Ei-herkät ihmiset vaikuttavat autistisilta erityisherkän silmissä
En ole ikinä ymmärtänyt miksi autistisia ihmisiä pilkataan. Itse olen äärimmäisen herkkä ja vaistoan helposti muiden tunnetiloja. Autistiset ihmiset ovat yleensä sosiaalisesti taitamattomia, ja saavat usein kuulla asiasta, mutta keskivertoihminen on lähes yhtä sokea sosiaalisissa tilanteissa.
Keskivertoihmiset ovat usein täysin tietämättömiä lähettämistään signaaleista. He käyttäytyvät monesti itsevarmasti, koska eivät ole tietoisia siitä, että heidän motiivinsa paljastuvat. Herkät ihmiset taas osaavat luonnostaan poimia rivien väleissä olevia vihjeitä. Tavallisille ihmisille pitää kaikki sanoa selvällä ja kuuluvalla äänellä, sillä kaikki hienovarainen toiminta jää heiltä näkemättä.
Kommentit (31)
Mua kummastuttaa ns tavikset jotka on jotenkin tunteettomia. Julmatkin asiat naurattaa, ei kyetä tuntemaan empatiaa heikompia kohtaan. Ei myöskään osata käyttäytyä korrektisti vaan möläytellään typeryyksiä ja loukataan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ns. tavalliset ihmiset ovat puolikuuroja, tunnottomia ja sokeita ympäristölleen. Heillä on havaintokyky heikko jollei olematon. Ihmetyttää.
t. herkkäaistinen
Juuri näin se on, vaikka inhottaa näin sanoakin. Kanssakäyminen voisi olla parhaimmillaan helppoa, mutta enemmistö ei ymmärrä mitään. Edes korkea älykkyys ei korvaa tuota sosiaalista sokeutta.
Ap
Joo siis mulla on kans hyvä kuulo, kerran mietin et miten yks muija oli 20v ja kuuro ku se ei kuullu hiiren vikinää 398 kilometrin päästä. :OOOO
Tunneälyä puuttuu monilta ei-herkiltä. Ei osata käyttäytyä tilanteen mukaan. Vähän kuin norsuja lasikaupassa.
Itse tunnen kolme eirtyisherkkää jotka taas ovat muka niin uniikkeja lumihiutaleita. Sanovat samaa kun ap aloituksessa vaikka tosiasiassa yksikään heistä ei aisti niitä sosiaalisen kanssakäymisen hienoja piirteitä ollenkaan. Saatikka ymmärrä vitsejä tai sarkasmia. Kaikki kolme myös ovat turhia draamakuningattaria. Aina mukana aisti at jotain negatiivista heitä kohtaan ja vedetään kauheat kohtaukset. Lisäksi loukkaannutaan ihan turhasta ja vedetään itkudraamakohtaukset jokaisesta asiasta.
Ja sitten tietenkin myöhemmin syyksi "no hei sun tarttee ymmärtää kato ku mä oon erityisherkkä!"
Minun mielestäni erityisherkkiä ei ole normaaleissa ihmisissä. Vain turhia draamailijoita ja ihmisiä.jotka haluavat kuulla olevansa erityisiä.
Ei nämä erityisherkätkään aina niin herkkiä toisten tunteita kohtaan ole. Seurustelin jokunen vuosi sitten miehen kanssa, joka oli erityisherkkä, ja en minä kyllä nähnyt mitään erityisen herkkätunteista siinä, että katsoi oikeudekseen pilata toisten päivät ainaisella itsekeskeisellä valittamisellaan. Ei jostain syystä tuntunut ollenkaan huomaavan sitä, että toisista ei ole kiva kuunnella ainaista pikkuasioista kitinää, vaikka oli olevinaan niin herkkä juuri tunneasioille.
Ne herkkyydetkin usein menivät ihan vikaan. Esim. mies usein yritti ihmisten eleistä arvailla heidän ajatuksiaan, ja aika usein meni ihan umpimetsään arvaukset. Ja pahimmillaan ihan vainoharhaisen puolelle.
Erityisherkkyys on kyllä yksi vitsi... 😂😂😂😂
Pin kirjoitti:
Asiasta on kyllä vahvaa tieteellistä näyttöä. Sille ei tietysti voi mitään että asiasta kirjoitetaan välillä soopaa ja monet luulevat virheellisesti olevansa erityisherkkiä. Kyse on hermojärjestelmän herkkyydestä ja se vaikuttaa niin psyykkisesti kuin fyysisesti ihmiseen. Vitsi se ei ole.
Pin kirjoitti:
Miksi olet niin ilkeän ja ylimielisen oloinen usein? Aistiherkkyydet ja erityisherkyydet ovat ihan tutkittuja asioita. Toivottavasti et opeta lapsillesi samanlaista asennetta erillaisuutta kohtaan.
Minä olen käsittänyt, että erityisherkät ovat vähän kuin autistisia, kärsivät äänistä, hajuista, valoista, vaatteiden saumoista yms.
En ole tiennyt että he ovat sosiaalisesti erityisherkkiä, pikemmin päinvastoin.
Nykyäänhän se on ihan muotisana. Kaikki väittää olevansa erityisherkkiä. Oikeasti erityisherkät ovat harvassa. En tiedä olenko itse erityisherkkä vai pelkästään neuroottinen. Mutta ajattelen kyllä yliempaattisesti kaikki asiat, en siedä montaa ääntä yhtäaikaa, en pysty pitämään koruja, varvassandaaleja, poolopaitoja, hiuspantoja jne... ja ainakin oman miehen kanssa pystyn lukemaan häntä elekielestään kuin avointa kirjaa, on itse sanonut että osun oikeaan ja "ärsyttää" kun ei mikään pysy minulta salassa :D muista ihmisistähän en voi tietää osuuko tulkintani oikeaan.. Mutta olen kyllä huomannut että tunneäly on aika mitätön valtaväestöllä, mutta mitäs se haittaa kun eihän he toisiensa möläytyksiä silloin noteeraa. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käsittänyt, että erityisherkät ovat vähän kuin autistisia, kärsivät äänistä, hajuista, valoista, vaatteiden saumoista yms.
Erityisherkkiä on erilaisia. Osa on herkkiä aistimuksille ja ärsykkeille, jotkut taas nimenomaan tunneasioille. Epäonnisimmat molemmille ;) (Joo tiedän että usein sanotaan että erityisherkkyys on hieno piirre, ja sitä vasten on hassua sanoa epäonniseksi laaja-alaisesti erityisherkkää, mutta kyllä se pahuksen kuormittavaa ihmiselle itselleen on)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tiennyt että he ovat sosiaalisesti erityisherkkiä, pikemmin päinvastoin.Erityisherkkiä on erilaisia. Osa on herkkiä aistimuksille ja ärsykkeille, jotkut taas nimenomaan tunneasioille. Epäonnisimmat molemmille ;) (Joo tiedän että usein sanotaan että erityisherkkyys on hieno piirre, ja sitä vasten on hassua sanoa epäonniseksi laaja-alaisesti erityisherkkää, mutta kyllä se pahuksen kuormittavaa ihmiselle itselleen on)
Miksi usein erotellaan aistiherkkyys "erityis"herkkyydestä? Jos olet ns erityisherkkä, olet herkkä sekä aisteiltasi että henkisiltäkin ominaisuuksilta. Ainoastaan autstistiset eivät ole samalla tavalla sosiaalisesti herkkiä, heiltä puuttuu empatointitaidot. Jokainen herkkä on tietysti oma persoona ja herkkyys voi painottua jollekin alueelle, mutta herkkyys on aina fyysistä ja psyykkistä. En usko että on olemassa pelkkää aistiherkkyyttä.
Voi tätä yleistyksen määrää. Tunnen lievästi autistisen lapsen, joka on erittäin empaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä yleistyksen määrää. Tunnen lievästi autistisen lapsen, joka on erittäin empaattinen.
Empatia on kyky asettua toisen asemaan, autisisilta tuo kyky osittain puuttuu. Autistinen voi olla myötätuntoinen, se on eri asia kuin empatia.
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt oikein.
Nuo jälkimmäiset on lähinnä sosiaalisen median keksittyjä juttuja, kun taas todellinen yliherkkyys on yleensä mm. aistiyliherkkyyttä. Esimerkinnä kellon tikitys: normaali ihminen tottuu siihen nopeasti, kuuloaistin herkkyydestä kärsivä ei koskaan. Eli kaikki ympäristön äänet kuuluvät häiritsevänä sekameluna, jolloin on lähes mahdotonta osallistua keskusteluihin tai ylipäätään elää normaalia elämää.
Olisikin hauskaa nähdä koululuokka tai
tai työyhteisö, jossa olisi pelkästään erityisherkiksi itseään kutsuvia. Sehän olisi varmaan maanpäällinen paratiisi, kun kaikki olisivat niin sensitiivisiä ja empaattisia... omasta mielestään.
Olen erityisherkkä ja minua tympäisee se, että moni erityisherkkä käyttää paljon energiaa tunnelmien ja toisten tunteiden tulkitsemiseen. Pitäisipä jokainen huolen ensisijaisesti siitä mitä itse tuo tilanteeseen eikä toisten tulkitsemiseen ja ap:n tapauksessa jopa nälvimiseen. Ei-herkät ovat yhtä arvokkaita ihmisiä! Olen muuten pannut merkille, että niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, erityisherkillä ei välttämättä ole kovin hyvät sosiaaliset taidot.
Ns. tavalliset ihmiset ovat puolikuuroja, tunnottomia ja sokeita ympäristölleen. Heillä on havaintokyky heikko jollei olematon. Ihmetyttää.
t. herkkäaistinen