Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä rahastosijoittamiseen

Sheax
29.12.2016 |

Kertokaas aloittelijalle miten on järkevää sijoittaa rahastoihin. Ajattelin aloittaa aika pienellä summalla 50-100€/kk. Op:n asiakas. Ilmeisesti ilman palkkioita saa myydä ja ostaa rahastoja. Kaikki kokemukset jakoon!! 😊

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaisin tilin Nordnetiin ja laittaisin rahat superrahastoihin (jotka passiivisia indeksiä mukailevia rahastoja). Suomi on täysin kuluton, muista Pohjoismaista maksat valuutanvaihdon. En tiedä olenko ajoittanut ostot hyvin vai mitä, mutta itselläni virtuaalituotto on ollut erittäin hyvää. Ilmeisesti osingotkin tulevat verottomina näiden rahastojen sisään.

Minulla on myös Seligsonin passiivirahastoja, mutta niissä tuotto ei ole ollut mainittava. Itse asiassa salkku taitaa olla tällä hetkellä miinuksella tai lähellä +/-0 parin vuoden jälkeen... Ainoastaan Global Brands on ollut voitollinen sijoitus. Toisaalta sijoitushorisonttini on useita vuosia, jotta kuka tietää mitä siinä ajassa ehtii tapahtua.

Vierailija
22/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan tutkia ne rahastojen palkkiot. Minulle S-Pankki lähetti kirjeen asuntorahastosta, mikä kuulosti ensin mielenkiintoiselta. Kyseessä oli kuitenkin rahastojen rahasto, eli kulut kerättiin kahdesti, ensin FIM vei osansa ja sitten S-Pankki omansa. Rahaston hallinniontikulu oli 2%! Siis 2% sijoituksen arvosta riippumatta siittä tuottiko se vuodessa 5% vai -30%! Tappiollisestakin rahastosta menee siis hallinnointikulu kuin Manulle illallinen.

Minulla on jatkuva säästösopimus indeksirahastoon, josta ei mene hankintakulua, eikä hallinnointikulua ja lunastuspalkkiokin on kohtuullinen. Nelisen vuotta voimassa ollut sopimus on niukalti plussalla johtuen  euro-alueen ongelmista. Kannattaa varmaan sijoittaa euroalueen ulkopuolelle.

Vierailija
24/61 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas vielä missä sitten olisi halvimmat hallinnointikulut?

Vierailija
25/61 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
26/61 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kannattaisi sijoittaa, jos tilillä on 30 000 e rahaa? Raha ei missään tapauksessa saisi kadota eli riskit tulisi olla minimaalisen pienet. Sijoitusaika voisi olla joku vähän vajaa 10 vuotta.

Vierailija
27/61 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-pankin rahastoissahan Osuuskauppa maksaa jäsentensä kaikki kulut niistä perusrahastoista. Ne taisi olla ihan indeksejä ja nimi painotuksesta osakkeiden ja korkojen välillä. Rahatkin on myydessä tilillä suunnilleen heti.

Muutama kymppi menee kuukaudessa niitten rohkeaan, eli ne boonukset.

Vierailija
28/61 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kannattaisi sijoittaa, jos tilillä on 30 000 e rahaa? Raha ei missään tapauksessa saisi kadota eli riskit tulisi olla minimaalisen pienet. Sijoitusaika voisi olla joku vähän vajaa 10 vuotta.

Bank Norwegianin tilille talteen, talletuskorko tämän hetken suurin eli 1,75%. Muuten sijoittamalla et voi varmistaa sitä ettei sijoittamasi rahan arvo _missään tapauksessa_ laske vaikka se hyvin hajauttamalla epätodennäköistä tuolla sijoitushorisontilla olisikin.

Vierailija
29/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
30/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta yhdistelmärahastossa on se hyvä puoli, että se vaihtaa sijoituskohteita korkojen ja osakkeiden välillä suhdanteiden mukaan. Jos itse haluaa vaihtaa jo sijoitettuja rahoja kohteesta toiseen, joutuu maksamaan välistä myyntivoittoverot, ellei sitten ole vakuutuskuorta kuten Sipilällä. Vakuutuskuoresta taas joutuu maksamaan korkeat palkkiot.

Pitkäjänteisessä kuukausisäästämisessä (mistä ap:n tapauksessa oli kyse) se uudelleenpainotus on helppo tehdä uusien sijoitusten kautta. Kun ap huomaa, että korkojen paino salkussa nousee liikaa, hän laittaa uusien sijoitusten painopisteeksi osakerahastot, kunnes salkku on taas siinä hänen haluamassaan painossa. Vastaavasti kun osakepaino nousee korkeaksi, uudet sijoitukset painotetaan korkoihin. 

Vierailija
31/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuisin op:n sijoitusvakuutukseen jos sijoitusaika on pitkä. Vakuutuskuoren sisällä voi kuitenkin vaihdella rahastoja, ilman että joka välissä maksetaan veroja voitoista.

T. Pääministeri

Vierailija
32/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sheax kirjoitti:

Huh, te puhutte kieltä, jota en ymmärrä. Olen siis aivan vasta-alkaja tämän tyyppisessä sijoittamisessa...

Voisiko joku rautalangasta vääntää miten nyt olisi järkevin aloittaa? Ajattelin ite, että puolet rahoista op-varovaiseen ja puolet vähän enemmän riskillä esim op venäjä tms rahastoon.

Meneekö joka kerta siis joku maksu kun sijoitan vaikka 100€? Vai mitä tuo kuluttomuus meinaa? Hallinnointipalkkioko on se, joka siis menee joka tap? Mites se nordnet toimii...? Sinne pitää ilmeiseisesti sijoittaa enemmän kerralla kun kulut menee...vai?

Tässä sinulle kieltä, jota ymmärrät: Älä sijoita mihinkään OP:n rahastoon! Korkeat kulut syövät suuren osan odotettavissa olevista tuotoista. Sijoita joko Seligsonin indeksirahastoihin (asiakkuuden luominen onnistuu pankkitunnuksilla ja voit laittaa rahastomerkinnän menemään omasta pankistasi kerran kuukaudessa automaattisena toistuvana laskuna) tai Nordnetin kautta Superrahastoihin (en tiedä minkälaisen byrokratian takana asiakkuuden avaaminen on).

Mitä rahastojen hallinnointipalkkioihin tulee, niin 0,6% on ihan maksimi mitä kannattaa maksaa. (Laitoin ensin 0,5% mutta nostin hiukan, jotta voit halutessasi sijoittaa Seligsonin Global Top 25 Brands -rahastoon, mikä on ihan ok rahasto sekin.)

Vierailija
33/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi,

1. Älä ikinä, koskaan, missään tapauksessa osta OP:n voimallisimmin markkinoimia yhdistelmärahastoja (Varovainen, Maltillinen, Rohkea, Typerä, mitä näitä nyt oli)

2. Mieti, onko kaikkien asioiden hoitaminen yhden firman kautta sinulle helppouden vuoksi niin arvokasta, että haluat maksaa siitä korkeampien hallinnointipalkkioiden muodossa

3. Jos päädyt siihen, että haluat yhä OP:n rahastoja, niin ihan ok hajautuksen kehittyneille markkinoille saat OP Amerikka- ja Eurooppa -indeksirahastoilla. Itse ehkä unohtaisin korkorahastot tällä hetkellä (jos käy niin, että yleinen korkotaso nousee, korkorahastojen arvo laskee; jos korkotaso ei nouse, korkorahastot eivät silti tuota nyt juuri mitään).

En ole ap mutta mikä vika noissa em. on? Me tehtiin lapselle rahastosäästösopimus ja laitettiin tuohon rohkeaan. Rohkea-nimi perustuu oikeastaan vain siihen että siinä on painotus osakkeissa eikä korkorahastoissa ja kun sijoitushorisontti on pitkä (18 vuotta) niin minusta osakkeisiin on viisainta sijoittaa. 

Meillä vauvalla menee muutama kymppi kuussa OP Rohkea -rahastoon, miehellä hieman enemmän muistaakseni OP Eurooppaan ja itse sijoitan Nordnetin kautta rahoja rahastoihin silloin tällöin kun on ylimääräistä rahaa. OP:lla on hyvinkin maltilliset palkkiot jos on OP-omistaja-asiakas. En muista mitkä palkkiot OP juuri poisti omistaja-asiakkailta, mutta katsottiin että on ihan kannattavaa sijoittaa OP:nkin kautta.  

OP:n rahastot ovat rahastoja rahastojen sisällä, ts. moninkertaiset kulut (eli rahastossa sisällä rahastoja). Järkevämpi olisi ollut ostaa suoraan osakkeita, jos tarkoitus on ollut sijoittaa lapselle pitkäkestoisesti. Itse ostin juuri esikoiselle osakesalkun, jossa harkittujen yritysten osakkeita hajautetusti.

OP:n rahastoihin ei laittaisi rahojani, vaikka OP niitä ainoana oikeana markkinoikin (ja ilmeisesti piensijoittajat eivät enää OP:ssa muuten voi sijoittaakaan).  Kannattaa miettiä muiden pankkien tarjoamia kapitalisaatiosopimuksia, jos etsii pitkäkestoista ja turvallista sijoittamista.

Vierailija
34/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslukija kirjoitti:

Ostaisin mieluummin osinko-osakkeita. Jos rahastoon niin sellaiseen jossa kaikki kulut alle 1%.

Siinä on vain se, että tuntuu, että pitäisi perehtyä niin huolella pörssiyhtiöihin, jotta osaisi päättää, minkä yhtiöiden osakkeita ostaa. Rahastoissa maksan siitä, että joku tekee tuon työn puolestani. Ei sen kummempaa mielestäni kuin minkään muunkaan palvelun ostaminen.

Vierailija
35/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin sinun pitää tietää, mikä on sijoitusaikasi ja minkälaista riskiä voit ottaa. Jos säästät johonkin lähitulevaisuuden juttuun, valitset vähäriskisen yhdistelmärahaston ja jos sijoitat pitkällä aikavälillä (ja ns. rahaa, jota et tarvitse), sijoitat osakerahastoon. Vaikka siihen indeksirahastoon, jota täällä on jo suositeltu.

On hyvä tietää, ett'ä suomalaisten suosituimmat rahastot on pankkien rahastoja, koska pankit myyvät niitä aktiivisesti. Rahastot on pankeille hyvä bisnes. Pankki saa niistä aina omansa - tuottivat ne sitten hyvin tai huonosti.

Vierailija
36/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittajana itse en suosittele pankkien omia tuotteita. Ne ovat yleensä hyvin kulupitoisia ja niistä saaduista tuotoista jää sopimuksesta riippuen osa pankin kassaan. Sopimuksissa on usein präntillä lauseke, että jos tuotto ylittää esim. 10%, niin siitä ylimenevästä osasta pankki perii joko sen ylimenevän osan tai X% ylimenevästä osasta. Tuottoisimmat ja parhaimmat rahastot löytyy välitysfirmoista esim. Aleksandria, Investium tms. Ne tarjoaa tuotteita, joita pankeista ei saa ja ne ovat yleensä pidemmälle mietittyjä ja tuottoisampia. Jos haluaa pieniä summia alkaa aluksi sijoittaa, niin Nordnet on sopiva alkajaisiksi. Itsekin aloitin sieltä. (Ei tekemistä Nordean kanssa, vaikka nimestä voisi päätellä). Itsellä osuuksia nyt mm. http://jom.fi/, http://dividendhouse.com/. Ne ovat tuottaneet minulle suht tasaista hyvää tuottoa ja ovat huolettomia ylläpitää.

Noin yleisesti Kiinaan ei kannata sijoittaa, koska se tulee hiljalleen alaspäin, vaikka neuvojat mitä sanoisi. Sinne on 15v. pumpattu lainarahaa ja nyt kiinalaisilla alka olla elintaso noussut. Yleensä siinä vaiheessa alkaa taantuma. Aasiaan sijoitettaessa esim. Intia ja Indonesian pikkumaista koostuvat rahastot on turvallisempia. Myöskään Saksaan en sijoittaisi. Ne on porskuttaneet Euroopan laman aikana yllättävän hyvin ja on vain ajan kysymys, milloin sekin tulee alas. Pohjoismaat ei myöskään lupaa mitään isoa tuottoa, joskin turvallista.

Paras tapa sijoittaa on opetella osakesijoittajaksi. Se on kaikkein tuottoisinta, mutta vaatii asiaan perehtymistä ja aikaa. Rahasto sinänsä on helpompi ja siinä hajonta on hyvä. Itse olen laiska sijoittaja, niin en ole perehtynyt niin osakkeisiin. Ehkä joku päivä. Näyttää, että vuonna 2016 tuottoa sijoituksiin on tullut n. 8,6%, mikä on minusta todella hyvä.

Vierailija
37/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa pieniä summia alkaa aluksi sijoittaa, niin Nordnet on sopiva alkajaisiksi.

Mitä tarkoitat "pienillä summilla"? Se kun on niin ihmisestä kiinni, minkä pieneksi mieltää...

Vierailija kirjoitti:

Aasiaan sijoitettaessa esim. Intia ja Indonesian pikkumaista koostuvat rahastot on turvallisempia.

Indonesian pikkumaat? Indokiinaako tarkoitat? Indonesia on yksi ainoa valtio, eikä tosiaankaan mikään pikkumaa... (250 miljoonaa asukasta)

Vierailija
38/61 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta yhdistelmärahastossa on se hyvä puoli, että se vaihtaa sijoituskohteita korkojen ja osakkeiden välillä suhdanteiden mukaan. Jos itse haluaa vaihtaa jo sijoitettuja rahoja kohteesta toiseen, joutuu maksamaan välistä myyntivoittoverot, ellei sitten ole vakuutuskuorta kuten Sipilällä. Vakuutuskuoresta taas joutuu maksamaan korkeat palkkiot.

Pitkäjänteisessä kuukausisäästämisessä (mistä ap:n tapauksessa oli kyse) se uudelleenpainotus on helppo tehdä uusien sijoitusten kautta. Kun ap huomaa, että korkojen paino salkussa nousee liikaa, hän laittaa uusien sijoitusten painopisteeksi osakerahastot, kunnes salkku on taas siinä hänen haluamassaan painossa. Vastaavasti kun osakepaino nousee korkeaksi, uudet sijoitukset painotetaan korkoihin. 

Aluksi näin onkin, mutta kun sijoittamista on jatkanut vähän pudempään, on painotusten muuttaminen tällä tavalla hidasta. Minä olen sijoittanut aktiivisesti 10 vuotta. Sijoituksiin menee tällä hetkellä X euroa kuukaudessa. Sijoituksia minulla on tällä hetkellä yhteensä noin 100X euroa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että pelkästään uusien sijoitusten säätämisellä pystyn vaihtamaan salkkuni painotuksia korkeintaan yhdellä prosenttiyksiköllä kuukaudessa. Se on vaihtuvassa suhdannetilanteessa liian hidasta. Siksi minulla on osa sijoituksista yhdistelmärahastossa.

Ja mieluummin maksan siitä yhdistelmärahastosta pankille palkkioita Y euroa kuin verottajalle 5Y euroa myyntivoittoveroa.

Vierailija
39/61 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka sijoitus tuli tehtyä. Se löytyi vähän blogeja lukemalla. Ostimme perheenjäsenille muutamia parhaiten osuusmaksusta korkoa maksavien s-ryhmän osuuuskauppojen jäsenyyksiä. Tuotto toivon mukaan about 10-20%. Jos korkoa ei tule, jäsenyyden voi irtisanoa ja sijoitetun rahan 100€/jäsenyys saa takaisin.

Tänä vuonna tutustun sitten rahastoihin. Varmaankin avaan myös lapsille omia rahastoja.

Vierailija
40/61 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vinkki, unohda rahastot, ne ovat kannattavia lähinnä rahastonhoitajalle.

Säästä tilille muutama tonni ja  niillä sitten suoria osakesijoituksia. Ei ole mitään järkeä tehdä ostoja parilla satasella kuussa, vaan mielummin parilla tonnilla vuodessa.