Todelliset köyhät, eurot tauluun. Ilta-Sanomat tarvitsee materiaalia.
Kuinka paljon rahaa saatte kuussa ja mistä.
Mitä maksuja maksatte.
Mitä muuta avustuksia saatte.
Kuinka kauan tilanne on jatkunut.
Miten tilanne vaikuttaa elämäänne.
Perhekoko, asumismuoto, lemmikit, ikäjakauma.
Kommentit (39)
Ihan samalla tavalla enempi rahaa saava voi olla köyhä.
Meilläkin nettotulot 5100e, säästöön ei jää mitään ja viikkoa ennen palkkoja tilit tyhjänä .
Asunto ja mökit hankittu kun työpaikat ollut toiset, palkat suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa kuussa yhtään rahaa, siellä ei ole käyty vuosikymmeniin.
Huomaa kyllä että sinä et ole käynyt siellä aikoihin, sikäli kun koskaan. Kuussa on oma valuuttansa nykyään. Ei kait kukaan rupea maan valuuttoja raahaamaan kuuhun asti pelkän kuujuustoburgerin maksamiseksi. Kuussa käytetään kuuRuplia.
Kiitos, meinas lentää teet näppikselle :D
2+2, tuloina lapsilisät, asumistuki ja toimeentulotuki, joista toisen aikuisen osa -40%. Yhteensä reilu 1400. Siitä pois laina+korko noin 600. Joskus saa sähkölaskuun apuja, sähkölämmitys ja talvella voi mennä reilusti yli 400 euron kuussa sähkölasku. Heikkoa on.
Yllättävän pienet on erot töitä tekevien ja tukien varassa elävillä. Itselläni netto 2400 euroa kuukaudessa (palkka ja lapsilisät), josta maksetaan vuokra, bensat, sähköt, puhelimet, lääkkeet, lääkärikäynnit ja vakuutukset. Näiden pakollisten laskujen jälkeen jää kuukaudessa n. 800 euroa ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin ja harrastuksiin. Ilmeisesti minun kannattasi lopettaa työn teko. Minulla on korkeakoulututkinto, keskivaativa työ ja olen kahden lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot netto 2200, asuminen sähköineen ja vesineen 1120, eli jää 1080. 2 aikuista+2 alakouluikäistä lasta. Toinen vanhemmista töissä, toinen yrittäjä. Ei mitään tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Auto välttämätön yrittäjällä joten siitä kuluja. Lasten lääkkeisiin menee n. 80€ kuussa, puhelimet ja netti 80€. Ei paljon naurata nämä tukien varassa elävät "köyhät" Meillä oli varaa järkätä joulu ihan itse, mutta lintsit ja risteilyt saa unohtaa.
vastasit sitten kyselyyn jossa haettiin todellisia köyhiä 2200 nettotuloillasi?
Noi nettotulot 4 hengen perheellä on todellakin pienet.
a: et ole todellinen köyhä noilla tuloilla
b: olet yrittäjä joten jos yrityksesi menestyy niin et jossain vaiheessa ole edes omasta mielestäsi köyhä
c: kuten kaikille persaukisille tällä palstalla neuvotaan: Menosi ovat aivan liian suuret, muuta pienempään ja halvempaan asuntoon, myy auto pois ja osta vaatteet kirpparilta, ruoka lidlistä ja leipäjonosta ja lopeta ruikuttaminen, köyhyytesi johtuu siitä että et vain osaa käyttää rahaa.
En ole tuo vastaaja, vaan se toinen jota alapeukutit, se jonka mies tienaa 1300e/kk.
2200e nettona kuussa neljälle on vähän, vaikka se palkkana tuleekin. Tuon saman toinen perhe saa jo sossusta tekemättä mitään.
Vrt. tulee yllättävä lasku, perhe kiikuttaa sen sossuun ja ne maksaa harkinnanvaraista. Vrt se joka saa tuon 2200e/kk palkkana / kelan tukina, ei saa sossusta mitään vaikka tulisi yllättävä meno. On oltava oma varakassa, mikä on säästetty siitä 2200 eurosta. Toisilla tukien saajilla on todellisuus aika hämärtynyt, palkkatyöläinenkin voi todellakin olla köyhä. Ja mikä pahinta, se on ihan omillaan. Etenkin nämä yrittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän pienet on erot töitä tekevien ja tukien varassa elävillä. Itselläni netto 2400 euroa kuukaudessa (palkka ja lapsilisät), josta maksetaan vuokra, bensat, sähköt, puhelimet, lääkkeet, lääkärikäynnit ja vakuutukset. Näiden pakollisten laskujen jälkeen jää kuukaudessa n. 800 euroa ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin ja harrastuksiin. Ilmeisesti minun kannattasi lopettaa työn teko. Minulla on korkeakoulututkinto, keskivaativa työ ja olen kahden lapsen äiti.
Ne on. Täältä voi vähän verrata.
http://www.hel.fi/static/sote/sosta/lomakkeet/toimeentulotuki-2016.pdf
Tulot nettona:
Työmarkkinatuki 520e
Asumistuki 320e
Toimeentulotuki 200e
Yht. ~1050e
Menot:
Vuokra + vesi 570e
Nettilasku 10e
Puhelinlasku 15e
Ruoka ja päivittäistavara 150-200e
Yht. ~750-800e
Erotus säästöön/isompiin hankintoihin/viihteeseen:
250-300e
Laittaa kyllä nyppimään, kun itse elän tällä minimituella todella hyvin ja jotkut kehtaavat ruikuttaa samalla summalla tai jopa isommalla summalla. Ihmiset eivät pääosin osaa käyttää rahaa järkevästi. Suomessa ei yksinkertaisesti ole yhtään köyhää, joka ei ole oman toimintansa seurauksena köyhä. Eli päihteet ja tyhmyys.
Paljonko yksineläjän raja on toimeentulotukeen? Itselläni ei mennyt hakemus läpi, vaikka käteen jää asumiskulujen jälkeen alle 400€.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko yksineläjän raja on toimeentulotukeen? Itselläni ei mennyt hakemus läpi, vaikka käteen jää asumiskulujen jälkeen alle 400€.
Asumiskulujen jälkeen pitää jäädä 485e. Asumiskuluihin ei lasketa nettimaksua tai puhelinlaskua. Tililläsi saattaa olla liikaa säästöjä. Sinähän saat ne laskelmat postissa, joten katso niistä.
Ammattimainen sossupummi saa Helsingissä noin 1200 euroa joka sisältää vuokran ja toimeentulotuen. Lisäksi ilmainen sairaanhoito, hammashoito, lääkkeet, muutto, huonekalut ja mitä milloinkin keksii ja harkinnanvaraiset päälle. Vaikea saada samaa tiliä työnteolla ja jos ei työt maistu, niin silloin se ei ole edes vaihtoehtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot netto 2200, asuminen sähköineen ja vesineen 1120, eli jää 1080. 2 aikuista+2 alakouluikäistä lasta. Toinen vanhemmista töissä, toinen yrittäjä. Ei mitään tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Auto välttämätön yrittäjällä joten siitä kuluja. Lasten lääkkeisiin menee n. 80€ kuussa, puhelimet ja netti 80€. Ei paljon naurata nämä tukien varassa elävät "köyhät" Meillä oli varaa järkätä joulu ihan itse, mutta lintsit ja risteilyt saa unohtaa.
vastasit sitten kyselyyn jossa haettiin todellisia köyhiä 2200 nettotuloillasi?
Kuka tässä maassa tienaa alle 2300e?
T. Laura R.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon rahaa saatte kuussa ja mistä. 0 euroa kuussa, koska työnantaja ei tarjoa terveydelle sopivaa työpaikkaa ja kela katsoo, että olisin työkykyinen, jos olisi sopiva työpaikka.
Mitä maksuja maksatte. vuokra 800, ruoka noin 250 euroa, lääkkeet noin 100 e kuussa + 2 lapsen menot
Mitä muuta avustuksia saatte. en mitään
Kuinka kauan tilanne on jatkunut. 2 kk
Miten tilanne vaikuttaa elämäänne. pakko poltella säästöjä ja käydä miehen kukkarolla
Perhekoko, asumismuoto, lemmikit, ikäjakauma. 4h, kt vuokralla -, 2 aikuista ja 2 lasta
Mihin työhön kykenisit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on. Täältä voi vähän verrata.
http://www.hel.fi/static/sote/sosta/lomakkeet/toimeentulotuki-2016.pdf
Jos nyt oikein ymmärsin, saisin toimeentulotuella vähintään saman elintason kuin nyt töitä tekevänä. Ei oikein motivoi herätä huomenna aamulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon rahaa saatte kuussa ja mistä. 0 euroa kuussa, koska työnantaja ei tarjoa terveydelle sopivaa työpaikkaa ja kela katsoo, että olisin työkykyinen, jos olisi sopiva työpaikka.
Mitä maksuja maksatte. vuokra 800, ruoka noin 250 euroa, lääkkeet noin 100 e kuussa + 2 lapsen menot
Mitä muuta avustuksia saatte. en mitään
Kuinka kauan tilanne on jatkunut. 2 kk
Miten tilanne vaikuttaa elämäänne. pakko poltella säästöjä ja käydä miehen kukkarolla
Perhekoko, asumismuoto, lemmikit, ikäjakauma. 4h, kt vuokralla -, 2 aikuista ja 2 lasta
Eikö työeläkeyhtiösi ammatillinen kuntoutus auttaisi tuohon? Pyydä työterveyslääkäriltä kaikki mahdolliset työkykypaperisi sitä varten. Tai sitten irtisanoudu ja ilmoittaudu työnhakijaksi ja mukaan mustaa valkoisella siitä, että työnantaja ei ole työterveyden painostuksesta huolimatta järjestänyt sopivaa työtä.
Motivaatiota veronmaksuun kirjoitti:
Ammattimainen sossupummi saa Helsingissä noin 1200 euroa joka sisältää vuokran ja toimeentulotuen. Lisäksi ilmainen sairaanhoito, hammashoito, lääkkeet, muutto, huonekalut ja mitä milloinkin keksii ja harkinnanvaraiset päälle. Vaikea saada samaa tiliä työnteolla ja jos ei työt maistu, niin silloin se ei ole edes vaihtoehtoehto.
Sepä se. Itse menen nykyään todella herkästi lääkäriin ja otan kaikista lääkkeistä isoimmat pakkaukset, koska saan ilmaiseksi. Hammaslääkäriinkin menen heti jos on vähänkin vaivaa, koska pääsee nyt ilmaiseksi. Kalliita pommeja sitten kun on töissä. Ajattelin käydä teettämässä purentakiskot seuraavaksi. Toisaalta niille on oikeastikin tarvetta.
Saan 250 asumistukea ja en yhtään muita tuloja. Olen opiskelija. En saa opintotukea tällä hetkellä. Kandi, maisteri välivaiheen takia. Tttukea en saa, koska kesätöissä tuli hyvin tienattua. En kuluta kauhean paljon rahaa. Syön pääosin kasvisruokaa joka on halpaa. En osta melkein mitään. En edes tajua mihin tuhlaisin 400 euroa kuussa jos saisin toimeentulotukea.
Mietin perhettä, joka saa 2300 euroa tukina/kk. Minä saan lapsilisät ja elatusmaksut sekä palkkatulot mukaan lukien 2200 euroa nettona/kk (lapsia on kaksi) enkä siis ole köyhä. Siitä maksan
- vuokran 850 euroa (70 neliötä)
- autokulut (tarvitsen autoa myös työssäni) noin 250 euroa/kk.
- Muut asumiskulut (sähkö, kotivakuutus, saunavuoro ja autopaikka) 150 euroa.
- puhelinlaskut ja laajakaista 50 euroa/kk.
- Lasten harrastusmaksut 150 euroa/kk
- Päivähoito 150 euroa
- Iltapäiväkerho 50 euroa
- Ruokaan, vaatteisiin, urheiluvälineisiin, kaverisynttärilahjoihin, bussimaksuihin, lääkkeisiin jää 550 euroa. Enkä siis ole köyhä. Olen töissä 8-16 ja lisäksi 3-4 kertaa kuussa iltakokouksen, joka kuuluu työkuvaani. Tuolloin jos en saa lapsille ilmaista hoitajaa, ovat kulut suuremmat. En ehdi juosta tarjousten perässä, työni on aika stressaavaa.
Mielestäni se, että nelihenkinen perhe saa nettotuloina 2300 euroa tekemättä sen eteen mitään ja lisäksi ilmaiset hoitopaikat lapsille, tukea lasten harrastuksiin jne on aika suuri etu, kun meitä pienituloisia on paljon. Pärjäämme hyvin, jos mitään yllättävää ei tule, mutta jos vaikka lapselta murtuu jalka ta pesukone hajoaa, niin melkoista taiteilua se arki onkin. Eikä ole aikaa metsästää tarjouksia tai kiertää kirpputoreja, kiun se työ vie paljon aikaa.
Aikamoisia summia sitä saa ihan vastikkeettomasti.
Itsellä nettotulot vähän päälle 1800 kuussa, joka sisältää palkan kokopäivätyöstä ja lapsilisän ja elatusmaksun.
Tytär joutui lopettamaan harrastuksensa, koska rahat eivät yksinkertaisesti riittäneet. HIukan korpeaa, että naapurin lapsille samat harrastukset maksaa sossu. Lisäksi naapuri loisii päivät kotona, joten pystyy saattamaan lapsia kouluun ja on heitä iltapäivällä vastassa.
Oma tokaluokkalaiseni viettää pisimmillään seistmän tuntia yksin kotona minun ollessani töissä.
Ei paljon innosta työsskäkäyntiin tämä hyvinvointiyhteiskunta.
a: et ole todellinen köyhä noilla tuloilla
b: olet yrittäjä joten jos yrityksesi menestyy niin et jossain vaiheessa ole edes omasta mielestäsi köyhä
c: kuten kaikille persaukisille tällä palstalla neuvotaan: Menosi ovat aivan liian suuret, muuta pienempään ja halvempaan asuntoon, myy auto pois ja osta vaatteet kirpparilta, ruoka lidlistä ja leipäjonosta ja lopeta ruikuttaminen, köyhyytesi johtuu siitä että et vain osaa käyttää rahaa.