Ilta-Sanomien uusin köyhä, Harri.
Ai ai, auto on ollut varaa hankkia, mutta ei vaatteita.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on taas ne "oikeasti köyhät" joista täällä aina jaksetaan jauhaa. Ainiin, sellaisia ei ole
Ei niitä ole kun jokainen köyhä joka julkisesti esitellään saa tuomion että tuo ei vaan osaa käyttää rahaansa ja kyllä kolmella eurolla pärjää hyvin 5 henkinen perhe kuukauden kun vaan harkitsee menonsa tarkkaan ja oma vikansa muutenkin, mitäs on köyhä.
Paras vitsi aiheesta oli yksi köyhyystutkija joka ehdotti että leipäjonoihin pitäisi laittaa sossutäti sinne jakelupisteeseen ruoan sijaan koska näiden leipää jonottavien ongelma ei selkeästikään ole nälkä vaan se, että sossutädin pitää neuvoa rahankäytössä. Jos asiantuntijan ymmärrys on tuo niin eipä kait tavis voi sen paremmin asiaa ymmärtää.
Jännä miten joku 2000-3000 nettona kuussa ansaitseva luulee ymmärtävänsä mitä elämä on 200 eurolla kuussa varsinkin kun se jatkuu pidempään.
Itse kuulun juurikin tähän keskituloisten tulohaarukkaan ja minun menoni asumisen jälkeen ovat keskimäärin n. 500-600 e/kk, jos opintolainan lyhennystä ei huomioida. Toisin sanoen menoni ovat vain hieman suuremmat kuin toimeentulotuen varassa elävällä. Minun on ainakin vähän hankala käsittää, miten toimeentulotuen perusosa ei muka riittäisi elämiseen, kun itse pystyn lähes samaan edes yrittämättä.
Mikäli minun ei pitäisi käydä töissä, olisi melko vaivatonta nipistää menoista, kun ei joudu maksamaan kulkemisesta, vaatteista, ym. töihin liittyvistä menoista niin paljon ja olisi kaiken lisäksi rutkasti lisätunteja tarjouksien etsimiseen, ruoan laittamiseen ym. talouden optimointiin.
Miten voi mennä ulosottoon 300, velkaa muutama tonni ja maksuun menee vielä muutama vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on taas ne "oikeasti köyhät" joista täällä aina jaksetaan jauhaa. Ainiin, sellaisia ei ole
Ei niitä ole kun jokainen köyhä joka julkisesti esitellään saa tuomion että tuo ei vaan osaa käyttää rahaansa ja kyllä kolmella eurolla pärjää hyvin 5 henkinen perhe kuukauden kun vaan harkitsee menonsa tarkkaan ja oma vikansa muutenkin, mitäs on köyhä.
Paras vitsi aiheesta oli yksi köyhyystutkija joka ehdotti että leipäjonoihin pitäisi laittaa sossutäti sinne jakelupisteeseen ruoan sijaan koska näiden leipää jonottavien ongelma ei selkeästikään ole nälkä vaan se, että sossutädin pitää neuvoa rahankäytössä. Jos asiantuntijan ymmärrys on tuo niin eipä kait tavis voi sen paremmin asiaa ymmärtää.
Jännä miten joku 2000-3000 nettona kuussa ansaitseva luulee ymmärtävänsä mitä elämä on 200 eurolla kuussa varsinkin kun se jatkuu pidempään.
Off topic, mutta nimenomaan ne, ketkä yleensä tienaa nettona 2000-3000 euroa kuussa, ovat olleet vuosia korkeakouluopiskelijoita jotka eläneet vuosia sillä 200 eurolla kuussa.
Se on TÄYSIN eri asia. Opiskelijana olet nuori, terve ja täysin vapaa ilman tukien menetyksen uhkaa ottamaan vastaan töitä.
Saat loputtomasti etuja ja alennuksia, mm. lähes ilmaisen (verovaroilla reippaasti tuetun) ruokailun joka päivä. Kaikki kulkeminen on halvempaa, koska saat opiskelija-alennukset kaikesta.
Ennen kaikkea, sinulla on toivoa. Tiedät, että tilanne on kaikella todennäköisyydellä ohimenevä.
On uskomattoman röyhkeää kenenkään tässä maassa, jossa on maailmanlaajuisesti aivan uniikin hemmoteltu ja etuoikeutettu opiskelijajoukko, että kukaan kehtaa valittaa opiskelijan "köyhyyttä".
Ja vielä törkeämpää verrata sitä pitkäaikaissairaan vuosikymmeniä jatkuvaan ahdinkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä ulosottoon 300, velkaa muutama tonni ja maksuun menee vielä muutama vuosi?
Tietämättä sen tarkemmin, ilmeisesti velat kasvavat aika hurjaa vauhtia korkoa yms. ulosotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun juurikin tähän keskituloisten tulohaarukkaan ja minun menoni asumisen jälkeen ovat keskimäärin n. 500-600 e/kk, jos opintolainan lyhennystä ei huomioida. Toisin sanoen menoni ovat vain hieman suuremmat kuin toimeentulotuen varassa elävällä. Minun on ainakin vähän hankala käsittää, miten toimeentulotuen perusosa ei muka riittäisi elämiseen, kun itse pystyn lähes samaan edes yrittämättä.
Mikäli minun ei pitäisi käydä töissä, olisi melko vaivatonta nipistää menoista, kun ei joudu maksamaan kulkemisesta, vaatteista, ym. töihin liittyvistä menoista niin paljon ja olisi kaiken lisäksi rutkasti lisätunteja tarjouksien etsimiseen, ruoan laittamiseen ym. talouden optimointiin.
Tässä on kuitenkin se iso ero, että sinä olet terve.
Olen sitä mieltä, että Suomessa jaellaan ihan liian avokätisesti tukia, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa en kyllä näe mitään syyllistettävää.
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Millainen netti maksaa 60e kuukaudessa,täytyy olla tuhatkertainen valonnopeus.
Joku maaseutunetti, ne tuppaa maksamaan enemmän kuin kaupunkien keskustojen netit kun kilpailua ei juurikaan ole ja välimatkat on pitkät.
Paskasanomien tarkoitus on leimata köyhät ja oikeuttaa leikkaukset mikä ei ole yllättävää kun päätoimittaja on oikeistokana nimeltä Ulla Appelsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti 60 euroa ja sähkö 45 euroa kuussa. Millaisessa kartanossa se asuu. Mulla sähkölasku 45 euroa kolmessa kuukaudessa
Ihmettelin samaa! Nykyään meillä kolmen hengen taloudessa 3h+k+s meillä on sähkölasku tuota yllämainittua luokkaa, ja kaiholla muistelen niitä pieniä laskuja joita oli yksin asuessani.
Silloin sähkölaskuni oli toisinaan niin pieniä, että välillä summa siirtyi maksettavaksi vasta seuraavassa laskussa.
Mulla taas yhden hengen talous ja toisella asunnolla sähkö on yli tonnin vuodessa ja toisella asunnolla parikymppiä kuussa. Ihan samalla tavalla vietän elämääni molemmissa, mutta kun toisessa lämmin käyttövesi ja koko asunto lämpiää sähköllä.
Toimeentulotukea ei voi saada, jos omistaa auton. Tuon miehen elämä helpottaisi huomattavasti, jos luopuisi autostaan, niin saisi sitten vähän enemmän tukea elämiseen. Eipä se auto ihmistä onnelliseksi tee, mutta elämänlaatu voi parantua jo paljon, jos on muutama lati enemmän ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kuitenkin se iso ero, että sinä olet terve.
Olen sitä mieltä, että Suomessa jaellaan ihan liian avokätisesti tukia, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa en kyllä näe mitään syyllistettävää.
Joo, mutta pitkäaikaissairaat eivät ole mikään enemmistö toimeentulon saajien keskuudessa. Vuonna 2010 pitkäaaikaissairaat ja työkyvyttömyyseläkkeellä olevat edustivat 10 prosenttia toimeentulotuen saajista (ks. http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr43_11.pdf). Tämä on toki enemmän kuin yleisesti väestön keskuudessa, mutta loppujen lopuksi puhutaan melko marginaalisesta ryhmästä. Ja lääkemenoissa on tosiaan olemassa omavastuun yläraja, joka on noin 50 e/kk eli sama summa, joka jutun Harrilla menee kuukaudessa lääkkeisiin. Lisäksi useimmat sairaanhoitoon kuuluvat menot huomioidaan toimeentulotuessa.
Toi muuten ei pidä paikkaansa että pitäs maksaa 700 autosta. Siitä laskutetaan vain ajopäivät, ei etukäteen koko vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmiö, että joku vakavissaan voi sanoa ettei toisen todellinen kokemus pidä paikkaansa.
Vaikka operaattorilla olet työskennellyt, tuskin voit sanoa kaikkien Suomen puhelinoperaattoreiden tai työntekijöiden puolesta miten he ovat menetelleet.
Tuo ystävä on ex-mieheni ja olin paikalla puhelun aikaan.
Yritimme saada kuluja nipistettyä,mutta hänen osaltaan se osoittautui lähestulkoon mahdottomaksi(kun ei ollut niitä luottotietoja).
En olisi osannut kuvitellakaan, miten moneen asiaan luottotiedottomuus vaikuttaa ellen olisi päässyt niin aitiopaikalta näkemään.
Olisipa mielenkiintoista kuulla mikä operaattori mielestäsi voi pakottaa ihmisen (oli sitten luottotiedot tai ei) väkipakolla pitämään tiettyä liittymätyyppiä vastoin tahtoaan, ellei tässäkin tapauksessa jätetty taas kertomatta sitä oleellista asiaa, että kyseessä oli määräaikainen sopimus. Olisi kannattanut viedä asiaa eteenpäin jos oikeesti näin muka on ollut.
Pakko sanoa, että näissä köyhyysjutuissa aina ihmetettää se, että nämä ihmiset saavat aina tukia paljon enemmän kuin itse ihan vastaavassa tilanteessa saan tai mitä kukaan tuttukaan on saanut. Minkä ihmeen taikaseinän he ovat keksineet?
Ja tämän perusteella ihmiset luulevat, että niin isot tuet, että on varaa pitää autoa, ovat jotenkin automaatio.
Ootteko tekin muuten huomanneet, että tähän Iltiksen "suomalainen köyhä" -sarjaan on ihan järjestäen valittu näitä uusavuttomia mukaköyhiä ja elämänhallintaongelmaisia? Ihan kuin yritettäisiin tahallaan antaa köyhistä mahdollisimman huono kuva.
Ja kaikki nuo "meidän perheelle jää vain 1800€ euroa kuussa elämiseen kulujen jälkeen" -valitukset, siis ne on tahallaan laadittu siten että lukija varmasti hieraisee silmiään.
Mistähän moinen tarkoitushakuisuus?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmiö, että joku vakavissaan voi sanoa ettei toisen todellinen kokemus pidä paikkaansa.
Vaikka operaattorilla olet työskennellyt, tuskin voit sanoa kaikkien Suomen puhelinoperaattoreiden tai työntekijöiden puolesta miten he ovat menetelleet.
Tuo ystävä on ex-mieheni ja olin paikalla puhelun aikaan.
Yritimme saada kuluja nipistettyä,mutta hänen osaltaan se osoittautui lähestulkoon mahdottomaksi(kun ei ollut niitä luottotietoja).
En olisi osannut kuvitellakaan, miten moneen asiaan luottotiedottomuus vaikuttaa ellen olisi päässyt niin aitiopaikalta näkemään.
Olisipa mielenkiintoista kuulla mikä operaattori mielestäsi voi pakottaa ihmisen (oli sitten luottotiedot tai ei) väkipakolla pitämään tiettyä liittymätyyppiä vastoin tahtoaan, ellei tässäkin tapauksessa jätetty taas kertomatta sitä oleellista asiaa, että kyseessä oli määräaikainen sopimus. Olisi kannattanut viedä asiaa eteenpäin jos oikeesti näin muka on ollut.
Öh, no jos vaihtoehdot on pitää vanha isoine maksuineen tai maksaa 500 uuden liittymän takuumaksua niin aika usein köyhä valkkaa sen vanhan pitämisen vaikka maksut olisikin suuremmat. Ketään ei tietty voi pakottaa pitämään puhelinliittymää mutta vaihtoehdot on siinä että sinulla on puhelinliittymä tai sitten ei ole ollenkaan puhelinliittymää.
Kaffepulla kirjoitti:
Ootteko tekin muuten huomanneet, että tähän Iltiksen "suomalainen köyhä" -sarjaan on ihan järjestäen valittu näitä uusavuttomia mukaköyhiä ja elämänhallintaongelmaisia? Ihan kuin yritettäisiin tahallaan antaa köyhistä mahdollisimman huono kuva.
Ja kaikki nuo "meidän perheelle jää vain 1800€ euroa kuussa elämiseen kulujen jälkeen" -valitukset, siis ne on tahallaan laadittu siten että lukija varmasti hieraisee silmiään.
Mistähän moinen tarkoitushakuisuus?
Porvarien lehti yrittää saada yleistä mielipidettä kääntymään vahvasti sosiaalitukia vastaan.
Ihmetytti vain se, että auto on seisomassa ja ilmoitti tarvitsevansa sen matkoihin lastelasten luokse? Eli ajaa liikenteessä vakuuttamattomalla seisontarekisterissä olevalla autolla?
Mä en ymmärrä näitä köyhiä. Näin opiskelijana ja yhden lapsen yh:na saan tasan 1000e kuussa. Ja me eletään ihan ok. Koskaan ei ole ruoka loppunut, aina on saatu vaatetta ylle jne. Asutaan pienessä ja halvassa mutta kivassa asunnossa, koska ei ole varaa kalliimpaan. Lapsella on harrastuskin ja laitan joka kuukausi edes kympin säästöön.
Välillä käyn töissä ja silloin kk-tulot nousevat sinne 1300e/kk. Tuolloin on kuin eläisi herroiksi, ei tarvitse miettiä onko tilillä rahaa tai voinko ostaa kaupasta sitä ja tätä.
Ihmetyttää vähän nämä Harrit. Niin ja tt-tukea en saa, pitäisi nostaa laina ja se laina kattaisi juuri sen verran ettei oikeutta tt-tukeen enää olisikaan.
Jos tulot on 1000, ulosotto vie siitä 214 egeä..