Psykoosi tulossa..
Mulla on todennäköisesti tulossa psykoosi.. On vain ajankysymys milloin todellisuudentajuntani katoaa. Armeija jää väliin, unelma-ammatti jota oisin halunnut opiskella jää väliin.. Toisinsanoen kaikki menee päin vittua, en näe elämässä enää valoa, ainoa mikä mielessäni pyörii on se, että milloin menetän otteen todellisuudesta. Olen hankkinut apua, ja avohoitoon on tulossa arviointiajat. Neuroleptejä ja rauhottavia todennäköisesti tunkee sieltä kouraan, joiden jälkeen muutun zombiksi. Tälläkin hetkellä olen paska kommunikoimaan ihmisten kanssa, ahdistaa puhua tuntemattomille ihmisille ja tuntuu että aina nolaan itseni.. Omaan helvetin paskat sosiaaliset taidot jo valmiiksi, niin voi vaan arvata, että miten käyn mun kanssakäymisten toisten ihmisten kanssa, kun tähän alan popsimaan kivan värisiä pillereitä, avot. Kaikista raskauttavinta tässä on se, että tod. näk. jää ammattikoulu kesken.
En tiedä löytyykö täältä tätä polkua kulkeneita ihmisiä, mutta jos jollain ihmeen ja kumman kaupalla löytyy, niin kertokaa ihmeessä neuvoja, miten olette jaksaneet eteenpäin, ja muutenkin miten elämä menee psykoosin/muun vakavan mielenterveydenhäiriön kanssa.
Kommentit (76)
Mitä se sitten on, jos todellisuudentaju ei oikein pysy, mutta tiedostaa sen itse? Minulla on ollut tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sitten on, jos todellisuudentaju ei oikein pysy, mutta tiedostaa sen itse? Minulla on ollut tällaista.
Voitko kertoa esimerkin?
Vierailija kirjoitti:
Saanko udella, että mitä tarkoitat? Oletko siis esim. nähnyt hallusinaatioita tai uskonut johonkin yliluonnolliseen/mahdottomaan asiaan, mitä ei edes ole todellisuudessa olemassa?
Minulla on esimerkiksi näköharhoja (valoja, hahmoja, liikettä), ääniharhoja, tuntoharhoja. Tuntuu että todellisuus tuntuu epätodelliselta, jotenkin unenomaiselta. En oikein tunnista itseäni peilistä.
Kuitenkin tiedän toki että itseni minä peilistä näen. Tiedän myös että harhani ovat harhaa, ja että todellisuus on todellista vaikka se unelta tuntuu. Mutta se on hämmentävää, vaikka siihen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa esimerkin?
Olen heittänyt ruokia pois jääkaapista, kun olen pelännyt että kaverini on myrkyttänyt ne. Samalla olen tajunnut, että se on aika kaukaa haettua. Välillä olen "herännyt" vaikka bussissa sellaiseen, että en muista oikein mihin olen menossa, ennen kuin mietin vähän aikaa. En ole mitenkään kauan ollut kuitenkaan oikeasti hukassa koskaan, vaan muistanut sitten.
Saatan tuntea jonkun koskevan minua. Sängyllä maatessa saatan tuntea kuin esim jokin eläin hyppää jalkopäähän. Saattaa tuntua siltä kuin näkökentässä olisi joku, mutta päätä kääntäessä ketään ei ole. Olen nähnyt tummia (en yksityiskohtaisia) eläinmäisiä hahmoja. Olen nähnyt kirkkaasta valosta rakentuneita "valohahmoja". Yleisesti ottaen näkökenttäni "vilistää" niin että varjot saavat liikettä ja saatan nähdä valopilkkuja, juovia ym. Saatan tuntea tupakan- tai savunhajun, viimeisimmän vahvan järjettömän hajun jonka muistan oli miten pihalla tuoksui hattaralta kun ulkoilin koiran kanssa.
Mulla on kaksisuuntainen ja olen ollut helvetissä ja taivaassa ja kaikki meni ihan vituiksi ja sekaisin kymmenen vuoden ajan. Pääsin osastolla ja sain pillerit. Niitä nyt popsin kiltisti loppu elämäni. Lihoin kymmenen kiloa. Nyt on kaksi lasta ja hyvä mies, yliopistotutkinto. Oma yritys, josta 7 tuhannen euron kuukausipalkka. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä menen psykooseihin kriisin sattuessa, ei lääkitystä ja elämä on ihan hyvää ja toiveikasta. Psykoosien kanssa oppii elmään ilman lääkkeitäkin tai ainakin minä elän.
Läheisesi eivät välttämättä ole kanssasi samaa mieltä lääkeasiasta.
Itsellä ollut tinnitusta (huminaa, vihellystä, vinguntaa, jopa soittimien ääntä, mutta ei koskaan puhetta tms). Ollut tietynlaisia harhaluuloja, ei mistään yliluonnollisesta, vaan esim. että joku katsoo minua kaupassa ja nauraa, tai että mun kaverit ei ole aitoja ja ne valehtelee jne. Outoa, todella kovaa ajoittaista ahdistusta viimeaikoina, hämmennyskohtauksia, epätodellisia tuntemuksia (sellaisia outoja, hankala selittää, mutta tuntuu päässä oudolta jne.), huimauskohtauksia joihin liittyy tykyttelyä ja tietynlaista paniikkia, pään/niskojen outoa tärinää, katseen kohdistamisen hankaluutta yhteen tiettyyn kohteeseen. Ajatusten harhailua öisin ennen nukkumaanmenoa sängyssä (epäloogisia ajatuksia, havahdus hetken päästä, ja mietin että mitä ihmettä minä oikein ajattelin edes), hajamielisyyttä ja unohtelua.
Siinä päällisinpuolin kaikki 'pahimmat' oireeni, mitä itse tunnistan.
Oireita on paljon, mutta uskoisin että ainakin toistaiseksi niin kauan kun oireeni tunnistan, enkä näe/kuule mitään, niin olen ns. 'turvassa' psykoosilta tms. sairauksilta, kuten skitsofrenialta. Joku tässä on pielessä, se on ihan varma, mutta liittyykö tämä sitten kuitenkaan psykoosiin, niin tiedä sitten. Oireiden perusteella ainakin sinne päin kallistuu, mutta joo, turhaampa sitä liikaa täällä alkaa vatvomaan, antaa ammattilaisten päättää se.
Mitäs ootte muut mieltä, näin äkkiseltään, että kuulostanko psykoottiselta mun kirjoitusten perusteella? Toki eihän mitään voi arvioida minkään foorumiviestin perusteella, mutta ainakin sivullinen voi jotain suuntaa antaa, että ovatko kirjoitukseni loogisia, saako näistä pointtini ilmi yms..? :D
-ap
Minulla tulee kyllä psykoosi tasaisin väliajoin. Hienoa että huomaat sen tulon itse ajoissa!
Minulla on kaksisuuntainen mutta myös todettu juuri aikuisiällä myös ADHD.
Tuo sosiaalinen ahdistus on nimenomaan add/adhd tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut tinnitusta (huminaa, vihellystä, vinguntaa, jopa soittimien ääntä, mutta ei koskaan puhetta tms). Ollut tietynlaisia harhaluuloja, ei mistään yliluonnollisesta, vaan esim. että joku katsoo minua kaupassa ja nauraa, tai että mun kaverit ei ole aitoja ja ne valehtelee jne. Outoa, todella kovaa ajoittaista ahdistusta viimeaikoina, hämmennyskohtauksia, epätodellisia tuntemuksia (sellaisia outoja, hankala selittää, mutta tuntuu päässä oudolta jne.), huimauskohtauksia joihin liittyy tykyttelyä ja tietynlaista paniikkia, pään/niskojen outoa tärinää, katseen kohdistamisen hankaluutta yhteen tiettyyn kohteeseen. Ajatusten harhailua öisin ennen nukkumaanmenoa sängyssä (epäloogisia ajatuksia, havahdus hetken päästä, ja mietin että mitä ihmettä minä oikein ajattelin edes), hajamielisyyttä ja unohtelua.
Siinä päällisinpuolin kaikki 'pahimmat' oireeni, mitä itse tunnistan.
Oireita on paljon, mutta uskoisin että ainakin toistaiseksi niin kauan kun oireeni tunnistan, enkä näe/kuule mitään, niin olen ns. 'turvassa' psykoosilta tms. sairauksilta, kuten skitsofrenialta. Joku tässä on pielessä, se on ihan varma, mutta liittyykö tämä sitten kuitenkaan psykoosiin, niin tiedä sitten. Oireiden perusteella ainakin sinne päin kallistuu, mutta joo, turhaampa sitä liikaa täällä alkaa vatvomaan, antaa ammattilaisten päättää se.
Mitäs ootte muut mieltä, näin äkkiseltään, että kuulostanko psykoottiselta mun kirjoitusten perusteella? Toki eihän mitään voi arvioida minkään foorumiviestin perusteella, mutta ainakin sivullinen voi jotain suuntaa antaa, että ovatko kirjoitukseni loogisia, saako näistä pointtini ilmi yms..? :D
-ap
Et kuulosta psykootiselta. Minulla oli samankaltaisia oireita, jotka kulminoituivat lopulta tunteja kestäviin paniikkikohtauksiin. Näissä kohtauksissa oli päälimmäisenä suunaton hätä siitä että olin tullut hulluksi. Kaikki vaikutti epätodelliselta.
Syynä olooni oli traumaperäinen stressireaktio, ahdistus sekä sen hetkisen elämän aiheuttama totaalinen uupumus ja masennus.
@28 @27 @25 Onko teillä diagnosoitu mitään sairautta?
Turha noita lääkkeitä on demonisoida. Mielummin kuolen lihavana 80-vuotiaana tukoskohtaukseen kuin elän 90 vuotiaaksi helvetissä.
T. Se kiltisti popsiva kaksisuuntainen 😄
Huomaako sitä itse että jos on psykoosissa?
Vierailija kirjoitti:
Huomaako sitä itse että jos on psykoosissa?
Ei huomaa jos kunnolla olet psykoosin vallassa. Mitä nyt ainakin itse maallikkona olen ymmärtänyt, niin olet todellakin sekaisin, etkä oireitasi voi myöntää/osaa tunnistaa.
Psykiatrilta saat parempaa tietoa kuin Av:lta. Ei kannata myös googlettamalla hankkia luulosairauksia.
1. Voit selvitä itsekin kun jäljität vähän mistä tämä alkoi
2. Tunnekuormitus ja se että homma määttää yli hirttää kiinni tuommoseen tilanteeseen
3. Ala puhua juuri näin ihan niin paljon kuin puhututtaaa tästä
4. Unohda lääkkeet ei luola aikoinakaan ollut lääkkeitä ja iihmiskunta vaan selvisi
5. Vältä psykiatriaa viimeiseen sakka siellä rikotaan itsetuntosi vain. Itsetuntosi on aina sairaalan jäkeen huonompi kuin sitä ennen.
Nyt etsit ihmisiä joille alat vaan puhua ja puhua. Selitä niille tilanne samoin kuin meille.
6. Pidä rutiinit. Pukeudu ammulla ja siisti itsesi ja huoneesi ja ulkoile. Nuku hyvin.
7. Puhdista elimistösi sitruunavedellä ja syö kasviksia sinulla voi olla erilaisita litkuista ja ruuista liikaa myrkkyjä elimistössä
8. Se että epäilet kavereitasi voi olla realistista jos sua ollaan kusetettu jo aiemmin. Kösittele asia mielessäsi.
Iso hali ja puhu täällä vaikka meille.
Vierailija kirjoitti:
1. Voit selvitä itsekin kun jäljität vähän mistä tämä alkoi
2. Tunnekuormitus ja se että homma määttää yli hirttää kiinni tuommoseen tilanteeseen
3. Ala puhua juuri näin ihan niin paljon kuin puhututtaaa tästä
4. Unohda lääkkeet ei luola aikoinakaan ollut lääkkeitä ja iihmiskunta vaan selvisi
5. Vältä psykiatriaa viimeiseen sakka siellä rikotaan itsetuntosi vain. Itsetuntosi on aina sairaalan jäkeen huonompi kuin sitä ennen.Nyt etsit ihmisiä joille alat vaan puhua ja puhua. Selitä niille tilanne samoin kuin meille.
6. Pidä rutiinit. Pukeudu ammulla ja siisti itsesi ja huoneesi ja ulkoile. Nuku hyvin.
7. Puhdista elimistösi sitruunavedellä ja syö kasviksia sinulla voi olla erilaisita litkuista ja ruuista liikaa myrkkyjä elimistössä8. Se että epäilet kavereitasi voi olla realistista jos sua ollaan kusetettu jo aiemmin. Kösittele asia mielessäsi.
Iso hali ja puhu täällä vaikka meille.
Sangen huonoja neeuvoja.
psykoosilääkkeitä*