Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä sumussa nuo eläkeläiset oikein elää? Isäni valitti eläkkeensä pienuutta (käteen jää 1600 €)

Vierailija
02.01.2017 |

Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.

Kommentit (288)

Vierailija
81/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos teistä lapsista vanhempanne saavat liian suurta eläkettä, olisitteko tyytyväisiä, jos eläke puolitettaisiin tai kutistettaisiin enemmänkin ja teidät velvoitettaisiin elättämään vanhempanne. Ei tarvitse mennä kuin Saksaan, niin lapset velvoitetaan maksamaan vanhempien hoitokulut palvelutalossa tai hoitolaitoksessa, elleivät heidän eläkkeensä siihen riitä, ja usein ne eivät riitä.

Olen eläkeläinen, pahamaineinen suurten ikäluokkien edustaja ja saan hieman enemmän kuin ap:n isä käteen eläkkeestä. Pääosa tulee Suomesta, mutta reilu saturainen länsinaapurista, jossa olin muutaman vuoden töissä. Eläke toki riittää elämiseen hyvin, mutta ei sillä liioin herrastella. Jonain kuukautena jää vähän säästöönkin, mutta jonain toisena kuukautena, kun on maksettava vakuutukset, lääkkeet, auton käyttömaksut ja sanomalehden tilausmaksu ym., menee miinukselle. Asumiskulut ovat kuitenkin maltilliset (oma pieni osake) ja vuokralla oleva loma-asunto (vuokra ym. kulut pienet). Asuntoon on tulossa pientä remppaa lähiaikoina. Jos työssä ollessa en olisi saanut mitään sukanvarteen, en tiedä, miten senkin kustantaisin. Olen ollut aina yksineläjä ja elättänyt itseni parikymppisestä, ensin opintolainalla, sitten työtuloilla. Velaton olin vasta päälle viisikymppisenä eli sitä ennen ei juurikaan säästöjä kertynyt, sillä opintolainan jälkeen maksoin 14 vuotta asuntolainaa sellaisena aikana, jolloin korot huitelivat taivaissa. Ja teistä on väärin, että nyt eläkkeellä pitäisi jatkaa sitä pennin venytystä tonnin eläkkeellä.

Tietysti voisin luopua sanomalehdestä - ja luovunkin pian, mutta auto on toistaiseksi välttämätön. Asun sellaisella seudulla, josta julkiset liikenneyhteydet supistuvat jatkuvasti. Loma-asunnolle meno esim. olisi aikamoista rahjustamista ensin bussilla, sitten junalla ja lopuksi vielä bussilla, jos vuoroja sattuu kulkemaan, jos ei, niin taksilla, ja aikaa kuluisi koko päivä. Olen muuttamassa loma-asuntooni kokonaan suhteellisen pian. Sitten jää asumiskulut pienemmiksi ja matkakulut kokonaan pois. Luovunko autosta? Siinähän säästäisi, mutta kenties en kuitenkaan. Olen päättänyt, että ne rahat, jotka olen ansainnut, käytän myös omaksi ilokseni ja hyödykseni. Perillisiä ei ole ja valtiolle en halua rahojani lahjoittaa, mieluummin vaikka tutkimukseen, jos jotain on jäljellä säällisen hautauksen jälkeen.

Niin, vaihtoehtohan sitten onkin tosiaan ainoastaan se, että lapset ottavat vanhempansa elätettäväkseen. Kuka sitten sinut hoitaisi?

Näin oli myös ennen Suomessa, ainakin 80-luvulle asti, ellei 90-luvulle. Vanhempani maksoivat mummini hoitomaksut, kun eläke ei riittänyt niihin, muussa tapauksessa kaupunki olisi tehnyt kiinnitykset mummini asuntoon ja ottaneet haltuun.

Itsekin asun vanhassa talossa, jonka kaupunki oli tehnyt kiinnitykset ja myöhemmin siirtynyt kaupungin omistukseen, kun molemmat omistajat olivat olleet pitkää hoitokodissa. Siinä meni perillisiltä 60 ha maata ja iso talo.

Ja nythän käydään vastaavaa keskustelua, että omaisuus pitäisi vaikuttaa hoitomaksujen suuruuteen, joka taas mahdollistaa yhteiskunnan tehdä kiinnitykset omaisuuteen, jos tulot eivät kata hoitomaksuja.

Eihän tuossa esittämässäsi mallissa lapset mitään maksa vaan eläkeläinen itse.

Vierailija
82/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini ei tosin saa kuin 750E. On ollut kotiäitinä.  Eli minä maksan omasta palkastani paitsi ne eläkemaksut valtiolle, myös oman äitini elannon, koska enhän voi antaa sen nälkäänkään kuolla. Lisäksi mulla on niin paljon bruttotuloja, että ne vaikuttavat oman aikuisen poikani työmarkkinatukeen, joten elätän hänetkin. Sen lisäksi, siis, että olen verojen nettomaksaja. Itse en tule koskaan saamaan mitään eläkettä, siitä huolimatta, että maksan joka vuosi yli puolet tuloistani eläkemaksua.

Kannattaa selvittää, voisiko äitisi saada asumistukea tai toimeentulotukea. Eläkeläisen tapauksessa asumistukena on eläkkeensaajan asumistuki. Moni eläkeläinen ei tiedä edes tukimahdollisuuksien olemassaolosta, saati osaa hakea niitä. Mutta Kelasta voi siis saada apua, jos on noin pienituloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on tottuneet valittamaan. Siksi niillä onkin rahaa niin hirveästi. Kun mikään ei koskaan riitä.

Ihmisistä käytetään yleensä pronominia HE eikä ne, mikä viittaa johonkin alempiarvoiseen. Tänne palstalle on juurtunut todellinen eläkeläisviha ehkä unohtaen, että jokainen meistä vanhenee. Mielenkiintoista olisi nähdä ne summat, mitä kukin eläkeläinen on työssä ollessaan maksanut esim. veroja tälle yhteiskunnalle. Puhumattakaan pakollisia eläkemaksuja yms.  Se vain unohdetaan ja puhutaan heistä kuin he olisivat yhteiskunnalta ryöstäviä ja syyllisiä koko yhteiskunnan taloudelliseen tilanteeseen. Eläkeläisetkö maamme on todella saattaneet tähän kurjuuteen?

Vierailija
84/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse..

Juuri näinhän meille alle 55-vuotiaille tehdään kokoajan. otetaan puolet palkasta pois, koska sillä maksetaan suurten ikäluokkien eläkkeet. ja ei. Suurten ikäluokkien itse aikanaan maksamat maksut eivät riitä heidän eläkkeisiinsä. ne ihan oikeasti maksetaan meidän nuorempien nyt maksamista eläkemaksuista.

Oma äitini ei tosin saa kuin 750E. On ollut kotiäitinä.  Eli minä maksan omasta palkastani paitsi ne eläkemaksut valtiolle, myös oman äitini elannon, koska enhän voi antaa sen nälkäänkään kuolla. Lisäksi mulla on niin paljon bruttotuloja, että ne vaikuttavat oman aikuisen poikani työmarkkinatukeen, joten elätän hänetkin. Sen lisäksi, siis, että olen verojen nettomaksaja. Itse en tule koskaan saamaan mitään eläkettä, siitä huolimatta, että maksan joka vuosi yli puolet tuloistani eläkemaksua.

No ihan varmasti et maksa puolta tuloistasi eläkemaksua. Tarkastappa vaikka viimeisin verokorttisi ja mihin siitä ennakonpidätykset menevät. Suurin pidätys on aivan varmasti ihan kunnallis- ja valtionveroa, jolla yhteiskunnan pyörät pidetään pyörimässä. Myös minä olen nettomaksaja. Hyvien tlojeni vuoksi opiskeleva poikani ei saa opintorahaa, lisäksi kotona on 2 vielä alaikäistä lasta ja puoliso. Sen verran kuitenkin ymmärrän että ennakonpidätys = eläkemaksu.

Vierailija
85/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on tottuneet valittamaan. Siksi niillä onkin rahaa niin hirveästi. Kun mikään ei koskaan riitä.

Ihmisistä käytetään yleensä pronominia HE eikä ne, mikä viittaa johonkin alempiarvoiseen. Tänne palstalle on juurtunut todellinen eläkeläisviha ehkä unohtaen, että jokainen meistä vanhenee. Mielenkiintoista olisi nähdä ne summat, mitä kukin eläkeläinen on työssä ollessaan maksanut esim. veroja tälle yhteiskunnalle. Puhumattakaan pakollisia eläkemaksuja yms.  Se vain unohdetaan ja puhutaan heistä kuin he olisivat yhteiskunnalta ryöstäviä ja syyllisiä koko yhteiskunnan taloudelliseen tilanteeseen. Eläkeläisetkö maamme on todella saattaneet tähän kurjuuteen?

Ei ole eläkeläisten vika, paitsi että ovat lisääntyneet liian vähän. Globalisaatioon eivät ole voineet vaikuttaa. Maailma kuitenkin muuttuu ja tilanne on nyt eri kuin 30 vuotta sitten. Rakenteita olisi muutettava, koska ne eivät vastaa enää ympäröivää todellisuutta ja lasku seuraaville polville voi muodostua liian kovaksi kantaa.

Vierailija
86/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja nythän käydään vastaavaa keskustelua, että omaisuus pitäisi vaikuttaa hoitomaksujen suuruuteen, joka taas mahdollistaa yhteiskunnan tehdä kiinnitykset omaisuuteen, jos tulot eivät kata hoitomaksuja."

Tästä syystä jokaisen ikääntyneen pitää hoitaa perintöasiat kuntoon niin kauan kuin on oikeustoimikelpoinen. Omaisuuden voi hyvissä ajoin lahjoittaa lapsilleen ja pitää itse hallintaoikeuden. Näin kunta tai muu instanssi ei pääse hyötymään omaisuudesta.

Vierailija
87/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra 57 kirjoitti:

"Ja nythän käydään vastaavaa keskustelua, että omaisuus pitäisi vaikuttaa hoitomaksujen suuruuteen, joka taas mahdollistaa yhteiskunnan tehdä kiinnitykset omaisuuteen, jos tulot eivät kata hoitomaksuja."

Tästä syystä jokaisen ikääntyneen pitää hoitaa perintöasiat kuntoon niin kauan kuin on oikeustoimikelpoinen. Omaisuuden voi hyvissä ajoin lahjoittaa lapsilleen ja pitää itse hallintaoikeuden. Näin kunta tai muu instanssi ei pääse hyötymään omaisuudesta.

Tästä syystä pitäisi räjäyttää eläkesysteemi eikä hoivamaksut. Tuo loisi kolme eriarvoista ryhmää.

Vierailija
88/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille paras vaihtoehto olisi, että heidän lastensa asuntolainat sidotaan siihen, ottaako mummon ja papan luokseen asumaan. Lainaa ei saa, jos ei ota! Eläkkeitä ei sen jälkeen tarvita lainkaan, kun lapsen maksavat vanhempiensa viimeisten vuosien kulut.

Voisi tulla osalle nykyeläkeläisistä melkoinen parku, jos pitäisi tyytyä siihen elintasoon minkä lapset pystyvät heille tarjoamaan. Ei olisikaan varaa pitää mökkiä, kahta autoa ja reissata ulkomailla. Vaatteetkin saattaisi joutua ostamaan kirpparilta kuten työssäkäyvät perheelliset.

Suomalainen mediaanieläke on 1800 e/kk eli käteen jää noin 1300 e/kk. Suomennettuna 50% eläkeläisistä saa tuota vähemmän ja 50% enemmän, yli 3000 e/kk (brutto) eläkettä saa alle 15% eläkeläisistä. Tuo kertomasi elintaso on utopiaa suurimmalle osalle eläkeläisistä.

Vierailija
89/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin sellaisena aikana, että olen saanut läpi elämäni tottua siihen että tarjolla on vain "ei oota", oli kyse sitten yhteiskunnan tuesta tai työpaikoista. Jotenkin sitä on aina selvitty. Jos minusta jotenkin ihmeessä tulee rikas tai edes keskituloinen eläkeläinen, ja yhteiskunnan täytyy jostain säästää, niin saa leikata. Minulle riittää kun tulee toimeen silloisessa taloudellisessa tilanteessa. En tarvitse mitään älyttömiä summia muiden kustannuksella hyvitykseksi siitä että olen joskus ennen tehnyt töitä ja maksanut veroa kuten kaikki muutkin. Jos valtion kassa uupuu, vaikka luvattiin ja on "oikeus", niin ei se raha narisemalla ilmesty. Viisas tekee varasuunnitelman (hyvän talouden aikana tällaisen toteutus olisi vieläpä helpompaa, mutta harva tuntuu tajunneen siinä yltäkylläisyyden kuplassaan).

Vierailija
90/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun isällä onkin älyttömän hyvä eläke. Mun äiti saa sen 800e -verot. Pelklä vuokra tuosta yli 500e. Ei saa tukia. Ihan kusessa. Koko elämänsä tehnyt töitä pikkulikasta asti.

Sama tilanne ja töitä on tehty 12 v asti. eläkertymä alkaa vasta 23 v.

Olkaa vaan kateellisia, toivottavasti saatte saman kuin me köyhät.

Vierailija
91/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murusia pöytään kirjoitti:

Minulla on eläkettä 892€/kk! Maksan vuokra 650€, vesi ja sauna 40,kotivakuutus(pakollinen)73€. Tila on 50m3. Köyhät joutuvat kyllä kyykkyyn SIPILÄN KAUDELLA!

Nyt unohdit mainita asumistuen. Jokainen saa noilla tiedollaja luulen, että sinun saama tuki on luokkaa 250-300e /kk.

Vierailija
92/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi joka väitti, että bussikuski saa 1900 euroa kuussa nettona eläkettä  niin siinä on pakko olla jotain muita tuloja mukana. Jos pelkällä bussin ajelulla saat tollasta nettoeläkettä niin sun on pitänyt tienata jotain viistonnia kuussa, näytä mulle bussikuski joka tienaa viistonnii.

Vierailija
93/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse.

1600 euron eläkkeen (netto) saa, jos takana on 30 vuotta töitä noin 4000 e/kk (brutto) keskipalkalla (tai siis palkalla, joka on hieman suurempi kuin suomalaisten keskipalkka).

Ja muista, että sinähän perit isäsi omakotitalon. Ei se ota sitä hautaan mukaan.

Kukaan normaalityössä kävijä joutuu elämään loppuelämän senhetkisten työssäkäyvien turvin.

On harhakäsitys, että kukin "säästää " työssäollessaan työeläkkeensä. Puistattaa, kun kuulenkin, että itepä olen eläkkeeni maksaut ja tiennannut. Työeläkemaksu otetaan kunkin palkasta, mutta se kertymä, vaikka on kasvanut korkoa korolle työeläkeyhtiöiden sijoittamana, ei riitä nykyään ihmisen loppuelämän ajaksi. Ei yleensä riitä, kun elämme liian vanhoiksi. Tuosta on ollut mediassa aika ajoin, tv:s ja muuallakin...

Joku asiantuntija oli laskenut, että kunkin ennalta "säästetty työeläke" ( työeläkemaksut) riittää n 15 - 20 vuodeksi sen jälkeen kun jää eläkkeelle. Yhä useammat elävät 85-90 vuotiaiksi niin voi päätellä, kun jäädään eläkkeelle n 60-63 v - nykyään.

Eri asia heillä, joilla on ollut omia yksityisiä eläkevakuutuksia joten he voivat nauttia niiden tuotosta eläkepäivinään.

Vierailija
94/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja käteen jää vuokran jälkeen 400e johon pitää laittaa ruoka, laskut, lääkkeet, kulkemiset, hygenia.......

kuka saa 1600eläkettä???

Vierailija
95/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä ja käteen jää vuokran jälkeen 400e johon pitää laittaa ruoka, laskut, lääkkeet, kulkemiset, hygenia.......

kuka saa 1600eläkettä???

ainiin eihän minulla jää edes sitäkään kun ne leikkasivat tukia....

Vierailija
96/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni meni vuotta aikaisemmin kouluun, koska kotona neuvoi isosiskoaan koululäksyissään. Kansakouluun ja sen ajan lukioon, lyseoon sai stipendin ja tämän jälkeen valmistui yliopistosta kahdessa vuodessa, mikä oli silloin ihan peruskauraa. 25 v oli vakityöpaikka, omakotitalo ja 2 lasta . Teki töitä 35 v, kunnes pääsi eläkkeelle. Miespuoleisena ei ole ollut äitiyslomalla, ei isyyslomaa silloin ollut ja oli muutenkin kipeänä n 5 v välein, korkeintaan 2 pv kerralla.

Saa nyt eläkettä enemmän minä saan palkkaa. Eikä käy kateeksi,

Vierailija
97/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat pääsivät töihin keskikoulupohjalta. Molemmat esimiestehtävissä.

Nykyisin ko tehtäviin pitäisi olla vähintään tradenomi tai KTM.

Ei pelkoa työttömyydestä.

Että vaikka ovat tehneet töitä paljon niin kumminkin se, että on ollut töitä on vakauttamut elämää.

Henkisesti elämä kyllä köyhää.

Vierailija
98/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa itkua ja kitinää. Lisätään tuskaa! Työni puolesta tunnen kymmeniä eläkeläisiä joilla eläkkeet 8 000-50 000 e/kk ja usein isot lisäeläkkeet ( 1-3 miljoonaa suurimmat ) Kaikki puhtaana käteen!!! Heillä on myös valtavat omaisuudet ja osakeomistukset. Kaikki verovapaita!!! Sukujen omaisuudet ja yritykset myös siirrety ulkomaille. Kaikki verovapaita!!!

Mutta, eikö tämä ole hyvä uutinen kun kapitalistit eivat enää ryöstä teitä? :)

Vierailija
99/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi joka väitti, että bussikuski saa 1900 euroa kuussa nettona eläkettä  niin siinä on pakko olla jotain muita tuloja mukana. Jos pelkällä bussin ajelulla saat tollasta nettoeläkettä niin sun on pitänyt tienata jotain viistonnia kuussa, näytä mulle bussikuski joka tienaa viistonnii.

Ei mene noin. Kyllä neljän tonnin bruttopalkallakin saa yli 2 000 euroa käteen eläkettä.

Vierailija
100/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole kateellinen tai katkera kun ansaitsen ja omistan juuri sen verran kun olen halunnutkin. Olen taloudellisesti täysin riippumaton ja voisin hyvin maksaa veroni Suomeen, mutta en suostu elättämään laiskoja ja lahjattomia elämäntapapummeja tai haittama-tuja. 

Se helpottaa ja suosittelen muillekin samaa ratkaisua. Helppo järjestellä.