Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä rahastosijoittamiseen

Sheax
29.12.2016 |

Kertokaas aloittelijalle miten on järkevää sijoittaa rahastoihin. Ajattelin aloittaa aika pienellä summalla 50-100€/kk. Op:n asiakas. Ilmeisesti ilman palkkioita saa myydä ja ostaa rahastoja. Kaikki kokemukset jakoon!! 😊

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäslaiset kulut on OP:n rahastoissa?

Vierailija
2/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

1. Älä ikinä, koskaan, missään tapauksessa osta OP:n voimallisimmin markkinoimia yhdistelmärahastoja (Varovainen, Maltillinen, Rohkea, Typerä, mitä näitä nyt oli)

2. Mieti, onko kaikkien asioiden hoitaminen yhden firman kautta sinulle helppouden vuoksi niin arvokasta, että haluat maksaa siitä korkeampien hallinnointipalkkioiden muodossa

3. Jos päädyt siihen, että haluat yhä OP:n rahastoja, niin ihan ok hajautuksen kehittyneille markkinoille saat OP Amerikka- ja Eurooppa -indeksirahastoilla. Itse ehkä unohtaisin korkorahastot tällä hetkellä (jos käy niin, että yleinen korkotaso nousee, korkorahastojen arvo laskee; jos korkotaso ei nouse, korkorahastot eivät silti tuota nyt juuri mitään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi,

1. Älä ikinä, koskaan, missään tapauksessa osta OP:n voimallisimmin markkinoimia yhdistelmärahastoja (Varovainen, Maltillinen, Rohkea, Typerä, mitä näitä nyt oli)

2. Mieti, onko kaikkien asioiden hoitaminen yhden firman kautta sinulle helppouden vuoksi niin arvokasta, että haluat maksaa siitä korkeampien hallinnointipalkkioiden muodossa

3. Jos päädyt siihen, että haluat yhä OP:n rahastoja, niin ihan ok hajautuksen kehittyneille markkinoille saat OP Amerikka- ja Eurooppa -indeksirahastoilla. Itse ehkä unohtaisin korkorahastot tällä hetkellä (jos käy niin, että yleinen korkotaso nousee, korkorahastojen arvo laskee; jos korkotaso ei nouse, korkorahastot eivät silti tuota nyt juuri mitään).

En ole ap mutta mikä vika noissa em. on? Me tehtiin lapselle rahastosäästösopimus ja laitettiin tuohon rohkeaan. Rohkea-nimi perustuu oikeastaan vain siihen että siinä on painotus osakkeissa eikä korkorahastoissa ja kun sijoitushorisontti on pitkä (18 vuotta) niin minusta osakkeisiin on viisainta sijoittaa. 

Meillä vauvalla menee muutama kymppi kuussa OP Rohkea -rahastoon, miehellä hieman enemmän muistaakseni OP Eurooppaan ja itse sijoitan Nordnetin kautta rahoja rahastoihin silloin tällöin kun on ylimääräistä rahaa. OP:lla on hyvinkin maltilliset palkkiot jos on OP-omistaja-asiakas. En muista mitkä palkkiot OP juuri poisti omistaja-asiakkailta, mutta katsottiin että on ihan kannattavaa sijoittaa OP:nkin kautta.  

Vierailija
4/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaisin ainakin osa Seligsonin osakeindeksirahastoihin. Niissä on alhaiset kulut ja pitkällä tähtäimellä osakkeiden hinta (siis keskiarvo eri firmojen osakkeista) on aina noussut, jos on aikaa odottaa tarpeeksi monta vuotta.

Neuvoni siis pätee siinä tilanteessa, että olet tekemässä sijoitusta moneksi vuodeksi eikä ole odotettavissa, että joudut nopeasti myymään sijoituksesi. Näissä tilanteissa sijoittaminen osakkeisiin ei ole järkevää, koska pakkomyyntitilanne voi osua hetkeen, jolloin osakkeiden hinnat ovat alhaalla.

Vierailija
5/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärtänyt, miksi OP:n yhdistelmärahastot ovat ehdoton ei. OP:n rahastoista minulla ei ole kokemusta, mutta itselläni on osa sijoituksista Nordean vastaavissa rahastoissa. Ovat muuten tällä hetkellä yli 35 % plussalla. On minulla myös suoria osakesijoituksia ja Seligsonin osakeindeksirahastoja, mutta en halua sijoittaa kaikkia rahoja osakkeisiin.

Vierailija
6/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi,

En ole ap mutta mikä vika noissa em. on? Me tehtiin lapselle rahastosäästösopimus ja laitettiin tuohon rohkeaan. Rohkea-nimi perustuu oikeastaan vain siihen että siinä on painotus osakkeissa eikä korkorahastoissa ja kun sijoitushorisontti on pitkä (18 vuotta) niin minusta osakkeisiin on viisainta sijoittaa.  

Se vika, että maksat juoksevia kuluja enemmän etkä saa sille vastinetta. Rohkeassa hallinnointipalkkio 1,45%, OP:n indeksirahastoissa (jotka ovat suhteellisen kovakuluisia nekin) puolet tästä. Sen 80-20 hajautuksen osakkeiden ja korkojen välillä voi tehdä itsekin kahdella edullisemmalla rahastolla pari kertaa vuodessa tasapainottaen.

Joka tapauksessa parempi sijoittaa edes johonkin, mutta kymmenien vuosien horisontilla on suuri ero siinä, onko tuotto-odotus kulujen jälkeen esim. 5% vai 4,25% vuodessa.

Vierailija
7/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole laittanut yhteenkään rahastoon, minkä hallinnointipalkkio on yli 1%.

Omat rahat on seligsonissa ja nordnetissä. Nordnetin kk-säästämissopimuksella voi ostaa etf:iä ilman kuluja.

Etf on pörssistä ostettava rahasto.

Vierailija
8/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi,

Se vika, että maksat juoksevia kuluja enemmän etkä saa sille vastinetta. Rohkeassa hallinnointipalkkio 1,45%, OP:n indeksirahastoissa (jotka ovat suhteellisen kovakuluisia nekin) puolet tästä. Sen 80-20 hajautuksen osakkeiden ja korkojen välillä voi tehdä itsekin kahdella edullisemmalla rahastolla pari kertaa vuodessa tasapainottaen.

Joka tapauksessa parempi sijoittaa edes johonkin, mutta kymmenien vuosien horisontilla on suuri ero siinä, onko tuotto-odotus kulujen jälkeen esim. 5% vai 4,25% vuodessa.

Toisaalta yhdistelmärahastossa on se hyvä puoli, että se vaihtaa sijoituskohteita korkojen ja osakkeiden välillä suhdanteiden mukaan. Jos itse haluaa vaihtaa jo sijoitettuja rahoja kohteesta toiseen, joutuu maksamaan välistä myyntivoittoverot, ellei sitten ole vakuutuskuorta kuten Sipilällä. Vakuutuskuoresta taas joutuu maksamaan korkeat palkkiot.

Vierailija
9/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi,

Ok, no hyvä tietää tietysti tämäkin. Olin itse siinä käsityksessä että tuo 1,45 % hallinnointipalkkio olisi vielä suht maltillinen. Ainakin OP:n sisällä se minusta oli sieltä matalimmasta päästä. Emme olisi OP:lle sijoittanutkaan ellei OP olisi juuri poistanut mm. merkintäpalkkiot, kun ei haluttu että sekin syö tuottoa. Toki meillä yksi syy muutenkin sijoittaa noin oli se, että se ei tarvitse itse ns. huolehtia ja seurata vaan raha vain menee suoraan kuukausittain johonkin.

Olemme vasta-alkajia tässä hommassa kun ensimmäistä kertaa elämässä on ylimääräistä rahaa, itse seurailenkin hieman enemmän markkinoita ja sijoittelen Nordnetin kautta. Itse kyllä henk.koht. voisin suositella noita OP:n rahastoja missä on suht maltillinen merkintäpalkkio ja haluaa että raha vain kerran kuussa menee johonkin. Toki Nordnetiä voin itse myös suositella. 

Vierailija
10/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta yhdistelmärahastossa on se hyvä puoli, että se vaihtaa sijoituskohteita korkojen ja osakkeiden välillä suhdanteiden mukaan. Jos itse haluaa vaihtaa jo sijoitettuja rahoja kohteesta toiseen, joutuu maksamaan välistä myyntivoittoverot, ellei sitten ole vakuutuskuorta kuten Sipilällä. Vakuutuskuoresta taas joutuu maksamaan korkeat palkkiot.

Totta tämäkin, riippuu tietysti siitä miten tiheästi haluaa tasapainottaa ja miten suuren osan siitä pystyy toteuttamaan lisäostoilla myyntejä välttäen. Henkkoht maksan summan X mieluummin verona kuin palkkiona pankille, mutta sehän on mielipidekysymys ;)

Vierailija
11/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, te puhutte kieltä, jota en ymmärrä. Olen siis aivan vasta-alkaja tämän tyyppisessä sijoittamisessa...

Voisiko joku rautalangasta vääntää miten nyt olisi järkevin aloittaa? Ajattelin ite, että puolet rahoista op-varovaiseen ja puolet vähän enemmän riskillä esim op venäjä tms rahastoon.

Meneekö joka kerta siis joku maksu kun sijoitan vaikka 100€? Vai mitä tuo kuluttomuus meinaa? Hallinnointipalkkioko on se, joka siis menee joka tap? Mites se nordnet toimii...? Sinne pitää ilmeiseisesti sijoittaa enemmän kerralla kun kulut menee...vai?

Vierailija
12/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi,

Meillä vauvalla menee muutama kymppi kuussa OP Rohkea -rahastoon, miehellä hieman enemmän muistaakseni OP Eurooppaan ja itse sijoitan Nordnetin kautta rahoja rahastoihin silloin tällöin kun on ylimääräistä rahaa. OP:lla on hyvinkin maltilliset palkkiot jos on OP-omistaja-asiakas. En muista mitkä palkkiot OP juuri poisti omistaja-asiakkailta, mutta katsottiin että on ihan kannattavaa sijoittaa OP:nkin kautta.  

18 vuotta on niin pitkä aika, että kannattaa sijoittaa kaikki rahat osakerahastoihin. Paljonko tuon OP:n Rohkean vuosikustannus on? Itsellä on Nordean Maailman Indeksirahastossa 0,4%. 

Vierailija
13/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda mielummin arvoton valuuttasi rahaan. Tuolla sijoituksella on jo kiva raha-arkun alku vuoden päästä. Eli hopeaa tai kultaa. Se säilyy ja sitä ei voi keksiä lisää tietokoneen näppäimistöllä.

Vierailija
14/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten ihmiset saadaan edelleen sijoittamaan rahansa rahastoihin. Annetaan jollekin nutipäälle valtuudet sijoittaa omat rahansa. Eivät ne sitä ilmaiseksi tee, ainoastaan riskittömästi, koska eivät ole vastuussa mistään vaikka nolliin menee säästösi. Laita johonkin muuhun, nauti elämästä nyt tai jos säästät niin osta jotain konkrettista missä arvo säilyy tai jopa kasvaa. t.entinen rahastosijoittaja

Vierailija
15/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten ihmiset saadaan edelleen sijoittamaan rahansa rahastoihin. Annetaan jollekin nutipäälle valtuudet sijoittaa omat rahansa. Eivät ne sitä ilmaiseksi tee, ainoastaan riskittömästi, koska eivät ole vastuussa mistään vaikka nolliin menee säästösi. Laita johonkin muuhun, nauti elämästä nyt tai jos säästät niin osta jotain konkrettista missä arvo säilyy tai jopa kasvaa. t.entinen rahastosijoittaja

Jaa, minulla on rahoja kolmessa Nordean ja kahdessa Seligsonin rahastossa. Yksi Nordean rahastoista on tällä hetkellä plussalla 70 %, toinen 36 % ja kolmas 4,5 %. Tuossa viimeisessä rahani ovat olleet vasta reilun vuoden ja kysymyksessä on pieniriskinen rahasto. Näistä tuotoista on siis kaikki hallinnointipalkkiot vähennetty. Joistakin menee tosin yhden prosentin tai sitä pienempi myyntipalkkio sitten, kun myyn osuuteni. Myös Seligsonin rahastoni ovat reilusti plussalla, mutta en nyt muista tarkkoja lukemia.

Jos olisin pitänyt samoja rahoja pankkitilillä, en olisi saanut niille tuottoja juuri lainkaan.

16/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitin 2kk sitten yhteen OP:n osakerahastoon 2000€ nyt parissa kuukaudessa tuli 10% voittoa eli 200€. Aika hyvin! OP:llä tosiaan ei ole merkintäpalkkioita enää, rahasto-osuuksia voi itse ostaa verkkopankissa. Itse olen tykännyt kyllä. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
17/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sheax kirjoitti:

Huh, te puhutte kieltä, jota en ymmärrä. Olen siis aivan vasta-alkaja tämän tyyppisessä sijoittamisessa...

Voisiko joku rautalangasta vääntää miten nyt olisi järkevin aloittaa? Ajattelin ite, että puolet rahoista op-varovaiseen ja puolet vähän enemmän riskillä esim op venäjä tms rahastoon.

Meneekö joka kerta siis joku maksu kun sijoitan vaikka 100€? Vai mitä tuo kuluttomuus meinaa? Hallinnointipalkkioko on se, joka siis menee joka tap? Mites se nordnet toimii...? Sinne pitää ilmeiseisesti sijoittaa enemmän kerralla kun kulut menee...vai?

Rahastoista menee kolmenlaisia palkkioita: ostopalkkioita, hallinnointipalkkioita ja lunastuspalkkioita. Ostopalkkion maksat silloin, kun ostat rahasto-osuuksia. Kaikissa rahastoissa sitä ei ole ja osassa rahastoissa ostopalkkiota ei peritä, jos olet tehnyt sopimuksen, että sijoitat säännöllisesti summan X kuukaudessa ko. rahastoon (yleensä nämä sopimukset voi lopettaa heti, kun haluaa.

Hallinnointipalkkio menee rahastossa olevista rahoista joka vuosi. Se kuitenkin vähennetään suoraan rahaston tuotosta, joten et joudu suoraan maksamaan sitä esim. tililtäsi. Rahastoyhtiöiden kertomista tuotoista hallinnointipalkkio on jo vähennetty. Jos esimerkiksi omistat osuuksia rahastossa, jonka hallinnointipalkkio on 1,5 % ja tuotto tänä vuonna 5,4 %, niin rahasto-osuuksiesi arvo on kasvanut tämän vuoden aikana oikeasti 5,4 %. Mutta jos sinulla olisi muuten täsmälleen samat rahasto-osuudet, mutta rahaston hallinnointipalkkio olisikin vain 0,5 %, niin rahasto-osuuksiesi arvo olisikin kasvanut vuoden aikana 6,4 %.

Lunastuspalkkio peritään silloin, kun myyt rahasto-osuuksiasi. Kaikissa rahastoissa ei ole sitäkään tai joissakin se on pienempi, jos olet omistanut osuudet tarpeeksi pitkään.

Minusta suunnitelmasi sijoittaa puolet rahoista OP Varovaiseen ei kuulosta tyhmältä. Toisen puolen voit hyvin sijoittaa korkeammalla riskillä osakkeisiin. En kuitenkaan itse valitsisi Venäjää, koska se on jo todella riskipitoinen, vaan ennemmin esimerkiksi Suomeen tai Euroalueelle sijoittavan osakeindeksirahaston. Euroaluensiksi, että tällä hetkellä eiron kurssi on aika matala. Jos se nousee, niin muissa valuutoissa kuin euroissa olevien sijoitusten arvo euroina laskee selvästi.

Vierailija
18/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin rahastosijoittamisessa kannattaa lukea TODELLA huolellisesti mitä kuluja on sekä mitä kuluja tulee jos haluaa muuttaa sijoituksensa likvidiksi.

Nim. Ei koskaan rahastoja, ei ole varaa niihin

Vierailija
19/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vinkeistä. Katsotaan minne alan laittaa rahaa... Jostain se on aloitettava 😊

Lisääkin vinkkejä saa antaa.

Vierailija
20/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin mieluummin osinko-osakkeita. Jos rahastoon niin sellaiseen jossa kaikki kulut alle 1%.