhdellä ja samalla autolla.

Sitä paitsi ap:ta tuskin tällä hetkellä lohduttaa se, että autot ajavat tulevaisuudessa itse itseään. Hänen ongelmansa on NYT. Siksi suosittelisin ap:lle yksittäisiä autokoulun tunteja omalla autolla. On myös mahdollista vuokrata suljettu liukas rata käyttöön, jossa voi huoletta testailla autonsa rajoja. Ei pidä liikaa luottaa siihen, että kyllä auto korjaa liikkeen tiukan paikan tullen.

Vierailija
44/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just sun kaltaiset ajotaidottomat munattomat nysvääjät saavat kullin kasvamaan otsaan ja provosoitumaan liikenteessä. Teitä on kiva kiusata ja pelotella kun epävarmuutenne huomataan.

Minä soitan sinunlaisistasi poliisille :)

Vierailija
45/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina turvallinen olo ajaa, eikä tarvitse mitenkään muuttaa ajotyyliä talven liukkaille. Reippaasti vaan.

-Audi Q7-

Vierailija
46/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kovaako ajat näillä 50 alueilla? Jos et aja sallittua nopeutta niin silloin olet liikenteen tukkona.

Vierailija
47/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitat poliisille mistä ja mitä odotat sen tekevän?

Tulee mieleen yksi uskomattoman absurdi ämmä, joka tuli huutamaan minulle kun raaputin autoni laseja auto tyhjäkäynillä "kuinka te voitte saastuttaa luontoa näin ettekö te mieti tulevaisuutta jäkäjäkä..MINÄ OTAN NYT TEISTÄ JA KUVAN SEN LÄHETÄN POLIISILLE MINÄ OIKEASTI TEEN SEN NYT"

Uskomatonta miten tyhmää ihmistä maan päällä on. Toivottavasti hymyni oli kaunis kuvassa.

Vierailija
48/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kovaako ajat näillä 50 alueilla? Jos et aja sallittua nopeutta niin silloin olet liikenteen tukkona.

Suoralla ajan tasan sen mikä sallittua on. Ajatko sinä vaikka mustalla jäällä siihen tiukkaan kurviin 50km/h? Minä en lähelläkään.

Ap

Vierailija
49/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei voi olla rasittavampaa liikenteessä kun epävarma kuski. Puristetaan tiukasti rattia kaksin käsin, ajetaan keskiviivan tuntumassa, epätasainen ajovauhti,ei seurata sivupeileistä mitä takana tapahtuu ja kaikista ärsyttävintä kun 80 alueella ajetaan 65-75.

Vierailija
50/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.

Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.

Mun taakse ainakin kertyy jonoa, vaikka ajaisin ylintä sallittua nopeutta. En katso että se olisi minun vikani, vaan kyllä se on niiden vika jotka ajavat ylinopeutta, tai eivät huomioi keliä vauhdissaan.

Vihaan tuota ohitettavan syyllistämistä vaarallisista ohituksista. Ohitus on AINA sen ohittajan ongelma eikä ohitettavan. Kyllä siitäkin huolimatta että ohitettavan pitää olla häiritsemättä ohitusta, niin ei ole ohitettavan ongelma jos ohittaja päätyy nokkakolariin koska on niin idiootti.

Itsekin ajan talvella ja etenkin huonolla kelillä varovasti, mutta kyllä se niin on ettei sinne liikenteeseen voi lähteä tientukoksi jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta. Siinä mielessä usein on sen tientukon vika että ihmiset joutuvat ohittamaan. Toiset voivat ajella liikenteessä kiireettä ja kun huvittaa, mutta kun osa meistä kuskeista on töissä niin meillä ei ole aikaa tuhlata ajamalla jatkuvasti 65-70km/h jonkun perässä koska "hui talvi!". Jos ei uskalla ajaa 80km/h talvella hyvällä tiellä valoisaan aikaan niin parempi etsiä vaihtoehtoinen kulkuneuvo tai ajaa vaikka yöllä.

Vierailija
51/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoralla ajan tasan sen mikä sallittua on. Ajatko sinä vaikka mustalla jäällä siihen tiukkaan kurviin 50km/h? Minä en lähelläkään.

Ap

Kovaako siihen kurviin sitten ajat? Melkein pysähdyt niin et takanatulija joutuu tekemään hätäjarrutuksen jotta ei olisi takapuskurissasi.

Vierailija
52/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun taakse ainakin kertyy jonoa, vaikka ajaisin ylintä sallittua nopeutta. En katso että se olisi minun vikani, vaan kyllä se on niiden vika jotka ajavat ylinopeutta, tai eivät huomioi keliä vauhdissaan.

Vihaan tuota ohitettavan syyllistämistä vaarallisista ohituksista. Ohitus on AINA sen ohittajan ongelma eikä ohitettavan. Kyllä siitäkin huolimatta että ohitettavan pitää olla häiritsemättä ohitusta, niin ei ole ohitettavan ongelma jos ohittaja päätyy nokkakolariin koska on niin idiootti.

Itsekin ajan talvella ja etenkin huonolla kelillä varovasti, mutta kyllä se niin on ettei sinne liikenteeseen voi lähteä tientukoksi jos ei uskalla ajaa sallittua nopeutta. Siinä mielessä usein on sen tientukon vika että ihmiset joutuvat ohittamaan. Toiset voivat ajella liikenteessä kiireettä ja kun huvittaa, mutta kun osa meistä kuskeista on töissä niin meillä ei ole aikaa tuhlata ajamalla jatkuvasti 65-70km/h jonkun perässä koska "hui talvi!". Jos ei uskalla ajaa 80km/h talvella hyvällä tiellä valoisaan aikaan niin parempi etsiä vaihtoehtoinen kulkuneuvo tai ajaa vaikka yöllä.

Niin ja sanottakoon vielä että kun olen joutunut itse ajamaan poikkeuksellisen hiljaa (auto rikki, kesärenkaat alla jne.) niin päästän aina autot takaa ohi jos tie on sellainen ettei ohituspaikkoja ole paljon! Joko vedän bussipysäkille tai ihan kääntyvälle tielle. Itse kun vietän paljon aikaa liikenteessä niin osaa huomioida muut. Nämä 65km/h tientukkeet ajattelevat olevansa oikeutettuja kaikkien muiden hidastamiseen.

Vierailija
53/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne muutkin liukastelee. Olen huomannut että etenkään nuoret miehet eivät osaa ajaa liukkaalla. Lähes aina 9/10 näkemästäni liukastelutapauksesta on sellainen, että kuskina nuori mies, joka ajaa kovaa, auto lähtee heittelemään puolelta toiselle, niin, että jalankulkijana koen tarvetta ottaa etäisyyttä ja autolla ajaessa hidastan vauhtia, jotta pojankloppi saisi autonsa taas hallintaansa.

Ihan hirveän näköistä ajamista, mutta jos ei osaa, niin sitten ei osaa, pitäsköhän noista ryhtyä ilmoittamaan poliisille? Joskus tuntuu kuin painaisivat ihan tahallaan kaasua, että auto liukastuisi, mutta eikai kukaan NIIN tyhmä ole?

Tahallaan tekevät tuota. Liikenteessä ei tietysti pitäisi, mutta vaikea itsekin vastustaa kiusausta, kun ei ole muuta liikennettä. Hyvää harjoittelua tositilanteita varten. N38

Vierailija
54/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kovaako siihen kurviin sitten ajat? Melkein pysähdyt niin et takanatulija joutuu tekemään hätäjarrutuksen jotta ei olisi takapuskurissasi.

Juu en pysähdy, enkä tee äkkinäisiä liikkeitä jotka pakottaisivat muut tekemään hätäjarrutuksia. Hiljennän ennen mutkaa niin, ettei auto luisu. Joskus luisuu kuitenkin, ja tästä en pidä. Siksi kyselen täältä vinkkejä, miten autoa käsitellään niin että luisu olisi mahdollisimman epätodennäköinen / helposti hallittavissa.

Ap

Vierailija
55/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ilmeisesti takavetoinen mutta suht tehokas auto, tyyliin BMW? Se on kokeneissakin käsissä vaikea hallittava liukkaalla varsinkin ilman luistonestoa. 

Lue ensin auton ohjekirja, olisiko autossa kuitenkin se luistonesto. Useimmissa uudemmissa autoissa on. 

Toiseksi käy harjoittelemassa illalla esim. marketin parkkipaikalla pienillä nopeuksilla, miten auto käyttäytyy luistossa ja miten saat sen oikaistua. Luisto oikaistaan PIENELLÄ vastaliikkeellä. Jos auto lähtee luisumaan esim. oikealle ja käännät rattia rajusti vasemmalle, olet seuraavaksi poikittain vastaantulijan kaistalla.

Jos tuntuu oikein epävarmalta, suosittelisin paria ajotuntia joko autokoulussa tai jonkun kokeneen kuskin kanssa. 

Nuo aiemmat "Ammattilaisen" ohjeet ovat täysin puuta heinää, unohda ne. 

Ajamaan oppii vain ajamalla ja oman auton oppii tuntemaan harjoittelemalla. 

Tsemppiä! 

Vierailija
56/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille ei ole itsestäänselvyys että jos auto ei liiku liukkaalla eteenpäin siihen ei auta kaasun painaminen.Näitä on nähty uskomattoman paljon...

Vierailija
57/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kokeneempi kuski kaveriksi. Istut ensin vieressä ja seuraat ajoa ja sitten kokeilet itse niin että kaveri neuvoo. Kyllä se siitä. Kokemusta ja tuntumaa tulee vain ajamalla, eli ei se kotiinjääminen auta asiaa yhtään vaikka muutama maanteiden itsevaltias täällä sellaista on ehdottanutkin.

Vierailija
58/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitat poliisille mistä ja mitä odotat sen tekevän?

Tulee mieleen yksi uskomattoman absurdi ämmä, joka tuli huutamaan minulle kun raaputin autoni laseja auto tyhjäkäynillä "kuinka te voitte saastuttaa luontoa näin ettekö te mieti tulevaisuutta jäkäjäkä..MINÄ OTAN NYT TEISTÄ JA KUVAN SEN LÄHETÄN POLIISILLE MINÄ OIKEASTI TEEN SEN NYT"

Uskomatonta miten tyhmää ihmistä maan päällä on. Toivottavasti hymyni oli kaunis kuvassa.

Jos vaarannat liikennettä kiusaamalla muita, niin tottakai soitan poliisille. Mitä ne voi tehdä? No jos on partio lähellä niin tulevat antamaan sinulle sakot, jos sattuvat näkemään miten törttöilet liikenteessä. Tai jos oikein pahasti törttöilet, niin voi korttikin lähteä.

Vielä on hankkimatta se autokamera, sen kun saan hankittua niin käräytän kaikki vaaralliset ohittajat, tai ne jotka ei pysähdy suojatien eteen pysähtyneen auton viereen jne.

Vierailija
59/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo ap jos et pysty ajamaan talvella edes 50 niin mitä ihmettä teet silloin auton ratissa?

Vierailija
60/90 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne muutkin liukastelee. Olen huomannut että etenkään nuoret miehet eivät osaa ajaa liukkaalla. Lähes aina 9/10 näkemästäni liukastelutapauksesta on sellainen, että kuskina nuori mies, joka ajaa kovaa, auto lähtee heittelemään puolelta toiselle, niin, että jalankulkijana koen tarvetta ottaa etäisyyttä ja autolla ajaessa hidastan vauhtia, jotta pojankloppi saisi autonsa taas hallintaansa.

Ihan hirveän näköistä ajamista, mutta jos ei osaa, niin sitten ei osaa, pitäsköhän noista ryhtyä ilmoittamaan poliisille? Joskus tuntuu kuin painaisivat ihan tahallaan kaasua, että auto liukastuisi, mutta eikai kukaan NIIN tyhmä ole?

Tahallaan tekevät tuota. Liikenteessä ei tietysti pitäisi, mutta vaikea itsekin vastustaa kiusausta, kun ei ole muuta liikennettä. Hyvää harjoittelua tositilanteita varten. N38

Paskat tahallaan tee, eivät vaan osaa ajaa. Raukat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän