Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajan huono palkka ahdistaa

Vierailija
02.01.2017 |

Olen valmistumassa vuoden kuluttua sairaanoitajaksi. Asun Helsingissä. Nyt on ero tulossa, meillä on yksi lapsi joka on nyt 4 vuotias. Mietin nyt tosissani, kannttaako minun suorittaa opintojani loppuun, saan kyllä omaehtoisen opiskelun tukea, mutta tuleva palkka tulevana yh;.a ahdistaa. Järkyttää nämä vuokrien hinnat, olen vuokraamassa 58 neliöistä asuntoa ja vuokra on 960 e kk. Halvimpia mitä löysin...Kaupungin vuokra-asunnot ovat halvempia mutta en ole sellaista saanut.

Kun valmistun, tulisin tienaamaan n. 1750 e kk nettona, en voi lapsen takia tehdä vuorotyötä. Eli jos asuisimme tuossa asunnossa elareiden ja yh korotetun lapsilisän jälkeen meille jäisi n. 1000 e kk elämiseen ja laskuihin. Kyllähän sillä pärjää hyvin, mutta palkka tulee olemaan sama seuraavat 5 vuotta (ennen ikälisiä jne) joten saan heittää hyvästit matkustelulle ja lapsen harrastuksille. Suoraan sanoen ajattelin että kun valmistun vuosien pennin laskeminen helpottuisi, olin ennen opintoja työtön ja kotihoidontuella, ja nyt opiskelun aikana tietenkin ovat tulot olleet pienet. Olen jo 37 vuotias ja aiemmin opiskelin toista alaa, ja olin opiskelijana vuosia, otin opintilainaa, maksoin pois kun olin töissä. Silloin ennen lasta tuo 1000 e kk olisi ollut suuri summa, mutta nyt, työssäkäyvänä se tuntuu pieneltä. En tule koskaan saamaan asuntolainaa tms, saamaan parempaa lapselleni kuin itsellä on ollut.

Asia ahdistaa ja masentaa aika paljon, tuntuu ettei ole järkeä suorittaa tutkintoa loppuun kun voisin nyt mennä töihin vaikka kaupan kassalle ja tienaisin nettona asumistuen jälkeen suunnilleen saman ja vuorot saisi valita itse. Ja voisin olla töissä esim. 6 tuntia, joten vaikka olisin iltavuorossa lähikaupassa, siskoni voisi hoitaa lasta vaikka pari iltaa vko pk:n jälkeen. Sairaaalaan täytyy varata aikaa työmatkoihin jne ja vuorot aina sen 8 tuntia ainakin.

Mitä tekisitte? En voi muuttaa muualle Suomessa kun lapsen isä asuu pk- seudulla, eikä itsellä ole autoa (eikä varaa sellaista hankkia).

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipalkka se on. Potilaiden kääntelyä, välillä tippa suoneen. Jos somessa roikkumiselta kerkeää. 

Sairaanhoitajien työ on feministien propagandasta huolimatta yliarvostettua. Palkan ei tule olla lähelläkään kaiken lääkinnällisen ja hoidollisen vastuun ottavia lääkäreitä, joilla jo koulutuksen myötä on aivan eri osaamisen taso.

Maksimissaan 2300€ kuukaudessa riittää näille amiskoulutetuille hoivahommasta.

Vierailija
22/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipalkka se on. Potilaiden kääntelyä, välillä tippa suoneen. Jos somessa roikkumiselta kerkeää. 

Sairaanhoitajien työ on feministien propagandasta huolimatta yliarvostettua. Palkan ei tule olla lähelläkään kaiken lääkinnällisen ja hoidollisen vastuun ottavia lääkäreitä, joilla jo koulutuksen myötä on aivan eri osaamisen taso.

En ota kantaa työn sisältöön sinänsä. Ei ole mitään sh identiteettiä enkä pitä sitä kummoisena hommana, valitsin alan työllisyyden takia aikoinaan. Silloin oli syvin lama. 

Voisin avautua samoin vaikka tulevana tradenomina tai lastentarhanopena vaikka toki työ olisi päivätyötä. Ilman koulutusta esim. kaupan kassa pääsee samoihin ansioihin tukien kanssa joten kyllä sitä miettii mitä järkeä on opiskelussa ylipäätään?

Sitä tässä mietin.

T:ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa työn sisältöön sinänsä. Ei ole mitään sh identiteettiä enkä pitä sitä kummoisena hommana, valitsin alan työllisyyden takia aikoinaan. Silloin oli syvin lama. 

Voisin avautua samoin vaikka tulevana tradenomina tai lastentarhanopena vaikka toki työ olisi päivätyötä. Ilman koulutusta esim. kaupan kassa pääsee samoihin ansioihin tukien kanssa joten kyllä sitä miettii mitä järkeä on opiskelussa ylipäätään?

Sitä tässä mietin.

T:ap

Ei opiskelussa mitään järkeä olekaan. Opiskelu on työkalu oppimiseen, ei työllistymiseen. Opitun soveltaminen palkitaan, ei opiskelua. 

Vierailija
24/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUSilla on työsuhdeasuntoja, niissä on halvempi vuokra kuin vapailla markkinoilla ja vvo-ym riistofirmoilla.

Muuten en osaa auttaa, koska olen itsekin samassa suossa, tosin ilman lasta. Eli sairaanhoitaja peruspalkalla. Lainaa irtoaisi johonkin pommimurjuun kamalalla alueella, mutta en ole niin seikkailuhenkinen joten en uskalla ottaa riskiä. En matkustele Tallinnaa pidemmälle enkä harrasta mitään. Säästötiliä tosin kartutan parilla satasella kuussa, toivon asuvani ennen eläkepäiviä omassa asunnossa.

Tiedostan myös valintani asua Helsingissä, olen täällä syntynyt ja täällä on suku ja kaverit. Kaikesta huolimatta pidän työstäni, joka on Suomenkin mittakaavassa aika spesiaalia. Mikäli muuttaisin jonnekin Peräseinäjoelle tekemään keskussairaala/tk:n vuodeosastotason duunia, saisin heittää hyvästit niin läheisille ihmisille kuin työlle josta saan kuitenkin jotain iloa.

Vierailija
25/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole edes yh jos mies asuu lähellä, ja vielä sukulaisetkin, joten miehen kanssa sopien vuorotyön ei pitäisi olla ongelma. Ja vuorotyö mahdollistaa sekin ajanvieton lapsen kanssa, vaikka ei täsmälleen samoina aikoina kuin muilla. Ja lapsi kasvaa, ja tilanteet muuttuvat.

Joten tottakai opiskelet loppuun, hyvä ammatti ja koulutus ei koskaan mene hukkaan, ja 20 vuoden päästä koulutus on edelleen koulutus, mutta lastenhoito-ongelmasi historiaa.

Vierailija
26/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulla jää it-alalla palkasta suunnilleen tuon verran käteen eikä ole koskaan tullut mieleen että on huono palkka. Yhden lapsen yh olen ja hyvin tullaan toimeen. Asumme asumisoikeusasunnossa, rivitalohuoneisto 75 neliötä. 

Vierailija
27/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, mulla jää it-alalla palkasta suunnilleen tuon verran käteen eikä ole koskaan tullut mieleen että on huono palkka. Yhden lapsen yh olen ja hyvin tullaan toimeen. Asumme asumisoikeusasunnossa, rivitalohuoneisto 75 neliötä. 

Itse haaveilen asumisoikeusasunnosta mutta ei ole varaa ottaa lainaa, eikö rivarin tarvitse joku 30000?Tulee korkoineen kalliimmaaksi kuin vuokra-asunto.

Eri asia jos olisi tuo 30 000 säästössä. Lainalaskurilla laina, korko ja vastike olisi rivarista Vantaalla n. 1100 e kk ja vesimaksut päälle. Jäisi siis 900 laskuiin ja muihin menoihin.

Vierailija
28/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on korkeakoulututkinto ja käteen jää 1800 kuukaudessa verojen jälkeen. Oon ihan tyytyväinen palkkaani.. Muuttaisin muualle.

Oletko yh eli lapsi elätettävänä?

Olen eronnut ja uusissa naimisissa, mutta tulipa mieleen sun otsikosta. En pidä palkkaasi huonona. Helsinki vain on liian kallis paikka. Ihmettelen miten kellään on siellä varaa asua.

Katsoin että pitäisi mennä n. 200 km Helsingistä kun Hyvinkäällä ja Keravallakin kalliit vuokrat. Ja ei tosiaan ole autoon varaa, joten täytyy olla liikenneyhteydet jotta pääsee töihin ja voi viedä lapsen hoitoon. Ero on lapselle kova paikka ja on vasta juuri 4 v täyttänyt joten tuntuu julmalta erottaa kaikesta tutusta ja muuttaa kauas vieraaseen paikkaan eroon kavereista ja tutuista ympyröistä. Lisäksi ne matkat isän luokse (en kyllä mitään 6 vuotiasta antaisi yksin matkustaa 200 km). Ja miksi tekisin sen, kun töihin menemällä ja asumistuella jota silloin saisin jos tienaan alle 1400 e kk voisin asua Helsingissä ja lapsi voisi jatkaa tutussa pk:ssa ja harrastuksissa

Ainoat lähisukulaiset asuvat pk-seudulla.

Vai että Helsingin ja Tampereen välistä ei löydy edullisia paikkakuntia asua... Kaikkea sitä kuuleekin.

Vierailija
29/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne asunnot ilmaisia ole muuallakaan. Meilläpäin pienessä kaupungissakin kolmion vuokra on n 900 €. En tajua miksi pk-seudun kalleudesta aina natistaan. Vuokrataso on korkea monissa pienemmissäkin paikoissa, ja ruoka ja bensa kalliimpaa kuin pk-seudulla. Ei välttänättä tarvitse autoa, koska julkiset toimii.

Pk-seudusta kalliin tekee kahvilat, ravintolat ja muut viihdemahdollisuudet. Niihin saa uppoamaan rahaa, mutta niitähän ei ole pakko käyttää.

Vierailija
30/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on korkeakoulututkinto ja käteen jää 1800 kuukaudessa verojen jälkeen. Oon ihan tyytyväinen palkkaani.. Muuttaisin muualle.

Oletko yh eli lapsi elätettävänä?

Olen eronnut ja uusissa naimisissa, mutta tulipa mieleen sun otsikosta. En pidä palkkaasi huonona. Helsinki vain on liian kallis paikka. Ihmettelen miten kellään on siellä varaa asua.

Katsoin että pitäisi mennä n. 200 km Helsingistä kun Hyvinkäällä ja Keravallakin kalliit vuokrat. Ja ei tosiaan ole autoon varaa, joten täytyy olla liikenneyhteydet jotta pääsee töihin ja voi viedä lapsen hoitoon. Ero on lapselle kova paikka ja on vasta juuri 4 v täyttänyt joten tuntuu julmalta erottaa kaikesta tutusta ja muuttaa kauas vieraaseen paikkaan eroon kavereista ja tutuista ympyröistä. Lisäksi ne matkat isän luokse (en kyllä mitään 6 vuotiasta antaisi yksin matkustaa 200 km). Ja miksi tekisin sen, kun töihin menemällä ja asumistuella jota silloin saisin jos tienaan alle 1400 e kk voisin asua Helsingissä ja lapsi voisi jatkaa tutussa pk:ssa ja harrastuksissa

Ainoat lähisukulaiset asuvat pk-seudulla.

Vai että Helsingin ja Tampereen välistä ei löydy edullisia paikkakuntia asua... Kaikkea sitä kuuleekin.

Kerro joku jossa hyvä julkiset liikenneyhteydet pk-seudulle ja paikkakunnalla?Autoa ei ole eikä tule, ei rahat riitä.

Vierailija
31/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana voisit saada hoas-perheasunnon, vuokra edullisempi, netti kuuluu usein vuokraan. Ei mitään luksusta, mutta me viihdyimme mainiosti

Vierailija
32/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä toi hoas!

Vierailija
33/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon puolelle, tai Vantaalle. Muutat lähelle Jorvia tai Peijasta. Itse asun about samankokoisessa kaksiossa (liian iso yhdelle) ja vuokra on 700 euroa Satolta. Ja tämä on vielä kallis. Löytyy viiskymppiä halvempia kämppiä. Jorvissa ja Peijaksessa poleja ynnä muita paikkoja jotka auki vain päiväsaikaan. Ja vaikka ei just nyt ole MOL:issa auki paikkoja niin ei se tarkoita etteikö siellä ole pitkäaikaisten keikkalaisten/määräaikaisten tarvetta.

Vierailija
34/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vuorotyössä saisit yli 3 tonnia :D

Vierailija
35/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja pk-seudulla tienaa päivätyössä 2400-2500e, miten sulla noin paljo veroja lähtis? :D

Vierailija
36/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö edes 2-vuorotyö olisi mahdollinen?

Vierailija
37/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman koulutusta et ikinä saa noinkaan hyvää palkkaa jos työtä ollenkaan. Peruspäivärahalla voisi yrittää kituuttaa ja vilkaise eläkettäsi myös

Vierailija
38/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovapalkkaisin naisten ala on ehdottomasti sairaanhoitajat joidennkeskiansio 3400e. Muistutan että esim. Toimistohommissa moki kanslisti tienaa brutto 1400e.

Vierailija
39/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Riihimäellä on jo huomattavasti halvempia vuokra-asuntoja ja hyvät yhteydet.

Vierailija
40/54 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaanhoitaja, kaksi lasta ja omistusasunto pk-seudulla. Teen vuorotyötä mutta suunnittelen päivätyöhön vaihtoa, toistaiseksi vuorotyökin on passannut hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi