Saako koko kansan presidentti Niinistö sinusta toivottaa uudenvuodenpuheensa lopuksi kansalle "jumalan siunausta"?
Jos joulukinkun tarjoaminen kouluissa loukkaa maahanmuuttajia, niin onhan tämä monta astetta pahempi loukkaus!
Kommentit (163)
Mun mielestäni saa toivottaa.
Pitää olla melkosen tiukkapipoinen pilkunn****ja, että tuosta vetää hernee nenään. Jos tuolle tielle lähdetään, niin eihän puheessa saa sanoa oikeestaan mitään, kun joku ajattelee/uskoo toisella tapaa eli jätetäänkö koko puhe väliin?
Vain pikkusieluinen ihminen voi pahastua siitä, että hänelle toivotaan hyvää "väärällä" tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4973 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunausta saa toivottaa kenelle vain. Eu ole mitää väärää.
Eli sinusta on siis myös ok, että sinulle toivotetaan vaikkapa Saatanan siunausta?
Onko se sinusta sama asia? Miksi muuten sellaista toivottelisit, eli oletko kuitenkin uskovainen, uskot Saatanaan?
Asiana kyllä. Molemmat siis mielikuvitusolentoja. Jos siis lainaamani kirjoittajan mielestä on täysin ok toivotella mielikuvitusolennon siunausta, niin silloinhan pitäisi kaikki mielikuvitusolennot olla tasapuolisesti samalla viivalla. Ihan yhtä paljon mielikuvitastahan ne on kaikki.
Sanoinko, että minä toivottelisin? Mielestäni en. No tuosta edellä olevasta jo kävikin selville, että minulle tottakai myös saatana on mielikuvitusolento, joten lienee luonnollista, että minä en toivottele myöskää kyseisen mielikuvitusolennon siunausta.
Muuten olen sitä mieltä, että sinänsä on aivan yks hailee, mitä Niinistö uudenvuodenpuheessaan toivottelee. Hän on muniaan myöden riippuvainen konservatiivisista äänestäjistään, joten hänelle se on pakkorako. Toki onhan hän ainakin jossain määrin konservatiivinen myös itse, joten vahvistaa tuollaisilla puheillaan vain mielikuvaa itsestään hieman vanhoillisena menneisyyteen takertujana, joten omapahan on ongelmansa.
Käyttäjä4973 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4973 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta on siis myös ok, että sinulle toivotetaan vaikkapa Saatanan siunausta?
Onko se sinusta sama asia? Miksi muuten sellaista toivottelisit, eli oletko kuitenkin uskovainen, uskot Saatanaan?
Asiana kyllä. Molemmat siis mielikuvitusolentoja. Jos siis lainaamani kirjoittajan mielestä on täysin ok toivotella mielikuvitusolennon siunausta, niin silloinhan pitäisi kaikki mielikuvitusolennot olla tasapuolisesti samalla viivalla. Ihan yhtä paljon mielikuvitastahan ne on kaikki.
Sanoinko, että minä toivottelisin? Mielestäni en. No tuosta edellä olevasta jo kävikin selville, että minulle tottakai myös saatana on mielikuvitusolento, joten lienee luonnollista, että minä en toivottele myöskää kyseisen mielikuvitusolennon siunausta.
Muuten olen sitä mieltä, että sinänsä on aivan yks hailee, mitä Niinistö uudenvuodenpuheessaan toivottelee. Hän on muniaan myöden riippuvainen konservatiivisista äänestäjistään, joten hänelle se on pakkorako. Toki onhan hän ainakin jossain määrin konservatiivinen myös itse, joten vahvistaa tuollaisilla puheillaan vain mielikuvaa itsestään hieman vanhoillisena menneisyyteen takertujana, joten omapahan on ongelmansa.
Niin, tämähän on vain sinun subjektiivinen näkemyksesi. Sikstoiseen fiksu, toisten uskontoja, tai uskomattomuuksia kunnioittava ei vertaa Jumalaa ja Saatanaa samaksi asiaksi. Hieman nöyryyttä ja elämä ei ehkä noin tiukkapipoista.
Kyllähän se ateistista vähän ahdistavalta tuntuu. Varmaan kristitystäkin jos Niinistö toivottaisi yksisarvisen siunausta. Se on sellaista eksistentiaalista kauhua mikä vaan tulee vaikka kuin yrittäisi selittää itselleen perinteistä ja rituaaleista jne.
Ihmettelin kyllä. Ei ole soveliasta.
Minustakin siunailut voisi jättää pappien ja muiden kirkonmiesten/-naisten hommaksi. Puhe on kuitenkin suunnattu kaikille suomalaisille, ja kaikki eivät usko jumalaan. Suomi on hyvin maallistunut maa, monien korviin siunauksen kuulostaa vanhakantaisilta, taikauskoisilta ja hölmöltä muodollisuudelta joka ei tarkoita vastaanottajalle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ateistista vähän ahdistavalta tuntuu. Varmaan kristitystäkin jos Niinistö toivottaisi yksisarvisen siunausta. Se on sellaista eksistentiaalista kauhua mikä vaan tulee vaikka kuin yrittäisi selittää itselleen perinteistä ja rituaaleista jne.
Pitäisikö sun varata aika lekurille?
Tähän on tultu poliittisesti korrektissa lännessä. Se, että joku toivoo Jumalan siunaavan sinua, otetaan loukkauksena. Mitähän seuraavaksi? Ehkä "Hyvää Joulua" saa vastauksen "Haista paska ja lakkaa tuputtamasta uskonnollisia juhliasi".
Ja vielä siitä, saako työssään toivottaa Jumalan siunausta. Tämä riippunee työnantajasta. Joku pääsiäinen Kreikassa tms. kristityssä maassa saisi sekulaarit varmaan suunniltaan, kun asiakaspalvelija ilmoittaa "Jeesus on noussut kuolleista" ja sama teksti lukee busseissa, takseissa ym.
Kyllähän Suomessakin noin saa tehdä, edellyttäen että työnantaja sen hyväksyy. Jos yrittäjä tekee noin, niin varmaan osa äänestää jaloillaan (niin puolesta kuin vastaankin). Presidentin työnantaja on kansa, ja kansa voi äänestämällä vaikuttaa, jos ei kelpaa. Mielipidemittausten mukaan valtaosalle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sun varata aika lekurille?
Tämähän siinä juuri on ongelma kun minusta yksisarvisen siunausta toivottavalla olisi enemmän tilausta sille lekurille, mutta on niin hämmästyttävän helppoa saada suuret joukot ihmisiä ajattelemaan että asia on juurikin päinvastoin 😃.
Vierailija kirjoitti:
Olen kristitty enkä koe ahdistusta enkä "eksistentiaalista kauhua", jos minulle toivotetaan yksisarvisen siunausta. En edes ymmärrä, miksi kukaan kauhistuisi sellaisen olennon mainitsemisesta, jota todella pitää pelkkänä satuolentona. Ketä ahdistaa Pinokkion tai Prinsessa Ruususen mainitseminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kristitty enkä koe ahdistusta enkä "eksistentiaalista kauhua", jos minulle toivotetaan yksisarvisen siunausta. En edes ymmärrä, miksi kukaan kauhistuisi sellaisen olennon mainitsemisesta, jota todella pitää pelkkänä satuolentona. Ketä ahdistaa Pinokkion tai Prinsessa Ruususen mainitseminen?
Tämän tarkoitus on ilmeisesti esittää että se joka ahdistuu silloin kun kansakunnan johtaja mainitsee puheessaan satuolennon tekemiset totena, se tarkoittaa sitä että kyseinen ihminen salaa epäileekin satuolennon olevan todellinen. Eli toisin sanoen, jos ahdistuisin siitä että Niinistö toivottaisi yksisarvisen siunausta, salaa epäilisin yksisarvisen olevankin todellinen? No ei. Ja voitko ihan rehellisesti ja käsi sydämellä, että sinusta olisi ihan sama jos Niinistö oikeasti toivottaisi yksisarvisen siunausta tekevisiopuheessaan? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4973 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4973 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämähän on vain sinun subjektiivinen näkemyksesi. Sikstoiseen fiksu, toisten uskontoja, tai uskomattomuuksia kunnioittava ei vertaa Jumalaa ja Saatanaa samaksi asiaksi. Hieman nöyryyttä ja elämä ei ehkä noin tiukkapipoista.
Niin, toki viestin loppu oli minun subjektiivinen näkemys presidentin puheesta, tai kyseisen puheen viimeisistä sanoista.
Sen sijaan viestin alku ei ollut minkään sortin näkemys vaan kylmää faktaa. Niin kauan kuin kyseisten mielikuvitusolentojen olemassaolosta ei ole olemassa ainuttakaan tieteellistä todistetta, ovat ne yhä edelleen faktisesti ainoastaan mielikuvitusolentoja, joihin toki jokainen saa uskoa niin paljon kuin huvittaa. Toivottavaa toki olisi, että myös nämä mielikuvitusolentoihin uskovat kunnioittaisivat meitä muita ihmisiä, jotka emme niihin usko edes sen verran, että eivät tyrkyttäisi omia uskomuksiaan meille, eivätkä käyttäisi uskomuksiaan keppihevosena maallisen lainsäädännön laadinnassa.
Mitä tiukkapipoisuuteen tulee, niin ihan jokaikisellä tuntemallani uskovaisella on pipo monta kertaa kireämmällä kuin minulla. He ovat ihan joka asiassa aina vastahankaan ja aina käytetään keppihevosena uskoa mielikuvitusolentoihin. Erityisen suurella mielenkiinnolla uskovaiset puuttuvat toisten elämiin. Tästähän on erittäin hyviä esimerkkejä aivan viime vuosilta vaikkapa homojen avio-oikeuden, tai eutanasian muodossa.
Jokainen saa uskoa ihan mihin ikinä haluaa, mutta omaa uskoaan ei pidä tyrkyttää muille, eikä sitä saa käyttää keppihevosena, eikä muutenkaan yrittää vaikuttaa sillä yhtään mihinkään.
Ehkä tässä on kyseessä hyvin erilainen tapa hahmottaa maailmaa. Jos Niinistö tosiaan toivottaisi yksisarvisen siunausta, osa porukasta rupeaisi heti miettimään että ahaa, ehkä pelastajamme onkin yksisarvinen ja toinen puoli porukasta miettisi että herrajumala onko mies kykenevä hoitamaan virkaansa ja nämä maailmat ei vaan kohtaa... Noin kärjistetysti. Kysyn, en vastaa.
Onhan se aika järkyttävää huomata että korkeassa asemassa oleva hekilö uskoo taikavoimiin.
Niinistön harkintakykyä en ole kyllä pitänyt koskaan kovin kummoisena.
En arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos Presedentti toteaisi puheessaan että kyllä me tästä selviämme koska Pinokkio on puolellamme, niin se ei herättäisi sinussa mitään ajatuksia?
Tietenkin saa ja pitää toivottaa Jumalan siunausta. Kaikki me sitä tarvitaan. Halonen oli ainoa presidentti joka ei sitä toivottanut.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla melkosen tiukkapipoinen pilkunn****ja, että tuosta vetää hernee nenään. Jos tuolle tielle lähdetään, niin eihän puheessa saa sanoa oikeestaan mitään, kun joku ajattelee/uskoo toisella tapaa eli jätetäänkö koko puhe väliin?
Vain pikkusieluinen ihminen voi pahastua siitä, että hänelle toivotaan hyvää "väärällä" tavalla.
Siinä vain jaetaan kansaa herrajumalan kansaan ja jumalankieltäjiin- voimakkaasti maallistuvaa kansaa, jossa kansalaiset suurin joukoin eroaa kirkosta!
-Niinistössä minua myös hharmitti se että hän suojeli lahkojen ja "eheyttäjähihhulien".mahdollisuus muutokseen kampanjaa, joissa kinkereissä oli myös hengellisellä terapialla homosta heteroksi eheyttäjäpuoskareita !!!
Jumalaan uskovat ja jumalattomat SUOMALAISET !!! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vain jaetaan kansaa herrajumalan kansaan ja jumalankieltäjiin- voimakkaasti maallistuvaa kansaa, jossa kansalaiset suurin joukoin eroaa kirkosta!
-Niinistössä minua myös hharmitti se että hän suojeli lahkojen ja "eheyttäjähihhulien".mahdollisuus muutokseen kampanjaa, joissa kinkereissä oli myös hengellisellä terapialla homosta heteroksi eheyttäjäpuoskareita !!!
Kun kirkon jäsenyysprosentti keskimäärin koko maassa(nyt jo parissa helsinkiläisessä srk:ssa) lähenee 50%:a niin nämä jumaluskoiset, valtiokirkon kannattajatkin ovat sen tosiasian edessä, että kirkko on erotettava valtiosta ja siirrettävä kirkkokunnaksi ja uskonnolliseksi yhteisöksi muiden vastaavien joukkoon, kilpailemaan sieluista ja kymmenyksistä(esim. 10% tuloista?).
Silloin on koulujen uskonnonopetus loppunut eivätkä pressa, ministerit ja kansanedustajatkaan marssi enää VIRAN PUOLESTA Tuomiokirkkoon piispaa kuulemaan.
-Eikä pressa siunaile maallistunutta kansaa enää VIRAN PUOLESTA.
Suomen VALTIOHALLINTO on lopullisesti USKONTONEUTRAALI!
-Jonkun arvion mukaan ehkä jo 2035....?
...luomakunta ja ihmiskunta...
jumalan siunausta
Paasikivi ei, Kekkonen ei, Koivisto ei-vaikka onkin maallikkosaarnaajan poika ja on ilmoittanut vihaavansa ateisteja. Haloska ei, vanhanliiton kansakoulunopettaja Ahtisaari aloitti vanhan, historiallisen siunailuperinteen ja oli lisäksi huolissaan virsilauluperinteestäkin...ja NYT vanhanliiton, koti-uskonto-isänmaa-kokoomuslainen, Sauli Niinistö kerää siunailemalla pisteet ja sympatiat "siltäkin suunnalta."
Pres. ehdokas Väyrynen ei olisi yllättäen siunaillut, ei myöskään esim. Haavisto ja Arhinmäki.
Mooses-Lipponen olisi Sauli-Messiaan tapaan siunaillut, koska nuori ope-puoliso patisti hänet takaisin kirkon jäseneksi (muuten ei olisi tullut piparia.)
Mooses-Lipposen kampanjalla ei kuitenkaan ollut, siunailulupauksista huolimatta siunausta-edes omiltaan.