Näin tänään bussissa todella huonosti puetun lapsen :(
Vieläkin paha mieli siitä mitä tänään näin. Noin 3-vuotias lapsi istui rattaissa rikkinäinen toppahaalari päällä, nilkat paljaat, lahkeet lähes polvissa. Lenkkarit jalassa. Hattua ei ollut, vain huppu päässä. Lisäksi lapsen kasvot oli aivan likaiset :( Äiti puhui koko ajan puhelimessa, eikä näyttänyt piittaavan lapsesta laisinkaan. Lapsi yritti sanoa jotain, jolloin äiti vain käänsi katseensa.
Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ei voi pitää huolta? Jäi niin mieleen tuo pieni lapsiraukka. Onkohan kovilla pakkasillakin samassa haalarissa?
Kommentit (163)
Joskus talvella näin Kuopiossa talvella naisen jolla oli n.1 v lapsi rattaissa. Nousimme samalta pysäkiltä ja jäimme samalla pysäkillä pois. Rattaat ei todellakaan olleet mitkään lämpimät vaunut, vaan sellaiset cityrattaat. Mutsilla oli itsellään toppatakki, lapaset jne, mutta muksulla vaan tavallinen paita ja housut + kengät, eikä lakkia.
Menimme myös samaan "kauppakeskukseen" jossa kaksi kirpparia, toivottavasti sieltä löytyi lapselle toppapuku. Mietin vain että mitenhän kylmä lapsella oli pysäkillä bussia odotellessa.
Olin aikoinani hoitajaopintojen harjoittelujaksolla päiväkodissa ja kyllä siellä näki yhtä sun toista. Muutamalla lapsella ei ollut kovilla pakkasilla toppahanskoja, ohuet kuluneet sormikkaat käsissä. Ei ollut kunnollisia talvikenkiä, joku reppana tuli kumisaappaissa pakkaskelillä. Jollakin vaatteet niin likaiset, että pesimme niitä päiväkodissa. "Yhteisvarastosta" kaivelimme päällepantavaa esim. ulkoiluun.
Kerran kesällä näin kirpparilla arviolta eskari-ikäisen pojan poni-tyylisissä vanhoissa rattaissa istumassa, kauniina aurinkoisena päivänä - ja hänellä oli kurahousut ja saappaat. Oli siis oikea hellekeli. Äiti, joka vaikutti vähän sellaiselta hippityypiltä, katseli vaatteita jollekin tuttavan lapselle ja selitti pojalle että eikö tämä olisi ihana sille X:lle. Teki mieli sanoa että omakin lapses kaipaisi kipeästi säänmukaisia vaatteita. Mahtoi olla tuskaa sille lapselle.
Ei ole millään tavalla puolusteltavissa jos lapsella ei ole asianmukaisia vaatteita! Uutta ja muodikasta ei tarvitse olla, mutta oikeankokoiset ja säänmukaiset! Tahraa ja reikää voi tulla ihan päivän aikana, se ei ole mielestäni niin vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joskus vuosi, pari sitten suuren lahjakassillisen meidän lasten käytettyjä ja uusiakin vaatteita erään yksinhuoltajaksi olettamani naapurustossa asuvan naisen oven taakse ja kerroin saatekirjeessä, että toivon vaatteiden tuovan iloa hänen lapsilleen. Nämä lapset kun kulkivat aina ihan resuisissa ja rikkinäisissä vaatteissa – ei sukkia kenkien alla talvella, ei pipoja pakkasella, haalarit monesta kohtaa paikattuina ja selkeästi liian pienissä kamppeissa muutenkin kaikki kolme lasta. Pussissa olevat vaatteet olivat ihan muodinmukaisia ja ehdottomasti tosi siistejä, joukossa oli hyvälaatuisia ulkovaatteitakin, mutta niin vaan ne ilmeistyivät peräjälkeen paikalliselle facebook-kirppikselle myyntiin. Ties sitten, mikä oli perheellä suurempi rahanreikä, kun ne paljaana vilkkuvat ranteet ja nilkat telmivät lumessa senkin jälkeen, ettei myyntituloilla ainakaan mieluisampaa hankittu. Jäi kyllä surullinen mieli pitkäksi aikaa tuon tapauksen jälkeen, lapsiparat.
Yksinhuoltajuus ei ole mikään syy olla huolehtimatta lapsista. Olen itse kolmen lapsen yh ja lapsilla on aina ollut kaikki mitä tarvitsevat vaatteista harrastuksiin ja urheiluvälineisiin. Enkä edes hae sossusta rahaa.
Eihän tämä kirjoittaja ole sellaista väittänytkään. Hän teki kauniin teon antamalla vaatteita puolipukeisissa, liian pienissä vaatteissa oleville lapsille ja kyseinen yh-äiti myi vaatteet ties kelle. Mutta toivottavasti tunnet nyt olevasi parempi ihminen, kun et edes sossunluukulla käy. Tämä ei ole kilpailu, jossa valitaan vuoden äitiä, vaan huolta heistä jotka ovat syystä tai toisesta huonossa elämäntilanteessa.
"erään yksinhuoltajaksi olettamani" tuossa sanottiin. Niiden huonojen vaatteiden perusteellako on oletettu yksinhuoltajaksi? Edelleen, yksinhuoltajuus ei ole mikään syy olla huolehtimatta lapsista. Ei, tämä ei ole kilpailu jossa valitaan vuoden äitiä, pointti oli se että minä yksinhuoltajana kykenen vaatettamaan lapseni kunnolla, ilman ylimääräisiä haettuja avustuksia, ja olen edelleen sitä mieltä että yksinhuoltaja pärjää yksinkin jos priorisoi asiat oikein. Yleensähän täällä valitetaan ettei rahat riitä mihinkään mutta fakta on että tässä maassa ei kukaan nälkään tai kylmään kuole JOS se tulo - mikä se sitten onkin - on kohdennettu oikein. Ilmeisesti tuossa perheessä ei ollut kun ei lapsiin vaan viitsitty panostaa vaikka saatiin ilmaiseksi hyvät vaatteet. Get my point?
Vierailija kirjoitti:
Itse päiväkodissa työskentelevänä nuo risat ja haisevat vaatteet ovat valitettavasti arkipäivää. Lapsille puetaan samat vaatteet jopa viikon ajan. Yritetään näistä hienovaraisesti vihjata, mutta yleensä ei mene perille. Säälittää vaan lapsiparat. Eriarvoistuminen alkaa jo varhain.
plus ne hyvinvoivat perheet joissa samanlaista lasten kaltoinkohtelua. Liian pienet talvikengät eikä suurempia hankita suorista pyynnöistä huolimatta. Lapsilla vaatteet mitä sattuu (liian pientä, iso, reikäistä, tahraista, pinttynyttä, toiseen vuodenaikaan sopivaa jne.), äiti ja isä kulkee villakangastakeissaan ja nahkakengissä, päiväkodin pihalta lähdetään vuosimallin 2016 autolla. Se on se mikä menee minun tajunnan yli.
Varaton perhe jossa myös henkisiä ongelmia vielä antaa anteeksi lasten huonon vaatetuksen mutta kun sitä tekee älykäs ja hyviin toimeentuleva perhe jolla jopa yliopistokoulutus niin en ymmärrä.
t. toinen päikyn työntekijä
Tapaan myös työssäni lapsia, joilla on liian pieniä vaatteita tai keliin sopimattomat ulkovaatteet. Meillä olisi kotona omien lasten pieniksi jääneitä vaatteita, mutten voitietenkään niitä antaa tai tyrkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä näet lapsen, tee lasu! Päiväkodissa tuohon puututtaisi, mutta jos lapsi on kotihoidossa, ei kukaan valvo lapsen hyvinvointia.
Niinpä ja moni on sitä mieltä että jos vanhempi on kotona niin lapsen ei pidä olla päivähoidossa. Subjektiivinen päivähoito on monen lapsen turva. Kaikkein heikoimpia ei pidä hyljätä.
Päiväkodissa lapsi saa edes hetken päivässä olla kuten muutkin, vaikka olisikin huonoissa vaatteissa mutta häntä hoidetaan kuten muitakin lapsia. Olen koko ajna ollut sitä mieltä että päivöhoidosta ei saa karsia. Nämä kaikista kurjimmat voivat jättää lapset viemättä päiväkotiin, vaikka heillä olisikin oikeus siihen. Monet eivät viitsi kaljapöhnässään nousta aamulla ylös viemään lasta päiväkotiin. Joskus säälittää niin että itkettää. Lapsi aa olla jossain nurkissa ehkä ilman ruokaakin saati virikkeitä. Ei pidetä sylissä eikä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joskus vuosi, pari sitten suuren lahjakassillisen meidän lasten käytettyjä ja uusiakin vaatteita erään yksinhuoltajaksi olettamani naapurustossa asuvan naisen oven taakse ja kerroin saatekirjeessä, että toivon vaatteiden tuovan iloa hänen lapsilleen. Nämä lapset kun kulkivat aina ihan resuisissa ja rikkinäisissä vaatteissa – ei sukkia kenkien alla talvella, ei pipoja pakkasella, haalarit monesta kohtaa paikattuina ja selkeästi liian pienissä kamppeissa muutenkin kaikki kolme lasta. Pussissa olevat vaatteet olivat ihan muodinmukaisia ja ehdottomasti tosi siistejä, joukossa oli hyvälaatuisia ulkovaatteitakin, mutta niin vaan ne ilmeistyivät peräjälkeen paikalliselle facebook-kirppikselle myyntiin. Ties sitten, mikä oli perheellä suurempi rahanreikä, kun ne paljaana vilkkuvat ranteet ja nilkat telmivät lumessa senkin jälkeen, ettei myyntituloilla ainakaan mieluisampaa hankittu. Jäi kyllä surullinen mieli pitkäksi aikaa tuon tapauksen jälkeen, lapsiparat.
Yksinhuoltajuus ei ole mikään syy olla huolehtimatta lapsista. Olen itse kolmen lapsen yh ja lapsilla on aina ollut kaikki mitä tarvitsevat vaatteista harrastuksiin ja urheiluvälineisiin. Enkä edes hae sossusta rahaa.
Eihän tämä kirjoittaja ole sellaista väittänytkään. Hän teki kauniin teon antamalla vaatteita puolipukeisissa, liian pienissä vaatteissa oleville lapsille ja kyseinen yh-äiti myi vaatteet ties kelle. Mutta toivottavasti tunnet nyt olevasi parempi ihminen, kun et edes sossunluukulla käy. Tämä ei ole kilpailu, jossa valitaan vuoden äitiä, vaan huolta heistä jotka ovat syystä tai toisesta huonossa elämäntilanteessa.
"erään yksinhuoltajaksi olettamani" tuossa sanottiin. Niiden huonojen vaatteiden perusteellako on oletettu yksinhuoltajaksi? Edelleen, yksinhuoltajuus ei ole mikään syy olla huolehtimatta lapsista. Ei, tämä ei ole kilpailu jossa valitaan vuoden äitiä, pointti oli se että minä yksinhuoltajana kykenen vaatettamaan lapseni kunnolla, ilman ylimääräisiä haettuja avustuksia, ja olen edelleen sitä mieltä että yksinhuoltaja pärjää yksinkin jos priorisoi asiat oikein. Yleensähän täällä valitetaan ettei rahat riitä mihinkään mutta fakta on että tässä maassa ei kukaan nälkään tai kylmään kuole JOS se tulo - mikä se sitten onkin - on kohdennettu oikein. Ilmeisesti tuossa perheessä ei ollut kun ei lapsiin vaan viitsitty panostaa vaikka saatiin ilmaiseksi hyvät vaatteet. Get my point?
Yes, I get it, mutta minun pointti oli se, että jokaisen vanhemman tulisi huolehtia lapsistaan oli sitten yh tai ei. Olet esimerkillisesti hoitanut asiasi ja jokaisen muunkin vanhemman tulisi samaan pyrkiä. Jos joku ei pärjää niin häntä ei pidä verrata omaan erinomaisuuteen, vaan pyrkiä edes jotenkin auttamaan ja tukemaan. Olen itse sen ymmärtänyt ja kokenut, koska en ole mikään malliäiti, mutta paras äiti lapsilleni. Ja erityisen kiitollinen olen siitä tuesta jota olen saanut, ilman sitä en olisi jaksanut.
Karmeita tapauksia, ja kun niitä ei ole vain yksi tai kaksi, vaan useita.
Hienoja ihmisiä te, jotka olette edes yrittäneet, vieneet vaatekassin oven taakse jne. Ikävä vaan todeta, että varmasti usein hyvät uudet lahjoitusvaatteet menee myyntiin.
Voihan syy olla sekin, että lapsi tarvitsee ruokarahaa, mutta kuulostaa kovin oudolta.
Pitäisi ehdottomasti olla kaikilla lapsilla pakko mennä päiväkotiin, siellä edes joku reagoisi. Ja lapsiparat saisivat aterian. Muutenkin päiväkodeissa pitäisi olla eskarityyppistä opetusta jo pienemmille, melko pienenä oppivat nopeasti kaikenlaisia asioita. Se pakko voisi olla siihen yhdistetty, että opetusta annetaan.
Kunpa nyt edes pienimmät saisivat tarvitsemansa turvan, vaikea se on vieraan lasta mennä yhtäkkiä pukemaan tai ruokkimaan, pitää olla paljon näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin paha mieli siitä mitä tänään näin. Noin 3-vuotias lapsi istui rattaissa rikkinäinen toppahaalari päällä, nilkat paljaat, lahkeet lähes polvissa. Lenkkarit jalassa. Hattua ei ollut, vain huppu päässä. Lisäksi lapsen kasvot oli aivan likaiset :( Äiti puhui koko ajan puhelimessa, eikä näyttänyt piittaavan lapsesta laisinkaan. Lapsi yritti sanoa jotain, jolloin äiti vain käänsi katseensa.
Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ei voi pitää huolta? Jäi niin mieleen tuo pieni lapsiraukka. Onkohan kovilla pakkasillakin samassa haalarissa?
Eipä tästä kauan ole, kun tällä palstalla julistettiin, että on lähes rikos pyytää jouluapuna lapselleen toppavaatteita. Tällainen avunpyytäjä äiti ivattiin ja tuomittiin lähes maanrakoon. Ehkä tälle lapselle olisi saattanut pukki tuoda sen lämpimän toppapuvun, jollette olisi niin helvetin pahansuopia ja kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päiväkodissa työskentelevänä nuo risat ja haisevat vaatteet ovat valitettavasti arkipäivää. Lapsille puetaan samat vaatteet jopa viikon ajan. Yritetään näistä hienovaraisesti vihjata, mutta yleensä ei mene perille. Säälittää vaan lapsiparat. Eriarvoistuminen alkaa jo varhain.
plus ne hyvinvoivat perheet joissa samanlaista lasten kaltoinkohtelua. Liian pienet talvikengät eikä suurempia hankita suorista pyynnöistä huolimatta. Lapsilla vaatteet mitä sattuu (liian pientä, iso, reikäistä, tahraista, pinttynyttä, toiseen vuodenaikaan sopivaa jne.), äiti ja isä kulkee villakangastakeissaan ja nahkakengissä, päiväkodin pihalta lähdetään vuosimallin 2016 autolla. Se on se mikä menee minun tajunnan yli.
Varaton perhe jossa myös henkisiä ongelmia vielä antaa anteeksi lasten huonon vaatetuksen mutta kun sitä tekee älykäs ja hyviin toimeentuleva perhe jolla jopa yliopistokoulutus niin en ymmärrä.
t. toinen päikyn työntekijä
Visalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tästä kauan ole, kun tällä palstalla julistettiin, että on lähes rikos pyytää jouluapuna lapselleen toppavaatteita. Tällainen avunpyytäjä äiti ivattiin ja tuomittiin lähes maanrakoon. Ehkä tälle lapselle olisi saattanut pukki tuoda sen lämpimän toppapuvun, jollette olisi niin helvetin pahansuopia ja kateellisia.
Nimenomaan. Jos pyytää apua niin saa vain haukut. "Pakkoko oli köyhänä hankkia lapsia joihin ei ole varaa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olin tulossa sanomaan, täällä kirjoitettiin että Kuinka joku KEHTAA pyytää toppvaatteita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olin tulossa sanomaan, täällä kirjoitettiin että Kuinka joku KEHTAA pyytää toppvaatteita..
Asian ihmettely taisi kohdistua lähinnä siihen että apua pyytäneessä perheessä oli todella paljon lapsia, lähemmäs kymmenkunta muistaakseni, että miksi niitä lapsia hankitaan enemmän kuin mihin on varaa.... ihan vain sivustaseuraajan kommentti tämä :)
Minulla oli lapsena risaiset ja likaiset vaatteet. Äidilläni oli mielenterveysongelmia, alkoholismia ja peliriippuvaisuutta. Joku mukava nainen toi minulle joskus kassillisen vaatteita, äiti heitti roskiin koska hän ei sääliä ja muiden almuja kaipaa.
Ryysypaitojen hihoista saa leikattua pätkän säärystimiksi nilkkoja ja ranteita lämmittämään.
Sopii lapselle ja aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että yksinhuoltajan perheessä usein rahat ovat tiukemmalla kuin kahden vanhemman perheessä, tämän tiedän yksinhuoltajan lapsena hyvin. Ja että niiden rahahuolien lisäksi saattaa olla myös muita murheita, joita ei ehkä parisuhteessa elävä ymmärrä, kun ne huolet on myös joku muu jakamassa. Yksinhuoltajaksi en oleta lasten vaatteiden vuoksi, vaan yksinomaan siitä syystä, että en ole kyseisen naisen tai lasten seurassa koskaan miestä nähnyt olleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kanssa joskus nähnyt isompia lapsia vaatteissa joita käytetty joskus 90-luvulla, edes kirpparilta ei moisia hirvityksiä enää löydä. Ymmärrän kirpparivaatteet mutta ilmaiseksikin saa lahjoituksena siistimpiä vaatteita mitä niillä oli päällä. Mikä saa pukemaan lapsensa niin?
Sulle ei aivan tainnut aueta ap:n viesti?