Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todelliset köyhät, eurot tauluun. Ilta-Sanomat tarvitsee materiaalia.

Vierailija
29.12.2016 |

Kuinka paljon rahaa saatte kuussa ja mistä.
Mitä maksuja maksatte.
Mitä muuta avustuksia saatte.
Kuinka kauan tilanne on jatkunut.
Miten tilanne vaikuttaa elämäänne.
Perhekoko, asumismuoto, lemmikit, ikäjakauma.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa kuussa yhtään rahaa, siellä ei ole käyty vuosikymmeniin.

Vierailija
2/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25v opiskelija, osa-aikatyöläinen ja yhden lapsen yksinhuoltaja. Seuraavassa nettotulot kuukaudessa.

270e opintotuki

145e lapsilisä

150e elatustuki

440e asumistuki

250-400e palkka

Eli pyöreästi 1000-1400e/kk.

Menot/kk:

575e asuminen

15-20e sähkö

50-100e bensa (en maksa itse veroja tai vakuutuksia, vain bensat ja huollot)

50e autolaina

23e puhelin

13e kotivakuutus

25e lapsen harrastus

10-20e työpaikkaruokailu

0-50e muut laskut, esim. lehtilaukset

20e lapsen säästötilille

Ruokakauppaan, shoppailuun sun muuhun menee n. 300e kuussa, en pidä mitään tiettyä budjettia. Säästöön menee 50-150e kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, edellisestä unohtui että meillä on kissa. Kissan ruokaan ja hiekkaan menee n. 25e kuussa.

Tilanne on jatkunut vuoden, sitä ennen elettiin vuoden verran ilman palkkatuloja eli käytössä oli 1000e/kk. Silloin jäi shoppailut minimiin eikä säästöön mennyt oikein mitään. Tingin myös ruokaostoksilla tuolloin. Kahden vuoden kuluttua valmistun.

Vierailija
4/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon rahaa saatte kuussa ja mistä. 0 euroa kuussa, koska työnantaja ei tarjoa terveydelle sopivaa työpaikkaa ja kela katsoo, että olisin työkykyinen, jos olisi sopiva työpaikka.

Mitä maksuja maksatte. vuokra 800, ruoka noin 250 euroa, lääkkeet noin 100 e kuussa + 2 lapsen menot

Mitä muuta avustuksia saatte. en mitään

Kuinka kauan tilanne on jatkunut. 2 kk

Miten tilanne vaikuttaa elämäänne. pakko poltella säästöjä ja käydä miehen kukkarolla

Perhekoko, asumismuoto, lemmikit, ikäjakauma. 4h, kt vuokralla -, 2 aikuista ja 2 lasta

Vierailija
5/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista ja 1 lapsi. Asunto 615 euroa, kaksio 57 neliötä.

Tulot:

- Äitiyspäiväraha n. 470 e netto kuukaudessa

- Asumistuki n. 480 e

- lapsilisä 95 e

= Kelasta 1045 e

Vuokranmaksun jälkeen jää käteen 430 e, joten saamme toimeentulotukea.

Eli ylläolevat tuet + toimeentulotuki 699 e.

Tämä lasketaan niin että meidän kolmen hengen perheelle pitää jäädä vuokran jälkeen 1129 e. Koska Kelan tukien jälkeen jää vain 430 e, toimeentulotuki kattaa loput. Toimeentulotukilaskelman mukaan lapselle 305 e, äidille 412 e ja isälle 412 e.

Miksi isä ei saa mitään tukea? Siksi, koska on työtön, mutta työmarkkinatuen ehdot eivät täyttyneet.

Vierailija
6/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä maksuja maksatte.

Saan työmarkkinatukea ja asumistukea, josta vuokran ja laskujen jälkeen jää ruokaan, hygieniaan ja kaikkeen muuhun 9,33 euroa per päivä. Olen täydennyskoulutuksessa, viikolla joudun syömään oppilaitoksella, joten käytännössä käyttörahaa per arkipäivä jää 4,33 e/pvä.

Asun yksin vuokra-asunnossa, ei lemmikkejä, olen viiskymppinen.

Eiköhän jokainen pysty kuvittelemaan mistä kaikesta joutuu luopumaan kun tulot ovat nuo.

Vierailija
7/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot n.890e kuukaudessa.Soviteltu työmarkkinatuki ja osa-aikatyö,oma talo.Säästöön 400-500e kuukaudessa.Asun yksin.

Vierailija
8/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä maksuja maksatte.

Saan työmarkkinatukea ja asumistukea, josta vuokran ja laskujen jälkeen jää ruokaan, hygieniaan ja kaikkeen muuhun 9,33 euroa per päivä. Olen täydennyskoulutuksessa, viikolla joudun syömään oppilaitoksella, joten käytännössä käyttörahaa per arkipäivä jää 4,33 e/pvä.

Eiköhän jokainen pysty kuvittelemaan mistä kaikesta joutuu luopumaan kun tulot ovat nuo.

Kannattaisi tehdä eväät kouluun,halvempaa.

Vierailija
9/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt tiedä ollaanko todellisia köyhiä, mutta mittareiden mukaan kai köyhyysrajalla :

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/419616-tassa-menee-suomalainen…

Miehen palkka netto 1300e. (ei saa soviteltua päivärahaa koska ehdot ei täyty, eikä ole onnistunut saamaan kokoaikatyötä ravintola-alalta joten siksi pienet tulot)

Kht 470e

Lapsilisät 200e

Asumistuki 330e

YHT. 2300e

Vuokra 870e

Ruoka 500e

Opintolaina 100e

Vakuutukset (koti, auto, yhden lapsen hoitokuluvak. , koiran vakuutus) 110e

Lääkkeet 10e

Netti, puhelinliittymät 40e

Autovero 17e

Sähkö 35e

ASP tilille menee 250e/kk. Tästä voi tinkiä tiukkoina kuukausina, jos esim. joku kodinkone hajoaa tms. 

Vaatteisiin, bensaan, vaippoihin, hygieniatarvikkeisiin jne jää siis n. 350e/kk. Tuosta vielä yritän nipistää 50e/kk hätävaratilille. Ihan ok pärjäillään. Lomat pärjäillään miehen lomarahoilla, eli n. 700e / kesä. Kotimaan matkailua... Mutta ei tätä muuten jaksaisi, paitsi sillä että on uskoa paremmasta huomisesta.... Eli esim. itse olen palaamassa työelämään elokuussa ja sormet ristissä toivon saavani töitä. 

Vierailija
10/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa saan keskimäärin 500 kuussa, vuokran jälkeen. Siitä menee kaikki kulut, laskut, ruoat, taloustavarat jne.

Vierailija
11/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa kuussa yhtään rahaa, siellä ei ole käyty vuosikymmeniin.

Huomaa kyllä että sinä et ole käynyt siellä aikoihin, sikäli kun koskaan. Kuussa on oma valuuttansa nykyään. Ei kait kukaan rupea maan valuuttoja raahaamaan kuuhun asti pelkän kuujuustoburgerin maksamiseksi. Kuussa käytetään kuuRuplia.

Vierailija
12/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ilta Sanomien heikkolahjaisilta toimittajilta taas rahat loppu, vai miksi täällä tehdään ilmaista kalluppia ihmisten yksityisistä asioista?

Vierailija
13/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot netto 2200, asuminen sähköineen ja vesineen 1120, eli jää 1080. 2 aikuista+2 alakouluikäistä lasta. Toinen vanhemmista töissä, toinen yrittäjä. Ei mitään tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Auto välttämätön yrittäjällä joten siitä kuluja. Lasten lääkkeisiin menee n. 80€ kuussa, puhelimet ja netti 80€. Ei paljon naurata nämä tukien varassa elävät "köyhät" Meillä oli varaa järkätä joulu ihan itse, mutta lintsit ja risteilyt saa unohtaa.

Vierailija
14/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapaskan toimittelija näköjään pyytää jutut täältä valmiina.

Vierailija
15/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 660 euroa missä työmarkkinatuki ja lapsilisä yhdestä lapsesta. Vuokra + laskut 400 euroa. Tähän päälle vielä ruokaostokset. Mies käy töissä, hän maksaa vesi ja sähkölaskun ja omat laskunsa, sekä noin neljänsadan euron osuuden vuokrasta. Niin ja ruokaostoksista puolet. 

Vierailija
16/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa ennemmin Sipilän kytköksiä. Sieltä löytyy varmasti juttumateriaalia. Orpoakin voisitte tutkia. 

Vierailija
17/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot netto 2200, asuminen sähköineen ja vesineen 1120, eli jää 1080. 2 aikuista+2 alakouluikäistä lasta. Toinen vanhemmista töissä, toinen yrittäjä. Ei mitään tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Auto välttämätön yrittäjällä joten siitä kuluja. Lasten lääkkeisiin menee n. 80€ kuussa, puhelimet ja netti 80€. Ei paljon naurata nämä tukien varassa elävät "köyhät" Meillä oli varaa järkätä joulu ihan itse, mutta lintsit ja risteilyt saa unohtaa.

vastasit sitten kyselyyn jossa haettiin todellisia köyhiä 2200 nettotuloillasi?

Vierailija
18/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä maksuja maksatte.

Kannattaisi tehdä eväät kouluun,halvempaa.

Ei ole paikkaa missä syödä ja lämmittää ruokaa. Työtilani on paikassa, jonne ei saa tuoda ruokia ja juomia. Lisäksi mulla on sairauden takia erikoisruokavalio, joten ei ne omat eväät tule oikeastaan halvemmiksi. Teen melko pitkiä päiviä, joten hyvin heppoisilla eväillä en tule toimeen.

Vierailija
19/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vastasit sitten kyselyyn jossa haettiin todellisia köyhiä 2200 nettotuloillasi?

Noi nettotulot 4 hengen perheellä on todellakin pienet. 

Vierailija
20/39 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus miinus nolla. Yrittäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi