Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä taas ärsyttää eräät työkaverit jotka saikuttaa jatkuvasti

Vierailija
01.01.2017 |

Jos ihminen on vuoden aikana noin 20 kertaa eri pituisilla saikuilla, eikö yhtään omatunto kolkuta? Minä olisin erittäin huolissani itsestäni, jos iskee flunssa ja mahatauti 10 kertaa vuodessa. Joka juhlapyhänä tietyt tyypit sairastuu. Kyllä ottaa päähän tehdä jouluaattona 14 tunnin työpäivä, kun kotona odottaa omat pienet lapset. Ei missään ole sijaisia odottamassa, josko tulee taas kutsu jouluaattona (tai uutena vuotena) ja jonkun on pakko jäädä pitkään vuoroon. Esimies vaatii juhlapyhiltä ja viikonlopuista poissaolotodistukset, mutta mitä se auttaa, kun eräät jää kotiin, jos vähän on kurkku kipeä. Viimeksi yksi työntekijä ilmoitti 10 minuuttia ennen työvuoron alkua, että ei pääse töihin, kun on ruhje lihaksessa ja lääkäri kirjoitti saikkua kai 3 pv. Joskus aina voi ruhjeita tulla, mutta ei kai se työntekoa estä? Alan olla niin täynnä noita itseään herkästi kuuntelevia prinsessoja, että uusi työpaikka lähtee hakuun tämän vuoden aikana.

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole työpaikoilla käytössä sitä varhaisen puuttumisen mallia? Eikös se ole lakisääteinen? Eli sillä tähdätään työkyvyn ylläpitämiseen. Työnantaja voi siinä määritellä esim. että kolme sairauspoissaoloa puolen vuoden sisään, niin seurauksena on keskustelu yhteistyössä työterveyshuollon kanssa, että onko työntekijä kykenevä työtehtäviinsä. Eli kyllä niitä keinoja puuttua on, vaikka eihän se ole erityisen mukavaa näitä hoitaa. Esimiehen hommiin nyt kuitenkin kuuluu myös nämä vähemmän mukavat tilanteet hoitaa.

Vierailija
42/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on Kelalla töissä ja sairastaa ihan vakiona tasaisin väliajoin pientä "kuumetta", milloin on köhää ja nuhaa, migreeniä ja ties mitä mitä vaan sattuu havaitsemaan kun kuuntelee itseään niin tarkoin. Ja aina saa lääkäriltä saikkulapun syyhyn kuin syyhyn. Mutta hyvin pystyy matkustelemaan, osallistumaan illan viettoihin, leffaan jne.

Lisäksi nyt kiky-uudistuksen myötä on narissut sitä kun tulee lisää työaikaa jne. Mutta todennut heti perään että no täytyy sitten saikuttaa vähän enemmän.

Ja kuulemma viihtyy kuitenkin niin hyvin työssään ja työ juuri sitä mitä haluaa tehdä. No tota öö, miksi sitten et tee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on naistyöntekijä, joka valittaa kaikesta, eikä halua tehdä töitä koskaan. Saikulla koko ajan. On niin uupunut omasta mielestään ja kipeä ja raihnainen. Facebookissa kuitenkin jakaa treenikuvia ja matkustelee malediiveille miehensä rahoilla sairauslomallaan. Miten voi olla niin itsekäs että jättää kaikki työt muille ja itse vaan haluaa hyötyä muiden kustannuksella? On kuitenkin 45-vuotias jo. Oikeastaan koko ajan töissä valittaa eikä osaa mitään. Kunpa hänen tilalleen voisi ottaa jonkun työhön haluavan ja rehellisen. Totta kai koko työpaikan henkeen vaikuttaa tällainen.

Vierailija
44/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole työkykyä, niin ei sellaista ihmistä ole pakko pitää töissä.

Vierailija
45/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se ole helppo olla tuollaisen esimieskään. Saikuttajaa on puhuteltu, lähetetty lääkäriin ja tehty vaikka mitä hänen eteensä. Viime kädessä saikuttaja kaataa työnsä aina muiden niskoille, joko toisen työkaverin tai esimiehensä. Esimieshän voi sitten alkaa tekemään omia töitään kun lafka on kiinni, vaikka tosiasiassa esimieskin haluaisi jo olla kotona perheensä luona. Ja olisi voinutkin olla, mikäli saikuttaja olisi tullut ja tehnyt omat työnsä. Ei noille mitään voi ja lisäksi niitä on joka työpaikassa.

Meillä annettiin työterveyteen ohje että sairausloma kirjoitetaan vain yhdeksi päiväksi ja sitten uudestaan lääkäriin. Jos sairastaa selkää viikon saa heti lähetteen erikoissairaanhoitoon. Kaikilla on velvollisuus käyttää työterveyttä jos hakee saikkua. Karsi uskomattoman paljon saikuttelijoiden saikkuja pois. Parille annettiin kenkää edellisessä yt:ssä. Se on yksityisten alojen onni että on helpompi potkia pois kun kunnalta. Minä väitän että saikuttelijoita suojelee esimies ja muut pomot sillä keinoja löytyy jos vain halutaan.

Vierailija
46/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri ei ole varmaan viimevuoden aikana ollut yhtään täyttä viikkoa töissä. Lähtee aikaisemmin etänä tekemään milloin milläkin verukkeella. "Sairaana" ollut useaan otteeseen ja lapset myös. Ruokatunnit kestää aina reilusti yli tunnin. Silti tulee minun jälkeen töihin ja lähtee ennen tai samaan aikaan. Onneksi ei ole minun tiimissä, saatta tiimiläisiä ketuttaa..

Vierailija
47/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh en halua itselleni kiitos vain :)! Happy to be alive and well! :)

Thank you World!!

Vierailija
48/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä saikkuja seurataan ja kutsutaan tarvittaessa keskusteluun. Meidän tk.sta ei tipu saikkua kuin päivä tai kaksi vaikka olisi mikä tauti

Vaikka olisi joutunut autokolariin ja liikuntakiellossa niskavamman takia? Silti joka toinen päivä vaan hakemaan uutta saikkua?

Vierailija
49/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se ole helppo olla tuollaisen esimieskään. Saikuttajaa on puhuteltu, lähetetty lääkäriin ja tehty vaikka mitä hänen eteensä. Viime kädessä saikuttaja kaataa työnsä aina muiden niskoille, joko toisen työkaverin tai esimiehensä. Esimieshän voi sitten alkaa tekemään omia töitään kun lafka on kiinni, vaikka tosiasiassa esimieskin haluaisi jo olla kotona perheensä luona. Ja olisi voinutkin olla, mikäli saikuttaja olisi tullut ja tehnyt omat työnsä. Ei noille mitään voi ja lisäksi niitä on joka työpaikassa.

Meillä annettiin työterveyteen ohje että sairausloma kirjoitetaan vain yhdeksi päiväksi ja sitten uudestaan lääkäriin. Jos sairastaa selkää viikon saa heti lähetteen erikoissairaanhoitoon. Kaikilla on velvollisuus käyttää työterveyttä jos hakee saikkua. Karsi uskomattoman paljon saikuttelijoiden saikkuja pois. Parille annettiin kenkää edellisessä yt:ssä. Se on yksityisten alojen onni että on helpompi potkia pois kun kunnalta. Minä väitän että saikuttelijoita suojelee esimies ja muut pomot sillä keinoja löytyy jos vain halutaan.

Meillä on ihan surkea työterveys. Ta on karsinut sen niin minimiin, että kunnalliseltakin saa paremmin apua.

Vierailija
50/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kaveri kävi juuri joulun jälkeen jatkamassa sairaslomaansa kahdella viikolla ja lähti sitten ajelemaan tyttökaverinsa kotiin monen sadan kilometrin päähän. Jotenkin jännästi juuri näin joulun aikaan sairastui, kun ei olisi lomaa muuten ollut.

Vierailija
51/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäisin oikein mielelläni eläkkeelle, koska joudun sairauteni takia niin usein olemaan poissa töistä, mutta kun en vaan pääse! Vapaa-ajat menee vaan toipuessa työstä ihan raatona ja kulminoituu sairauden pahenemiseen. Jotenkin musta tuntuu, että ihmiset ei enää ymmärrä meitä ns. oikeasti sairaita, koska niin paljon näitä huvikseen saikuttelijoita, jotka sitten jaksaa kaikkea muuta kuin töitä. Ja mulla siis etenevä hermostollinen sairaus, mutta en sitä ihan jokaiselle vastaantulijalle huutele ja ehkä moni sitten luulee mun ihan vain huvikseni makaavan himassa 24/7!

Vierailija
52/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden julkisen sektorin työpaikan, jossa tehdään parittain töitä. Toinen tyyppi ihan kauhea totinen dinosaurus, ja työkaverinsa usein saikulla. Varmaan paheksuttavaa, mutta ymmärrän hyvin, miksei saikuttajaa huvita tulla töihin.

53/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saikuta kukaan muu kuin minä. Johtunee siitä että 99% työntekijöistä on miehiä, minä taas pienen lapsen yh joten en voi delegoida lapsenhoitoa kenellekään. Olen ollut vuoden samassa työpaikassa ja ehkä kolme kertaa joku on ollut poissa. Itse olen ollut varmaan n. 10 päivää poissa, viimeksi kesällä. Ja kyllähän se keväällä hävetti soitella, että en mää taaskaan tuu, kun lapsi sairasteli usein ja minä myös. Meillä menee vielä ekat 2 päivää omalla ilmoituksella niin voisihan siinä halutessaan kusettaa.

Vierailija
54/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikallani saikuttajia tervehditään aamulla seisomalla kunniakujassa ja huutamalla kolme kertaa ryhdikkäästi:

SAIKUTISAI!

Yleensä saikutus jää yhteen kertaan, koska kukaan ei halua tulla kukitetuksi "Vuoden Saikuttajaksi".

Vierailija
55/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisestä sairaslomapäivästä alkaen palkan pitäisi pudota esim. 75 prosenttiin normaalista. Kuukauden jälkeen puoleen. Vuoden päästä nollaan.

Miksi työantajan ylipäätään pitää maksaa jonkun sairastelusta tai teeskentelystä?

56/196 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ensimmäisestä sairaslomapäivästä ei saisi palkkaa, kuinkahan me hoitaisimme päiväkodissa sairaat lapset -vai hoitaisimmeko? Kun lapsi sairastuu kesken päivän (tai pahimmillaan vanhempi tuo päiväkotiin sairaan lapsen, kun ei voi itse jäädä kotiin lasta hoitamaan työnsä vuoksi), lapsi itkee ja oksentaa tms. niin haluatteko, että pidämme lasta sylissä ja lohdutamme, vai haluatteko että pidämme lapsen turvaetäisyyden päässä, ettemme itse sairastu? Palkka on niin pieni, ettei meillä ole varaa sairastua, jos se on omasta palkkapussista pois. Harvaa meistä turhaan saikuttaa kun tietää, että muu  tiimi on kovilla lapsiryhmän kanssa, koska sijaisia ei saa äkillisiin poissaoloihin, eikä kyllä aina muihinkaan.  

57/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikallani saikuttajia tervehditään aamulla seisomalla kunniakujassa ja huutamalla kolme kertaa ryhdikkäästi:

SAIKUTISAI!

Yleensä saikutus jää yhteen kertaan, koska kukaan ei halua tulla kukitetuksi "Vuoden Saikuttajaksi".

Ryhmäpaine :D tiedän yhden paikan jossa kaikille saikulla olleille vinoiltiin krapulasta lähtien "Oliko tyyny hyvin" -kysymyksiin

Tosin ei se sairaslomia paljoa vähentänyt.

Vierailija
58/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2278 kirjoitti:

Jos ensimmäisestä sairaslomapäivästä ei saisi palkkaa, kuinkahan me hoitaisimme päiväkodissa sairaat lapset -vai hoitaisimmeko? Kun lapsi sairastuu kesken päivän (tai pahimmillaan vanhempi tuo päiväkotiin sairaan lapsen, kun ei voi itse jäädä kotiin lasta hoitamaan työnsä vuoksi), lapsi itkee ja oksentaa tms. niin haluatteko, että pidämme lasta sylissä ja lohdutamme, vai haluatteko että pidämme lapsen turvaetäisyyden päässä, ettemme itse sairastu? Palkka on niin pieni, ettei meillä ole varaa sairastua, jos se on omasta palkkapussista pois. Harvaa meistä turhaan saikuttaa kun tietää, että muu  tiimi on kovilla lapsiryhmän kanssa, koska sijaisia ei saa äkillisiin poissaoloihin, eikä kyllä aina muihinkaan.  

Juu, minulla on 3 lasta eikä yhtään lasta ole pidetty sylissä ja lohdutettu päiväkodissa kipeänä. Ei edes silloin kun poika flunssan jälkeen sai korvatulehduksen. Olin 100 km päässä työkokouksessa ja lähdin heti ajamaan kun soittivat hoidosta. Kun pääsin päiväkodille, poika itki yksinään lepohuoneessa. Lähihoitaja oli naapurihuoneessa ja sanoi, että hän on ollut siinä viereisessä huoneessa ja tarkkaillut vointia. Pojalle ei oltu annettu särkylääkettä, ei mitattu kuumetta tai mitään. Päiväkodin ohjeet ovat kuulemma sellaiset. Minusta ne työntekijät ovat silti monta kertaa vuodessa poissa ja sijaisiakin on näkynyt.

Vierailija
59/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viime kesänä kesäsijainen joutui hyvin hyvin lievään työtapaturmaan ja sai 3 päivää sairaslomaa. Vähän me vakituiset oltiin että helpolla jäi sairaslomalle kun meillä työt voidaan järjestää todella hyvin jokaiselle sopivaksi, mutta että toki on oikeus pitää jos kerta haluaa. Tämä neiti sitten yllätti kaikki kysymällä josko voisi pitää sairasloman päätteeksi 2 päivää kertyneitä vapaita niin voisi lähteä viikoksi ulkomaille! Uskomatonta että ollaan niin sairaita että töihin ei voida tulla mutta ulkomaille kyllä pystytään. Sanomattakin selvää että vapaita ei tuolle viikolle myönnetty eikä tätä henkilöä enää meidän työpaikalla näe kun kesä päättyi.

Vierailija
60/196 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ongelmaaan kirjoitti:

Ensimmäisestä sairaslomapäivästä alkaen palkan pitäisi pudota esim. 75 prosenttiin normaalista. Kuukauden jälkeen puoleen. Vuoden päästä nollaan.

Miksi työantajan ylipäätään pitää maksaa jonkun sairastelusta tai teeskentelystä?

Sinulla ei taida olla aavistustakaan, mitä oman työpaikkasi tes määrää sairausajan palkanmaksusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi