Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä sumussa nuo eläkeläiset oikein elää? Isäni valitti eläkkeensä pienuutta (käteen jää 1600 €)

Vierailija
02.01.2017 |

Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.

Kommentit (288)

Vierailija
61/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän offtopic, mutta järkytyin kun kuulin että mun isovanhemmat on päässeet eläkkeelle 55-vuotiaina. Ovat nyt siis 80-vuotiaita ja hyväkuntoisia. Ovat siis lorvineet viimeiset 25 vuotta, kun olisivat voineet tehdä vielä ainakin 10 vuotta töitä. Se on kiva kun itse pääsee eläkkeelle ehkä 75-vuotiaana tätä menoa... ja siitä varmaan suoraan hautaan.

Kreikassa on naisten eläkeikä vieläkin 55-vuotta. Oikein kivalta tuntuu kun Suomi ottaa lainaa jotta voi osallistua miljoonilla Kreikan tukupaketteihin.

Mihin nekin ovat tästä keskustelusta unohtuneet ?

Vierailija
62/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma asemani on enemmän kuin hyvä, tosin sitä ei tiedä elääkö eläkeikään asti. Olen 46 v ja eläkekertymäni taitaa olla n 1900e/kk tällä hetkellä. Vastaa miesten keskivertoeläkettä. Lisänä vielä firman ottama lisäeläke, josta saan joskus tulevaisuudessa n 1000e/kk - verot 5 vuoden ajan. En muista lisäeläkkeen alinta nosto ikärajaa olisiko 62v. En vain tiedä milloin tuota kannattaisi ryhtyä edes nostamaan. Jos kuolla kupsahdan, saa lapsi lisäeläkerahat perintöveroilla vähennettyinä.

Lisäeläkkeiden ehtoina taitaa olla se, että olet ko firman palveluksessa eläkeikään asti. Eli vielä reilut 20 vuotta. tsemppiä.

Minun eläkkeeni on minun henkilökohtaisella nimellä ilman mitään ehtoja työnantajan puolelta. Itse hallinnoin mihin ne kertyneet eläkerahat sijoitan ja kuka on edunsaaja. Saan sen mukaani lähdin itse tai tuli kenkää. Siihen asti firma maksaa siihen joka kuukausi lisää pääomaa. Oli silloin ihan pikku pulju kuin vakuutus otettiin (n 20 henkeä) juuri ennen firman myyntiä. Työpaikalla taidan olla ainoita, jolle tällaista lisäeläkettä maksetaan. Pitää olla suu supussa asiasta työpaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä jäi virkamiehen eläkkeestään säästöön 10 000 euroa vuodessa. Isällä jää enemmän ellei törsää sitä tehokkaasti huvituksiin ja matkusteluun. 60 luvulla syntyneille ja nuoremmille ei sitten taida eläkkeitä riittääkään. Onneksi edes jotkut meistä perivät vanhemmiltaan turvarahaston. 

Eläkkeen tulisi olla eläke (turvata eläminen), ei mikään ansainnan jatkumo loppuiäksi. 

Samoin lapsilisä ei ole tarkoitettu Thaimaan matkoihin tai osakesalkun kerryttämiseen eikä halpakorkoinen, valtiotakaama opintolaina osakeportfolion kasvamiseen.

Vanhoilla ihmisillä on usein paljon sairauksia joiden hoito ja lääkkeet maksavat ja vievät hyvin suuren osuuden nettoeläkkeestä.

Kyllähän yhteiskunta hoiti esimerkissä mainitun äitini hautaan, syöpähoidot eivät ole halpoja eikä niitä tarvinnut itse maksaa. Mielestäni nykyjärjestelmä on toimiva vain, jos yhteiskunnassa on riittävä määrä maksajia, huoltosuhteen heikentyessä se ei vaan enää toimi. Silloin voisi siirtyä järjestelmään, jossa eläkkeellä on kohtuullinen katto (vaikka 3500 e/kk) ja  yhteiskunta joka tapauksessa huoltaa sairaita. En todellakaan ole sen kannalla, että alle 2000 euron bruttoeläkkeisiin kajottaisiin mitenkään vaan pikemmin minimieläkettä voisi korottaa. On kuitenkin ihan hullua ansaita jälkeläisille perintöä leikkimällä rahastosijoittajaa eläkepäivinään. 

Vierailija
64/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma asemani on enemmän kuin hyvä, tosin sitä ei tiedä elääkö eläkeikään asti. Olen 46 v ja eläkekertymäni taitaa olla n 1900e/kk tällä hetkellä. Vastaa miesten keskivertoeläkettä. Lisänä vielä firman ottama lisäeläke, josta saan joskus tulevaisuudessa n 1000e/kk - verot 5 vuoden ajan. En muista lisäeläkkeen alinta nosto ikärajaa olisiko 62v. En vain tiedä milloin tuota kannattaisi ryhtyä edes nostamaan. Jos kuolla kupsahdan, saa lapsi lisäeläkerahat perintöveroilla vähennettyinä.

Lisäeläkkeiden ehtoina taitaa olla se, että olet ko firman palveluksessa eläkeikään asti. Eli vielä reilut 20 vuotta. tsemppiä.

Minun eläkkeeni on minun henkilökohtaisella nimellä ilman mitään ehtoja työnantajan puolelta. Itse hallinnoin mihin ne kertyneet eläkerahat sijoitan ja kuka on edunsaaja. Saan sen mukaani lähdin itse tai tuli kenkää. Siihen asti firma maksaa siihen joka kuukausi lisää pääomaa. Oli silloin ihan pikku pulju kuin vakuutus otettiin (n 20 henkeä) juuri ennen firman myyntiä. Työpaikalla taidan olla ainoita, jolle tällaista lisäeläkettä maksetaan. Pitää olla suu supussa asiasta työpaikalla.

Viralliselta nimeltään taitaa olla Yksilöllinen eläkevakuutus. Tuotahan ei kannata itse maksaa pääomaa vaikka lähetisi ennen aikojaan, koska on firman ottama ja maksuista ei saa itse verovähennyksiä.

Vierailija
65/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä tulee juuri sen verran, mitä eläkelaskuri näyttää. Minä pääsen eläkkeelle noin 64-vuotiaana ja tulen laskurin mukaan saamaan noin 3.200 euron eläkkeen. Jos olisin ollut koko ajan työssä kuten mieheni(saamme melkein saman suuruista palkkaa noin 7.800€), olisi eläkkeeni yli 4.000€.

Kotiäiti- ja ulkomaillaolovuodet vähentävät eläkettä. Hyvin pärjätään, mutta en suostu pukeutumaan mihinkään häpeän kaapuun, kun pian pääsen eläkkeelle. Pitkiä päiviä on vuosikymmenet tehty ja kolme korkeakoulutettua veronmaksajaa kasvatettu. Kaikilla lapsilla ja heidän puolisoillaan on hyvät työpaikat ja hyvät tulot. Kukaan ei ole meille kateellinen tai katkera.

Niin, te olette tajunneet ottaa eläkevakuutuksen. Itse kuvittelin aikanaan, etten sellaista tarvitse, koska jaksan kyllä tehdä työtä 65-vuotiaaksi asti ja ehdin tienata täyden eläkkeen. Enpä tajunnut silloin, että sitä vakuutusta olisi tarvittu, jotta pääsisi eläkkeelle kuutosella alkavalla ikävuodella eikä tarvitsisi yrittää sinnitellä töissä seitsemänkymppiseksi.

Ei meillä ole eläkevakuutusta, ihan normaalien eläkelakien mukaan päästään eläkkeelle.

Jotenkin on vain alkanut jurppimaan tämä eläkkeelläolevien ja eläkeikää lähestyvien syyllistäminen eläkkeistään. Mitään kikkailuja  tai laittomuuksia ei ole tehty, valmistumisen jälkeen ollaan työskennelty sekä julkisella että yksityisellä puolella, mies 40 vuotta, minä 34, maksettu paljon veroja ja eläkemaksuja, käytetty paljon ostopalveluja.

Tämän työrupeaman jälkeen saamme eläkettä ihan eläkelakien mukaan; kun on ollut vuosikymmenet hyvä palkka, on myös eläke hyvä.

Jatkan sen verran, että viime vuonna työnantajani ja minä maksoimme yhdessä minusta koituvia eläkemaksuja noin 22.000€.

On hyvin mahdollista, että tulet saamaan yli 1 000 000 (miljoona) euroa eläkettä. Tekemättä siis mitään.

Vierailija
66/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on itse tienattua ja siten ansaittua, mutta jonkinlaista suhteellisuudentajua silti toivoisi myös eläkeläisiltä. Paitsi että moni eläkeläinen saa käteen ehkä puolet siitä kuin ap:n isä, osa vähemmänkin, myös moni palkansaaja elää samoilla summilla ja yrittää elättää niillä vielä perhettäkin. Minulla on kuukauden bruttotulot suunnilleen tuon 1600, saattaa heittää satasen suuntaan tai toiseen kuukaudesta riippuen. Juuri eilen mietin, että minkähän helvetin takia olen työttömyyskassan jäsen, kun työttömyyden iskiessä ansiosidonnaiseni olisi osapuilleen saman kokoinen kuin peruspäiväraha. Eläkkeeni, sitten kun joskus 7-kymppisenä pääsen eläkkeelle, ei tule olemaan lähelläkään kahta tuhatta. Työhistoriaa on 16-vuotiaasta, eli eläkemaksuja tuli maksettua useampi vuosi ilman että itse hyödyn niistä yhtään mitään. Ja kun tätä taloustilannetta seuraa, ei kannata olla kovin varma että maksamisesta huolimatta tulen saamaan ollenkaan eläkettä... Että siihen nähden tämä valitus ja vielä lisärahan kinuaminen vaikuttaa todella itsekkäältä ja piittaamattomalta.

Vierailija
67/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos teistä lapsista vanhempanne saavat liian suurta eläkettä, olisitteko tyytyväisiä, jos eläke puolitettaisiin tai kutistettaisiin enemmänkin ja teidät velvoitettaisiin elättämään vanhempanne. Ei tarvitse mennä kuin Saksaan, niin lapset velvoitetaan maksamaan vanhempien hoitokulut palvelutalossa tai hoitolaitoksessa, elleivät heidän eläkkeensä siihen riitä, ja usein ne eivät riitä.

Olen eläkeläinen, pahamaineinen suurten ikäluokkien edustaja ja saan hieman enemmän kuin ap:n isä käteen eläkkeestä. Pääosa tulee Suomesta, mutta reilu saturainen länsinaapurista, jossa olin muutaman vuoden töissä. Eläke toki riittää elämiseen hyvin, mutta ei sillä liioin herrastella. Jonain kuukautena jää vähän säästöönkin, mutta jonain toisena kuukautena, kun on maksettava vakuutukset, lääkkeet, auton käyttömaksut ja sanomalehden tilausmaksu ym., menee miinukselle. Asumiskulut ovat kuitenkin maltilliset (oma pieni osake) ja vuokralla oleva loma-asunto (vuokra ym. kulut pienet). Asuntoon on tulossa pientä remppaa lähiaikoina. Jos työssä ollessa en olisi saanut mitään sukanvarteen, en tiedä, miten senkin kustantaisin. Olen ollut aina yksineläjä ja elättänyt itseni parikymppisestä, ensin opintolainalla, sitten työtuloilla. Velaton olin vasta päälle viisikymppisenä eli sitä ennen ei juurikaan säästöjä kertynyt, sillä opintolainan jälkeen maksoin 14 vuotta asuntolainaa sellaisena aikana, jolloin korot huitelivat taivaissa. Ja teistä on väärin, että nyt eläkkeellä pitäisi jatkaa sitä pennin venytystä tonnin eläkkeellä.

Tietysti voisin luopua sanomalehdestä - ja luovunkin pian, mutta auto on toistaiseksi välttämätön. Asun sellaisella seudulla, josta julkiset liikenneyhteydet supistuvat jatkuvasti. Loma-asunnolle meno esim. olisi aikamoista rahjustamista ensin bussilla, sitten junalla ja lopuksi vielä bussilla, jos vuoroja sattuu kulkemaan, jos ei, niin taksilla, ja aikaa kuluisi koko päivä. Olen muuttamassa loma-asuntooni kokonaan suhteellisen pian. Sitten jää asumiskulut pienemmiksi ja matkakulut kokonaan pois. Luovunko autosta? Siinähän säästäisi, mutta kenties en kuitenkaan. Olen päättänyt, että ne rahat, jotka olen ansainnut, käytän myös omaksi ilokseni ja hyödykseni. Perillisiä ei ole ja valtiolle en halua rahojani lahjoittaa, mieluummin vaikka tutkimukseen, jos jotain on jäljellä säällisen hautauksen jälkeen.

Vierailija
68/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos teistä lapsista vanhempanne saavat liian suurta eläkettä, olisitteko tyytyväisiä, jos eläke puolitettaisiin tai kutistettaisiin enemmänkin ja teidät velvoitettaisiin elättämään vanhempanne. Ei tarvitse mennä kuin Saksaan, niin lapset velvoitetaan maksamaan vanhempien hoitokulut palvelutalossa tai hoitolaitoksessa, elleivät heidän eläkkeensä siihen riitä, ja usein ne eivät riitä.

Olen eläkeläinen, pahamaineinen suurten ikäluokkien edustaja ja saan hieman enemmän kuin ap:n isä käteen eläkkeestä. Pääosa tulee Suomesta, mutta reilu saturainen länsinaapurista, jossa olin muutaman vuoden töissä. Eläke toki riittää elämiseen hyvin, mutta ei sillä liioin herrastella. Jonain kuukautena jää vähän säästöönkin, mutta jonain toisena kuukautena, kun on maksettava vakuutukset, lääkkeet, auton käyttömaksut ja sanomalehden tilausmaksu ym., menee miinukselle. Asumiskulut ovat kuitenkin maltilliset (oma pieni osake) ja vuokralla oleva loma-asunto (vuokra ym. kulut pienet). Asuntoon on tulossa pientä remppaa lähiaikoina. Jos työssä ollessa en olisi saanut mitään sukanvarteen, en tiedä, miten senkin kustantaisin. Olen ollut aina yksineläjä ja elättänyt itseni parikymppisestä, ensin opintolainalla, sitten työtuloilla. Velaton olin vasta päälle viisikymppisenä eli sitä ennen ei juurikaan säästöjä kertynyt, sillä opintolainan jälkeen maksoin 14 vuotta asuntolainaa sellaisena aikana, jolloin korot huitelivat taivaissa. Ja teistä on väärin, että nyt eläkkeellä pitäisi jatkaa sitä pennin venytystä tonnin eläkkeellä.

Tietysti voisin luopua sanomalehdestä - ja luovunkin pian, mutta auto on toistaiseksi välttämätön. Asun sellaisella seudulla, josta julkiset liikenneyhteydet supistuvat jatkuvasti. Loma-asunnolle meno esim. olisi aikamoista rahjustamista ensin bussilla, sitten junalla ja lopuksi vielä bussilla, jos vuoroja sattuu kulkemaan, jos ei, niin taksilla, ja aikaa kuluisi koko päivä. Olen muuttamassa loma-asuntooni kokonaan suhteellisen pian. Sitten jää asumiskulut pienemmiksi ja matkakulut kokonaan pois. Luovunko autosta? Siinähän säästäisi, mutta kenties en kuitenkaan. Olen päättänyt, että ne rahat, jotka olen ansainnut, käytän myös omaksi ilokseni ja hyödykseni. Perillisiä ei ole ja valtiolle en halua rahojani lahjoittaa, mieluummin vaikka tutkimukseen, jos jotain on jäljellä säällisen hautauksen jälkeen.

Niin, vaihtoehtohan sitten onkin tosiaan ainoastaan se, että lapset ottavat vanhempansa elätettäväkseen. Kuka sitten sinut hoitaisi?

Vierailija
69/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaihtoehtohan sitten onkin tosiaan ainoastaan se, että lapset ottavat vanhempansa elätettäväkseen. Kuka sitten sinut hoitaisi?

Lisään vielä, että olen itse etuoikeutettu. Aina työssä, hyvä palkka, saanut perintöä, vanhemmat keskiluokkaisia jne. Silti kykenen näkemään ongelmia tässä nykysysteemissä, etenkin 10-20 vuoden kuluttua ne ovat räjähtäneet käsiin. 

Vierailija
70/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten sylettää se eläkeläisten valitus: meille on luvattu tällainen ja tällainen eläke, ei saa takautuvasti muuttaa sopimusta. Että kun valtio kerran on luvannut, niin siitä pitää pitää kiinni, muutoin on epäreilua. Kehdataan vielä marista kun nuoret eivät ymmärrä tällaista sopimista.

Aloitin työt niin, ettei kertynyt eläkettä vaikka maksoin eläkemaksuja, ja eläkeikä oli 65. Muuttui matkan varrella niin että jo alle kaksvitosena tehdystä työstä kertyy eläkettä. Eläkeikä muuttui, tuli minimiksi 63 ja superkarttumat (ja muuttui koko eläkkeen määräytymisen perusteet). Tuli elinikäleikkuri, joka leikkaa automaattisesti mun eläkettä. Tuli eläkeikäuudistus, mun ois jaksettava seitsemänkymppiseksi asti töissä. Siihen on nyt melkein 40 vuotta. Eläkemaksut on jo noussu siitä kun aloitin työt, todennäköisesti nousee lisää.

Tulkaa joo vaan itkemään siitä, miten on epäreilua että jo tehtyjä sopimuksia muutetaan.

Vierailija
71/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikuisena saa ottaa ensin!"

Vierailija
72/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne sukupolvi. kirjoitti:

"Aikuisena saa ottaa ensin!"

Minä en jaksaisi mennä henkilökohtaisuuksiin. Suurin osa ei vaan tajua eikä ole edes ajatellut asiaa. On tosiaan kasvanut siihen, että on tehnyt kiltisti työtä ja kerryttänyt eläkettä. Vanhempana muutenkin mielenmaisema menee vähän suppeammaksi eikä niin jaksa kiinnostua kaikesta. 

Vierailija
73/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset nyt elävät sitä aikaa jolloin työttömyys oli oma valinta ja jolloin omalla työllä tienasi, esim. kaupan kassoillakin oli talo maksettu, oma mökki ja uusi auto jo hyvissä ajoin ennen kolmeakymmentä ikävuotta.

Vierailija
74/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen sen rahat menee?

En tiedä ap:n isästä, mutta äidilläni on pienempi eläke ja rahaa menee asumiseen (velaton omakotitalo) noin 450 e/kk (kiinteistövero, jätemaksut, vesi, sähkö, vakuutukset jne.), lääkkeisiin ja lääkärissäkäynteihin/kotiapuun noin 400 e/kk ja matkoihin (kauppaan ja takaisin 2km suuntaansa 1 krt/vko) 30 e/kk. Ruokaan, vaatteisiin jne. jää vähän yli 200 e/kk.

Äitisi pitäisi hakea eläkkeensaajan asumistukea. Sähköön ja lääkkeisiin voi saada toimeentulotukea. Kotiavusta voi tehdä kotitalousvähennyksen.

Asumiskulut ovat liian pienet asumistukeen (ei niissä oteta huomioon vakuutuksia tai kiinteistöveroa), toimeentulotukea ei saa, koska on omaisuutta (se talo ja lisäksi kesämökki). Jos saa palvelusetelin, ei voi tehdä kotitalousvähennystä.

Vierailija
75/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisille paras vaihtoehto olisi, että heidän lastensa asuntolainat sidotaan siihen, ottaako mummon ja papan luokseen asumaan. Lainaa ei saa, jos ei ota! Eläkkeitä ei sen jälkeen tarvita lainkaan, kun lapsen maksavat vanhempiensa viimeisten vuosien kulut.

Vierailija
76/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun isä on tottunut elämään rahan kanssa, jos käteen jää 1600€ niin bruttoeläke on n.2500€, jota saa vain 20% eläkeläisistä.

Saadakseen 2500€ eläkkeen, sitä ennen on tarvittu kymmenien vuosien työuran ja n. 6000-8.000€ kuukausitulot eli pudotus on suuri, kun on jäänyt eläkkeelle.

Ja isäsi on jo työelämässä kuulut erittäin hyvätuloisiin.

Ja kyllähän okt kuluja riittää,,jos se on vielä vanha.

Vierailija
77/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille paras vaihtoehto olisi, että heidän lastensa asuntolainat sidotaan siihen, ottaako mummon ja papan luokseen asumaan. Lainaa ei saa, jos ei ota! Eläkkeitä ei sen jälkeen tarvita lainkaan, kun lapsen maksavat vanhempiensa viimeisten vuosien kulut.

Voisi tulla osalle nykyeläkeläisistä melkoinen parku, jos pitäisi tyytyä siihen elintasoon minkä lapset pystyvät heille tarjoamaan. Ei olisikaan varaa pitää mökkiä, kahta autoa ja reissata ulkomailla. Vaatteetkin saattaisi joutua ostamaan kirpparilta kuten työssäkäyvät perheelliset.

Vierailija
78/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin oli myös ennen Suomessa, ainakin 80-luvulle asti, ellei 90-luvulle. Vanhempani maksoivat mummini hoitomaksut, kun eläke ei riittänyt niihin, muussa tapauksessa kaupunki olisi tehnyt kiinnitykset mummini asuntoon ja ottaneet haltuun.

Itsekin asun vanhassa talossa, jonka kaupunki oli tehnyt kiinnitykset ja myöhemmin siirtynyt kaupungin omistukseen, kun molemmat omistajat olivat olleet pitkää hoitokodissa. Siinä meni perillisiltä 60 ha maata ja iso talo.

Ja nythän käydään vastaavaa keskustelua, että omaisuus pitäisi vaikuttaa hoitomaksujen suuruuteen, joka taas mahdollistaa yhteiskunnan tehdä kiinnitykset omaisuuteen, jos tulot eivät kata hoitomaksuja.

Vierailija
79/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne on sitä mieltä että pitäisi saada saman verran kun töissä käydessä tai jopa enemmän.

Ne on sentään käyneet töissä,  mikä nykynuorilta vaatii suunnatonta ponnistusta työhön meno, kun eläke kertyy päivärahoistakin, mutta ei kertynyt naikaisemmin.

Vierailija
80/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse..

Juuri näinhän meille alle 55-vuotiaille tehdään kokoajan. otetaan puolet palkasta pois, koska sillä maksetaan suurten ikäluokkien eläkkeet. ja ei. Suurten ikäluokkien itse aikanaan maksamat maksut eivät riitä heidän eläkkeisiinsä. ne ihan oikeasti maksetaan meidän nuorempien nyt maksamista eläkemaksuista.

Oma äitini ei tosin saa kuin 750E. On ollut kotiäitinä.  Eli minä maksan omasta palkastani paitsi ne eläkemaksut valtiolle, myös oman äitini elannon, koska enhän voi antaa sen nälkäänkään kuolla. Lisäksi mulla on niin paljon bruttotuloja, että ne vaikuttavat oman aikuisen poikani työmarkkinatukeen, joten elätän hänetkin. Sen lisäksi, siis, että olen verojen nettomaksaja. Itse en tule koskaan saamaan mitään eläkettä, siitä huolimatta, että maksan joka vuosi yli puolet tuloistani eläkemaksua.

Tämä. Ensin maksan lapselleni valmennuskurssin että pääsee opiskelemaan, sitten asunnon ja elannon että on varaa opiskella. Vien häntä yksityiselle lääkäriin koska julkinen passittaa kotiin särkylääkkeen kanssa. Käyn itse yksityisellä lääkärillä koska työterveyden sopimukseen ei kuulu tehdä mitään tutkimuksia eikä lähetteitä. Siksi maksan erityistä yksityistä sairausvakuutusta. En usko että itse edes ehdin eläkkeelle kuin todella vanhana ja sairaana, jolloin eläkkeeni otetaan täysimääräisenä maksamaan yksityistetyn vanhainkotipaikan ja yksityistetyt sairaalamaksut. Eläkkeeni olen maksanut yksityisellä eläkevakuutuksella. Omistusasuntoni myydään sairaskulujen kattamiseksi eikä perinnöksi jää mitään.

Tienaan 4000 kuussa ja käteen jää 2700, en tiedä mitä sillä lopulla on tehty, ehkä saateltu suuret ikäluokat mukavasti lepoon.