Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä sumussa nuo eläkeläiset oikein elää? Isäni valitti eläkkeensä pienuutta (käteen jää 1600 €)

Vierailija
02.01.2017 |

Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.

Kommentit (288)

Vierailija
41/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.

Se on vain sinun heikkouttasi. Minä tienaan kymmeniä kertoja enemmän kuin isäsi ja se on ihan kaikille mahdollista Suomessa. Ei se, että on heikoin lenkki ole muiden tai yhteiskunnan vika.

Vierailija
42/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän offtopic, mutta järkytyin kun kuulin että mun isovanhemmat on päässeet eläkkeelle 55-vuotiaina. Ovat nyt siis 80-vuotiaita ja hyväkuntoisia. Ovat siis lorvineet viimeiset 25 vuotta, kun olisivat voineet tehdä vielä ainakin 10 vuotta töitä. Se on kiva kun itse pääsee eläkkeelle ehkä 75-vuotiaana tätä menoa... ja siitä varmaan suoraan hautaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä tulee juuri sen verran, mitä eläkelaskuri näyttää. Minä pääsen eläkkeelle noin 64-vuotiaana ja tulen laskurin mukaan saamaan noin 3.200 euron eläkkeen. Jos olisin ollut koko ajan työssä kuten mieheni(saamme melkein saman suuruista palkkaa noin 7.800€), olisi eläkkeeni yli 4.000€.

Kotiäiti- ja ulkomaillaolovuodet vähentävät eläkettä. Hyvin pärjätään, mutta en suostu pukeutumaan mihinkään häpeän kaapuun, kun pian pääsen eläkkeelle. Pitkiä päiviä on vuosikymmenet tehty ja kolme korkeakoulutettua veronmaksajaa kasvatettu. Kaikilla lapsilla ja heidän puolisoillaan on hyvät työpaikat ja hyvät tulot. Kukaan ei ole meille kateellinen tai katkera.

Hienoa. Minä pääsen 1400 euron bruttoeläkkeelle eläkkeelle noin 66-vuotiaana.

(mutta en ymmärrä, miksi ulkomaillaolovuodet vähentävät eläkettäsi, vai etkö siis tehnyt siellä asuessasi töitä, sama kai se on, onko kotirouvana Suomessa vai ulkomailla :D)

Vierailija
44/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä tulee juuri sen verran, mitä eläkelaskuri näyttää. Minä pääsen eläkkeelle noin 64-vuotiaana ja tulen laskurin mukaan saamaan noin 3.200 euron eläkkeen. Jos olisin ollut koko ajan työssä kuten mieheni(saamme melkein saman suuruista palkkaa noin 7.800€), olisi eläkkeeni yli 4.000€.

Kotiäiti- ja ulkomaillaolovuodet vähentävät eläkettä. Hyvin pärjätään, mutta en suostu pukeutumaan mihinkään häpeän kaapuun, kun pian pääsen eläkkeelle. Pitkiä päiviä on vuosikymmenet tehty ja kolme korkeakoulutettua veronmaksajaa kasvatettu. Kaikilla lapsilla ja heidän puolisoillaan on hyvät työpaikat ja hyvät tulot. Kukaan ei ole meille kateellinen tai katkera.

Niin, te olette tajunneet ottaa eläkevakuutuksen. Itse kuvittelin aikanaan, etten sellaista tarvitse, koska jaksan kyllä tehdä työtä 65-vuotiaaksi asti ja ehdin tienata täyden eläkkeen. Enpä tajunnut silloin, että sitä vakuutusta olisi tarvittu, jotta pääsisi eläkkeelle kuutosella alkavalla ikävuodella eikä tarvitsisi yrittää sinnitellä töissä seitsemänkymppiseksi.

Ei meillä ole eläkevakuutusta, ihan normaalien eläkelakien mukaan päästään eläkkeelle.

Jotenkin on vain alkanut jurppimaan tämä eläkkeelläolevien ja eläkeikää lähestyvien syyllistäminen eläkkeistään. Mitään kikkailuja  tai laittomuuksia ei ole tehty, valmistumisen jälkeen ollaan työskennelty sekä julkisella että yksityisellä puolella, mies 40 vuotta, minä 34, maksettu paljon veroja ja eläkemaksuja, käytetty paljon ostopalveluja.

Tämän työrupeaman jälkeen saamme eläkettä ihan eläkelakien mukaan; kun on ollut vuosikymmenet hyvä palkka, on myös eläke hyvä.

Vierailija
45/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihminen  kuinka eläisi 80-90 -vuotiaaksi, alkaa elimistö ja aivot kuuden kympin päällä olla siinä kuosissa, ettei enää pärjää läheskään kaikissa hommissa. Toisaalta, Suomi ei ole sitä vielä myöntänyt, mutta elinaikaodote tulee kääntymään laskuun, joten eläkeiän nostoa ei sekään puolusta. Eläkkeet pitää vaan mitoittaa pikemmin sosiaaliturvan kuin ansaintalogiikan tapaan, jolloin ihmiset voidaan päästää eläkkeelle inhimillisessä iässä. 

Vierailija
46/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon, on täällä näköjään muitakin yhteiskunnalle hyödyllisiä nettomaksajia. Palstan kirjoittajat koostuvat tulonsiirroilla elävistä lahjattomista ja saamattomista luusereista. Täytyy sanoa, että nautin heidän kärsimyksistään ja itkuistaan. 

Vierailija
47/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eläkettä 892€/kk! Maksan vuokra 650€, vesi ja sauna 40,kotivakuutus(pakollinen)73€. Tila on 50m3. Köyhät joutuvat kyllä kyykkyyn SIPILÄN KAUDELLA!

Vierailija
48/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eläkeuudistus pitää huolen siitä, että suurin osa tulee tulevaisuudessa saamaan niin pientä työeläkettä, että elinkustannukset ja hoitokustannukset lankeavat joka tapauksessa yhteiskunnan maksettaviksi, tosin veropotista eläkerahastojen osinkotuottojen sijasta.

Vierailija
49/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, te olette tajunneet ottaa eläkevakuutuksen. Itse kuvittelin aikanaan, etten sellaista tarvitse, koska jaksan kyllä tehdä työtä 65-vuotiaaksi asti ja ehdin tienata täyden eläkkeen. Enpä tajunnut silloin, että sitä vakuutusta olisi tarvittu, jotta pääsisi eläkkeelle kuutosella alkavalla ikävuodella eikä tarvitsisi yrittää sinnitellä töissä seitsemänkymppiseksi.

Ei meillä ole eläkevakuutusta, ihan normaalien eläkelakien mukaan päästään eläkkeelle.

Jotenkin on vain alkanut jurppimaan tämä eläkkeelläolevien ja eläkeikää lähestyvien syyllistäminen eläkkeistään. Mitään kikkailuja  tai laittomuuksia ei ole tehty, valmistumisen jälkeen ollaan työskennelty sekä julkisella että yksityisellä puolella, mies 40 vuotta, minä 34, maksettu paljon veroja ja eläkemaksuja, käytetty paljon ostopalveluja.

Tämän työrupeaman jälkeen saamme eläkettä ihan eläkelakien mukaan; kun on ollut vuosikymmenet hyvä palkka, on myös eläke hyvä.

Jatkan sen verran, että viime vuonna työnantajani ja minä maksoimme yhdessä minusta koituvia eläkemaksuja noin 22.000€.

Vierailija
50/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni nauttii kymppitonnin eläkkeestä ja jaksaa aina narista siitä, kuinka epäreilu eläkeläisten raippavero on.

Vierailija
51/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettomaksaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon, on täällä näköjään muitakin yhteiskunnalle hyödyllisiä nettomaksajia. Palstan kirjoittajat koostuvat tulonsiirroilla elävistä lahjattomista ja saamattomista luusereista. Täytyy sanoa, että nautin heidän kärsimyksistään ja itkuistaan. 

Vaikutat mielipiteesi perusteella aika hyödyttömältä ihmisroskalta itsekin. Kontribuutiosi maailmalle lienee itselläsikin miinusmerkkinen.

Vierailija
52/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä saa eläkettä + lesken eläkettä yhteensä n 1800e/kk puhtaana käteen. Jäänyt työttömäksi jo vähän päälle 50 vuotiaana, jonka jälkeen teki vain yhden puolen vuoden työjakson ja pääsi siitä sitten eläkeputkeen 58v ja sitten vanhuseläkkeelle. Tehnyt toki töitä jo varsin nuoresta alkaen kansakoulupohjalta.

Onneksi oma palkka ja eläkekertymä on kohtuullinen tai muuten ottaisi aika kovasti pattiin. Työttömäksi varmasti joudun jo paljon ennen eläkeikää, mutta eläkkeelle pääsen vasta n 20 vuoden päästä. Nyt jo työuraa takana vuodesta 1992 alkaen muutamia työttömyys-/lomautusjaksoja lukuunottamatta

Vierailija
53/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lääkäriä.

Vierailija
54/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun isällä onkin älyttömän hyvä eläke. Mun äiti saa sen 800e -verot. Pelklä vuokra tuosta yli 500e. Ei saa tukia. Ihan kusessa. Koko elämänsä tehnyt töitä pikkulikasta asti.

Vierailija
55/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tarkalleen paljonko isäni saa eläkettä, paljonko on säästöjä jne, mutta valittaa aina ettei tule toimeen. Teki uransa melko suuressa yrityksessä johtajana. Tottunut elämään leveästi, eikä ne ulkomaanmatkat kyllä ole mihinkään jääneet tämän yllättävän köyhyyden myötä. Suuttui kun minä, työtön perheellinen, en suostunut (tai suostutellut perusduunari miestäni) ostamaan yhtä viidestä omistamastaan kiinteistöstä. Me tullaan kyllä ihan hyvin toimeen, mutta ei niin että olisi varaa jaella rahaa pitkin kyliä. Säästetään okt ja lapsen opiskeluihin. Oma eläke tulee olemaan minimi, jos sitäkään.

Vierailija
56/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asemani on enemmän kuin hyvä, tosin sitä ei tiedä elääkö eläkeikään asti. Olen 46 v ja eläkekertymäni taitaa olla n 1900e/kk tällä hetkellä. Vastaa miesten keskivertoeläkettä. Lisänä vielä firman ottama lisäeläke, josta saan joskus tulevaisuudessa n 1000e/kk - verot 5 vuoden ajan. En muista lisäeläkkeen alinta nosto ikärajaa olisiko 62v. En vain tiedä milloin tuota kannattaisi ryhtyä edes nostamaan. Jos kuolla kupsahdan, saa lapsi lisäeläkerahat perintöveroilla vähennettyinä.

Vierailija
57/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettomaksaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö yhteiskunnalle hyödyksi, ei kai tuollainen negatiivisuus johda mihinkään hyvään. Sinulle tai varsinkaan yhteiskunnalle.

Vierailija
58/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse.

1600 euron eläkkeen (netto) saa, jos takana on 30 vuotta töitä noin 4000 e/kk (brutto) keskipalkalla (tai siis palkalla, joka on hieman suurempi kuin suomalaisten keskipalkka).

Ja muista, että sinähän perit isäsi omakotitalon. Ei se ota sitä hautaan mukaan.

miksi isäsi ei maksanut yeliä? Nimi varmaan vaihtunut matkan varrella mutta idea sama. Itse olen 40 v ja nyt on lasten hoitovapaat pidetty ja alan vasta nyt maksaa itselleni eläkettä mutta koska olen yrittäkä niin päätän itse tulevan eläkkeeni. Siis maksan niinnpaljon yeliä et eläke tulee olemaan kiva. Nyt jos jäisin eläkkeelle niin se olisi joku 4 e kuussa mutta maksan nyt tonnin kuussa yeliä niin saan ihannkivan eläkkeen, muistaalseki 1400e tms ja se on tosi hyvin.

Taannoin joku letkautti hyvin näiden suurten ikäluokkien eläkekertymästä: he ovat porukkaa, jotka ovat tuoneet yhteiseen kasaan vain risuja, mutta vaativat nyt silti puita.

Oma isäni on ollut yrittäjä 21-vuotiaasta 71-vuotiaaksi asti, mutta saa eläkettä noin 800€/kk. Parhaimmillaan hänen ex-työntekijänsä saavat kaksinkertaista nettoeläkettä. Eivätkä tasan tarkkaan ole tienanneet koko työuransa ajan mitään 4000€/kk. Päin vastoin. Lisäksi iso osa porukasta on vieläpä jäänyt eläkkeelle noin 55-vuotiaana.

Lisäksi juuri tämän ikäluokan EI tarvinnut juurikaan kantaa huolta omien vanhempiensa eläkemenoista (heidän eläkkeensä olivat pieniä). Lisäksi tämä porukka on saanut työuransa huipulla (1980-l) nauttia täystyöllisyydestä ja kartuttaa rauhassa varallisuuttaan - tai siis tietysti ne, ketkä ovat hiukkaakaan viitsineet nähdä sen eteen vaivaa.

Ja vielä Kimmo Kiljunen vaatii, että tämä porukka saisi tyhjentää pajatson vielä nykyistä nopeammalla tahdilla.

Vierailija
59/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma asemani on enemmän kuin hyvä, tosin sitä ei tiedä elääkö eläkeikään asti. Olen 46 v ja eläkekertymäni taitaa olla n 1900e/kk tällä hetkellä. Vastaa miesten keskivertoeläkettä. Lisänä vielä firman ottama lisäeläke, josta saan joskus tulevaisuudessa n 1000e/kk - verot 5 vuoden ajan. En muista lisäeläkkeen alinta nosto ikärajaa olisiko 62v. En vain tiedä milloin tuota kannattaisi ryhtyä edes nostamaan. Jos kuolla kupsahdan, saa lapsi lisäeläkerahat perintöveroilla vähennettyinä.

Lisäeläkkeiden ehtoina taitaa olla se, että olet ko firman palveluksessa eläkeikään asti. Eli vielä reilut 20 vuotta. tsemppiä.

Vierailija
60/288 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä jäi virkamiehen eläkkeestään säästöön 10 000 euroa vuodessa. Isällä jää enemmän ellei törsää sitä tehokkaasti huvituksiin ja matkusteluun. 60 luvulla syntyneille ja nuoremmille ei sitten taida eläkkeitä riittääkään. Onneksi edes jotkut meistä perivät vanhemmiltaan turvarahaston. 

Eläkkeen tulisi olla eläke (turvata eläminen), ei mikään ansainnan jatkumo loppuiäksi. 

Samoin lapsilisä ei ole tarkoitettu Thaimaan matkoihin tai osakesalkun kerryttämiseen eikä halpakorkoinen, valtiotakaama opintolaina osakeportfolion kasvamiseen.

Vanhoilla ihmisillä on usein paljon sairauksia joiden hoito ja lääkkeet maksavat ja vievät hyvin suuren osuuden nettoeläkkeestä.