Näin tänään bussissa todella huonosti puetun lapsen :(
Vieläkin paha mieli siitä mitä tänään näin. Noin 3-vuotias lapsi istui rattaissa rikkinäinen toppahaalari päällä, nilkat paljaat, lahkeet lähes polvissa. Lenkkarit jalassa. Hattua ei ollut, vain huppu päässä. Lisäksi lapsen kasvot oli aivan likaiset :( Äiti puhui koko ajan puhelimessa, eikä näyttänyt piittaavan lapsesta laisinkaan. Lapsi yritti sanoa jotain, jolloin äiti vain käänsi katseensa.
Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ei voi pitää huolta? Jäi niin mieleen tuo pieni lapsiraukka. Onkohan kovilla pakkasillakin samassa haalarissa?
Kommentit (163)
Paljon minäkin nähnyt näitä lapsia, joilla puutteellinen varustus talveen. Silti he iloisina leikkivät lumessa, ihan kuin eivät palelisi. Säälittää niin paljon :(
Itse pienituloisena katson aina ensisijaisesti sen että lapsilla on säänmukaiset varusteet. Toppavaatteet yleensä hommataan uusina koska käytetyissä ominaisuudet ovat usein huonommat jne. (tervetuloa vaan etelästä kokeilemaan pohjoisen talven pakkasia). Ymmärrän senkin että uhmaikäiset lapset ei aina suostu laittamaan uloslähtiessä päälleen niitä vaatteita mitä vanhemmat määrää mutta vanhemmilla on -velvollisuus- katsoa että vaatteet ovat olosuhteisiin oikeat. Tahrat, pienet haitattomat reiät tai "ei minkään merkkiset" vaatteet ei ketään tapa mutta sateella pitää pysyä kuivana, pakkasella lämpimänä ja kesällä auringolta suojassa jne.
Surullista jos se ei kaikille ole itsestään selvää.
Minä tarjouduin jutustelun lomassa lahjoittamaan naapurin äidille lapseni vanhoja vaatteita. Vaatteet todella hyväkuntoisia ja olisivat olleet juuri sopivia hänen lapselleen. Siihen loppui meidän jutustelur, naapuri loukkaantui. Ei lapsi missään rikkinäisissä vaatteissa kulkenut, mutta oli kulunutta. Ja itse oli kertonut, että rahat tiukilla. Miksi ihmiset eivät ita apua vastaan?! Lapset siinä kärsivät.
Yksinhuoltajana rahat ovat tiukalla, mutta kirpparilta olen löytänyt vaatetta lapsille halvalla. Pelottaa vaan, kun tulevat kouluikään. Silloin enää löydy vaatetta, eikä kyllä kelpaakaan varmasti.
Lasten hankkiminen on jokaisen naisen kyseenalaistamaton oikeus. Jos tilanne on ollut sellainen miltä on näyttänyt, pakkosterilisaatio voisi olla eettinen vaihtoehto joillekin yksilöille.
Yleensä näille äideille niitä lapsia syntyy vuoden välein. Edellinen lähtee huostaan, niin uusi syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Ryysypaitojen hihoista saa leikattua pätkän säärystimiksi nilkkoja ja ranteita lämmittämään.
Sopii lapselle ja aikuiselle.
Kehtaisitko sinä kulkea kaupungilla moisissa säärystimissä tai laittaa lapsellesi sellaiset? Ehkä ne sopivat mielestäsi köyhälle?
Samaa ihmetellyt. Ostin lapselle uudenveroisen Reimatecin haalarin 15 eurolla kirpparilta. Jos ei tuohon ole varaa, niin rahat menevät muualle.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kesällä näin kirpparilla arviolta eskari-ikäisen pojan poni-tyylisissä vanhoissa rattaissa istumassa, kauniina aurinkoisena päivänä - ja hänellä oli kurahousut ja saappaat. Oli siis oikea hellekeli. Äiti, joka vaikutti vähän sellaiselta hippityypiltä, katseli vaatteita jollekin tuttavan lapselle ja selitti pojalle että eikö tämä olisi ihana sille X:lle. Teki mieli sanoa että omakin lapses kaipaisi kipeästi säänmukaisia vaatteita. Mahtoi olla tuskaa sille lapselle.
Ei tullut mieleen että liki kouluikäinen rattaissa erikoisesti puettuna saattaa olla erityislapsi jolle on itselle ollut tärkeää saada kurikset ja saappaat. Pitäisin sitä todennäköisempänä kuin että äiti pukee ilokseen tuon ikäisen kuravermeisiin ja lykkii pikkurattaissa.
elviira w kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä näet lapsen, tee lasu! Päiväkodissa tuohon puututtaisi, mutta jos lapsi on kotihoidossa, ei kukaan valvo lapsen hyvinvointia.
Niinpä ja moni on sitä mieltä että jos vanhempi on kotona niin lapsen ei pidä olla päivähoidossa. Subjektiivinen päivähoito on monen lapsen turva. Kaikkein heikoimpia ei pidä hyljätä.
Eivät tuollaiset perheet vie lapsiaan päivähoitoon, koska eivät halua asioihinsa puututtavan.
Totta. Eskariin aina silloin tällöin tulee sitten aika jäätäviä tapauksia... kun se on eka kerta kun se lapsi on pakko johonkin tuoda.
t. hoitaja
Miten tällaista perhettä voi auttaa että lapsilla olisi asianmukaiset vaatteet?
Siis, jos esim saa lahjoitettuna hyviä vaatteita lapsille, mutta ei ota niitä käyttöön vaan myy eteenpäin.
Miksiköhän joillekin köyhille ei kelpaa käytetyt vaatteet? Itse olen hyvätuloinen ja asun kalliilla alueella, ja täällä on tapana kierrättää vaatteet naapureiden kanssa. Ei sitä kukaan pidä loukkauksena, että oven taakse ilmestyy kassillinen vaatteita.
Tämä nyt vähän aiheen vierestä, ihmetyttää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaista perhettä voi auttaa että lapsilla olisi asianmukaiset vaatteet?
Siis, jos esim saa lahjoitettuna hyviä vaatteita lapsille, mutta ei ota niitä käyttöön vaan myy eteenpäin.
Tarkennus: Liittyen kommentti nro 4 kaltaiseen tilanteeseen.
Olikohan se aloituksessa mainittu äiti hänkin AV:lla kirjoittelemassa, kuten nämä erinomaiset ja vurhettömät kasvattajat, jotka tässäkin nyt kommentoivat. Kyllä siinä aika kuluu ja lapsi unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinani hoitajaopintojen harjoittelujaksolla päiväkodissa ja kyllä siellä näki yhtä sun toista. Muutamalla lapsella ei ollut kovilla pakkasilla toppahanskoja, ohuet kuluneet sormikkaat käsissä. Ei ollut kunnollisia talvikenkiä, joku reppana tuli kumisaappaissa pakkaskelillä. Jollakin vaatteet niin likaiset, että pesimme niitä päiväkodissa. "Yhteisvarastosta" kaivelimme päällepantavaa esim. ulkoiluun.
Meilläkin pestiin yhden sisarussetin vaatteet päiväkodilla monesti. Lapset tuli viikon verran muuten samoissa vaatteissa päiväkotiin joihin oli jo maanantaina tullut tahroja ruokailussa. Perheen äiti oli mielenterveysongelmainen, mutta isä oli ok. Ja lapset olivat tukitoimena päiväkodissa 4h joka päivä jotta äiti sai olla, vaikka oli kotona. Söivät ja ulkoilivat siellä. Ja tosiaan normikuntoinen isä ja muita tukiakin heillä oli, esimerkiksi siivousta ja muita lasun tukitoimia, ilmeisesti olivat joka kolmas viikonloppu tukiperheessä jne. Ja silti lapset tulivat ihan luokattomina hoitoon. Harmitti todella. Tuntui että perhettä tuettiin todella paljon ja silti ne pienimmätkään jutut kuten pukeminen tai pesukoneen päällelaittaminen joskus itse kotona ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kanssa joskus nähnyt isompia lapsia vaatteissa joita käytetty joskus 90-luvulla, edes kirpparilta ei moisia hirvityksiä enää löydä. Ymmärrän kirpparivaatteet mutta ilmaiseksikin saa lahjoituksena siistimpiä vaatteita mitä niillä oli päällä. Mikä saa pukemaan lapsensa niin?
Jotenkin sinun kommentista saa vaikutelman, että lapsen pukeminen kauniisti on tärkeintä. Minua taas kauhistuttaa ajatella, mikä muu on retuperällä tuon lapsen kohdalla, siis ravinto, puhtaus, terveys jne.
Tässä ketjussa on kyse lapsen huonoista vaatteista!
Mä ostan ainoalle lapselleni ihan liikaakin vaatteita, mutta olen kuvitellut että osaan ihan sesongin mukaisesti lastani pukea päiväkotiin. Kuitenkin olen saanut palautetta, että lapselle pitäisi pukea jotain muuta kuin (Gugguun) hupparia (liian kuuma) tai jumpsuitteja (liian vaikeita pukea vaipanvaihdossa).
Molemmat siis joustavaa collegekangasta, ja olen ajatellut että ovat nimenomaan käytännöllisiä, joustavia, reilunkokoisia vaatteita aktiiviselle taaperolle ( ei mitään jäykkää farkkua tms) mutta näköjään olen ollut väärässä.
Että näköjään tästä lasten pukemisesta saa ongelman vaikka yrittää käyttää aikaa, vaivaa ja rahaakin siihen, että lapsella olisi tarkoituksenmukaiset sekä myös nätit vaatteet päällä.