Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä taas ärsyttää eräät työkaverit jotka saikuttaa jatkuvasti

Vierailija
01.01.2017 |

Jos ihminen on vuoden aikana noin 20 kertaa eri pituisilla saikuilla, eikö yhtään omatunto kolkuta? Minä olisin erittäin huolissani itsestäni, jos iskee flunssa ja mahatauti 10 kertaa vuodessa. Joka juhlapyhänä tietyt tyypit sairastuu. Kyllä ottaa päähän tehdä jouluaattona 14 tunnin työpäivä, kun kotona odottaa omat pienet lapset. Ei missään ole sijaisia odottamassa, josko tulee taas kutsu jouluaattona (tai uutena vuotena) ja jonkun on pakko jäädä pitkään vuoroon. Esimies vaatii juhlapyhiltä ja viikonlopuista poissaolotodistukset, mutta mitä se auttaa, kun eräät jää kotiin, jos vähän on kurkku kipeä. Viimeksi yksi työntekijä ilmoitti 10 minuuttia ennen työvuoron alkua, että ei pääse töihin, kun on ruhje lihaksessa ja lääkäri kirjoitti saikkua kai 3 pv. Joskus aina voi ruhjeita tulla, mutta ei kai se työntekoa estä? Alan olla niin täynnä noita itseään herkästi kuuntelevia prinsessoja, että uusi työpaikka lähtee hakuun tämän vuoden aikana.

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matalapalkkaisella alalla ja työpaikallani on muutama lusmu. useamman vuoden kun on tehnyt samojen ihmisten kanssa duunia, alkaa tietämään, ennakoimaan milloin joku alkaa lusmuilla. pitkittynyt flunssa on sellainen että sen turvin ollaan monta viikkoa poissa. välillä käydään kääntymässä töissä ja niiskutetaan muiden edessä ja tehdään "yskimistä" tiettyjen työkavereiden edessä, joiden tiedetään heti sanovan: sinunhan pitäisi olla kotona. facebookista sitten nähdään kuinka yskijä viettää mukavaa ravintolailtaa perheensä kanssa jossain ravintolassa. itse jos olisin jokaisen yskän tai nenätukon takia poissa olisin kerran kuussa poissa. Huvittavinta on kun jostain tiimistä on yksi pois vaikka vatsataudin takia pari päivää, heti sairastujan palattua töihin alkaa saman tiimin toinen sairastaa jotain muuta tautia esim selkäsärkyä. Omalla työpaikalla on porukka kahtiajakautunutta. osa siis jää hyvin herkästi pois ja toiset tekee työtä pääkainalossa. Tuntuu että tämä ala on jo nähty lusmujen takia ja aika vaihtaa parempiin töihin. Mikä olisi ala missä olisi vähiten lusmuja?   

Vierailija
102/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sdfadfadf kirjoitti:

Minun edellinen työnantaja laski varhaisen tuen mallissa kaikki poissaolot (mukaan lukien lasten sairaudet) ja jos niitä oli 3 eri kertaa 6 kk:n aikana, joutui sen jälkeen toimittamaan joka kerrasta lääkärintodistuksen (ei siis ollut mitään palaveria van suoraan noin). Ymmärrän että tuo on oikein niiden kohdalla jotka tekosaikuttivat mutta itseäni hieman siinä vaiheessa ketutti- minulla oli 2 päiväkoti-ikäistä lasta ja satuin sitten 6 kk:n sisään olemaan kerran sairas ja itse ja kaksi kertaa poissa lasten sairauksien vuoksi (kaikki poissaolot 1-3 päivää, lasten vain 1 koska myös isä osallistui). Jouduin sitten siitä eteenpäin toimittamaan aina lääkärintodistuksen - seuraava kerta sattui sitten olemaan lapsen oksennustauti (päiväkodista soitettiin että oksensi aamiaisen jälkeen lattialle), Siispä pk-seudulla, ajoin julkisilla kulkuneuvoilla (ei muuta mahdollisuutta) lapsen kanssa (oksennuspussi edessä) terveyskeskukseen lääkäriin hakemaan todistusta ja takaisin. Terveyskeskuksessa ihmeteltiin kovin ta: toimintaa - siis todennäköisesti tartutimme matkalla ja tk.ssa myös muita ihmisiä, mutta siitä siis kiittäminen työnantajaani joka ei katsonut kokonaisuutta yksilöllisesti vaan pakotti kaikki toimimaan oin jos poissaoloja oli yli tuon rajan, Ja todellakaan en ole koskaan itse saikuttanut. Nyt kun lapset ovat jo kouluikäisiä, en ollut v 2014 poissa yhtään oman sairauden vuoksi, v. 2015 yhden päivän (eikä yhtään lasten), v. 2016 2 päivää oman sairauden, (en yhtään lasten) :D

En ymmärrä miksi valitat. Meillä AINA pitää toimittaa kaikesta sairaslomatodistus. Ei edes yhtä päivää voi itse olla oksennustaudissa ilman saikkulappua, mikäli palkan haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoo tähän vastapainoksi, että vituttaa kans nää "uhrautuvaiset" työmyyrät, jotka tulevat kipeänä töihin, ruikuttavat huonoa oloaan ja tartuttavat kaikki muutkin.

Itse olen asiakaspalvelutyössä ja asiakkainani on paljon mm. vanhuksia ja muita huonokuntoisia, joten jos on hirveä flunssa päällä niin mieluummin jään saikulle kun menen asiakkaita sairastuttamaan.

Vierailija
104/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttäänämä keiden lapset tai yksi lapsi on joka kuukausi kipeä ja sitten saadaan sama tauti itselle....

Vierailija
105/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin edellisessä työpaikassani työsuhteen loppuvaiheessa usein saikutella turhastakin. Syy: työ alkoi olla henkisesti niin raskasta, meinasi pää räjähtää ja aina kun olin töissä teki mieli hypätä parvekkeelta. Edellisenä päivänä ahdisti aina tosi paljon ja usein itkinkin ahdistustani. Eli toisinsanoen, voin tosi huonosti henkisesti sen työn takia.

Nyt sain vihdoin oman alan työtä, kivalla työporukalla. Töihin on kiva mennä. Olen poissa vain kun olen oikeasti sairaana.

Vierailija
106/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pomo sanoi viimeksi perjantaina että ei pidä tulla töihin jos ei ole täysin kunnossa mä. Hän ei halua saada flunssaa kun on lähdössä lomalle. Oon usein kipeänä ja usein töissä kipeänä ja monta kertaa on pomo sanonut että pidä saikkua nyt. Mun mielestä jos on ollut tosi kauan kipeenä niin se lepo ei mitään auta ja yhtä hyvin voi mennä töihin.

Vierailija
107/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmoraali on ihmisillä erilainen. Toiset ovat myös herkempiä jäämään jonkun tukkoisen nenän vuoksi kotiin. Ja jos sairastuu, niin voisihan sitä vähän suhteuttaa, että tarvitseeko jäädä kotiin. Ainakin tarkistaa elämäntapansa. Kyllä mullekin saattaa max kerran vuodessa tulla joku flunssa, mutta ei sitä varten usein mitään saikkua tarvitse. Lasten sairastelu on myös melkoinen pommi työnantajalle. Tuntuu, että joillain ihmisillä lapset ovat yhtenään sairaana. Tulee vähän mieleen, että opetetaanko tuota kulttuuria myös lapsille, kun sairaus iskee mystisesti aina ennen pyhiä, pyhien jatkoksi tai viikonlopun jatkoksi.

Eli en ymmärrä, miten jotkut ovat aina sairaana.

Vierailija
108/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenteellinen ongelma. Sairaslomat palkattomaksi tai valtion vastuulle. Kummasti vähenisi nämä saikuttelut kun palkka ei juokse. 

Suomi on typerä maa.

Vierailija
109/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastan migreeniä, ja joudun n. kerran tai kaksi päivää kuukaudessa olemaan migreenin takia saikulla. Tavallaan harmittaa että joudun saikuttaa sen päivän mutta olen asiakaspalvelija ja kovan migreenin kourissa ei pysty edes silmiä auki pitämään niin johan olis palvelua :D tuntuu että osa ei ymmärrä kuinka ikävä ja kauhee migreeni on, onneksi pomoni on edes jotenkuten ymmärtäväinen.

Ihan mielenkiinnosta millaiset migreenilääkkeet sulla on? Jos et jo käytä niin kannattaa vaihtaa nenäsumutteeseen. Imigran auttaa 10-15 minuutissa ja jos sulla on migreeniä vain 1-2 kertaa kuussa niin ei ole hirveän hintaistakaan. Mulla on migreeni myös, mutta lähes kerta viikkoon ainakin. Vielä en ole joutunut olemaan töistä pois koko päivää, joskus olen ilmoittanut aamulla että on migreeni ja otan lääkkeen ja tulen pari tuntia myöhemmin töihin. Se on tietenkin hankala jos ei voi myöhäistää töiden alkua esim. Tunnilla.

Migreeniä on useammin, lähes myös viikottain. Kohtaukset vain vaihtelevat, saikkupäivinä se on niin luja että pakko lähteä kotiin. Vedän yleensä panadolia 3x1g koska se on ainut millä saan migreenin pois, ihme vaan. Nimiä en muista, monia migreenilääkkeitä olen kokeillut mutta niistä ei ole sen enempää apua. Myös panacodi on ollut hyvä, haittapuolena väsymys jonka takia en sitä sitten niin käytäkkään. Nenäsumutteista en ole kuullutkaan, ihme kun lääkärit eivät  ole sitä ehdottaneet :o Migreeniä olen sairastanut kuitenkin 8-vuotiaasta lähtien. Töiden alkua en voi myöhäistää, joko yritän jaksaa töissä tai sit suosiolla ilmoitan että olen poissa.

Vierailija
110/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan 100%, ap! Tekisi mieli vielä sanoa, että älä luovuta ja luovu työpaikastasi vaikka ärsyttääkin. Anna se rooli pian (toivottavasti) kolmikantaneuvotteluun päätyville kollegoillesi.

On täysin ymmärrettävää, että ihminen on silloin tällöin sairas. Joillakin on perussairauksia, jotka tietysti laskevat normaalia vastustuskykyäkin ja flunssa iskee helpommin eikä sellaiselle tietenkään voi mitään. Mutta monelta työpaikalta löytyy näitä uskoakseni myös ap:n tarkoittamia tapasaikuttajia, jotka ihan oikeasti saikuttavat silkkaa laiskuuttaan, saamattomuuttaan ja itsekkyyttään.  Se on hyvin rasittavaa muille työntekijöille. Itse olen ollut siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulle on esimerkiksi viimeisen kahden vuoden aikana kertynyt tasan yksi sairaslomapäivä. Voin kuitenkin sanoa, että hyvä vastustuskyky ei ole kohdallani silkkaa onnea, vaan jos näin kansallisella ja karkealla tasolla ajatellaan, niin sairaslomista saataisiin aika iso siivu vähennettyä jo ihan pelkästään sillä, jos kaikilla olisi edes ne peruselintavat hitusenkaan yhtä terveelliset kuin minulla ja esimerkiksi niska- ja hartiavaivoihin etsittäisiin fysioterapeutin ja hierojan ja oikean työergonomian avulla se OIKEA juurisyy, eikä niiden kanssa sinniteltäisi pelkillä särkylääkkeillä ja saikuttamisella. Tekisi ihan mieli hakeutua työterveysalalle luennoimaan tästä aiheesta, kun niin paljon näkynyt omasta työnelämästä käytännön esimerkkejä jotka olisivat täysin vältettävissäkin, huoh.

Vierailija
111/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteekö teidän työpaikoillanne tämä ilmiö, jonka olen huomannut meidän firmassamme? Eniten sairastavat täyttävät vähintään kaksi kolmesta seuraavasta kriteeristä:

1) ylipaino

2) vähäinen liikunnan harrastaminen

3)tupakointi

Väittäisin siis, että terveellisillä elintavoilla voi ehkäistä ainakin osan flunssista ym. tavallisimmista tartuntataudeista.

Vierailija
112/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matalapalkkaisella alalla ja työpaikallani on muutama lusmu. useamman vuoden kun on tehnyt samojen ihmisten kanssa duunia, alkaa tietämään, ennakoimaan milloin joku alkaa lusmuilla. pitkittynyt flunssa on sellainen että sen turvin ollaan monta viikkoa poissa. välillä käydään kääntymässä töissä ja niiskutetaan muiden edessä ja tehdään "yskimistä" tiettyjen työkavereiden edessä, joiden tiedetään heti sanovan: sinunhan pitäisi olla kotona. facebookista sitten nähdään kuinka yskijä viettää mukavaa ravintolailtaa perheensä kanssa jossain ravintolassa. itse jos olisin jokaisen yskän tai nenätukon takia poissa olisin kerran kuussa poissa. Huvittavinta on kun jostain tiimistä on yksi pois vaikka vatsataudin takia pari päivää, heti sairastujan palattua töihin alkaa saman tiimin toinen sairastaa jotain muuta tautia esim selkäsärkyä. Omalla työpaikalla on porukka kahtiajakautunutta. osa siis jää hyvin herkästi pois ja toiset tekee työtä pääkainalossa. Tuntuu että tämä ala on jo nähty lusmujen takia ja aika vaihtaa parempiin töihin. Mikä olisi ala missä olisi vähiten lusmuja?   

Että mä inhoan noita pääkainalossa työtä tekeviä työnsankareita. Mitenhän monihan toisen saikku onkaan heidän aiheuttamansa. Siinä todelliset syylliset saikkuihin.

Vierailija
113/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9/89:lle

Olen julkisella töissä, minun kohdallani asia menee niin että toistuvasta (3) sairastelusta 4 kk seurantajaksoissa joutuu työterveyden selvitykseen. Siellä käydään läpi miksi sairastaa niin usein. Ja rima on matalalla- sain yhdestä ainoasta pitkittyneestä flunssasta (ääni lähti ja sekä poskiontelo- että keuhkoputkentulehdus) jo uhkauksen joutua selvitykseen: puolitoista viikkoa kun oli liian pitkä aika sairastaa kuulemma sekä kuumeista flunssaa että yo. jälkitauteja.

Miten sinulla omalla työpaikallasi, ilmeisesti yksityisellä?

Ota selvää ennenkuin puhut.

Yksityisellä sarjasaikuttelijat saavat seuraavissa YT:eissä potkut.

Vierailija
114/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yx sh sairastuu aina ennen kissanäyttelyitä, omistaa rotukissoja. Outoa??

Vierailija
115/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastan migreeniä, ja joudun n. kerran tai kaksi päivää kuukaudessa olemaan migreenin takia saikulla. Tavallaan harmittaa että joudun saikuttaa sen päivän mutta olen asiakaspalvelija ja kovan migreenin kourissa ei pysty edes silmiä auki pitämään niin johan olis palvelua :D tuntuu että osa ei ymmärrä kuinka ikävä ja kauhee migreeni on, onneksi pomoni on edes jotenkuten ymmärtäväinen.

Ihan mielenkiinnosta millaiset migreenilääkkeet sulla on? Jos et jo käytä niin kannattaa vaihtaa nenäsumutteeseen. Imigran auttaa 10-15 minuutissa ja jos sulla on migreeniä vain 1-2 kertaa kuussa niin ei ole hirveän hintaistakaan. Mulla on migreeni myös, mutta lähes kerta viikkoon ainakin. Vielä en ole joutunut olemaan töistä pois koko päivää, joskus olen ilmoittanut aamulla että on migreeni ja otan lääkkeen ja tulen pari tuntia myöhemmin töihin. Se on tietenkin hankala jos ei voi myöhäistää töiden alkua esim. Tunnilla.

Niin..on migreeniä ja on "migreeniä".

Jos mulla on kohtaus päällä ni makaan kyllä sairaalassa tiputuksessa enkä edes vielä seuraava päivänä ole työkunnossa.

Ei auta estolääkitykset tai sumutteet eikä siinä todellakaan pysty liikkumaan mihinkään parin tunnin päästä..

Tiesit varmaan että migreeneitäkin on eriasteisia. Minä saatan pystyä sinnittelemään työpäivän loppuun vaikka olisikin migreeni. Sinä et ilmeisesti pysty. Älä vähättele toisten kipuja, jos joku ei juokse sairaalaan asti. Itse en edes pysty pahimmassa migreenikohtauksessa liikkumaan.

Vierailija
116/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on Kelalla töissä ja sairastaa ihan vakiona tasaisin väliajoin pientä "kuumetta", milloin on köhää ja nuhaa, migreeniä ja ties mitä mitä vaan sattuu havaitsemaan kun kuuntelee itseään niin tarkoin. Ja aina saa lääkäriltä saikkulapun syyhyn kuin syyhyn. Mutta hyvin pystyy matkustelemaan, osallistumaan illan viettoihin, leffaan jne.

Lisäksi nyt kiky-uudistuksen myötä on narissut sitä kun tulee lisää työaikaa jne. Mutta todennut heti perään että no täytyy sitten saikuttaa vähän enemmän.

Ja kuulemma viihtyy kuitenkin niin hyvin työssään ja työ juuri sitä mitä haluaa tehdä. No tota öö, miksi sitten et tee?

Mäkin tunnen tuommoisen henkilön. Ja sitten tämä hlö vinkuu siitä että joku muu on sairaana, näyttää siis olevan siinä heidän ryhmässä useampi vuorosaikuttaja.

Esimiehen munattomuutta.

Vierailija
117/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää "saikuttaa" -sanaa käyttävät ihmiset. Ei ole suomen- ja tuskin minkään muunkaan kielen sana.

Vierailija
118/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sankari sai kenkää kun ilmoittautui vappuryyppäämisen jälkeen sairaaksi ja esimiehet tulivat kotiin katsomaan.Ei ollut kotona vaan naapurissa kännissä.

Kyllä oli moraalitonta mennä kyyläämään! Kyllä pomon pitäisi luottaa alaisiinsa. Pääluottamusmies heti asialle ja pomoille potkut!

Vierailija
119/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mä inhoan noita pääkainalossa työtä tekeviä työnsankareita. Mitenhän monihan toisen saikku onkaan heidän aiheuttamansa. Siinä todelliset syylliset saikkuihin.

Olet aivan oikeassa, millaistahan palkintoa nämä työn raskaan raatajat oikein odottavat ja keltä?

Monelta tällaiselta marmattajalta unohtuu se, että sairaaksi itsensä kokeminen ja kivun kokeminen on täysin yksilöllistä, kukaan ulkopuolinen ei voi tietää, mikä on todellisuus kunkin ihmisen kohdalla, lääkärit ehkä, aina eivät hekään.

Yleensä fiksut ihmiset eivät myöskään kailota kaikkia perussairauksiaan työpaikan juorutädeille, vaan pitävät ihan omana tietonaan, monet perussairaudet heikentävät yleiskuntoa, joka altistaa sitten muille sairauksille. Työnantajalle näistä yleensä mainitaan ja järki esimies tämän ymmärtää toisin kuin nämä ahdasmieliset toisten ihmisten elämään puuttujat ja juoruja levittävät työpaikoilla, joilla ei ole mitään faktaa luulemisilleen, kunhan vain omaa pahaa oloaan levittävät ympäriinsä.

Vierailija
120/196 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri tyyppi kun tuo migreenistä kirjoittava mutta kokemukset on samat.

Voin kertoa että turha kuvitella että mikään Imigran auttaa kaikkia.

Esim mulla se ei ole koskaan auttanut yhtään ja ainoa lääkehoito joka auttaa on iv ensiavussa!

Lääkärinä kyllä vähä mietityttää että mikähän on syynä että vain iv-hoito auttaa... Miksei sulle ole määrätty kortisonia suun kautta? Mikä siinä on taustalla ettei sulla lääkaineet imeydy suolistosta? Kallista on hoitaa päivystyksessä iv-hoidolla migreeniä säännöllisesti.

Vai lääkärinä ihmetyttää :D Hei joopa joo!

Ootko joku googlesta diagnoosinsa katsova terveyskeskuslääkäri?

Ensinnäkin mua ei kiinnosta pätkääkään kuinka KALLISTA päivystyksessä hoito on koska mikään muu ei auta!

Mistä sä tiedät mitä mulle on määrätty ja vuosien aikana kokeiltu?

Ja kyllä mulla imeytyy lääkkeet ihan normaalista.

Katso kun suun/nenän kautta otettavat lääkkeet ei auta kaikkia migreenipotilaita mutta tämänhän varmasti lääkärinä tiedät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi