Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

R-vikaiselle pojalle sanottiin ettei mitään asiaa musiikkiluokalle :(

Vierailija
28.12.2016 |

Kuudesluokkalainen olisi halunnut yläasteella musiikkiluokalle, on soittanut pienestä asti kitaraa, rumpuja ja koskettimia. Osaa kyllä laulaakin, mutta ei halua laulaa, koska hänellä on vaikea r-vika. Oli kysynyt ala-asteen musiikinopettajalta, voisiko hän hakeutua yläasteella musiikkiluokalle. Opettaja oli sanonut, että tottakai, kokeisiin vaan, sulla kun on niin vahvat nuo soittotaidot.

Tammikuussa pitäisi hakea, ennen joulua opettaja oli tokaissut, että oli ollut yhteydessä kyseiseen kouluun, ei kuulemma mitään jakoa jos ei osaa laulaa tai on puhevika. Kuulemma voidaan laittaa poika puheterapiaan (jossa ravattu eskarista saakka) ja kokeilla uudestaan seiskan jälkeen.

Miten tää on nykyään tälläistä? Joskus minun aikoinani pari tyttöä pääsi musiikkiluokalle nokkahuilua soittamalla...

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen tasapäistys taas huipussaan, lahjakkaat soittajat ei pääse musiikkiluokalle kun musiikkiluokat onkin oikeasti kuoroluokkia.

Vierailija
42/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajaksi pääsee, ohjelma Puoli seitsemän ainakin ottaa, siellä jo yksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen tasapäistys taas huipussaan, lahjakkaat soittajat ei pääse musiikkiluokalle kun musiikkiluokat onkin oikeasti kuoroluokkia.

Minäkään en pidä ajatuksesta, että ärrävika sulkee pois musiikkiluokalle menon.

Mutta jos ei halua laulaa kuorossa tai haluaa soittaa vain valitsemaansa instrumenttia haluamassaan kokoonpanossa, kannattaa miettiä, onko se musiikkiluokka oikea paikka. Musiikkiluokalla harjoitellaan, reissataan ja esiinnytään yhteisönä. Ammattimuusikoksi treenataan sitten soittotunneilla omalla ajalla.

Vierailija
44/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani soitonopettaja ja muusikko. Mulla ei ole tietpa siitä, kuinka puheviat vaikuttavat musiilkiluokille pääsemistä, koska työskentelen musiikkiopistoissa. Puhevika ei kerro mitään musikaalisuudesta ja pojasta voi tulla vaikka maailman paras soittaja. Musiikkialalle voi päästä ilman muuta ilman musiikkiluokalla olemista, pistä poika opiston tai yksityistunneille, myöhemmissä soiton musaopinnoissa ei ärrävialla ole mitään väliä. Joskin luulen, että musaluokalle varmasti pääsee musikaalinen ärrävikainenkin, kunhan suostuu laulamaankin. Pelko pois :)

Vierailija
45/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen siballa musiikkikasvatusta ja minulla on puhevika. Tiedän myös muita puhevikaisia tulevia musiikinopettajia. Ja kyllä, pääsykokeissa laulettiin ja moneen otteeseen. Laulu tosin ei ole pääinstrumenttini kuitenkaan.

Joku joka väitti ettei kitaralla pääse siballe, niin kyllä vaan niitä kitaristejakin löytyy. Sekä klassiselta puolelta, jazzilta, musiikkikasvatukselta, kansanmusalta että ääniteknologeista. Unohdinkohan jonkun aineryhmän tästä vielä? Niin varmasti myös sävellyksen- ja musiikinteorian aineryhmästä löytyy kitaristeja. Miksei löytyisi?

Minusta on täysin käsittämätöntä että puhevika voisi olla missään päin maailmaa esteensä sille että pääsisi musiikkiluokalle. Ottaisin tästä yhteyttä jonnekin korkeammalle tasolle. Lapsesi toki pitää olla yhteistyöhaluinen ja suostua laulamaan pääsykokeissa, mutta ei kenenkään musikaalisuus tms ole mistään puheviasta kiinni.

Vierailija
46/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulaa koelaulun englanniksi? Harva enkkua ym muuta kieltä lausuu ärrän kuten suomalainen tai espanjalainen. Asenne edellä musaluokalle!!!

Vierailija
48/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa opettajalla loistavat perustelut, jos väittää äännevirheen vaikuttavan lauluääneen. Sama lauluäänihän se on, vaikka miten eri äänteet tuottaisi. Rohkeasti vain hakemaan kouluun! :) 

Vierailija
49/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani on hyvää vauhtia kuin itsestään siirtymässä ammattimuusikoksi, vaikka ei ole eläissään käynyt soittotunnilla (ei halunnut) ja musiikkiluokan sijaan valitsi matikkaluokan. Säveltää, on vähän parempi kitaransoittaja kuin ne 10 muuta siinä tusinassa - yhden paremman jätin jäljelle - sekä soittaa myös bassoa. Bassonsoittajista kuulemma onkin vähän pulaa, kun kaikki haluavat soittaa kitaraa. Hän osaa laulaa, mutta itse laulutaidottomana en ole sitä tajunnut enkä ole osannut siihen rohkaista. 

Vierailija
50/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan itse ikuisesti sen hetken kun pyrin yläasteella kuoroon.

Olin lapsesta saakka laulellut ja rakastanut laulamista. Ekaluokalta kuudennelle luokalle lauloin kuorossa, sain jopa laulaa yksinkin pari kertaa.

Sitten seiskalla iski äänenmurros (olen nainen) ja koitin mennä koelauluihin. Topakka kuoronjohtaja totesi minulle jotenkin alentuvaan sävyyn:

"Voi lapsikulta, et sinä kyllä osaa laulaa. Et sitten yhtään."

Tuon jälkeen en ole suostunut laulamaan muiden ihmisten kanssa. En edes karaokea perheen kanssa. Kovasti tekisi mieli, mutta tuo lausahdus muistuu mieleen aina. Tuo opettaja murskasi minut ihan totaalisesti, toivottavasti nykyaikana ollaan hellempiä.

Voi ei, olen todella pahoillani kokemastasi! Toivottavasti lohduttaa yhtään, että tuo kuoronjohtaja tuskin oli kovin häävi pedagogi, nimittäin oikea ammattilainen ei nolaa koskaan ketään pääsykokeissa. Onneksi tuosta nöyryyttämiskulttuurista ollaan vihdoin pikku hiljaa pääsemässä suomessakin.

Oletko harkinnut että alkaisit laulaa jossain kuorossa? Esimerkiksi pk-seudulla löytyy laadukkaita kuoroja myös amatöörilaulajille. Ja on sellaisia kuoroja joihin pääsee myös ilman koelauluakin. Toivon kovasti että löydät vielä laulamisen ilon, ääni on meidän jokaisen oma, ainutlaatuinen ilmaisukanava. Minulla oli myös varsin voimakas äänenmurros, äänialani laski aika reilusti. Lauloin vielä ala-asteella kaikista korkeimmat sopraanostemmat, myöhemmin olen laulanut yleensä aina sitä matalinta alttostemmaa... Oli hankala kokemus kun yhtäkkiä ääni ei enää totellutkaan, ja on vielä aikuisiässäkin välillä ollut vaikeuksia hyväksyä ettei oma ääni ole enää se heleä ja kirkas.

Vierailija
51/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poikani on hyvää vauhtia kuin itsestään siirtymässä ammattimuusikoksi, vaikka ei ole eläissään käynyt soittotunnilla (ei halunnut) ja musiikkiluokan sijaan valitsi matikkaluokan. Säveltää, on vähän parempi kitaransoittaja kuin ne 10 muuta siinä tusinassa - yhden paremman jätin jäljelle - sekä soittaa myös bassoa. Bassonsoittajista kuulemma onkin vähän pulaa, kun kaikki haluavat soittaa kitaraa. Hän osaa laulaa, mutta itse laulutaidottomana en ole sitä tajunnut enkä ole osannut siihen rohkaista. 

Mitä luulet että tämä kommentti hyödyttää aloittajaa yhtään? Ja jos kerta olet laulutaidoton, niin ehkäpä olet sen lisäksi myöskin soittotaidoton etkä siten välttämättä edes kovin pätevä arvioimaan esimerkiksi oman poikasi taitoja. Joku musiikkiluokan raadissa olija taas näkee kymmeniä lapsia.

Vierailija
52/53 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap?

Vierailija
53/53 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden ammattipianistin jolla on absoluuttinen sävelkorva mutta hän ei silti osaa juurikaan laulaa, vaikea hallita ääntä ja välillä tulee aika epävireisestikin ulos. Laulu on nimittäin instrumentti siinä missä muutkin, pitää sitä laulamistakin harjoitella aivan yhtä lailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän