Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajan huono palkka ahdistaa

Vierailija
02.01.2017 |

Olen valmistumassa vuoden kuluttua sairaanoitajaksi. Asun Helsingissä. Nyt on ero tulossa, meillä on yksi lapsi joka on nyt 4 vuotias. Mietin nyt tosissani, kannttaako minun suorittaa opintojani loppuun, saan kyllä omaehtoisen opiskelun tukea, mutta tuleva palkka tulevana yh;.a ahdistaa. Järkyttää nämä vuokrien hinnat, olen vuokraamassa 58 neliöistä asuntoa ja vuokra on 960 e kk. Halvimpia mitä löysin...Kaupungin vuokra-asunnot ovat halvempia mutta en ole sellaista saanut.

Kun valmistun, tulisin tienaamaan n. 1750 e kk nettona, en voi lapsen takia tehdä vuorotyötä. Eli jos asuisimme tuossa asunnossa elareiden ja yh korotetun lapsilisän jälkeen meille jäisi n. 1000 e kk elämiseen ja laskuihin. Kyllähän sillä pärjää hyvin, mutta palkka tulee olemaan sama seuraavat 5 vuotta (ennen ikälisiä jne) joten saan heittää hyvästit matkustelulle ja lapsen harrastuksille. Suoraan sanoen ajattelin että kun valmistun vuosien pennin laskeminen helpottuisi, olin ennen opintoja työtön ja kotihoidontuella, ja nyt opiskelun aikana tietenkin ovat tulot olleet pienet. Olen jo 37 vuotias ja aiemmin opiskelin toista alaa, ja olin opiskelijana vuosia, otin opintilainaa, maksoin pois kun olin töissä. Silloin ennen lasta tuo 1000 e kk olisi ollut suuri summa, mutta nyt, työssäkäyvänä se tuntuu pieneltä. En tule koskaan saamaan asuntolainaa tms, saamaan parempaa lapselleni kuin itsellä on ollut.

Asia ahdistaa ja masentaa aika paljon, tuntuu ettei ole järkeä suorittaa tutkintoa loppuun kun voisin nyt mennä töihin vaikka kaupan kassalle ja tienaisin nettona asumistuen jälkeen suunnilleen saman ja vuorot saisi valita itse. Ja voisin olla töissä esim. 6 tuntia, joten vaikka olisin iltavuorossa lähikaupassa, siskoni voisi hoitaa lasta vaikka pari iltaa vko pk:n jälkeen. Sairaaalaan täytyy varata aikaa työmatkoihin jne ja vuorot aina sen 8 tuntia ainakin.

Mitä tekisitte? En voi muuttaa muualle Suomessa kun lapsen isä asuu pk- seudulla, eikä itsellä ole autoa (eikä varaa sellaista hankkia).

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vuorotyö muka mahdollista? Sillä voit tienata 3000-3500e jopa kuussa! Päivätyössä pk seudulla tienaa 2500e joten en ymmärrä tuota mainitsemaasi nettopalkkaa. Ja pk seudulla on paljon vuokra-asuntoja halvemmalla kuin tuo. Lisäksi esim jorvilla ainakin on mielestäni työsuhdeasuntoja aivan siinä vieressä ja varmasti muillakin sairaaloilla.

Vierailija
42/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta katso tulevaisuuteen! Lapsesi kasvaa ja sinä varmasti voisit tehdä vuorotyötä joskus tulevaisuudessa jolloin tienaat oikein hyvin! Ja palkka päivätyössäkään ei mikään surkea ole, 2400e+ on ihan perushyvä palkka päivätyöstä. Jos koet alan omaksesi niin älä hyvä ihminen lopeta koulua! Et sä mitään menetä jos valmistut sairaanhoitajaksi, työllisyyskin erittäin hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en tajua valitustasi. Kaupan kassana et ikinä pääse sairaanhoitajan ansioille. Tietysti koulutus kannattaa käydä loppuu, kesken jääminen harmittaisi myöhemmin kun yrittäisit osa-aikaisena myyjänä taistella itsellesi lisää tunteja marketin kassalla.

Sairaanhoitajana voit saada halvan työsuhdeasunnon pk-seudulla. Voit tehdä sekä vuoro- että päivätyötä elämäntilanteen mukaan. Ja ennen kaikkea töitä on paremmin kuin monessa muussa ammatissa.

Vierailija
44/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suosittelen tutkintoa ja vuorotyötä. Voisit saada jopa enemmän aikaa lapsen kanssa, sillä monissa alan työpaikoissa suunnitellaan autonomiset vuorolistat. Tällöin voisit tehdä pidemmät työvuorot silloin, kun lapsi on isällään, ja näinollen saada viettää jopa 3 vapaapäivää lapsen kanssa viikossa. Esim. teet yövuorot tällöin.

Käteen jäävä summa olisi näin n. 600 eur enemmän kuin päivätyössä.. Täysiä hoitomaksuja et maksaisi myöskään näin vaan esim. 15 päivän sopimuksen mukaan.

Asumistukeakin tulet saamaan hiukan vielä 3000 euron tuloilla.

Työpaikan löydän todennäköisesti kotisi läheltä, työllisyystilanne on niin hyvä.

Ajattele positiivisesti. Niin minukin olisi pitänyt tehdä samassa tilanteessa, sillä ihan turhaan murehdin. Elämä on ihanaa alkujärjestelyiden hoiduttua:)

Vierailija
45/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh ja tienaan hieman alle 2500e/kk, työkokemusta ei ole vielä montaa vuotta ja päivätyössä olen. Tykkään työstäni todella paljon ja suosittelen! Päivätyö on ihanaa, työ on haastavaa ja vastuullista mutta myös erittäin mielenkiintoista eikä tosiaankaan yhtä kuormittavaa kuin vuorotyö tai ylipäänsä työ sairaalassa. Kaikki illat ja pyhät saan viettää aina perheen kesken, kyllä se on tärkeämpää kuin raha! Enkä koe palkkaani huonoksi, tulen hyvin toimeen.

Vierailija
46/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä ainaista narinaa sairaanhoitajien huonoista palkoista. Kuuluvat kaikki samaan koulukuntaan lääkärien kanssa, joille ei mikään riitä. Tutut sairaanhoitajat ajelee uusilla mersuilla, asuu lukusus taloissaan ja lomailevat puolet vuodesta ympäri maailmaa.

En ymmärrä mihin se puhe huonoista palkoista ylipäätään perustuu. Muissakin ammattikunnissa ollaan yhtä vaativissa ja vastuullisissa tehtävissä eikä sielläkään joka vuosi olla narisemassa milloin mistäkin.

Vierailija
47/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää täytyy olla provo. Tässä sulle reippaasti halvempi kämppä aivan työpaikan vierestä, että ei mene edes matkoihin rahaa eikä aikaa.

http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/espoo/karvasmaki/luhtitalo/56650…

Vierailija
48/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim auttamishaluiset isovanhemmat asuvat Helsingissä ja lapsen isä voit ihan hyvin tehdä vuorotyötä joka todella tuntuu palkassa.

Valitse uusi asunto esim ihan isän tai isovanhempien läheltä. Jos ero on ollut sopuisa suostuu isä varmaan siihen että tapaamiset on sinun ryövuorojen mukaan? Voit myös toivoa vuoroja esim niin että olet joka toinen viikonloppu töissä pitkät päivät jolloin lapsi isällä. Tällöin ei arki päiville kamalasti töitä jääkkään ja lisät kasvattaa palkkaa.

Jos lisäksi vielä isovanhemmat apuna niin ei mitään ongelmaa.

Lisäksi mene töihin johonkin yliopistosairaalan, jossain vanhusten vuodeosastoilla on huonot palkat. Tai yksityiselle, siellä on mahdollisuutta myös edetä uralla jos kyvyt riittää.

Itse olen sh, asun samalla alueella lasten isän kanssa ja mummi auttaa. Ja elämäni ja lastenkin elämä on niin paljon rennompaa kuin päivätöissä 8 h päivä käyvien tuttujen perheissä. Lapset ovat isällään kun minulla on yö tai viikonloppu, mummi käy hoitamassa jos iltatöitä. Kun minulla on ilta tai vp tai yövuorojen aloitus aamut ovat ihan rauhallisia ja hoitopäivä jää lyhyeksi kun mennään myöhään. Vähintään joka toinen viikko on lapsilla ihan vapaapäiväkin pk sta. Ja omaakin aikaa minulle jää ja suunnitellaan aina pitkät lomat lapsille. Nyt joulunakin ovat lomalla kolme viikkoa pk sta. Tosin teen vaan 75 %työaikaa, mutta vuoro lisien kanssa palkka riittää ihan hyvin. Autoa ei kyllä ole, ei tarvita kun asutaan aika keskustassa.

Vierailija
49/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS:lla on myös työsuhdeasuntoja, mutta jos et sellaista saa niin saat kyllä asumistukea kalliimpaan vuokraan. Itse olen 2 lapsen yh ja bruttotulot on 2100€/kk ja saan asumistukea Helsingissä. En paljoa mutta saan kuitenkin. Tuo 900-1000€ on aivan normivuokra kaksiosta tai pienestä kolmiosta vaikkei edes olisi lähellä keskustaa. Opiskele ihmeessä loppuun, kyllä se ajan myötä ainakin kannattaa.

Eikö lapsen isä pysty hoitamaan lasta sitten kun olisit yövuorossa? Isä tulisi teille nukkumaan ja veisi lapsen aamulla päiväkotiin. Hakisit itse lapsen kun heräisit ja lapsen isä tulisi taas illalla teille lapsen kanssa? Kaupan kassoilla on muuten myös nykyisin melkoisen hankalat työajat, ei nyt ihan kolmivuorotyötä mutta ei paljon puutu.

Vierailija
50/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ala kiinnostaa niin tottakai käyt koulun loppuun. Omasta motivaatiosta on kaikki kiinni, sairaanhoitajalla on hyvä palkka.

Vierailija
51/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku sh kertonut että tienaa 40 000 - 45 000 e/v lisineen

Vierailija
52/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan työllisyys on aina hyvä, eikös se ole jo erittäin suuri plussa? Ei tarvitse työttömänä olla. Ja kuule moooonella monella monella sairaanhoitajalla on lapsia, ihan vuorotyöläisilläkin. Ja onhan lapsella isäkin? Pelkkä järjestelykysymys :)

Vierailija
53/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on sh ja oma palkkani samaa luokkaa kuin hänellä. Olen sihteeri. Meillä on omistusasunto pk-seudulla, ihan hyvin ollaan pystytty sitä maksamaan eikä muutenkaan kärsitä nälkää. Mun käsityksen mukaan sairaanhoitajien työtilanne on kuitenkin niin hyvä, että parempi olla siinä ammatissa kuin esim. liike-elämän palveluksessa, jossa yt:t voit tulla milloin vain.

Vierailija
54/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on sh ja oma palkkani samaa luokkaa kuin hänellä. Olen sihteeri. Meillä on omistusasunto pk-seudulla, ihan hyvin ollaan pystytty sitä maksamaan eikä muutenkaan kärsitä nälkää. Mun käsityksen mukaan sairaanhoitajien työtilanne on kuitenkin niin hyvä, että parempi olla siinä ammatissa kuin esim. liike-elämän palveluksessa, jossa yt:t voit tulla milloin vain.

Lisäys: meillä on 1 lapsi myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme