Te, jotka syyllistätte isäksi huijattua
Heti alkuun sanon, että tämä palstaulisijoiden toitottama "isäksi huijaaminen" (= parisuhteessa nainen väittää syövänsä pillereitä/käyttävänsä muuta ehkäisyä ja tulee sitten "vahingossa" raskaaksi) lienee todellisuudessa aivan marginaali-ilmiö, eikä sen perusteella kannata alkaa muuttaa lakeja tai asetuksia. Eiköhän suurin osa lapsista hankita alun perin ihan yhteisymmärryksessä. Kuitenkin minua on alkanut ihmetyttää palstalla jatkuvasti toistuvat argumentit. "Se, joka ei halua lasta, huolehtii ehkäisystä." "Kannattaisi käyttää kondomia." "Voi voi, jos ei käytä kumia, niin ei kannata itkeä jälkikäteen."
Ihan tosissaan nyt kysyn tätä argumenttia käyttäneiltä naisilta - miltä sinusta tuntuisi, jos olisit luvannut huolehtia ehkäisystä, ja miehesi siitä huolimatta vaatisi myös kondomin käyttöä? Ja perusteluna olisi nimenomaan se, ettei toisen ehkäisyyn voi luottaa, ei niinkään tuplaehkäisyn varmuus. Eikö parisuhteessa pidä lähteä oletuksesta, että toisen sanaan voi luottaa? Minä ainakin saattaisin loukkaantua, jos nykyinen poikaystäväni vaatisi edelleen kondomin käyttöä, vaikka syön tunnollisesti pillereitä.
Edelleenkin, nyt puhutaan parisuhteista vakituisen kumppanin kanssa, ei yhden illan jutuista tai muusta säädöstä jonkun puolituntemattoman kanssa. Silloin ihan vain tautienkin takia kannattaa pitäytyä kondomeissa.
N27
Kommentit (12)
Eiköhän nuo kommentit johdu juuri siitä mainitsemastasi palstaulisijoiden isäksi huijaamis-syytteistä. Niitä tulee joka ketjuun ja kaikkia naisia syytetään huijareiksi. Palstalla jonkin aikaa olleilta naisilta ei riitä myötätuntoa kun keskustelu kuitenkin menee aina tuohon. Silloin on helppo pestä kädet tuolla kondomitoteamuksella jo ennen kuin syyttely alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Harva minusta suoranaisesti syyllistää muestä tällaisessa tilanteessa. Enemmän kyse on siitä, että asialle ei voi tehdä enää mitään kun nainen on raskaana eikä halua aborttia. Joten tilanteesta pitempään valittavaa miestä usein kehotetaan hyväksymään tilanne ja lopettamaan valitus.
Vastauksena kysymykseesi, minä ainakin koen empatiaa ko. miestä kohtaan ja olisi aivan kamalaa jos minut huijattaisiin äidiksi (raskaaksi). Mutta juuri sen takia pidän itse todella tarkkaa huolta ehkäisystä jos en ole valmis ko suhteessa lapseen.
Hyvä pointti. Tosin tuli tuosta jälkimmäisestä kappaleesta mieleen, että entäpä jos tilanne olisi toisin päin? Leikitään, että mies haluaisi lapsen ja nainen ei, ja ehkäisynä olisi pelkkä kondomi. Jos mies sabotoisi ehkäisyä esimerkiksi puhkomalla kondomiin reikiä tai ottamalla kondomin viime hetkellä pois paikaltaan ja nainen tulisi raskaaksi, kuka edes kehtaisi kehottaa naista "lopettamaan valituksen"?
Jep jep, tiedän, tilanteita ei voi täysin verrata keskenään. Kuitenkin on väärin olettaa, että kuka tahansa nainen olisi tuossa tilanteessa henkisesti valmis tekemään abortin, vaikka se periaatteessa olisi jälkikäteen mahdollista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo kommentit johdu juuri siitä mainitsemastasi palstaulisijoiden isäksi huijaamis-syytteistä. Niitä tulee joka ketjuun ja kaikkia naisia syytetään huijareiksi. Palstalla jonkin aikaa olleilta naisilta ei riitä myötätuntoa kun keskustelu kuitenkin menee aina tuohon. Silloin on helppo pestä kädet tuolla kondomitoteamuksella jo ennen kuin syyttely alkaa.
Totta, en ajatellut asiaa tuolta kannalta. Pakko myöntää, että itsekin jo jonkin aikaa av:lla roikkuneena alan vähitellen kyllästyä siihen, että kaikki naiset pannaan tuohon samaan lokeroon. Jossakin ketjussa joku jopa ihan tosissaan väitti, ettei yksikään lapsi synny tähän maailmaan molempien vanhempien yhteisestä tahdosta. Kaikki vastalauseet menivät kuuroille korville. ap
Minusta on hyvä, että tuosta asiasta puhutaan. Nykyinen lainsäädäntö kun ei tätä huijaus mahdollisuutta mitenkään huomioi. Miehellä ei ole asiassa oikeastaan mitään oikeuksia. Tavallaan sen ymmärtää, koska miehille on paha antaa rauskaus/abortti-asioissa oikeuksia polkematta muiden oikeuksia maanrakoon. Mutta aika tiukalta tuntuu miehen kohtalo parinkymmenen vuoden elatusmaksuista pettäneen ehkäisyn tai huijauksen takia. Varsinkin kun vastaavasti miehen mahdollisuudet päästä oikeasti osalliseksi lapsensa elämään ovat rajatut.
Hivenen oudolta tuntuu myös nykysysteemin perusteleminen lapsen oikeuksilla. Ne kun tulevat muutenkin voimaan vasta tietyn ajan päästä. Varsinkin kuin tuon rajapyykin (raskausviikkojen) määrittely on jokseenkin epätarkkaa. Sitä ennen naisen oikeudet menevät kaiken muun edelle. Ja syntymän jälkeenkin äidille annetaan mahdollisuus jättää isä nimeämättä. Eipä toteudu lapsen oikeudet siinäkään.
Joskus puhuttiin kovasti, että miehelle tulisi mahdollisuus vaatia päästä verikokeisiin osoittamaan isyytensä. En tiedä toteutuiko tuo lakimuutos ja millaisena. Edelleenkin se vaatisi että mies on niin tiiviissä yhteydessä naisen elämään, että tietää lapsesta. Eli tavallaan miehen oikeuksia on yritetty parantaa, mutta lapsen oikeus tietää vanhemmistaan on jäänyt varmistamatta. Eikä miehen oikeuskaan kovin vahva ole, kun pelkkä verikoe ei huoltajuusasioissa auta pätkääkään. Huoltajuusasioissa mies on edelleen hyvin heikoilla, jos ei ole lapsen syntyessä naimissa lapsen äidin kanssa.
Lopputulos on vähän kärjistäen se, että miehillä on näissä asioissa vain velvollisuuksia. Lapsilla on oikeuksia silloin, kun ne eivät ole ristiriidassa naisten oikeuksien kanssa. Naisella on sitten oikeuksia joka lähtöön. Naisen velvollisuudet ovat samat kun miehelläkin, jos hän ei ole halunnut kaikkia oikeuksiaan käyttää. Eli ymmärrän hyvin miesten tyytymättömyyden tilanteeseen. Se pitää kuitenkin kohdistaa lainsäädäntöön ja sen muuttamiseen. Nykytilanteessa on vain parempi pitää housut jalassa.
Näin me tehtiinkin, tuplaehkäisy. Mulla oli hormonikierukka ja mies käytti lisäksi kumia kunnes meni teettämään vasektomian. Ihan normaalia mielestäni. Kun lapsia ei haluta, niitä ei silloin vahingossa myöskään tule.
Mieheni halusi käyttää kumia ja koki muutenkin hormoniehkäisyn huonoksi ja epäluotettavaksi vaihtoehdoksi. Laitatti piuhansa poikki heti kun täytti 30v. Että joo, onhan se vähän oma vika jos ei pidä huolta asioista. Ei vastuullisuus liity siihen pahoittaako toinen "epäluotettavuutensa" takia mielensä vai ei.
Kyllä aikuinen ihminen tietää ettei mikään ehkäisy ole ilman huijaustakaan 100% luotettava, eli aika kun nainen ja mies ovat yhdynnässä, raskauden mahdollisuus on olemassa.
Tietysti kumppaniin pitäisi pystyä luottamaan joka asiassa, ja saa olla pahoillaan jos toinen ei luottamuksen arvoinen ollutkaan. Mutta siinä vaiheessa sille ei enää mitään voi, raskauden mahdollisuus oli tiedossa, ja silloin kannetaan vastuu ja elätetään lapsi.
Myönnän kyllä että jos olisin mies niin en varmaan uskaltaisi edes harrastaa seksiä kun avioliitossa, ettei joku nainen tulisi raskaaksi ja veisi lastani johonkin tai ei edes kertoisi siitä minulle tmv... Mutta kummasti ne miehet silti tuikkivat joka suuntaan ja marmattavat sitten kun pitää niitä lapsia elättääkin... Omituista.
Itsestään saa ja pitää pitä huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva minusta suoranaisesti syyllistää muestä tällaisessa tilanteessa. Enemmän kyse on siitä, että asialle ei voi tehdä enää mitään kun nainen on raskaana eikä halua aborttia. Joten tilanteesta pitempään valittavaa miestä usein kehotetaan hyväksymään tilanne ja lopettamaan valitus.
Vastauksena kysymykseesi, minä ainakin koen empatiaa ko. miestä kohtaan ja olisi aivan kamalaa jos minut huijattaisiin äidiksi (raskaaksi). Mutta juuri sen takia pidän itse todella tarkkaa huolta ehkäisystä jos en ole valmis ko suhteessa lapseen.Hyvä pointti. Tosin tuli tuosta jälkimmäisestä kappaleesta mieleen, että entäpä jos tilanne olisi toisin päin? Leikitään, että mies haluaisi lapsen ja nainen ei, ja ehkäisynä olisi pelkkä kondomi. Jos mies sabotoisi ehkäisyä esimerkiksi puhkomalla kondomiin reikiä tai ottamalla kondomin viime hetkellä pois paikaltaan ja nainen tulisi raskaaksi, kuka edes kehtaisi kehottaa naista "lopettamaan valituksen"?
Jep jep, tiedän, tilanteita ei voi täysin verrata keskenään. Kuitenkin on väärin olettaa, että kuka tahansa nainen olisi tuossa tilanteessa henkisesti valmis tekemään abortin, vaikka se periaatteessa olisi jälkikäteen mahdollista.
ap
Tällaista ei omalla kohdallani voisi edes sattua koska huolehdin ehkäisystä. Minä en halua lapsia, joten ehkäisy on minun vastuullani. Tällä hetkellä minä tai mies ei kumpikaan haluta lisää jälkikasvua joten käytössä on tuplaehkäisy.
Niin sinisilmäinen en ole että jättäisin ehkäisyn toisen vastuulle jos itse en halua tulla raskaaksi. Suosittelen samaa miehille.
Poikaystäväni ilmoitti juuri taannoin että alamme käyttää e-pillereiden lisäksi kondomia varmuuden vuoksi. En loukkaantunut. En ymmärrä miten olisin voinutkaan loukkaantua, parempi se on että huolehtii ehkäisystä kun ei isäksi halua. Hormoniehkäisy ei ole sataprosenttisen varma, kuten ap jo varmasti tiesitkin.
Edelleen olen sitä mieltä, että ketään ei voi huijata isäksi. Jos pippeli menee pimppiin, tuloksena saattaa olla lapsi. Etenkin jos mies ei ymmärrä kääriä penistään kondomiin. En voi käsittää mikä tässä on muutamille niin vaikeaa ymmärtää.
On aivan eri asia jos mies huijaa naisen äidiksi puhkomalla kumiin reikiä, vaikka ap näitä keskenään vertasikin. Toisessa tapauksessa lapsi syntyy tietoisen petoksen tuloksena, toisessa taas perusbiologian johdosta.
Vaikeaa varmaan näyttää todeksi vähän sellainen -no se sanoi käyttävänsä pillereitä, (Todellisuus mies esim haluaisi vaan lykkiä paljaalla) tilanteita .
Vastauksena kysymykseesi, minä ainakin koen empatiaa ko. miestä kohtaan ja olisi aivan kamalaa jos minut huijattaisiin äidiksi (raskaaksi). Mutta juuri sen takia pidän itse todella tarkkaa huolta ehkäisystä jos en ole valmis ko suhteessa lapseen.