Missä sumussa nuo eläkeläiset oikein elää? Isäni valitti eläkkeensä pienuutta (käteen jää 1600 €)
Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.
Kommentit (288)
Jokainen saa eläkettä sen mukaan mitä palkkatulot ovat olleet. On siis aivan normaalia että vertaa omaa eläkettään siihen omaan palkkaansa mitä ennen saanut. Epänormaalimpaa on ap:n tavoin verrata palkkaansa toisen eläkkeeseen koska niitä ei voi verrata. Se on aivan omista valinnoista kiinni mihin ammattiin on kouluttautunut ja niiden valintojen mukaan myös tulot niin työelämässä kuin sitten eläkkeelläkin.
Mun äidillä jäi virkamiehen eläkkeestään säästöön 10 000 euroa vuodessa. Isällä jää enemmän ellei törsää sitä tehokkaasti huvituksiin ja matkusteluun. 60 luvulla syntyneille ja nuoremmille ei sitten taida eläkkeitä riittääkään. Onneksi edes jotkut meistä perivät vanhemmiltaan turvarahaston.
Eläkkeen tulisi olla eläke (turvata eläminen), ei mikään ansainnan jatkumo loppuiäksi.
Meillä anoppi itkee kun rahat ei riitä ja saa 1800€ käteen. Mun tytär saa vähemmän raskaasta työstä ja rahaa riittää vaatteisiin, huvitteluun ja matkustamiseen normielämisen lisäksi. Itse olen 1/2 eläkkeellä ja saan käteen 1300€ mikä riittää juuri asuntolainan kuoletukseen, onneksi mies maksaa muun elämisen.
Tuo mantra että saat sitten aikanan perintöä on aika huvittava. Juuri nämä ökyeläkeläiset teki lapsensa nuorena ja sukupolven väli on pieni. Varmaan ihan hirmuisesti lohduttaa että mahdollisesti seitsenkymppisenä saa sen perinnön kitkutettuaan pienituloisena koko siihen astisen elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.
Kai ymmärsit isääsi oikaista asiassa etkä rynnännyt vain tänne jeesustelemaan? Ai mutta olit hiljaa ettei vain mene perintö sivu suun jaa odotat vesi kielellä milloin isukki potkaisee tyhjää...
Eläkkeitä maksetaan nykyiseen kantokykyyn nähden liikaa. Silti olen sitä mieltä, että tuolla ikäluokalla oli paljon parempi työmoraali ja vastuunkantohalu omasta elämästään. Silloin ei kehdattu olla yhteiskunnan kukkarolla, ei ollut taikaseinää. Heille on luvattu taikaseinä nyt vanhuuden ajaksi, siksi eivät koe siitä tunnontuskia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa eläkettä sen mukaan mitä palkkatulot ovat olleet. On siis aivan normaalia että vertaa omaa eläkettään siihen omaan palkkaansa mitä ennen saanut. Epänormaalimpaa on ap:n tavoin verrata palkkaansa toisen eläkkeeseen koska niitä ei voi verrata. Se on aivan omista valinnoista kiinni mihin ammattiin on kouluttautunut ja niiden valintojen mukaan myös tulot niin työelämässä kuin sitten eläkkeelläkin.
Heh. Sattumoisin minä ja isäni ollaan (oltiin) täsmälleen samassa ammatissa (opettajia). Palkkani on pieni koska tunnit eivät aivan riitä täyteen palkkaan. Isäni tosin sai paljon suurempaa palkkaa aikanaan suunnilleen samalla tuntimäärällä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen sen rahat menee?
En tiedä ap:n isästä, mutta äidilläni on pienempi eläke ja rahaa menee asumiseen (velaton omakotitalo) noin 450 e/kk (kiinteistövero, jätemaksut, vesi, sähkö, vakuutukset jne.), lääkkeisiin ja lääkärissäkäynteihin/kotiapuun noin 400 e/kk ja matkoihin (kauppaan ja takaisin 2km suuntaansa 1 krt/vko) 30 e/kk. Ruokaan, vaatteisiin jne. jää vähän yli 200 e/kk.
Äitisi pitäisi hakea eläkkeensaajan asumistukea. Sähköön ja lääkkeisiin voi saada toimeentulotukea. Kotiavusta voi tehdä kotitalousvähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan nykyiseen kantokykyyn nähden liikaa. Silti olen sitä mieltä, että tuolla ikäluokalla oli paljon parempi työmoraali ja vastuunkantohalu omasta elämästään. Silloin ei kehdattu olla yhteiskunnan kukkarolla, ei ollut taikaseinää. Heille on luvattu taikaseinä nyt vanhuuden ajaksi, siksi eivät koe siitä tunnontuskia.
Kehdattu? Luuletko että työttömyys on useinkin oma valinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehdattu? Luuletko että työttömyys on useinkin oma valinta?
En puhu pelkästä työttömyydestä. Puhun asumisen tasosta, lasten hoidattamisesta yhteiskunnan piikkiin jne. Yleisestä asenteesta tukiin ja yhteiskunnan apuun.
Vierailija kirjoitti:
AP, oliko tuo rehellinen kommentti? Mihin unohdit lapsilisät, elatusmaksut yms.?
Isäsi eläkeläisenä tuskin mitään vastaavia saa.
Eläkettä tulee juuri sen verran, mitä eläkelaskuri näyttää. Minä pääsen eläkkeelle noin 64-vuotiaana ja tulen laskurin mukaan saamaan noin 3.200 euron eläkkeen. Jos olisin ollut koko ajan työssä kuten mieheni(saamme melkein saman suuruista palkkaa noin 7.800€), olisi eläkkeeni yli 4.000€.
Kotiäiti- ja ulkomaillaolovuodet vähentävät eläkettä. Hyvin pärjätään, mutta en suostu pukeutumaan mihinkään häpeän kaapuun, kun pian pääsen eläkkeelle. Pitkiä päiviä on vuosikymmenet tehty ja kolme korkeakoulutettua veronmaksajaa kasvatettu. Kaikilla lapsilla ja heidän puolisoillaan on hyvät työpaikat ja hyvät tulot. Kukaan ei ole meille kateellinen tai katkera.
Sellainen idea olisi hyvä, että nykyiset leskeneläkkeet (6 mrd vuodessa) voisi jakaa tasan kaikkien pienituloisten eläkeläisten kesken (esim. alle 1000 euroa/kk). Tällöin älyttömät tuplaeläkkeet poistuisivat ja köyhimpien eläkeläisten asema paranisi hiukan. Onhan se jo perustuslain vastaistakin, että siviilisäädyn perusteella toisille ihmisille maksetaan kuolleen ihmisen eläke.
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä tulee juuri sen verran, mitä eläkelaskuri näyttää. Minä pääsen eläkkeelle noin 64-vuotiaana ja tulen laskurin mukaan saamaan noin 3.200 euron eläkkeen. Jos olisin ollut koko ajan työssä kuten mieheni(saamme melkein saman suuruista palkkaa noin 7.800€), olisi eläkkeeni yli 4.000€.
Kotiäiti- ja ulkomaillaolovuodet vähentävät eläkettä. Hyvin pärjätään, mutta en suostu pukeutumaan mihinkään häpeän kaapuun, kun pian pääsen eläkkeelle. Pitkiä päiviä on vuosikymmenet tehty ja kolme korkeakoulutettua veronmaksajaa kasvatettu. Kaikilla lapsilla ja heidän puolisoillaan on hyvät työpaikat ja hyvät tulot. Kukaan ei ole meille kateellinen tai katkera.
Oksennusta nousi kurkkuun kun luin tämän. En tiedä tarkalleen miksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, te olette tajunneet ottaa eläkevakuutuksen. Itse kuvittelin aikanaan, etten sellaista tarvitse, koska jaksan kyllä tehdä työtä 65-vuotiaaksi asti ja ehdin tienata täyden eläkkeen. Enpä tajunnut silloin, että sitä vakuutusta olisi tarvittu, jotta pääsisi eläkkeelle kuutosella alkavalla ikävuodella eikä tarvitsisi yrittää sinnitellä töissä seitsemänkymppiseksi.
Ihan suotta täällä maristaan. Eläkeläisiä on valtavasti ja he pitävät kyllä eduistaan kiinni kynsin ja hampain.
No lohdutuksena voin kertoa, että oma isäni saa eläkettä 4000 euroa/kk netto, mutta eläke palautuu lähes lyhentämättömänä yhteiskunnalle takaisin. Se, mikä ei mene veroihin, menee lähes kokonaan kunnallisen hoivakodin taksaan, taitaa saada satasen pari lääkkeisiin (ne eisisälly 3600 euron hoivakotimaksuun) kuukaudessa.
Taannoin joku letkautti hyvin näiden suurten ikäluokkien eläkekertymästä: he ovat porukkaa, jotka ovat tuoneet yhteiseen kasaan vain risuja, mutta vaativat nyt silti puita.
Oma isäni on ollut yrittäjä 21-vuotiaasta 71-vuotiaaksi asti, mutta saa eläkettä noin 800€/kk. Parhaimmillaan hänen ex-työntekijänsä saavat kaksinkertaista nettoeläkettä. Eivätkä tasan tarkkaan ole tienanneet koko työuransa ajan mitään 4000€/kk. Päin vastoin. Lisäksi iso osa porukasta on vieläpä jäänyt eläkkeelle noin 55-vuotiaana.
Lisäksi juuri tämän ikäluokan EI tarvinnut juurikaan kantaa huolta omien vanhempiensa eläkemenoista (heidän eläkkeensä olivat pieniä). Lisäksi tämä porukka on saanut työuransa huipulla (1980-l) nauttia täystyöllisyydestä ja kartuttaa rauhassa varallisuuttaan - tai siis tietysti ne, ketkä ovat hiukkaakaan viitsineet nähdä sen eteen vaivaa.
Ja vielä Kimmo Kiljunen vaatii, että tämä porukka saisi tyhjentää pajatson vielä nykyistä nopeammalla tahdilla.