Antakaa neuvoja liukkaalla ajamiseen!
En yksinkertaisesti käsitä miten liukkaalla pitäisi ajaa, että olo olisi turvallinen. Minulla on ollut ajokortti yli 10 vuotta, mutta talviajoa olen aina vältellyt. Nyt, kun on pakko ajaa, on edessä opettelu.
Ajan pääasiassa kaupunkiympäristössä. Minulla on uudehko auto ja uudet nastarenkaat, joten sillä puolella ongelmaa ei ole (luistonestoa autossa tosin ei ole). Tiukoissa mutkissa ajan todella hiljaa, muut ajavat aina reilusti nopeammin. Silti auto lähtee usein luistamaan, ja se on minusta pelottavaa. Miksi niille kovemmin ajaville ei käy näin? Yritän pitää käännökset rauhallisina ja vauhti on tosiaan hiljainen, mutta silti auto luistaa. Risteyksistä on välillä vaikea päästä liikkeelle, kun pyörät sutivat, mutta tätä ongelmaa näyttää sentään olevan muillakin.
Eniten pelkään loskasohjo/jää -yhdistelmää. Kaistojen ylittäminen on pelottavaa, kun välissä voi olla isokin kerros liukasta loskaa. Maantiellä en varmaan uskaltaisi ollenkaan vaihtaa kaistaa, kun en tiedä tai osaa ennakoida kuinka kovasti auto lähtee luistamaan.
Onko kellään mitään hyviä vinkkejä? Ainoat joita olen itse keksinyt ovat hitaasti ajaminen ja liikkeiden rauhallisuus, mutta ne eivät auta tarpeeksi. Enkä ymmärrä miten muut voivat ajaa kovempaa ilman ongelmia.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveän näköistä ajamista, mutta jos ei osaa, niin sitten ei osaa, pitäsköhän noista ryhtyä ilmoittamaan poliisille? Joskus tuntuu kuin painaisivat ihan tahallaan kaasua, että auto liukastuisi, mutta eikai kukaan NIIN tyhmä ole?
Totta kai tahallaan. Koska se on kivaa ja koska pitää näyttää. Riskianalyysi ei ole koskaan ollut nuorten miesten vahva laji...
Auton ei pitäisi korjata kuskin virheitä. Siksi neuvot, joissa kehoitetaan ostamaan mahdollisimman varusteltu auto, ovat naurettavia.
Siis jos olet noin epävarma kuski talvella niin silloin on parempi että et aja autoa talvella. Olet vaaraksi muillle. Jos ajat hiljaa niin tukit liikenteen.
Uudestaan autokouluun vain.
Tässäpä muutamia tärkeimpiä vinkkejä turvalliseen ja sujuvaan talviajamiseen.
Muista pitää aina auto liikkeessä ja jarruta vain jos on aivan pakko esim. mutkassa.
Vältä ajamisa jyrkkiin ylämäkiin, mutta jos on aivan pakko, niin tee se peruuttamalla. Näin maksimoit pidon, koska moottori on eturenkaiden päällä. Moottori painaa eturenkaita maatavasten ja näinollen maksimoi saatavan pidon.
Käsijarrua tulee käyttää tiukissa mutkissa, jotta auton pystyakselin ympäri kiertävä voima saadaan maksimoitua ja auto kääntyy mahdollisimman tehokkaasti.
Myös esim. yllättävissä väistötilanteissa on syytä käyttää käsijarrua nopeasti ylhäällä samaan aikaan kun kääntää rattia. Tämä auttaa autoa muuttamaan suuntaa mahdollisimman tehokkaasti.
On suositeltavaa suihkuttaa vettä auton laseihin ennen ajoon lähtöä, jotta auton lasit puhdistuvat epäpuhtauksista mahdollisimman tehokkaasti. Vesi muodostaa ikkunoihin liukkaan likaahylkivän kalvon jos ilma on tarpeesi kylmä.
Ilman puhallus täytyisi talvella säätää aina mahdollisimman kylmälle, jotta auton tuulilasiin ja rakenteisiin kohdistuva lämpötilaero olisi mahdollisimman pieni. Auton esilämmitystä tulee välttää niin paljon kuin mahdollista. varsinkin tuulilasille suunnattu lämmin ilma voi vaurioittaa tuulilasia pahasti ja pahimmassa tapauksessa lasi halkeaa läpörasituksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Auton ei pitäisi korjata kuskin virheitä. Siksi neuvot, joissa kehoitetaan ostamaan mahdollisimman varusteltu auto, ovat naurettavia.
Sinun mielipiteesi on naurettava ja typerä. Pitkän linjan rallikuskitkin pitävät tekniikan apua loistavana liikenneturvallisuuden lisääjänä.
Kaikki tekniikka joka vähentää onnettomuuksia ja korjaa kuljettajan töppejä on hyväksi.
Pikkuhiljaahan tämä menee siihen että kuljettajasta tulee autossa matkustaja, eli auto ajaa itse paikasta A paikkaa B eikä kuljettaja pääse törttöilemään.
Ammattilainen kirjoitti:
Tässäpä muutamia tärkeimpiä vinkkejä turvalliseen ja sujuvaan talviajamiseen.
Muista pitää aina auto liikkeessä ja jarruta vain jos on aivan pakko esim. mutkassa.
Vältä ajamisa jyrkkiin ylämäkiin, mutta jos on aivan pakko, niin tee se peruuttamalla. Näin maksimoit pidon, koska moottori on eturenkaiden päällä. Moottori painaa eturenkaita maatavasten ja näinollen maksimoi saatavan pidon.
Käsijarrua tulee käyttää tiukissa mutkissa, jotta auton pystyakselin ympäri kiertävä voima saadaan maksimoitua ja auto kääntyy mahdollisimman tehokkaasti.
Myös esim. yllättävissä väistötilanteissa on syytä käyttää käsijarrua nopeasti ylhäällä samaan aikaan kun kääntää rattia. Tämä auttaa autoa muuttamaan suuntaa mahdollisimman tehokkaasti.On suositeltavaa suihkuttaa vettä auton laseihin ennen ajoon lähtöä, jotta auton lasit puhdistuvat epäpuhtauksista mahdollisimman tehokkaasti. Vesi muodostaa ikkunoihin liukkaan likaahylkivän kalvon jos ilma on tarpeesi kylmä.
Ilman puhallus täytyisi talvella säätää aina mahdollisimman kylmälle, jotta auton tuulilasiin ja rakenteisiin kohdistuva lämpötilaero olisi mahdollisimman pieni. Auton esilämmitystä tulee välttää niin paljon kuin mahdollista. varsinkin tuulilasille suunnattu lämmin ilma voi vaurioittaa tuulilasia pahasti ja pahimmassa tapauksessa lasi halkeaa läpörasituksen takia.
Mitä hittoa sä selität?
Epävarma kuski liukkailla ja käppäri on varmin tapa saada auto ruttuun.
Miten sinä saat auton lasit jäättömiksi, jos lasia ei saa lämmittää? Välillä on jää niin tiukassa, ettei irtoa millään välineellä ilman lämmitystä.
Tuota käsijarrutus-juttua EI kannata tehdä jos sitä ei ole harjoitellut, muutenkin kuulostaa aika hurjalta. Harjoitella pitää paikassa, missä ei ole sivulliset vaarassa, ei siis missään taajamassa yleisellä tiellä keskellä kirkasta päivää, niin että muut säikähtää että päälle ajat.
Ja kyllä kannattaa jarrutella muutenkin liukkaalla kuin kääntyessä! Esim. suojatietä lähestyessä erittäin tärkeää liukkaalla pienentää vauhti niin, että auto varmasti pysähtyy jos suojatiellä on jalankulkija.
Tärkein neuvoni: ÄLÄ välitä muista. ÄLÄ välitä siitä jos joku pitää sinua tientukkeena tai liian hitaana tms. Kyseessä on idiootti joka ei itse tajua että eri kelillä ajetaan erilaista vauhtia ja on sen tieraivoajan ongelmana miten pääsee ohitsesi. Toki jos hirveä jono taaksesi kertyy ja ohittaminen on vaarallista (kelistä johtuen) tai mahdotonta (esim. taajamassa), niin on kohteliasta pysähtyä vaikka bussipysäkille päästämään muut ohi. Itsekkin vasta toimin näin jäisellä maantiellä jossa jouduin pudottamaan nopeuden todella alas, mutta muut halusivat kulkea nopeampaa. Itsellenikin oli paljon stressittömämpää päästää muut ohitse (ei voineet ohittaa kaistojen väliin kasaantuneen lumen vuoksi), kuin kestää sitä jonon aiheuttamaa henkistä "painetta".
Sulla on ollu kortti 10 v. etkä ole ajanu talvisin ja nyt yhtäkkiä pitäis ajaa talvella.
Uudestaan autokouluun opettelemaan liukkaalla ajoa. Olet vaaraksi muulle liikenteelle.
Tai jätä auto suosiolla kotiin.
Kannattaa ensin pyyhkäistä tortusta liika liukkaus pois ja ajaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ollu kortti 10 v. etkä ole ajanu talvisin ja nyt yhtäkkiä pitäis ajaa talvella.
Uudestaan autokouluun opettelemaan liukkaalla ajoa. Olet vaaraksi muulle liikenteelle.
Autokoulu olisi kyllä varmasti vielä omatoimiharjoittelua parempi ratkaisu. Ota yhteyttä autokouluun. Luulisin, että pystyvät jonkin liukkaan kelin kertauksen järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
En ole vaaraksi, sillä ajan niin että vahinkoa ei voi päästä tapahtumaan. Olisi vaan kiva oppia ajamaan vähän kovempaa liukkaalla. Usein kun vähän kokeilen, lähtee auto heti pieneen luisuun. Edelleen on mysteeri minulle, miten muut voivat ajaa niin kovaa. Onko heillä luistonestot vai muuten vaan parempi tuntuma hommaan?
Olen ainakin siinä uskossa ettei autossani ole luistonestoa. Sitähän symboloi namiska jossa on auton kuva ja sellaiset luistoa kuvaavat viivat? Sellaista minulla ei ole. (Joo, en tiedä autoista paljon mitään.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole vaaraksi liikenteessä, koska tuntee puutteensa ja ajaa sen mukaisesti. Esimerkillistä toimintaa, noin se autokoulussakin opetetaan, joten sinne on turha mennä kertaamaan. Liukasradalle voisi mennä kokeilemaan ja tutustumaan auton käytökseen.
Kannattaa suosiolla mennä julkisilla tai taksilla. Aiheutat kokemattomuudellasi vaaraa itsellesi ja muille tielläliikkujille.
Talvikelissä ajotapani on ns. Pumppaava. Huomattavsti varovaisempi ja ennakoivampi tyyli kuin kesäkelissä. Mutkiin jarrutan hieman ennen varsinaiseen kaarrokseen tulemista, ja kaasutan kevyesti kun mutkan loppupää alkaa. Ennakoin jarrutustilanteet niin että hiljennän vauhtia todella kaukaa alkaen ennakoiden varsinaisen pysähdyksen hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suosiolla mennä julkisilla tai taksilla. Aiheutat kokemattomuudellasi vaaraa itsellesi ja muille tielläliikkujille.
Kerrotko vielä vähän tarkemmin että millä lailla muodostan vaaran, kun ajan huolellisesti niin että EN joudu luisuun yms.?
Ap
Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.
Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jätä auto suosiolla kotiin.En ole vaaraksi, sillä ajan niin että vahinkoa ei voi päästä tapahtumaan. Olisi vaan kiva oppia ajamaan vähän kovempaa liukkaalla. Usein kun vähän kokeilen, lähtee auto heti pieneen luisuun. Edelleen on mysteeri minulle, miten muut voivat ajaa niin kovaa. Onko heillä luistonestot vai muuten vaan parempi tuntuma hommaan?
Olen ainakin siinä uskossa ettei autossani ole luistonestoa. Sitähän symboloi namiska jossa on auton kuva ja sellaiset luistoa kuvaavat viivat? Sellaista minulla ei ole. (Joo, en tiedä autoista paljon mitään.)
Ap
Luultavasti eivät vain piittaa riskeistä. Ja jos auto on joskus ojassa niin se kuitataan vaan "näitähän sattuu kaikille"-lausahduksella ja jatketaan samaan malliin. Hyvällä tuurilla ei koskaan satu mitään isompaa, huonolla tuurilla lähtee joltakin viattomalta sivulliselta henki.
Tee palvelus muille ja jätä auto kotiin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap on vaaraksi liikenteessä jos ajaa hiljaa. Silloin kertyy jonoa taakse ja alkaa tulla ohituksia.
Ja jos ap ei pysty ohjaamaan autoa liukkaallaniin kyllä se nytvain vaarallista on.
Mun taakse ainakin kertyy jonoa, vaikka ajaisin ylintä sallittua nopeutta. En katso että se olisi minun vikani, vaan kyllä se on niiden vika jotka ajavat ylinopeutta, tai eivät huomioi keliä vauhdissaan.
Vihaan tuota ohitettavan syyllistämistä vaarallisista ohituksista. Ohitus on AINA sen ohittajan ongelma eikä ohitettavan. Kyllä siitäkin huolimatta että ohitettavan pitää olla häiritsemättä ohitusta, niin ei ole ohitettavan ongelma jos ohittaja päätyy nokkakolariin koska on niin idiootti.
Kykyjensä mukaisisesti hitaasti ajaminen ei ole noloa, vaan noloa on ajaa kolareita ja joutua läheltäpititilanteisiin.