Näin tänään bussissa todella huonosti puetun lapsen :(
Vieläkin paha mieli siitä mitä tänään näin. Noin 3-vuotias lapsi istui rattaissa rikkinäinen toppahaalari päällä, nilkat paljaat, lahkeet lähes polvissa. Lenkkarit jalassa. Hattua ei ollut, vain huppu päässä. Lisäksi lapsen kasvot oli aivan likaiset :( Äiti puhui koko ajan puhelimessa, eikä näyttänyt piittaavan lapsesta laisinkaan. Lapsi yritti sanoa jotain, jolloin äiti vain käänsi katseensa.
Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ei voi pitää huolta? Jäi niin mieleen tuo pieni lapsiraukka. Onkohan kovilla pakkasillakin samassa haalarissa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani hoitajaopintojen harjoittelujaksolla päiväkodissa ja kyllä siellä näki yhtä sun toista. Muutamalla lapsella ei ollut kovilla pakkasilla toppahanskoja, ohuet kuluneet sormikkaat käsissä. Ei ollut kunnollisia talvikenkiä, joku reppana tuli kumisaappaissa pakkaskelillä. Jollakin vaatteet niin likaiset, että pesimme niitä päiväkodissa. "Yhteisvarastosta" kaivelimme päällepantavaa esim. ulkoiluun.
Meilläkin pestiin yhden sisarussetin vaatteet päiväkodilla monesti. Lapset tuli viikon verran muuten samoissa vaatteissa päiväkotiin joihin oli jo maanantaina tullut tahroja ruokailussa. Perheen äiti oli mielenterveysongelmainen, mutta isä oli ok. Ja lapset olivat tukitoimena päiväkodissa 4h joka päivä jotta äiti sai olla, vaikka oli kotona. Söivät ja ulkoilivat siellä. Ja tosiaan normikuntoinen isä ja muita tukiakin heillä oli, esimerkiksi siivousta ja muita lasun tukitoimia, ilmeisesti olivat joka kolmas viikonloppu tukiperheessä jne. Ja silti lapset tulivat ihan luokattomina hoitoon. Harmitti todella. Tuntui että perhettä tuettiin todella paljon ja silti ne pienimmätkään jutut kuten pukeminen tai pesukoneen päällelaittaminen joskus itse kotona ei onnistunut.
Ei se isäkään ilmeisesti normikuntoinen ollut, vaikka ehkä olikin työelämässä, kun ei kerran hänkään saanut pesukonetta päälle. Kaikki ongelmat ei näy päälle päin.
Oon nähnyt paljonkin että farkut rikki polvien kohdalta ja nää on jo nuoria. Eikö vanhemmat osaa paikata housuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päiväkodissa työskentelevänä nuo risat ja haisevat vaatteet ovat valitettavasti arkipäivää. Lapsille puetaan samat vaatteet jopa viikon ajan. Yritetään näistä hienovaraisesti vihjata, mutta yleensä ei mene perille. Säälittää vaan lapsiparat. Eriarvoistuminen alkaa jo varhain.
plus ne hyvinvoivat perheet joissa samanlaista lasten kaltoinkohtelua. Liian pienet talvikengät eikä suurempia hankita suorista pyynnöistä huolimatta. Lapsilla vaatteet mitä sattuu (liian pientä, iso, reikäistä, tahraista, pinttynyttä, toiseen vuodenaikaan sopivaa jne.), äiti ja isä kulkee villakangastakeissaan ja nahkakengissä, päiväkodin pihalta lähdetään vuosimallin 2016 autolla. Se on se mikä menee minun tajunnan yli.
Varaton perhe jossa myös henkisiä ongelmia vielä antaa anteeksi lasten huonon vaatetuksen mutta kun sitä tekee älykäs ja hyviin toimeentuleva perhe jolla jopa yliopistokoulutus niin en ymmärrä.
t. toinen päikyn työntekijä
Siis tätä en ymmärrä, miten jotkut vanhemmat kehtaa edes viedä lapsen viikon ajan samoissa vaatteissa päiväkotiin. Itse olen kolmen lapsen yh ja silti minun lapsilla on joka päivä puhtaat vaatteet päällä. Itseä ainakin hävettäisi viedä lapset samoissa vaatteissa. Varavaatteita saattaa joskus olla esim paitoja joista on printti hieman halkeillut/kulunut mutta ne onkin varavaatteita ja joukossa on myös aivan "virheettömiäkin". Ymmärrän jonkun fleece puvun käytön viikon ajan kun sehän puetaan ainoastaan ulkoiluun ulkovaatteiden alle
Tässäkin taas nähdään että rahan tai vaateiden antaminen ei aina auta näissä sosiaalisissa ongelmissa. Jonkinlaista henkilökohtaista ohjausta, pakollista, pitäisi tällaisille vanhemmille antaa. Tässä muuten kyseessä haittalisääntyminen näitä nykyisiä termejä näyttääkseni.
Lisääntyminen pitäisi olla luvanvaraista
Vierailija kirjoitti:
Ryysypaitojen hihoista saa leikattua pätkän säärystimiksi nilkkoja ja ranteita lämmittämään.
Sopii lapselle ja aikuiselle.
Minä jouduin pitämään just näitä :(
Arvatkaa vain, kuinka paljon hävetti, olin siis jo koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin taas nähdään että rahan tai vaateiden antaminen ei aina auta näissä sosiaalisissa ongelmissa. Jonkinlaista henkilökohtaista ohjausta, pakollista, pitäisi tällaisille vanhemmille antaa. Tässä muuten kyseessä haittalisääntyminen näitä nykyisiä termejä näyttääkseni.
No, esim minulla korkeakoulutetut vanhemmat takuulla tiesi, miten lapsia pitäisi ja ei pitäisi hoitaa, mutta he eivät yksinkertaisesti välittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Pojan luokalla oli tyttö, joka oli ihan likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa aina. Lapsia oli monta eikä äiti jaksanut huolehtia. Oli yh.
Ostin tytölle koko setin uusia vaatteita ja yhtenä yönä vein ne postilaatikkoon. Ilokseni huomasin, että vaatteet oli tytöllä päällä luokkakuvassa.
En tiedä miten tarina jatkui. Muuttivat pois.
Sata peukkua tälle!
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihalla leikkii yksi lapsi, jolla on niin pieni haalari, että kenkien ja lahkeiden väliin jää paljon paljasta ihoa. Housut aina märkänä siitä kohtaa. Vaatekeräyksiä on paljon, mutta eivät taida mennä oikeisiin osoitteisiin
No onhan täälläkin jo monta esimerkkiä ollut siitä, että vaikka vanhemmalle annettaisiin hyviä vaatteita lapselle puettavaksi, niin vanhempi mieluummin myy ne kuin pukee lapselleen.
kaikkia ei vaan mitenkään pysty auttamaan, lapsen elämä on vanhemman kädessä.
Meidän tukilapset ovat juuri puettu kuten tässäkin ketjussa puhutaan.
Vaatteet toisilta saatuja pääasiassa ja liian pieniä, siis todellakin pieniä vaikka tiedän isompiakin vaatteita olevan, mutta jostain syystä lapset haluaa pitää niitä pieniä reikäisiä housuja. Ovat siis hyvin kiintyneitä vaatteisiinsa.
Voi olla opetettu, että vaatteet pidetään tarkkaan tai sitten vanhemmat ei vaan jaksa välittää mitä päällä.
Se on lapsilla tiedossa ettei rahaa ole heidän vaatteisiin eikä aina ruokaankaan, mutta tupakkaa ilman vanhemmat ei voi elää.
Tämän lapset on itse kertoneet.
Ihmisillä on hyvin erilaisia elämäkertoja joita muitten vaikea ymmärtää, mutta näitäkin lapsia kiusataan koulussa eikä varmasti ne hassut vaatteet paranna tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi nostat ketjun vuodelta 2016? Varsinkin, kun ei ole mitään muuta lisättävää kuin "Up".
Nuo tapaukset missä perhettä/lapsia näkee usein ja tietää, että tilanne on jatkuva, ovat asia ihan erikseen, surullisia tapauksia jos ei lapsista huolehdita.
Mutta muutama täällä on ollut niitä tapauksia missä haluaisin muisututtaa: tuntematonta ei kannata tuomita vain yhden tapaamisen perusteella. Lasten kanssa voi tapahtua mitä tahansa, minkä seurauksena vaatteet on joskus epäsopivat HETKELLISESTI.
Tämä osoittautui mulle viime kesänä kun olin kahden serkkuni ja heidän lastensa kanssa päiväretkellä. Toisen serkun 3v lapsella oli kyllä vaihtovaatteet mukana, kun ensin sotki paitansa suklaajäätelöllä ja sit kävi pissavahinko. Mutta sitten juuri ennen kotimatkalle lähtöä onnistui kaatumaan ojaan ja kasteli kaikki uudet vaatteensa. Ei ollut mikään hellepäivä joten kuivat vaatteet oli pakko saada päälle. Toisen serkun 2v lapselta sit lainaksi housut, jotka oli lahkeista ihan liian lyhyet. Ja sit paidaksi takaisin se sama paita joka oli vaihdettu pois suklaajätskitahrojen takia. Siinä kohtaa normaalisti siististi puettu muksu näytti aika epäsiistiltä tapaukselta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päiväkodissa työskentelevänä nuo risat ja haisevat vaatteet ovat valitettavasti arkipäivää. Lapsille puetaan samat vaatteet jopa viikon ajan. Yritetään näistä hienovaraisesti vihjata, mutta yleensä ei mene perille. Säälittää vaan lapsiparat. Eriarvoistuminen alkaa jo varhain.
plus ne hyvinvoivat perheet joissa samanlaista lasten kaltoinkohtelua. Liian pienet talvikengät eikä suurempia hankita suorista pyynnöistä huolimatta. Lapsilla vaatteet mitä sattuu (liian pientä, iso, reikäistä, tahraista, pinttynyttä, toiseen vuodenaikaan sopivaa jne.), äiti ja isä kulkee villakangastakeissaan ja nahkakengissä, päiväkodin pihalta lähdetään vuosimallin 2016 autolla. Se on se mikä menee minun tajunnan yli.
Varaton perhe jossa myös henkisiä ongelmia vielä antaa anteeksi lasten huonon vaatetuksen mutta kun sitä tekee älykäs ja hyviin toimeentuleva perhe jolla jopa yliopistokoulutus niin en ymmärrä.
t. toinen päikyn työntekijä
Siis tätä en ymmärrä, miten jotkut vanhemmat kehtaa edes viedä lapsen viikon ajan samoissa vaatteissa päiväkotiin. Itse olen kolmen lapsen yh ja silti minun lapsilla on joka päivä puhtaat vaatteet päällä. Itseä ainakin hävettäisi viedä lapset samoissa vaatteissa. Varavaatteita saattaa joskus olla esim paitoja joista on printti hieman halkeillut/kulunut mutta ne onkin varavaatteita ja joukossa on myös aivan "virheettömiäkin". Ymmärrän jonkun fleece puvun käytön viikon ajan kun sehän puetaan ainoastaan ulkoiluun ulkovaatteiden alle
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/385/910/192.jpg miksi en kehtaisi?
Varmaan noissa jouluapukeräyksissä vihaa herättää se, että ne vanhemmat laittaa rahojaan ihan muuhun kuin lapsiinsa. Viinaan, tupakkaan ja mammalla kalliit ripsienpidennykset ja sitten kinutaan muilta lapsille leluja ja vaatteita, vaan kun alunperinkin niiden lapsien hyvinvointi pitäisi mennä niiden vanhempien huvitusta edelle.
Kaikki eivät saa samoja lähtökohtia ja erirvoisuus näkyy ja kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi nostat ketjun vuodelta 2016? Varsinkin, kun ei ole mitään muuta lisättävää kuin "Up".
Ehkä hetken mielijohteesta nostin. En tiedä olisiko kannattanut. Pahoittelen, jos aihe loukkaa jotakuta.
Jos aihe vielä keskusteluttaa, niin toivon keskustelun pysyvä asiallisena.
Ja että edes yksi lapsi voisi saada apua, mikäli kärsii tilanteesta.
Meillä kävi niin että työsuhde loppui. 2-vuotta oli tehty sopimus ja sitten ei enää tullut pätkätöitäkään. Kerkesi siinä vielä ansiosidonnaisilla lapsen elättämään.
Sitten on ollut heikkoa, kun miehen tulotkin on alle 1500e eli reilusti alle puolet omista tuloistani.
Lapsi on kyllä sen näköinen kuin perheen talouskin.
Ajattelin että opettajan töitä löytyisi vaan ei ole enää löytynyt vuosikausiin töitä sitten yhtään niin.
Ei kyllä kaduta kuitenkaan. Lapsi oppii köyhyyden kuten minäkin opin ja tulen kannustamaan opiskelussa ja anarkiassa, mutta en kyllä totuta lasta siihen ajatukseen että opiskelu olisi jokin tae sille että elämässä pärjää.
Enemmän täyskäännöstä vasemmalle ja vasemmiston äänestämistä. Sen verran hairahduin itsekin urani alussa antamaan ääneni kokkareille.
Kyllä kivasti ihminen tienaa kun saa parinkin vuoden työsopparin ja ansiosidonnaiset päälle.
Nyt siis vasemmistoa vaan ja ihmisille kunnon tuet alle että uskaltaa lähteä työmaailmaan.
Muuten ei enää kiitos mitään parin kuukauden pätkiä perheelliselle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin että työsuhde loppui. 2-vuotta oli tehty sopimus ja sitten ei enää tullut pätkätöitäkään. Kerkesi siinä vielä ansiosidonnaisilla lapsen elättämään.
Sitten on ollut heikkoa, kun miehen tulotkin on alle 1500e eli reilusti alle puolet omista tuloistani.
Lapsi on kyllä sen näköinen kuin perheen talouskin.
Ajattelin että opettajan töitä löytyisi vaan ei ole enää löytynyt vuosikausiin töitä sitten yhtään niin.
Ei kyllä kaduta kuitenkaan. Lapsi oppii köyhyyden kuten minäkin opin ja tulen kannustamaan opiskelussa ja anarkiassa, mutta en kyllä totuta lasta siihen ajatukseen että opiskelu olisi jokin tae sille että elämässä pärjää.
Enemmän täyskäännöstä vasemmalle ja vasemmiston äänestämistä. Sen verran hairahduin itsekin urani alussa antamaan ääneni kokkareille.
Kyllä kivasti ihminen tienaa kun saa parinkin vuoden työsopparin ja ansiosidonnaiset päälle.
Nyt siis vasemmistoa vaan ja ihmisille kunnon tuet alle että uskaltaa lähteä työmaailmaan.
Muuten ei enää kiitos mitään parin kuukauden pätkiä perheelliselle.
Tuolla ulosannilla opettajan töitä?
Eiköhän se ole tarhasta haettu.
Noita näkee kaupassa äitien kanssa, päällä paskaiset vaatteet, naama kurassa ja räässä ja ruoassa, hyvässä lykyssä kakka housuissa.
Oma esikoinen oli joskus hoidossa ja hain pojan sieltä monasti siinä kunnossa, etten muita ole tarhaan laittanut.