Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

R-vikaiselle pojalle sanottiin ettei mitään asiaa musiikkiluokalle :(

Vierailija
28.12.2016 |

Kuudesluokkalainen olisi halunnut yläasteella musiikkiluokalle, on soittanut pienestä asti kitaraa, rumpuja ja koskettimia. Osaa kyllä laulaakin, mutta ei halua laulaa, koska hänellä on vaikea r-vika. Oli kysynyt ala-asteen musiikinopettajalta, voisiko hän hakeutua yläasteella musiikkiluokalle. Opettaja oli sanonut, että tottakai, kokeisiin vaan, sulla kun on niin vahvat nuo soittotaidot.

Tammikuussa pitäisi hakea, ennen joulua opettaja oli tokaissut, että oli ollut yhteydessä kyseiseen kouluun, ei kuulemma mitään jakoa jos ei osaa laulaa tai on puhevika. Kuulemma voidaan laittaa poika puheterapiaan (jossa ravattu eskarista saakka) ja kokeilla uudestaan seiskan jälkeen.

Miten tää on nykyään tälläistä? Joskus minun aikoinani pari tyttöä pääsi musiikkiluokalle nokkahuilua soittamalla...

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Nykynuoret on niin perhanan lahjakkaita, varmaan 70% osaa soittaa jotain instrumenttia. Pitäisi osata laulaa, ei nykyään pärjää pelkällä soittotaidolla, kun kaikki osaavat soittaa jotakin. Tai sitten pojan pitäisi olla melkein virtuoosi, mutta ilmeisesti ei ole.

Vierailija
2/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musaluokalla PITÄÄ osata laulaa. PITÄÄ myös osata soittaa erilaisia soittimia. Jo pääsykokeessa pitää laulaa. Siis meinaatko että kitaranränkytyksellä pääsee oikeasti musikaalisten ihmisten joukkoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään joka osaisi soittaa.

t. Teini

Vierailija
4/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa pitäisi hakea, ennen joulua opettaja oli tokaissut, että oli ollut yhteydessä kyseiseen kouluun, ei kuulemma mitään jakoa jos ei osaa laulaa tai on puhevika.

Tokaissut pojalle vai teille? Jos pojalle, olisiko hän voinut ymmärtää väärin; jos opettaja tarkoitti, ettei ole mitään jakoa, jos ei *halua* laulaa?

R-vika on kyllä perseestä, siis jos omalle kohdalle osuu (muiden puheviat eivät mua haittaa). Itse opin sanomaan ärrän vasta 18- tai 19-vuotiaana.

Vierailija
5/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se puhevika ei taatusti yksinään ole ongelma vaan se on se ongelma että poika ei suostu laulamaan sen puhevian vuoksi.

Vierailija
6/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä on pojalle hyvä paikka oppia, ettei kaikki ihmiset yksinkertaisesti voi tehdä elämässään sitä mitä haluaisivat. Pojan taidot eivät riitä ammattimuusikoksi, move on. Arvaappa kuinka moni poika pettyy kun heitä ei huolita urheiluluokalle, jääkiekkojoukkueeseen tai muuhun vastaavaan. Urheilu se vasta raakaa onkin, siellä ei pärjää kuin ne, jotka ovat ihmelapsia tai aloittaneet treenaamisen 3-vuotiaana.

Vierailija
7/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut laulukoe musiikkiluokalle pyrkiessä, toisinaan lisäksi on myös soittokoe. Musiikkiluokkalaiset laulavat aina myös kuorossa, ei se pelkkää soittamista ole koskaan.

Vierailija
8/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa pitäisi hakea, ennen joulua opettaja oli tokaissut, että oli ollut yhteydessä kyseiseen kouluun, ei kuulemma mitään jakoa jos ei osaa laulaa tai on puhevika.

Tokaissut pojalle vai teille? Jos pojalle, olisiko hän voinut ymmärtää väärin; jos opettaja tarkoitti, ettei ole mitään jakoa, jos ei *halua* laulaa?

R-vika on kyllä perseestä, siis jos omalle kohdalle osuu (muiden puheviat eivät mua haittaa). Itse opin sanomaan ärrän vasta 18- tai 19-vuotiaana.

Pojalle. Olin vielä yhteydessä kyseiseen opettajaan itsekin, että onko oikeasti noin. Minulle sitten ehdotti tuota terapiaa ja hakua ensi vuonna.

ap

Vierailija
9/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli musiikkiluokalla, ei soittanut (siis musiikkiluokalle mennessään) mitään istrumenttia ja laulutaidotkaan eivät olleet ihan priimaa.  Mutta hyvin meni ja lapsesta tuli taitava, lahjakas huilisti.

Vierailija
10/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musaluokalla on pakollinen lauluosuus ja kuorovelvoite. Eli siis pitää osata laulaa ammattimaisesti. Lauluhan se siinä se pääasia onkin, miksi poikasi haluaisi sinne soittamaan kitaraa?

Anteeksi nyt jos olen ilkeä, mutta hyviä laulajia on harvassa, kitaransoittajia löytyy 12 tusinasta.

Vierailija
11/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei  poika ole käynyt puheterapeutilla? Onko jotain tehty r-vian korjaamiseksi?

Vierailija
12/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika siis suostuu laulamaan jos on pakko, mutta häpeää r-vikaansa ja eihän se nyt kivalta kuulosta kun sen kanssa koittaa laulaa. :/ Ja opettaja sanoi, että musiikkiluokalle ei pääse sellaisen puhevian kanssa joka vaikuttaa lauluääneen, vaan siitä on opeteltava ensin pois.

Vierailija
13/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musaluokalla PITÄÄ osata laulaa. PITÄÄ myös osata soittaa erilaisia soittimia. Jo pääsykokeessa pitää laulaa. Siis meinaatko että kitaranränkytyksellä pääsee oikeasti musikaalisten ihmisten joukkoon?

Eivätkö Keith Richards tai Joe Bonamassa ole päässeet oikeasti musikaalisten ihmisten joukkoon, vaikka eivät varsinaisesti osaa laulaa?

Vierailija
14/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette pilanneet pojan loppuelämän, koska ette ole jaksaneet viedä puheterapiaan? Vuoden äiti palkinto sulle.

No hirveältähän se kuulostaa jos kuorossa olisi r-vikaisia. Pitäisikö pyörätuolipotilaat hyväksyä juoksemaan maratonia? Tai kehitysvammaiset tiedemiehiksi?

Vierailija
15/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö Keith Richards tai Joe Bonamassa ole päässeet oikeasti musikaalisten ihmisten joukkoon, vaikka eivät varsinaisesti osaa laulaa?

Toistan, että jos ap:n poika olisi virtuoosi, niin hänet olisi laitettu innosta kirkuen musaluokalle. Poika soittaa luultavasti keskinkertaisesti, mikä ei riitä.

Vierailija
16/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jesse mitä vastauksia taas.. mitäs jos olisit ihan itse yhteydessä sinne musiikkiluokan valintoihin tekevään opettajaan ja keskustelisit asian hänen kanssaan? Varmaankin joutuu pääsykokeessa laulamaan, se ei ole mikään X Factor -koelaulu vaan testataan sävelkorvaa, ei laulutaitoja (tosin X Factorissa ei taideta testata kumpaakaan...). Omat lapset on musaluokalla, kukaan ei ole kuorossa. Nimenomaan soittotaidoillaan sisään menivät. Ja jopa sillä "kaikkien osaamalla" kitaransoitolla:)

Vierailija
17/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ymmärtänyt, että musiikkiluokalla laulutaito on tosi tärkeä. Mutta todella hyvä muusikko ja erinomainen sävelkorva lapsella voi kyllä olla ilman laulutaitoakin! Ääni on instrumentti. Se, ettei sitä osaa käyttää, ei sulje supermusikaalisuuttakaan pois.

18/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan suostu laulamaan vai voisiko tämän kerran kokeilla ? Jos poika on oikeasti lahjakas niin kokeisiin vaan r-viasta huolimatta ja laulaa vähintään siellä ja katsoo miten menee. Se puheterapia tuskin nyt tepsii yhtään paremmin kuin ennenkään, en lähtisi odottelemaan

Vierailija
19/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt jos olen ilkeä, mutta hyviä laulajia on harvassa, kitaransoittajia löytyy 12 tusinasta.

Ei, vaan keskiverto pölvästi ei ymmärrä kitaransoitosta hölkäsen pöläystä ja häneen riittää tekemään vaikutuksen se, kun joku soittaa Sweet Child O' Minen riffin sinne päin.

Vierailija
20/53 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rärrä vika on iso ongelma paitsi jos jotenkin esiintyy.

Nuorena oli poikkis intissä ja myöhästyivät kuulema ruokailusta rärrävikaisen kersantin takia, kun kaikki repesivät komentoon "suuntana ruokala tahdissa mars" rärrä vikaisen lausumana.

Tää paskiainen sitten juoksutti porukkaa niin että myöhästyivät. Tupmmoinen hoitamaton ongelma saattaa siis olla ongelma muillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi