Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä sumussa nuo eläkeläiset oikein elää? Isäni valitti eläkkeensä pienuutta (käteen jää 1600 €)

Vierailija
02.01.2017 |

Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.

Kommentit (288)

Vierailija
181/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.

Suuret ikäluokat onkin itsekkäin ikäluokka, oli tutkittu. 

Hehän haluaa kaiken itselleen 

Nyt haukut väärää puuta. Suuria ikäluokkia ei ole kuin muutama satatuhatta elossa. Ovat jo kuolleet. Ja määrä on huomattavasti pienempi, kuin luvut nuorten työkyvyttömyyseläkeläisistä. Vaihda ihmeessä levyä.

Yleissivistystä kehiin.

Mitäh!? Väitätkö tosissasi, että suurista ikäluokista ei ole kuin muutama satatuhatta elossa?

Minka ikäinen olet, ja mitä kouluja käyny!? Voi elämä.

Ja vielä pitäisi olla "yleissivistystä".

No kerro sinä sitten, paljonko heitä on elossa.

Vierailija
182/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse.

1600 euron eläkkeen (netto) saa, jos takana on 30 vuotta töitä noin 4000 e/kk (brutto) keskipalkalla (tai siis palkalla, joka on hieman suurempi kuin suomalaisten keskipalkka).

Ja muista, että sinähän perit isäsi omakotitalon. Ei se ota sitä hautaan mukaan.

Kukaan normaalityössä kävijä joutuu elämään loppuelämän senhetkisten työssäkäyvien turvin.

On harhakäsitys, että kukin "säästää " työssäollessaan työeläkkeensä. Puistattaa, kun kuulenkin, että itepä olen eläkkeeni maksaut ja tiennannut. Työeläkemaksu otetaan kunkin palkasta, mutta se kertymä, vaikka on kasvanut korkoa korolle työeläkeyhtiöiden sijoittamana, ei riitä nykyään ihmisen loppuelämän ajaksi. Ei yleensä riitä, kun elämme liian vanhoiksi. Tuosta on ollut mediassa aika ajoin, tv:s ja muuallakin...

Joku asiantuntija oli laskenut, että kunkin ennalta "säästetty työeläke" ( työeläkemaksut) riittää n 15 - 20 vuodeksi sen jälkeen kun jää eläkkeelle. Yhä useammat elävät 85-90 vuotiaiksi niin voi päätellä, kun jäädään eläkkeelle n 60-63 v - nykyään.

Eri asia heillä, joilla on ollut omia yksityisiä eläkevakuutuksia joten he voivat nauttia niiden tuotosta eläkepäivinään.

Kyllä jokainen työssäollessaan säästää sen työeläkkeensä! Mutta sitten kun ollaan eläkkeellä, huomataan outo ristiriita: eläkettä maksetaan myös niille, jotka eivät ole eläissään maksaneet markkaakaan eläkemaksuja. Tavallaan jokainen mies on joutunut samalla keräämään rahaa kotona lapsia hoitaneen vaimonsa eläkkeeseen. Siksi rahat eivät riitä: yhden palkasta ei pysty maksamaan kahden eläkettä!

Työeläkettä maksetaan suhteessa enemmän pienituloiselle. Siksi pitäisi ihan tylysti todeta, että jos ei ole ollut töissä yli 20 vuotta, ei saa työeläkettä lainkaan. Naisille riittää takuueläke. Sama koskee myös nuorempia sukupolvia, joka on hoitanut lapsia kotona.

Johan sen ovat matemaatikot laskeneet, ettei kukaan voi "säästää" omaa eläkettään työssäoloaikanaan, eli  kun palkasta otetaan eläkemaksu. Jos ihminen jää eläkkeellä vaikka 60 -vuotiaana ja elää yli 90- vuotiaaksi, niin ei riitä. Puhumattakaan jos joutuu jäämään ennen aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka 50-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isälle jää 1000 käteen.

Mun isälle jää 2100 käteen.[/quot

Mun sisko on kuollut kesken 30 vuotisen työuransa, ja työssäoloaikaa olisi ollut ilman vakavasti sairastumistaan ja siihen tautiin sittemin kuoltuaan vielä toistakymmentä vuotta jäljellä, mutta mihin joutuivat siskoni keräämänsä eläkevakuutusrahat, koska itse ei ehtinyt niistä nauttimaan yhtään kuoltuaan?

Ainiin toisen kuolema on toisen leipä!

Vierailija
184/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se iskäraasu, joka eläkkeelle jääneenä yrittäjänä saa pienempää eläkettä kuin entiset palkollisensa, on vain koko uransa ajan säästänyt väärässä paikassa.

Päin vastoin kuin palkansaajan eläkemaksut yrittäjä saa itse päättää omistansa. Kunnolla väärässä paikassa pihi/tai aikaista kuolemaa odottava ei maksa niitä, jolloin ei siis kerry eläkettäkään! Niille duunareille kertyy, kun niiden paikoissa se lakisääteinen osuus.

Tuo on ihan perusasia, jota korostetaan varmasti jokaisessa yrittäjän/verottajan/kirjapidon oppaassa. Pienestä eläkkeestään itkeviä yrittäjiä tuntuu silti riittävän (myös omassa tuttavapiirissäni). Tuttuni ovat kyllä kaikki myöntäneet asian siitä huomauttaessani.

Taitaa olla vähän kuin pikavipit - asian ollessa ajankohtainen ei mietitä tulevaisuutta liiaksi...

Vierailija
185/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isälle jää 2100 käteen.[/quot

Mun sisko on kuollut kesken 30 vuotisen työuransa, ja työssäoloaikaa olisi ollut ilman vakavasti sairastumistaan ja siihen tautiin sittemin kuoltuaan vielä toistakymmentä vuotta jäljellä, mutta mihin joutuivat siskoni keräämänsä eläkevakuutusrahat, koska itse ei ehtinyt niistä nauttimaan yhtään kuoltuaan?

Ainiin toisen kuolema on toisen leipä!

No niinhän se on. Muutenhan jokaisen maksu olisi nykyistä paljon suurempi. Meilläkin jäi äidin 40 vuoden kertymä jonkun toisen hyväksi.

Vierailija
186/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama fakta pöytään:

Me nuoremmat olemme maksaneet palkastamme aina vähintään 5 % työeläkemaksuja. Tällä hetkellä maksamme 6,15 % palkasta työeläkettä. Työnantajat maksavat n. 18 %.

1970-80-luvulla työntekijät maksoivat työeläkemaksua 2-3 % palkasta ja yhteensä maksu oli 8-9 %. Vielä niin myöhään kuin 1990 palkasta maksettiin vain 3 % työeläkemaksua.  

Eli mitenkäs sen väitteen kanssa, että "olen oman eläkkeeni maksanut"??

Meille kertyy eläkettä koko työuran tasan sen 1,5 % eli keskituloiselle kertyy n. 40 euroa vuodessa elinaikakertoimen leikkauksen jälkeen. 30 työvuoden jälkeen kasassa on 30 x 40 = 1200 euroa.

Aikaisemmin on ollut superkarttumia paljon paremmilla prosenteilla iäkkäämmille työntekijöille. LISÄKSI julkisen puolen työntekijöille kertymä on ollut parempi koko työuran. (2,2  %, en muista aikaväliä)

Kaikista paras asema on hyvässä asemassa eläkkeelle jääneillä, joiden eläke on laskettu viimeisten hyvätuloisten työvuosien palkan perusteella.

Fakta on myös se, että työntekijän palkasta peritty eläkevakuutusmaksu on tulonsiirto työnantajalle, jonka tarkoitus on pienentää palkkojen sivukuluja ja näin uskottaa lisäävän työllisyyttä.

Sillä ei ole mitään tekemistä työntekijän eläkekertymän kanssa, eikä se lisää eläkkeen määrää, koska työntekijä saa sen omassa verotuksessaan vähennyksenä eli maksaa vähemmän veroa. Sama koskee työttömyysvak.maksua.

Ja on tuulesta temmattu 90-luvun 3% eläkemaksut, vaan jo 80-luvulla oli eläkemaksut yli 22%, joka kerrytti työntekijän eläkettä.

Terv. palkankaskija

Ps. mikä motiivi on vääristellä ja satuilla tosi asioista.

Ja mistä ihmeestä tänne sikiää vain erittäin hyvätuloisten jälkeläiset, kun ap. isä on ollut ylintä kermaa j A kuukausitulot 6000-9000€/kk jos eläke on 2500€/kk ja 1600€/netto. Ei ihme, jos on aikaa satuilla, kun on htvätuloinen faija.

Palkanlaskijalla ei ole oikein ammattitaito hallussa... Kurkkaapa täältä FAKTAA:

https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/document.faces?…

Vielä niin myöhään kuin 1994 työntekijän maksuosuus oli 3 %! Oli työeläkemaksua on kerätty vieläkin vähemmän kuin kuvittelin

Luetetun ymmärtäminen!

Lähde: Työeläkeläkipalvelu

Eläkevakuutusmaksu vuonna 1994 oli 18.6% palkoista.

Työntekijän palkasta perittävä eläkevak.maksu on tulonsiirto työnantajalle, eikä se myöskään kerrytä eläkekertymää, koska se vähennetään työntekijän verotuksessa verovähennyksenä eli vastaavalla summalla maksetaan vähemmän veroa.

Lisäys kommentiini.

Vuonna 1994 eläkevak.maksu alle 24v. työntekijöistä oli 18.6% ja yli 24v. 19.8%,maksettavasta palkasta.

Vierailija
187/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat olleet eläkkeellä jo vuosia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Nuo kolme suurinta eli vuosina 1945, 1946 ja 1947 heti sodan jälkeen syntyneet täyttävät tänä vuonna 72, 71 ja 70 vuotta.

Onhan siellä muutama kansanedustaja ja presidentti Niinistö( täyttää ensi vuonna 70, jotka vielä vaikuttavat työelämässä. Ja tietenkin Yhdysvalloissa on baby boomers-mies Donald Trump. Tänä vuonna hän saavuttaa jo 71 vuoden kunnioitettavan iän!

Vierailija
188/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen idea olisi hyvä, että nykyiset leskeneläkkeet (6 mrd vuodessa) voisi jakaa tasan kaikkien pienituloisten eläkeläisten kesken (esim. alle 1000 euroa/kk). Tällöin älyttömät tuplaeläkkeet poistuisivat ja köyhimpien eläkeläisten asema paranisi hiukan. Onhan se jo perustuslain vastaistakin, että siviilisäädyn perusteella toisille ihmisille maksetaan kuolleen ihmisen eläke.

Kyllä ne nytkin menee tasan niille pienituloisille. Ei leskeneläkettä saa jos omat tulot on isot. Leskeneläke on tulosidonnainen. Eli voit olla huoleti, ne jaetaan jo nyt pienituloisille. Ja vielä lisäksi, se leskeneläke pienentää asumistukea ym. Jotka ne leskeneläkettä saamattomat taas saavat enemmän.

Vierailija
189/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama fakta pöytään:

Me nuoremmat olemme maksaneet palkastamme aina vähintään 5 % työeläkemaksuja. Tällä hetkellä maksamme 6,15 % palkasta työeläkettä. Työnantajat maksavat n. 18 %.

1970-80-luvulla työntekijät maksoivat työeläkemaksua 2-3 % palkasta ja yhteensä maksu oli 8-9 %. Vielä niin myöhään kuin 1990 palkasta maksettiin vain 3 % työeläkemaksua.  

Meille kertyy eläkettä koko työuran tasan sen 1,5 % eli keskituloiselle kertyy n. 40 euroa vuodessa elinaikakertoimen leikkauksen jälkeen. 30 työvuoden jälkeen kasassa on 30 x 40 = 1200 euroa.

Aikaisemmin on ollut superkarttumia paljon paremmilla prosenteilla iäkkäämmille työntekijöille. LISÄKSI julkisen puolen työntekijöille kertymä on ollut parempi koko työuran. (2,2  %, en muista aikaväliä)

Kaikista paras asema on hyvässä asemassa eläkkeelle jääneillä, joiden eläke on laskettu viimeisten hyvätuloisten työvuosien palkan perusteella.

Fakta on myös se, että työntekijän palkasta peritty eläkevakuutusmaksu on tulonsiirto työnantajalle, jonka tarkoitus on pienentää palkkojen sivukuluja ja näin uskottaa lisäävän työllisyyttä.

Sillä ei ole mitään tekemistä työntekijän eläkekertymän kanssa, eikä se lisää eläkkeen määrää, koska työntekijä saa sen omassa verotuksessaan vähennyksenä eli maksaa vähemmän veroa. Sama koskee työttömyysvak.maksua.

Ja on tuulesta temmattu 90-luvun 3% eläkemaksut, vaan jo 80-luvulla oli eläkemaksut yli 22%, joka kerrytti työntekijän eläkettä.

Terv. palkankaskija

Ja mistä ihmeestä tänne sikiää vain erittäin hyvätuloisten jälkeläiset, kun ap. isä on ollut ylintä kermaa j A kuukausitulot 6000-9000€/kk jos eläke on 2500€/kk ja 1600€/netto. Ei ihme, jos on aikaa satuilla, kun on htvätuloinen faija.

Kerrotko, missä firmassa olet palkanlaskijana? Sen verran tuli väärää tietoa että on pakko tarkastaa, ettei oma firmani vain käytä teidän palveluitanne.

Käy ihmeellä tarkistamassa omasta eläkeotteestasi. Työntekijän eläkemak.ja työttömyysvak.maksut ovat tulonsiirto työnantajalle ja on poliittinen toimenpide, koska Suomen palkkataso nousi huimasti 90-luvun alussa, joka heikensi kilpailukykyä ja työllisyyttä.

Vierailija
190/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaseläkkeellä ja saan alle 800€. Tämä takuueläkettä ja lapsikorotusta.

Myöhemmin se on sitten vieläkin pienempi. Ei sillä maksa edes vuokraansa, saati elä.

Ap:n isällä on hyvä eläke. Ehkä se rutisee kun kaikki eläkeläiset muutkin rutisee. Kun osa olettaa sitten itsekin olevansa pienieläkkeisiä parkoja kun siitä niin huudellaan.

Oikeasti pienieläkkeisiä on vain ne, keillä ei ole kun takuueläke.

Olen silti sitä mieltä, että pitäisi eläkekin olla vähintään sellainen millä oikeasti elää eli menojen jälkeen jäisi käteen edes sama kuin toimeentulotuen perussosa. Ne, keillä suuret lääkärimenot niin kunnon hoitotuki eläkkeen rinnalle.

Kyllä eläkkeellä olijoiden tulisi jo saada mahdollisimman pitkälle elää elämäänsä rauhassa ja viettää vanhuudenpäiviään ilman jatkuvaa toimeentulotuen hakemista ja kuittishowta. Miten vanhimmat ihmiset edes osaa kunnolla? He, ketkä haluavat/pystyvät asua itsenäisesti.

Vierailija
191/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama fakta pöytään:

Terv. palkankaskija

Palkanlaskijalla ei ole oikein ammattitaito hallussa... Kurkkaapa täältä FAKTAA:

Vielä niin myöhään kuin 1994 työntekijän maksuosuus oli 3 %! Oli työeläkemaksua on kerätty vieläkin vähemmän kuin kuvittelin

Luetetun ymmärtäminen!

Työntekijän palkasta perittävä eläkevak.maksu on tulonsiirto työnantajalle, eikä se myöskään kerrytä eläkekertymää, koska se vähennetään työntekijän verotuksessa verovähennyksenä eli vastaavalla summalla maksetaan vähemmän veroa.

Tämä täytyy nyt minulle tyhmälle selittää.

Työnantajani (yksityinen yritys) maksaa työeläkeyhtiölle työeläkemaksuja 24.4 % koko vuoden palkkasummasta. Ja työnantaja pidättää minun palkasta 6.15 % (vuonna 2017). Eli työntajan osuus on 24.4 - 6.15. Ja koko tämä summa menee työeläkeyhtiölle, jotka käyttävät sen nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. Eli käytännössä minä maksan 6.15 palkastani nykyisille eläkeläisille (koska työeläkerahastoihin päätyy vain pieni osa). Ja minun eläke kertyy 1,5 % palkasta niin kuin aikaisemmin oli puhe (työeläkemaksuista viis). Eli millä lailla tuo 6.15 % on siirto työnantajalle??? Kun he kuitenkin maksavat sen eteenpäin työeläkeyhtiölle???

Vierailija
192/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isälle jää 2100 käteen.

Mun isä lepäileekin vihreillä niityillä.

Vierailija
193/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika pieni,  mieheni saa tuplaten saman.

Vierailija
194/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni ei kouluja käynyt, pääsi kuitenkin jo nuorena valtiolle hyväpalkkaiseen vakituiseen toimistotyöhön. Jäi eläkkeelle 55-vuotiaana ja kuoli juuri 96-vuotiaana. Nosti siis eläkettä reilu 4o vuotta, ja tuo eläke oli enemmän kuin minun, korkeakoulutetun palkka. Vaikka muuten mummosta tottakai pidin, niin en aina jaksanut kuunnella sitä valitusta pienestä eläkkeestä...

Vierailija
195/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isälle jää 2100 käteen.

Mun isä lepäileekin vihreillä niityillä.

Lepäilis munkin

Vierailija
196/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama fakta pöytään:

Terv. palkankaskija

Luetetun ymmärtäminen!

Työnantajani (yksityinen yritys) maksaa työeläkeyhtiölle työeläkemaksuja 24.4 % koko vuoden palkkasummasta. Ja työnantaja pidättää minun palkasta 6.15 % (vuonna 2017). Eli työntajan osuus on 24.4 - 6.15. Ja koko tämä summa menee työeläkeyhtiölle, jotka käyttävät sen nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. Eli käytännössä minä maksan 6.15 palkastani nykyisille eläkeläisille (koska työeläkerahastoihin päätyy vain pieni osa). Ja minun eläke kertyy 1,5 % palkasta niin kuin aikaisemmin oli puhe (työeläkemaksuista viis). Eli millä lailla tuo 6.15 % on siirto työnantajalle??? Kun he kuitenkin maksavat sen eteenpäin työeläkeyhtiölle???

Työnantaja tilittää eläkevak.yhtiölle 24.4% elävak.maksua ja työnantaja saa "omaan käyttöönsä" työntekijän palkasta perittävän 6.15% osuuden ja näin palkkojen sivukulut pienenevät vastaavan summan.

Työntekijän maksama osuus ei myöskään kerrytä eläkekertymää, koska se huomioidaan työntekijän verotuksessa vähennyksenä eli vastaavalla summalla maksat vähemmän veroa.

Jos työntekijän osuus kerryttäisi eläkekertymää, työntekijä saisi hyödyn tuplana, eläkkeenä, että verotuksen kautta ja näin ei tietenkään voi olla.

Työnantajan laskennalliset eläkevakuutusmaksut ovat 24.4% vähennettynä työntekijän osuus 6.15% eli 18.25% maksetuista palkoista.

Jos sun palkka on kuukaudessa 5000€ niin sun eläkekertymä on 6.5% pienempi eli 4675€ ja erotus huomioidaan verotuksessa vähennyksenä.

Vierailija
197/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskija ei vastannut kysymykseen nro 191

Vierailija
198/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen idea olisi hyvä, että nykyiset leskeneläkkeet (6 mrd vuodessa) voisi jakaa tasan kaikkien pienituloisten eläkeläisten kesken (esim. alle 1000 euroa/kk). Tällöin älyttömät tuplaeläkkeet poistuisivat ja köyhimpien eläkeläisten asema paranisi hiukan. Onhan se jo perustuslain vastaistakin, että siviilisäädyn perusteella toisille ihmisille maksetaan kuolleen ihmisen eläke.

Kyllä ne nytkin menee tasan niille pienituloisille. Ei leskeneläkettä saa jos omat tulot on isot. Leskeneläke on tulosidonnainen. Eli voit olla huoleti, ne jaetaan jo nyt pienituloisille. Ja vielä lisäksi, se leskeneläke pienentää asumistukea ym. Jotka ne leskeneläkettä saamattomat taas saavat enemmän.

On olemassa leskeneläkelaskuri. Tiedän eläkeläisen,joka saa leskeneläkettä vaikka molemmilla oli suht hyvät eläkkeet. Miehen eläke oli jonkin verran suurempi ja se kai vaikutti siihen, että leski saa leskeneläkettä montaa sataa ylimäärästä oman eläkkeensä lisäksi.Oma eläkkeensä on bruttona n 1700e ja mitään velkoja ei ole ollut pitkään aikaan omistustalossa asuu yksin.

Vierailija
199/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama fakta pöytään:

Terv. palkankaskija

Luetetun ymmärtäminen!

Työnantaja tilittää eläkevak.yhtiölle 24.4% elävak.maksua ja työnantaja saa "omaan käyttöönsä" työntekijän palkasta perittävän 6.15% osuuden ja näin palkkojen sivukulut pienenevät vastaavan summan.

Työntekijän maksama osuus ei myöskään kerrytä eläkekertymää, koska se huomioidaan työntekijän verotuksessa vähennyksenä eli vastaavalla summalla maksat vähemmän veroa.

Jos työntekijän osuus kerryttäisi eläkekertymää, työntekijä saisi hyödyn tuplana, eläkkeenä, että verotuksen kautta ja näin ei tietenkään voi olla.

Työnantajan laskennalliset eläkevakuutusmaksut ovat 24.4% vähennettynä työntekijän osuus 6.15% eli 18.25% maksetuista palkoista.

Jos sun palkka on kuukaudessa 5000€ niin sun eläkekertymä on 6.5% pienempi eli 4675€ ja erotus huomioidaan verotuksessa vähennyksenä.

OK, eli tässä on puhuttu ristiin vähän eri asioista. Eli eläkekertymästä ja työeläkemaksuprosenteista ristiin. Joka tapauksessa julkisella puolella uransa tehnyt 60-vuotias on saanut parempaa kertymää (eli prosenttia palkasta) ainakin 1980-luvulla kuin mitä tällä hetkellä töissä olijat saavat. Meillähän se on 1,5 %. 

Vierailija
200/288 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa leskeneläkelaskuri. Tiedän eläkeläisen,joka saa leskeneläkettä vaikka molemmilla oli suht hyvät eläkkeet. Miehen eläke oli jonkin verran suurempi ja se kai vaikutti siihen, että leski saa leskeneläkettä montaa sataa ylimäärästä oman eläkkeensä lisäksi.Oma eläkkeensä on bruttona n 1700e ja mitään velkoja ei ole ollut pitkään aikaan omistustalossa asuu yksin.

Tuolta löytyi taulukkoa eli vähennetty leskeneläke lienee kyseessä. Selkeä taulukko:

https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/perheelake/perheelakkeenm…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän