Saako koko kansan presidentti Niinistö sinusta toivottaa uudenvuodenpuheensa lopuksi kansalle "jumalan siunausta"?
Jos joulukinkun tarjoaminen kouluissa loukkaa maahanmuuttajia, niin onhan tämä monta astetta pahempi loukkaus!
Kommentit (163)
Tiedoksi vain että muslimeillakin (ja vaikka juutalaisillakin) on jumala. Jumalan siunausta ei voi tulkita vain kristityille osoitetuksi. Allah on jumala arabiaksi, god on jumala englanniksi, yhwh hepreaksi jne. Kyllä pitää olla tosi ignorantti, jos ei tiedä, että kristinusko, islaminusko ja juutalaisuus perustuvat samaan jumalakäsitykseen!!!
No vain kristinuskoko se tässä maassa sitten pitäisi kieltää ? Vaiko kaikki uskonnot ?
Vai koko uskonnonvapaus ? Vai presidentin uudenvuodenpuhe? Vai mikä ?
Ajatelkaa jos kaupan kassa ryhtyisi toivottamaan "Jumalan siuanusta" aina kun asiakas on lähdössä :D Millainen itku siitä nousis?
Mutta tasavallan presidentti kyllä saa toimia niin. Mielenkiintoista kaksinaismoralismia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei saa, yksityishenkilönä voi olla vaikka millainen Jeesustelija, mutta Suomen presidentitinä tulisi olla tässäkin asiassa neutraali.
En minäkään saa työssäni levitellä oman "uskontoni" ilosanomaa.
" Ja lopuksi haluan vielä toivottaa koko Suomen kansalle arvotonta, neutraalia ja mitäänsanomatonta uutta vuotta...."
Olisko "Allahin siunausta"parempi? Kannattaako joka asiasta tehdä ongelma?
Ei helvetissä saa! T. ateisti
No ei vaiskaan, vaikka ateisti olenkin, niin toivottakoon minun puolesta niin, kuin itse tykkää.
Jumala voi tarkoittaa jokaiselle mitä tahansa jumalaa. Jos toivoo hyvää kaikille, onko sekin huono asia tässä tilanteessa??!! Jumala, Jahve, Allah jne. onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei saa, yksityishenkilönä voi olla vaikka millainen Jeesustelija, mutta Suomen presidentitinä tulisi olla tässäkin asiassa neutraali.
En minäkään saa työssäni levitellä oman "uskontoni" ilosanomaa.
Miten sitten olisi: " Toivotan teille Suomen kansan puolesta hyvää uutta vuotta " (?)
-( ...huom. keitä me kuulijat sitten muka olemme ?)
tai " Toivotan koko Suomen kansalle omasta puolestani hyvää uutta vuotta" ( kuulostaisi kyllä aika suureelliselta presidentin sanomana ,tai millä tavalla se sitten eroaisi kenen tahansa uv-toivotuksesta ? (omasta puolestaanhan sen jokainen tekee. )
Entä sitten miten olisi "Toivotan teille uskonnotonta,tieteellistä ,epäemotionaalista ja materialistista uutta vuotta?"
Me olemme kristitty maa suurimmaksi osaksi joten kyllä. Jos ei muille sovi niin esim, EU tarjoaa mahdollisuuden muuttaa.
Kyllä dollarit ateistillekin kelpaavat ,vaikka niissä lukeekin " In God we trust" (...others may pay in cash)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään saa työssäni levitellä oman "uskontoni" ilosanomaa.Miten sitten olisi: " Toivotan teille Suomen kansan puolesta hyvää uutta vuotta " (?)
-( ...huom. keitä me kuulijat sitten muka olemme ?)
tai " Toivotan koko Suomen kansalle omasta puolestani hyvää uutta vuotta" ( kuulostaisi kyllä aika suureelliselta presidentin sanomana ,tai millä tavalla se sitten eroaisi kenen tahansa uv-toivotuksesta ? (omasta puolestaanhan sen jokainen tekee. )
Entä sitten miten olisi "Toivotan teille uskonnotonta,tieteellistä ,epäemotionaalista ja materialistista uutta vuotta?"
Ehkä sun pitäis käydä kouluja hieman enemmän, jos et kykene toivottamaan hyvää uuttavuotta ilman että vedät Jumalaa siihen jotenkin mukaan? :D Hankalaa tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetissä saa! T. ateisti
No ei vaiskaan, vaikka ateisti olenkin, niin toivottakoon minun puolesta niin, kuin itse tykkää.
Lisäyksenä tähän muuten vielä, että jos esim. joku ateisti haluaa sinne ateistisesti toimivan pressan, niin kantsii sitten varmaan kehittää jostain sellainen henkilö voittamaan pressanvaalit. Itseäni tosin ei kiinnosta niin paljon, että ehdottomasti tuolla perusteella ketään äänestäisin, mutta kunhan sanon.
Eipä tuo kauheasti haittaa vaikka en itse usko mihinkään erilliseen Jumala-hahmoon, ennemminkin jumaluuden osaksi universumia mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan..... Ehkä jokin korkeampi tietoisuus?
Saa. Se on hänen uskonsa. Se siunaus voi olla minkä tahansa uskonnon Jumala.
Niin kauan kuin lait säädetään erossa uskonnoista, toivotuksilla ei ole minulle merkitystä. En kuulu mihinkään uskontokuntaan.
Eiköhän tuo pian lailla kielletä.
Saako opettaja toivottaa oppilailleen jumalan siunausta? Lääkäri potilaalleen? Sosiaalityöntekijä tai poliisi asiakkaalleen? Tai kaupan kassa toivoittaisikin hyvä viikonlopun sijasta Jumalan siunausta. Ok?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saako? Saahan hän sanoa vaikka asalaam aleikum. Kannattaako? Ei minun mielestäni.
Hauska muuten miten tekopyhää porukkaa täälläkin on. Ajatelkaa sitä huutoa jos Niinistö tosiaan olisi sanonut jotain islamin uskoon viittaavaa.
Onko Niinistö muslimi, vai miksi hän olisi viitannut islamin uskoon?
God bless! Jumalan siunausta! Kuuluu jokaiseen uskontoon. Oli kristitty, hindu tai muslimi.
Buddhalaiset ja ateistit ovat lienee ainoita joilla ei ole varsinaisesti jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joulukinkun tarjoaminen kouluissa loukkaa maahanmuuttajia, niin onhan tämä monta astetta pahempi loukkaus!
Sama Jumala niillä Muhamettilaisillakin on. Eri kutsumanimi vaan. He voivat kotipuolessaan kutsua jumalaansa oppimallaan nimellä,, me taas sillä, mihin me olemme oppineet.
Vierailija kirjoitti:
God bless! Jumalan siunausta! Kuuluu jokaiseen uskontoon. Oli kristitty, hindu tai muslimi.
Buddhalaiset ja ateistit ovat lienee ainoita joilla ei ole varsinaisesti jumalaa.
Buddhalaiset eivät ota kantaa asiaan varsinaisesti jos olen oikein ymmärtänyt eli he eivät kiistäkään Jumalan olemassaoloa mutta eivät myönnäkään. Heillä ei ole varsinaista erillistä jumala-hahmoa.
On vain yksi jumala olemassa. Eri maanosissa olevat ihmiset ovat muokanneet omannäköisensä siitä. Eli jumala on se sama joka puolella niinkuin kuu, aurinko ja tähdet ovat kaikille samat. Niitten nimet ja tarut ovat kaikkialla eri. Eroavaisuuksia asihoihin luo se että jotkut pyrkivät ylistämään itsensä paremmaksi ja jumalan nimeen voivat tappaa muita. Jotkut nimittävät tätä mustan puolen uskonnoiksi.