1v:n kanssa kyläily, ei enää uudestaan!
Kyläily oli katastrofi. Sain juosta lapsen perässä koko ajan. Asunnossa jyrkät rappuset, joista sai koko ajan olla ottamassa lasta pois. Olohuoneessa matala sohvapöytä, jossa keraamisia kippoja. Oli sipsejä yms muuta naposteltavaa. Lisäksi pöytäliina. Mieheni otti kipot pois, ettei lapsi niitä riko. Nopeasti emäntä laittoi ne takaisin. Lisäksi oli tuikkukipot. Ne sentään sai nostaa korkeammalle. Pöydällä pidettiin lisäksi kaukosäätimiä, kännyköitä ja viinilaseja. Kiellä siinä nyt lasta, kun eihän tuon ikäinen ymmärrä.
Koomisinta oli kuitenkin se, että emäntä kertoili, että heillä oli ihan samanlaista, kun lapset oli pieniä. Että nyt sai jo pöytäliinan laittaa pöydälle.
Ei voinut pyynnöistä ja vihjailuista huolimatta nostaa tavaroita ylös vierailumme ajaksi. Sain koko ajan repiä lapsen kädestä kännyköitä, kaukosäätimiä tai varoa, ettei kaada viinilaseja.
Niin, ja ei puhettakaan, että olisin voinut jutella isäntäperheen kanssa. Juoksin vain lapsen perässä.
Ette usko, miten helpottunut olin, kun pääsin kotiin. En kyllä kyläile seuraavaan vuoteen ainakaan heidän luona.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Jätän vierailut ko.perheen luokse. He saavat vierailla meillä 😊 Täällä kotona ei tarvitse koko ajan komentaa lasta ja vaaralliset esineet on hyllyssä korkealla. Ei meillä ole edes sohvapöytää tai kukkia lattialla. Valokuvat on vitriineissä ja viinilasit ruokapöydällä. Rappusetkin oven/portin takana.
Kyllä lapsi silti saa tutkia paikkoja kotona ja penkoa kaappeja ja laatikoita. Niiden sisältö on vain lapsiystävällistä (kippoja, jotka eivät mene helposti rikki, lehtiä, joita saa huoletta repiä jne)
Pääsen itsekin helpommalla, kun minimoin vaarat ja teen kodista turvallisen.
Ap
Hmmm...eli kaikki me joille tulee lapsivieraita pitää kaappeja myöden siivota lapsi ystävälliseksi? Lapsi, kun on totutettu kieltojen sijaan tien tasoittamiseen? Vanhemmus kieltoineen on nykyvanhemmalle liian raskas ponnistus?
Mitä virikkeitä teillä oli sille lapselle mukana? Ja mitä odotit vierailun olevan? Luulitko esim. emännän ottavan sen vastuun sinulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko, etten kieltänyt lasta? En minä jaksa koko vierailua juosta lapsen perässä. Jaksaisitteko itse? Sen takia jätän nyt vierailut kunnes lapsi isompi.
Ap
Älä noista välitä. Palsta on täynnä teinejä. Nyt on vielä lomat..
Ymmärrän sua hyvin. Jätä nuo tuollaiset kyläpaikat suosiolla väliin. Kaikilla kotonaan tietty tyylillään, mut viinilasit ja pöytäliinat vähän liikaa. Ja se, ettei tajuta tehdä pikaraivausta, vaikka vieras joutuu jatkuvasti stressaamaan asiasta..Siis viinilasit ja pöytäliinat liikaa?? Kertoisitko, että millaisesta astiasta saa vieraille viiniä mielestäsi tarjoilla, jos viinilasi on liikaa? Vai ehdotatko, että juodaan ringissä saman pullon suusta suoraan?
Anteeksi nyt vaan arvoisat mammat, mutta kun minä kutsun vieraita, niin kyllä minä pistän tarjottavat esille ja viiniä tarjoan viinilaseista ihan kuten normaalielämässä on tapana. Olen tosi pahoillani, mutta en aio tehdä normaaleihin kohteliaisiin tapoihin muutoksia vain siksi, että yhdellä vieraista sattuu olemaan vuoden vanha lapsi mukanaan. En jätä sipsejä ja viiniä tarjoamatta vain siksi, että sinun ei tarvitsisi vahtia lastasi.
Jos tämä ei kelpaa, niin suosittelen todella, että ette osallistu muihin kuin lastenkutsuihin. Aikuisvierailleni aion tarjota mitä parhaaksi katson jatkossakin.
Jaa niin ja ne viinilasit pitää olla siinä pöydällä ja sipsikulhot?
Ei ole paha homma nostaa niitä pois.
Kuule, näin hieman vanhemmaksi kuin sinä eläneenä voin kertoa, että meillä kävi jouluna lapsiperheitä joilla ei ollut kissaa. Kissanhiekka nostettiin pois. Ja muutoin meillä lasit, puukot yms. on jo poissa omien takia.
Meille tuli myös mummu jolle liikkuminen vaikeaa. Siinä siirreltiin tavaroita ja laitettiin penkkejä avuksi ja järkättiin paikat niin, että mummun oli hyvä tulla. Ulkoportaisiin laitettiin kaide..
Meillä kävi myös allergisia, joille varattiin sopivaa ruokaa..
Kaikilla oli oikein hyvä olla meillä.
Vierailija kirjoitti:
Jätän vierailut ko.perheen luokse. He saavat vierailla meillä 😊 Täällä kotona ei tarvitse koko ajan komentaa lasta ja vaaralliset esineet on hyllyssä korkealla. Ei meillä ole edes sohvapöytää tai kukkia lattialla. Valokuvat on vitriineissä ja viinilasit ruokapöydällä. Rappusetkin oven/portin takana.
Kyllä lapsi silti saa tutkia paikkoja kotona ja penkoa kaappeja ja laatikoita. Niiden sisältö on vain lapsiystävällistä (kippoja, jotka eivät mene helposti rikki, lehtiä, joita saa huoletta repiä jne)
Ap
Aiotko monessakin asiassa oikoa, että pääset helpommalla?
Siis ihanko oikeasti joku on ehdottanut, että taapero häkkiin (leikkikehään) kyläilyjen ajaksi? Ja monta yläpeukkua! Lapsi ei ole mikään koira!
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on tuon ikäisen kanssa. Lapsesi taitaa olla vilkas, en muista että meidän lapsien tieltä olisi tarvinnut raivata oikeastaan mitään.
Taitaa aika kullata muistot.
Meillä on ihan rauhallinen lapsi, mutta siitä huolimatta on sakset, sukkapuikot ja puukot nostettu ylähyllylle. Lapsi on luonnostaan utelias ja haluaa koskea ja katsoa kaikkea, mihin ylettyy. Se on normaalia.
Vieraassa paikassa on vielä enemmän katseltavaa, ja on ihan luonnollista, että lapsi haluaa tutkia paikkoja. Se vain unohtuu ihmisiltä, joiden lapset ovat jo isompia ja tavarat voi pitää tavallisissa paikoissaan.
Pienen lapsen kanssa kyläily on tuskaa. Kannattaa tosiaan ottaa mukaan tarpeeksi leluja ja katselukirjoja. Meillä on jaettu kyläilyt niin, että kun mennään minun sukulaisiini, mies juoksee lapsen perässä, jotta minä saan kahvitella ja jutella rauhassa, ja minä puolestani huolehdin lapsesta, kun kyläilemme miehen puolen huusholleissa.
Itsellä jo isompi lapsi mut kyllä kaikkeni teen et vierast viihtyy. Ei ole iso juttu tehdä kodista lapsiystävällistä koska haluan seurustella myös niiden vieraideni kanssa. Miksi kutsua joku kylään jos hänen kanssaan ei ehdi sanaakaan vaihtaan ku toinen joutuu jatkuvasti paimentamaan lasta. Kynttilät ylös. Kännykät taskuihin ja herkkukipot korkeammalle pöydälle. Ei o vaikeaa. Lattialle läjä muovikiopoja jos lelut on unohtunet. Ja kasa maissinaksuja.
Moni lapsi innostuu kyläs kaikista uusista tavaroista jolloin hyvät tavat, ne vähät mitä osaa, unohtuu.
Mä haluan et mun vieraat viihtyy. Voin sit yksin illal tunnelmoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap:n kuvailu on normaalia vanhemman toimintaa. Koti kuuluu muuttaa turvalliseksi, kun perheeseen syntyy vauva. Tämä ei ole mitään "oikomista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meidän muiden pitääkin sitten lempeästi hymyillen katsoa kun lapset tyhjentää kaapit ja pöydät, että vanhempi pääsee helpommalla.
Tarjottavat esille eteisen hattuhyllyn päälle, ettei lapset yllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsi voi tukehtua lehtiin ja kompastua niihin muovikippoihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on tuon ikäisen kanssa. Lapsesi taitaa olla vilkas, en muista että meidän lapsien tieltä olisi tarvinnut raivata oikeastaan mitään.
Taitaa aika kullata muistot.
Meillä on ihan rauhallinen lapsi, mutta siitä huolimatta on sakset, sukkapuikot ja puukot nostettu ylähyllylle. Lapsi on luonnostaan utelias ja haluaa koskea ja katsoa kaikkea, mihin ylettyy. Se on normaalia.
Vieraassa paikassa on vielä enemmän katseltavaa, ja on ihan luonnollista, että lapsi haluaa tutkia paikkoja. Se vain unohtuu ihmisiltä, joiden lapset ovat jo isompia ja tavarat voi pitää tavallisissa paikoissaan.
Pienen lapsen kanssa kyläily on tuskaa. Kannattaa tosiaan ottaa mukaan tarpeeksi leluja ja katselukirjoja. Meillä on jaettu kyläilyt niin, että kun mennään minun sukulaisiini, mies juoksee lapsen perässä, jotta minä saan kahvitella ja jutella rauhassa, ja minä puolestani huolehdin lapsesta, kun kyläilemme miehen puolen huusholleissa.
Ihanaa, että täällä on joku normaaliälyinen paikalla. Toisaalta nauroin noille superkasvattajille, joiden 1 v. ei ikinä koskenut mihinkään. Taitaa AV-mammoilla olla yleisesti vajaita lapsia, jotka ovat vajonneet pysyvään apatiaan jo elämänsä alkumetreillä. Ja mammat vielä kokevat olevansa sen takia muita parempia.
Miksi et sano ei ja siirrä pois, as simple as that
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten voitkin siirtyä sohvalle aihe vapailemaan ja tämä ei onnistunutkaa kyläpaikassa, voi voi. Vaan jouduit ottamaan sitä todellista vastuuta lapsestasi ja sanomaan ei sen sijaan, että kaikki olisi siirretty syrjään. Ja portaatkin olivat vain teidän kiusaksi rakennettu ja jätetetty portittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yksivuotiaat kompastuu ihan yhtä sujuvasti omiin jalkoihinsa tai leluihinsa kuin muovikippoihin. Vai miten ajattelit, että muovinen pakasterasia eroaa muovisesta pinottavasta rakennuspalikasta vaarallisuudeltaan (esimerkiksi).
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sano ei ja siirrä pois, as simple as that
1-vuotias ja 10-vuotias ovat hiukan eri asioita. Näet sitten, kun sinulla on oma lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yksivuotiaat kompastuu ihan yhtä sujuvasti omiin jalkoihinsa tai leluihinsa kuin muovikippoihin. Vai miten ajattelit, että muovinen pakasterasia eroaa muovisesta pinottavasta rakennuspalikasta vaarallisuudeltaan (esimerkiksi).
Tämä oli lähinnä ivaa ap kohtaan joka luulee kodin muuttuvan turvalliseksi kun siirtää lasit yms syrjään.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti joku on ehdottanut, että taapero häkkiin (leikkikehään) kyläilyjen ajaksi? Ja monta yläpeukkua! Lapsi ei ole mikään koira!
Mutta se leikkikehä mahdollistaa vanhemmille seurustelun isäntäväen kanssa. Sitähän ap kaipasi: ei tarvitse juosta lapsen perässä ja saa jutella aikuisille. Juuri siihen tarpeeseen leikkkehä on mitä parhain. Leluja ja pehmeä alusta sekä sen verran huomiota, ettei ryhdy kiljumaan. Meillä on aina leikkikehä odottamassa niitä lapsiperheitä, joissa pyydetään sisustamaan koti uusiksi. Totean, että helpompi laittaa lapsi häkkiin kuin siirtää kaikki tavarat lapsen tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Voi vitun :D :D :D
Mitä lääkkeitä sä vedät, kun sulla on aina yhtä hauskaa?? :D
Olet kyllä melkoinen ämmä!:D
Mä en usko, että sulla on itsellä lapsia!:D
Mikä sinua vaivaa? Vaikutat idiootilta kiroiluinesi.
Moukalta suorastaan.
Meillä on yksivuotias, ja täytyy sanoa että niin paljon kuin joistain ystävistäni pidän, niin en heidän luokseen lapsen (lasten) kanssa vähään aikaan mene. Ihaninta on olla omassa kotona tai kylässä sellaisessa paikassa, joka on joko sattumalta lapsiystävällinen tai jossa on otettu lapset huomioon joko niin että sielläkin on pieniä tai muuten vaan.
Minä kyllä olen ottanut pikkuvierailijat huomioon jo siksikin, että kotini on minulle rakas enkä tahdo että mikään menee siellä rikki. Kaukosäätimet piiloon ja kynttilöitäkään ei ole pakko juuri silloin polttaa. Ja on minulle tärkeää vieraiden viihtyminen myös. Jopa lapsiperheiden.
Olisit jättänyt lapsen hoitoon. Luuletko, että isäntäväki nautti teidän vierailusta kun aloitte vielä seurustelemattomuuden lisäksi sisustaa heillä uusiksi?! Voi jessus!