Yökylävieraan outo käytös - mitä mieltä?
Tuttuni kutsui itsensä meille kylään, oli kolme yötä ja kun kävimme kaupassa hän kysyi: "Luetko aikakauslehtiä?" Sanoin, että kyllä välillä. Hän nosti kolme lehteä hihnalle ja laittoi minut maksamaan ne, koska minä varmaan myös luen ne lehdet! En tajua. Minusta oli tosi huonoa käytöstä.
Kommentit (13)
Voi kamala, mun tiukka talous kaatuisi, jos ruokarahoilla pitäisi maksaa tarpeettomia lehtiä.
Ja sinä tossu maksoit. Älä valita, ei tossut saa valittaa.
Et ois sit antanu sen lukee niitä! Oisit ite lukassu ja sanonu et jos hänki tahtoo lukea ni varmaan kans maksaa puolet.
Voin samaistua! Olin vuosia sitten ystävän luona. Hän pyytämällä pyysi minua heille monen sadan kilometrin päähän. Tiesi minun olevan vähissä varoissa ja tiesi, että lainasin rahat matkalippuun. Siihen maailman aikaan junaliputkin olivat oikeasti kalliita.
Lupasin ilman muuta osallistua ruokakustannuksiin ainakin ostamalla omat ruokani (minulla on erikoisruokavalio sairauden vuoksi). Kaupassa kävikin sitten niin, että ystävä latoi hihnalle lapsensa ruuat ja kaikki muutkin heidän ruuat ja muutaman aikakausilehden myös ja siirtyi pakkaamaan. Maksoin nikotellen ja toivoin, että rahani riittävät koko laskuun. Riittivät nipin napin.
Minusta on paljon oudompaa se, että sinut voidaan noin vaan "laittaa tekemään" mitä vaan. Jos yökylävieraasi olisi laittanut puukon käteesi ja käskenyt vetää kurkun auki, niin sinähän olisit niin tehnyt - vai missä menee raja?
Käsittämätöntä käytöstä! Tottakai pitäisi osata olla napakka ja kieltäytyä, mutta hyvin kasvatettu kohtelias ihminen ei osaa käyttäytyä niin moukkamaisesti, vaikka pitäisi varmaan ajatella, että jos toinen on töykeä, voi käyttäytyä samalla tavalla, jos muu ei auta.
Jotkut osaa ton homman tosi hyvin ja heillä on pokkaa. Mun yksi (entinen) ystävä teki ihan samaa - pyysi vaikkapa ravintolassa tuomaan myös hänelle juoman tai sanoi, että käyn vessassa, laita lasku samaan tai pyysi lainaamaan kympin tms. Jos kieltäydyt, hän on sitä mieltä, että kumma kun noin pieniä summia ei voi maksaa puolin ja toisin ja pitää kaikki tasata täsmälleen. Ongelma vaan oli se, että niitä pyyntöjä oli koko ajan ja koskaan ei tullut se hetki, että hän olisi maksanut tai hakenut juomat tai tarjonnut jotain. Yksittäisinä tarjoamisina noin on pieniä, mutta jos se jatkuu koko ajan ja on täysin yksipuolista, alkaa ottaa pattiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on paljon oudompaa se, että sinut voidaan noin vaan "laittaa tekemään" mitä vaan. Jos yökylävieraasi olisi laittanut puukon käteesi ja käskenyt vetää kurkun auki, niin sinähän olisit niin tehnyt - vai missä menee raja?
Siis onks kurkun auki leikkaaminen ja parin lehden osto verrattavissa?? Tosi naurettava kommentti kaikin puolin. Ehkä tossa tilanteessa nyt vaa oli ni äimistyny ettei tajunnu siinä kassalla alkaa kirkumaan et vie lehtes hemmettiin.
Äkkiäkös siihen hihnalle lisää kapulan sopivaan väliin..
lanalive kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onks kurkun auki leikkaaminen ja parin lehden osto verrattavissa?? Tosi naurettava kommentti kaikin puolin. Ehkä tossa tilanteessa nyt vaa oli ni äimistyny ettei tajunnu siinä kassalla alkaa kirkumaan et vie lehtes hemmettiin.
No siinä kävi niin, että henkilö laittoi lehdet ruokien jälkeen siihen hihnalle ja minä kuvittelin, että hän maksaa ne, vaikkei kapulaa siihen väliin tunkenutkaan. Tulkitsin hänen kysymyksensä siten, että hän ajatteli, että kun maksaa lehdet, osallistuu sillä ruokakuluihin. Se olisi ollut mielestäni ihan kohteliasta, vaikka olin sanonut, että maksan kyllä ruuat. Olin niin hämmentynyt, että menin vain sanattomaksi ja maksoin lehdet, kun kassa ne siihen samaan laskuun niputti ja toinen ei tehnyt elettäkään maksaakseen. Kyllä, olen varmaan nössö, mutta en kertakaikkiaan osannut siinä kohtaa toimia toisin. Jälkiviisaana osaisin varmaan nakata sen kapulan siihen väliin, mutta tuossa akuutissa tilanteessa en hoksannut.
Ap
Lompakkoloisijoita löytyy aina. Osa on hionut loiselämisen taitonsa huippuunsa. Tavallinen ihminen tyrmistyy, ei osaa reagoida ja tajuaa vasta myöhemmin, miten tilanne eteni. Siperia opettaa. Joillekin tuollainen toiminta on ihan elämäntapa. Saatettu oppia jopa lapsena kotoa.
Mikä aloituksesi pointti oli? Joo vieras oli moukka mutta olit itse kyllä tosi tossu kun et sanonut mitään edes jälkeenpäin.
Olisit nistanut ne takaisin hyllyyn ja sanonut, ettet tarvitse niitä.