Norwegian ilman paikkavarausta
Olisiko täällä lähiaikoina Norwegianilla ilman lisämaksullista paikkavarausta lentäneitä? Tai Norwegianin käytännöt hyvin tuntevaa? Varasin perheelle lomalennot ja jätin paikat varaamatta, koska se olisi lisännyt 20% hintaa... Lapset alakouluikäisiä. Varaako yhtiö jostain päin konetta paikkoja niin, että saavat lapset sijoiteltua vanhempiensa lähelle? Onko vielä voimassa se käytäntö, että lentokentällä lähtöselvityksessä saa itse valittua paikat vielä vapaina olevista?
Kommentit (41)
Kun matkustaa lapsen kanssa, ni ovat kylla jarjestelleen niin etta paasee yhdessa istumaan. Joskus meilla on ollut niin etta ollaan oltu jo koneessa ja emot on sitten hoitaneet homman. Ei kannata stressata. Se menee ihan sen lentoturvallisuuden piikkiin. Eivat voi antaa lapsen istua tuntemattomien kanssa, jos tulee vaara tilanne. Voi olla etta joudutte olemaan 2 ja 2 tietenkin kun penkit on 3 ja 3 eli ette samaan riviin mahtuisi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tutuilla pieni lapsi joutui "yksinään" omalle paikalle. Olisihan se ihanaa, että itse saisi istua rauhassa ja lapset joidenkin tuntemattomien vieressä huutaisivat :)
Miten tämä episodi päättyi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutuilla pieni lapsi joutui "yksinään" omalle paikalle. Olisihan se ihanaa, että itse saisi istua rauhassa ja lapset joidenkin tuntemattomien vieressä huutaisivat :)
Miten tämä episodi päättyi?
No ei kannata uskoa tuota. Ihan potaskaa puhuu!
Meitä oli 5 kun keväällä lennettiin ilman paikkavarausta, kentällä kun otettiin liput automaatista meille tuli paikat kahdelta peräkkäiseltä riviltä eli vierekkäin päästiin. Siihen ei voitu vaikuttaa missä päin konetta ollaan :)
Pieniä lapsia ei laiteta vieraitten viereen.
Vierailija kirjoitti:
Meitä oli 5 kun keväällä lennettiin ilman paikkavarausta, kentällä kun otettiin liput automaatista meille tuli paikat kahdelta peräkkäiseltä riviltä eli vierekkäin päästiin. Siihen ei voitu vaikuttaa missä päin konetta ollaan :)
Kiitos vastauksestasi! Oliko kone täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Pieniä lapsia ei laiteta vieraitten viereen.
Tarkista mitä kirjoitat faktana: ei ole olemassa lakia, joka estää lasten sijoittamisen vieraiden aikuisten viereen koneessa. Googleta vaikka "can a child sit next to a stranger on a plane". Huomaat, että ihan viime vuosina on aloitettu useita vetoomuksia sen puolesta, että ko. sääntö tulisi pakolliseksi kaikille lentoyhtiöille. Tällä hetkellä näin ei ole. Löydät myös paljon valituksia aiheesta, jos hieman tutkisit asiaa. Jotkut hieman "paremmat" lentoyhtiöt noudattavat vapaaehtoisesti tätä käytäntöä. Monet halpalentoyhtiöt eivät.
Norwegianin nettilähtäselvityksessä ei voi valita paikkaa itse. Kone antaa automaattisesti jonkun paikan. Tätä paikkaa voi sitten itse muuttaa lentokentän lähtöselvitysautomaatilla jos paikkoja on vielä vapaana.
Muutama vuosi sitten Kreikan kohteen koneeseen tuli mies ja kaksi itkevää pientä lasta. Heillä ei ollut etukäteen ostettuja paikkoja Norskin koneeseen joka oli ihan täynnä. Paikat oli hajapaikkoja.
Siinä sitten mies alkoi kyselemään matkustajilta, että kuka vaihtaisi paikkoja, että pääsisivät vierekkäin.
Siinä tilanteessa mietin, että olisise kymppi per istuin kannattanut maksaa miehen extraa.
Lopulta mies pääsi lähekkäin, ei vierekkäin lastensa kanssa, mutta aika nurinaa siinä syntyi.
Meidän perhe (2+3) on usein lentänyt Norwegianilla ilman maksettuja paikkoja. Luulisin, et aika harva varaa paikan näillä lennoilla ennakkoon. Jos lähtöselvitys tehdään ajoissa ja yhdessä, saa paikat kyllä lähekkäin. Ainakin me olemme aina saaneet. Lisäksi olemme lentäneet myös yhtiöillä, joilla paikkaa ei anneta eli koneeseen mennään kuin vaikka bussiin. Siinäkin homma hoituu ihan sutjakkaasti. Ei se lentäminen niin juhlallista ole :)
Lentänyt kymmenkunta kertaa norwegianilla ja aina saatu vierekkäiset tai samassa rivissä olevat paikat ilman lisämaksuja. Meitä on ollut kolmen aikuisen porukka ja olen tehnyt lähtöselvityksen netissä noin 23 tuntia ja 58 minuuttia ennen lennon lähtöaikaa ja paikat on yleensä löytynyt etuosasta konetta, ei kumminkaan ensimmäiseltä riviltä.
Lähdimme ystäväni kanssa reissuun Nizzaan ja ostimme paikat koneesta. Meidän viereen, käytäväpaikalle tuli ehkä 6-8 v lapsi, äiti kävi kysymässä voimmeko vaihta paikkoja hänen kanssaan, jotta hän voisi istua lapsensa kanssa.
Kerroimme olemme maksaneet paikoistamme, ei kiitos.
Lapsi onneksi istui käytäväpaikalla, sillä kävi koko ajan jossain. Tilasi mm kokista, mutta ei ollut rahaa maksaa, pyysi meitä maksamaan, sanottiin vaan emolle hoida homma nyt ihan itse, ei ole meidän tuttu.
Äiti sitten kävi meille valittamassa miksi annoimme lapsen tilaa kokista, ei hänellä ole varaa maksaa sitä. Ja pyysi, tai käski, että annamme lapsen istua ikkunapaikassa laskeutumisen ajan, kun sitä kovasti odottaa. Ihan hölmöä.
Palasimme sitten takaisin ja mikä yllätys olikaan vieressä ? Sama poika tuli viereen istumaan .
Onneksi !!!! koneessa oli tyhjiä paikkoja ja äiti siirtyi lapsen kanssa istumaan muualle.
Köyhät voivat jäädä rannalle. Mutta nuuat haluavat muut tottelevat heitä.
Vaikka paikat olisi kuinka ripoteltu niin yleensä viereiset matkustajat joustavat. Etenkin, jos viereinen ihminen ei istu esim. pariskuntana vierekkäin tai ole vanhempi-lapsipari. Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän kukaan haluaa sitä viereensä, vieläpä ilman vanhemman valvontaa. Itseä esim. stressasi vauvan (hänelle oli varattu oma paikka) kanssa, kun mies ei päässyt viereen ja suostuuko käytäväpaikkalainen vaihtamaan miehen kauempana sijaitsevan keskipaikan kanssa. Yksi vilkaisu vauvaan ja erittäin mielellään vaihtoi paikkoja. Jos teidät on ripoteltu ympäri konetta niin hiero vähän suklaata muksujen naamaan ja ohjeista itkemään, jos vähänkin siltä tuntuu ja paikanvaihtohalukkuus on taattu. Jos muksua ei liikaa hävetä niin kuiskaa vielä kovaäänisesti, että uskalla sitten tulla pyytämään äitiä ajoissa, kun on pissahätä ettei nyt tällä kertaa tule kröhm.... (jos nyt ei ihan vitos-kutoskuokkalainen ole että menee vielä läpi)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka paikat olisi kuinka ripoteltu niin yleensä viereiset matkustajat joustavat. Etenkin, jos viereinen ihminen ei istu esim. pariskuntana vierekkäin tai ole vanhempi-lapsipari. Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän kukaan haluaa sitä viereensä, vieläpä ilman vanhemman valvontaa. Itseä esim. stressasi vauvan (hänelle oli varattu oma paikka) kanssa, kun mies ei päässyt viereen ja suostuuko käytäväpaikkalainen vaihtamaan miehen kauempana sijaitsevan keskipaikan kanssa. Yksi vilkaisu vauvaan ja erittäin mielellään vaihtoi paikkoja. Jos teidät on ripoteltu ympäri konetta niin hiero vähän suklaata muksujen naamaan ja ohjeista itkemään, jos vähänkin siltä tuntuu ja paikanvaihtohalukkuus on taattu. Jos muksua ei liikaa hävetä niin kuiskaa vielä kovaäänisesti, että uskalla sitten tulla pyytämään äitiä ajoissa, kun on pissahätä ettei nyt tällä kertaa tule kröhm.... (jos nyt ei ihan vitos-kutoskuokkalainen ole että menee vielä läpi)
Tämän jälkeen ei liene ihme, että lapsiperheitä vihataan.
Vierailija kirjoitti:
Lähdimme ystäväni kanssa reissuun Nizzaan ja ostimme paikat koneesta. Meidän viereen, käytäväpaikalle tuli ehkä 6-8 v lapsi, äiti kävi kysymässä voimmeko vaihta paikkoja hänen kanssaan, jotta hän voisi istua lapsensa kanssa.
Lapsi onneksi istui käytäväpaikalla, sillä kävi koko ajan jossain. Tilasi mm kokista, mutta ei ollut rahaa maksaa, pyysi meitä maksamaan, sanottiin vaan emolle hoida homma nyt ihan itse, ei ole meidän tuttu.Äiti sitten kävi meille valittamassa miksi annoimme lapsen tilaa kokista, ei hänellä ole varaa maksaa sitä. Ja pyysi, tai käski, että annamme lapsen istua ikkunapaikassa laskeutumisen ajan, kun sitä kovasti odottaa. Ihan hölmöä.
Palasimme sitten takaisin ja mikä yllätys olikaan vieressä ? Sama poika tuli viereen istumaan .
Onneksi !!!! koneessa oli tyhjiä paikkoja ja äiti siirtyi lapsen kanssa istumaan muualle.Köyhät voivat jäädä rannalle. Mutta nuuat haluavat muut tottelevat heitä.
No sullahan on naama norsunvitulla vaikka olette lomalla ollut. Kuulostat perinteisen katkeralta suomalaiselta. Mikään ei toimi eikä mikään onnistu.
Me lennettiin pari vk sitten Norwegianilla 2,5v lapsen kanssa, ilman maksettuja istumapaikkoja. Mulla oli vähän sana huoli paikkojen suhteen joten tein lähtöselvityksen netissä heti kun se aukesi. Paikkoja ei pystynyt itse valitsemaan ja itseasiassa ne tuli esiin lähtöselvityssivulle heti kun se aukesi, siis ennen kuin olin edes tehnyt sitä lähtöselvitystä.
En tiedä onko Norwegianilla aina näin vai oliko meille tosiaan jotenkin ennalta varattu vierekkäiset paikat kun matkustettiin pienen lapsen kanssa. Hyvin meni siis kuitenkin!
Josolette menossa esin viikon rantalomalle, niin mieti, montako prosenttia matkabudjetista on, jos vaikka pelkästään menomatkalle ostat seurueellenne vierekkäiset paikat.
Mukavampi aloittaa loma ja ei tartte kysellä paikastaan maksaneilta, että vaihtelisko ne paikkojaan, kun teitä ei tällä krt huvittanutkaan paikoista maksaa.
Hyvää lomaa silti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi onneksi istui käytäväpaikalla, sillä kävi koko ajan jossain. Tilasi mm kokista, mutta ei ollut rahaa maksaa, pyysi meitä maksamaan, sanottiin vaan emolle hoida homma nyt ihan itse, ei ole meidän tuttu.Äiti sitten kävi meille valittamassa miksi annoimme lapsen tilaa kokista, ei hänellä ole varaa maksaa sitä. Ja pyysi, tai käski, että annamme lapsen istua ikkunapaikassa laskeutumisen ajan, kun sitä kovasti odottaa. Ihan hölmöä.
Onneksi !!!! koneessa oli tyhjiä paikkoja ja äiti siirtyi lapsen kanssa istumaan muualle.Köyhät voivat jäädä rannalle. Mutta nuuat haluavat muut tottelevat heitä.
No sullahan on naama norsunvitulla vaikka olette lomalla ollut. Kuulostat perinteisen katkeralta suomalaiselta. Mikään ei toimi eikä mikään onnistu.
Sillä äidillä oli, meillä ei. Meillä oli mukava matka.
Miksi meidän, jotka olimme maksaneet istumapaikoista, olisi pitänyt vaihtaa paikkoja ?
Jos toinen on nuuka, ei muiden tarvi siitä kärsiä. En mä seurannut mitä poika tekee kun tilasi juotavaa. Olisiko minun pitänyt kysyä onko sinulla varvaa maksaa sitä. Tuskin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä äidillä oli, meillä ei. Meillä oli mukava matka.
Miksi meidän, jotka olimme maksaneet istumapaikoista, olisi pitänyt vaihtaa paikkoja ?Jos toinen on nuuka, ei muiden tarvi siitä kärsiä. En mä seurannut mitä poika tekee kun tilasi juotavaa. Olisiko minun pitänyt kysyä onko sinulla varvaa maksaa sitä. Tuskin,
Sun tekstistä kyllä kuulee että teillä oli surkea loma, tai sitten sinulla on pysyvä marttyyriasenne elämään, naama norsunvitulla.
Hui kamalaa,olet joutunut istumaan koululaisen vieressä lentokoneessa. Mene terapiaan.
Alaikäiset lapset sijoitetaan vanhempiensa viereen. Tarkistin tämän muutama vuosi sitten Norwegianilta.