en aio imettää, kertokaa kokemuksia ne jotka ovat kieltäytyneet imettämisestä
Kyseessä ensimmäinen raskaus. Olen päättänyt etten aio imettää, en aio edes kokeilla. Aion myös synnyttää sektiolla. Netistä ei kertakaikkiaan löydy tietoa siitä jos ei imetä laisinkaan. Haluaisinkin tietää mitä tapahtuu hormoneille ja kropalle kun ei imetä ollenkaan????onko kellään kokemusta?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ihan varma, että olet oikeasti raskaana? Ehkä se on vain sinun mielikuvitustasi - vähän niin kuin nämä sinun juttusi ovat ihan mielikuvituksellisia.
Nyt on jäänyt joku neuvolan esite lukematta. Soitapa sinne ja käy keskustelemassa asiantuntijan kanssa siitä, mitä tarkoittaa, kun ihmisestä tulee äiti. Että miten se syntyvä vauva on sinusta täysin riippuvainen ja miten sinun pitää osata panna omat tarpeesi sivuun. Ja miten äitiys pakosti muuttaa naista - synnytit sitten niin tai näin ja imetit tai et.
Onko sulla reppana ketään aikuisen mallia siellä? Oma äiti? Oletko puhunut hänen kanssaan näistä asioista?
Kuulostat ihan 14-vuotiaalta. Olen huolissani sinusta.
Minä kyllä veikkaan että aloittaja on joku Vesa 46v.
AP: Ehdottomasti sektio + pulloruokinta, se on paras lahja mitä voit miehellesi antaa![/quote]
Juu, miehen seksihimojen vuoksi kaikkien naisten pitää valita sektio ja olla imettämättä!!! Eiku mites se nyt menikään..? Mitenkäs on sen vauvan laita? Kuka ajattelisi vauvan parasta? Aivan, tässä sairaassa maailmassa edes vanhemmat eivät vauvastaan välitä. Surullista. Seksi ja ulkonäkö menee oman lapsen edelle. Näin se nykyään menee.
Minulla vanheneminen on vaikuttanut enemmän rintoihin, kun raskaudet ja imetykset... Kannattaa ap varautua, että rinnat voi muuttua elämän aikana muutenkin ku vaa imetyksen vuoksi.
Surullista ja SAIRASTA jos näillä ihmisillä, ketkä täällä suureen ääneen kommentoi on edes yhtä lasta..
Vierailija kirjoitti:
Juu, miehen seksihimojen vuoksi kaikkien naisten pitää valita sektio ja olla imettämättä!!! Eiku mites se nyt menikään..? Mitenkäs on sen vauvan laita? Kuka ajattelisi vauvan parasta? Aivan, tässä sairaassa maailmassa edes vanhemmat eivät vauvastaan välitä. Surullista. Seksi ja ulkonäkö menee oman lapsen edelle. Näin se nykyään menee.
Eiköhän se onnellinen perhe ole sen vauvan hyvinvoinnin kannalta se oleellisin tekijä. Jos imetys olisi jokin perusedellytys elämälle niin aika hitosti enemmän meillä kuolisi vauvoja.
Nimenomaan pitämällä paikat kunnossa ja seksielämän hyvänä takaat vauvalle kaikkein parhaimmat avaimet elämään.
AP: riippareihinsa kompastelevat messuhallit tulee tätäkin miinustamaan runsaasti, mutta älä välitä heistä. Sinä tiedät jo mikä on teille parasta, pidä siitä lujasti nyt kiinni!
"Minä kyllä veikkaan että aloittaja on joku Vesa 46v."
No sitten ymmärrän paremmin. Vesalla ei ole kokemusta synnyttämisestä eikä imettämisestä eikä äidiksi tulemisesta ja sen huomaa.
Vesa, ymmärrän, että uudet asiat saattavat vähän pelottaa mutta kyllä isätkin saavat mennä neuvolaan juttelemaan. Menet seuraavalla käynnillä yhdessä sen sun teinivaimosi kanssa. Kokenut terkkari on varmasti nähnyt kaikenlaisia vanhempia ja osaa auttaa myös teidän perhettä. Apua kannattaa hankkia ennen kuin vauva syntyy.
Ammattitaitoinen kätilö/terveydenhoitaja ei syyllistä, vaan antaa tutkittua tietoa jonka perusteella asiakas voi itse tehdä valintansa. Emme voi tietää naisen taustoja, esim. mahdollisia hyväksikäyttökokemuksia. Synnytys on voinut olla traumaattinen, jolloin kaikki voima on mennyt toipumiseen. Suosittelen tutustumaan esim. Väestöliiton Pullonpyörittäjien oppaaseen, josta saa kiihkotonta tietoa korvikeruokinnasta.
Vierailija kirjoitti:
No kroppa ei palaudu tietystikään samaan malliin kuin imettävällä ja hormonitoiminta menee tietysti sekaisin hetkeksi. Sektioon jälkeen toipuminen tietysti myös hitaampaa kuin normaalin synnytyksen jälk.
Tietysti - miten niin tietysti? Et ole tainnut oikeasti sektiota nähdäkään, saati kokea.
Keho toipuu nopeasti. Jos apeutuminen sujuu normaalisti, parin viikon päästä on enää aristava kohta, kuukauden päästä et muistakaan koko arpea. Alapäävaivoja ei ole ollenkaan. Vatsa vetäytyy myös ihan normaalisti.
Hormonitoimintakin palautuu nopeammin kuin imettäjällä. Imettäminenhän vaikuttaa valtavasti hormonitoimintaan, ja keho palautuu hormoneiltaan normaaliksi vasta imettämisen jälkeen. Jos ei imetä, tämä tapahtuu tuotapikaa lapsensaannin jälkeen.
Itse sain lapsen (hätä)sektiolla. Maito ei noussut. Lasta ruokittiin alusta alkaen korvikkeella. Iloinen ja terve lapsi tuli. Meillä seksielämä kukoistaa.
Täällä kommentoivat vaikuttaa kyllä todellakin vuoden-äideiltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kroppa ei palaudu tietystikään samaan malliin kuin imettävällä ja hormonitoiminta menee tietysti sekaisin hetkeksi. Sektioon jälkeen toipuminen tietysti myös hitaampaa kuin normaalin synnytyksen jälk.
Tietysti - miten niin tietysti? Et ole tainnut oikeasti sektiota nähdäkään, saati kokea.
Keho toipuu nopeasti. Jos apeutuminen sujuu normaalisti, parin viikon päästä on enää aristava kohta, kuukauden päästä et muistakaan koko arpea. Alapäävaivoja ei ole ollenkaan. Vatsa vetäytyy myös ihan normaalisti.
Hormonitoimintakin palautuu nopeammin kuin imettäjällä. Imettäminenhän vaikuttaa valtavasti hormonitoimintaan, ja keho palautuu hormoneiltaan normaaliksi vasta imettämisen jälkeen. Jos ei imetä, tämä tapahtuu tuotapikaa lapsensaannin jälkeen.
Itse sain lapsen (hätä)sektiolla. Maito ei noussut. Lasta ruokittiin alusta alkaen korvikkeella. Iloinen ja terve lapsi tuli. Meillä seksielämä kukoistaa.
siis arpeutuminen :)
Vierailija kirjoitti:
minä en pidä seksissä nännien imemisestä, se aiheuttaa epämukavaa "kutinaa" kainaloiden alla kuin osuisi johonkin hermoon ! :O
tästä syystä en voisi itse kuvitella imettäväni.. ihan sama kuka sitä tissiä lutkuttaa, se tuntuu kamalalta.
Ja minä en tykkää muusta kuin pikaruoasta, enkä tästä syystä voisi kuvitella tekeväni itse ruokaa. Ihan sama kuka siinä ruokapöydässä istuu, ajatus ruoan tekemisestä itse tuntuu kamalalta. Tästä syystä lapseni tulee siirtymään suoraan pilttipurkeista Happy Mealeihin.
En minäkään imettänyt. Olin 16-vuotias, kun tulin raskaaksi. Takana seksuaalinen hyväksikäyttö (siis noin puolitoista vuotta ennen raskautta) ja paha syömishäiriö, jonka takia vihasin ja häpesin kroppaani. Imetys ajatuksena tuntui nololta ja vastenmieliseltä, kuvittelin, että toiset saisivat jotain ällöjä kiksejä siitä, että olisin taas jonkun "kohteena".. Tiedän, kuulostaa ihan sairaalta, mutta tuo on rehellinen ajatukseni silloin, uskallan sanoa sen näin anonyyminä. Asuin vielä kotonakin silloin, joka lisäsi häpeää. Raskausmahaakin piilottelin koko ajan.
Nyt vanhempana ja viisaampana, imetys ei tunnu enää niin ylitsepääsemättömältä. Nuo pahat asiat on onneksi takanapäin ja olen sujut kehoni kanssa. Lapsia olemme mieheni kanssa suunnitelleet, niin olen sillä kannalla, että voisisin imettää. Tsemppiä sulle paljon.
Baubani oli keskinen eikä pystyntäyt imemään. Ekan viikon pumppasin laitteella ternimaitoa sille. Sitten kun se ehtyi, pyysin pillerin, joka lopetti maitoa nousemasta. Syötin vauvalle apteekin aika kallista korviketta ja terve tuli. Hänellä ei ole isonakaan tullut mitään allergioita toisin kuin minulla, joka olen allerginen ns. kaikelle vastaantulevalle, vaikka äitini imetti minua.
Luin netistä tutkimuksia imetyksestä ja allergioista ja yleensä imetys suojaa alergioilta, mutta...niissä on usein heikosti uutisoitu alaviite. Lyön vetoa, ettette ole ikinä kuulleetkaan siitä. Nimittäin jos äiti itse on allergi, hän saattaa välittää allergiataipumuksen lapseen äidinmaidon kautta.
Joka tapauksessa kaupan korvikkeet ovat usein liian rasittavia vauvan suolistolle enkä antaisi apteekin halvintakaan korviketta eli rahaa uppoaa vaihtoehtoon. Ei siis mitään Naneja tai Tutteleita... Vatsavaivainen vauva ei ole onnellinen vauva.
Vierailija kirjoitti:
Baubani oli keskinen eikä pystyntäyt imemään. Ekan viikon pumppasin laitteella ternimaitoa sille. Sitten kun se ehtyi, pyysin pillerin, joka lopetti maitoa nousemasta. Syötin vauvalle apteekin aika kallista korviketta ja terve tuli. Hänellä ei ole isonakaan tullut mitään allergioita toisin kuin minulla, joka olen allerginen ns. kaikelle vastaantulevalle, vaikka äitini imetti minua.
Luin netistä tutkimuksia imetyksestä ja allergioista ja yleensä imetys suojaa alergioilta, mutta...niissä on usein heikosti uutisoitu alaviite. Lyön vetoa, ettette ole ikinä kuulleetkaan siitä. Nimittäin jos äiti itse on allergi, hän saattaa välittää allergiataipumuksen lapseen äidinmaidon kautta.
Joka tapauksessa kaupan korvikkeet ovat usein liian rasittavia vauvan suolistolle enkä antaisi apteekin halvintakaan korviketta eli rahaa uppoaa vaihtoehtoon. Ei siis mitään Naneja tai Tutteleita... Vatsavaivainen vauva ei ole onnellinen vauva.
.. siis vauva oli keskonen... typoja...
Joudut kuitenkin pumppaamaan maidon ulos rintatulehduksen välttämiseksi. Jotkut joutuu sen takia takaisin sairaalaan.
No et ainakaan suoraan sektioon pääse sillä verukkeella että pelottaa. Kyllä ne ensin varailee pelkopolilta aikaa ja siellä käydään juttelemassa. Ja alatiesynnytystä ne aina mielummin suosittelee kun sektiota. Ja kannattaa muistaa että se sektiokin voi olla hyvin kivulias kokemus että tuskin sillä nyt ainakaan helpommalla pääset. Ja mikä sua edes siinä synnytyksessä pelottaa?
Jos et halua imettää sen takia että rintasi eivät menisi pilalle niin ehkä ei olisi kannattanut hankkiutua raskaaksi? Ja tiedätkö mitä mahallesi tapahtuu kun siellä kasvaa vauva?
Ymmärrät että olet kielteisellä kannalla jos raskaus ei ollut suunniteltu. Kannattaa kuitenkin muistaa että se vauva on nyt tulossa ja se tulee olemaan täysin vanhempiensa armoilla eikä selviydy mistään ilman teidän apua. Kannattaa siis perehtyä kaikenlaiseen kirjallisuuteen niin vauvasta kuin sen hoidostakin, myös imetyksestä. Ulkomailla on normaalia että ei imetetä, mutta siellä ei myöskään tiedetä läheskään kaikkia imetyksen hyötyjä.
Ei pidä paikkaansa. Vaimo on synnyttänyt kaksi lasta eikä imettänyt kumpaakaan ja tissit ovat säilyneet tosi herkullisina ja nännitkin katsovat edelleen nelikymppisenäkin kohti puhujaa eikä ujosti varpaisiin.
AP: Ehdottomasti sektio + pulloruokinta, se on paras lahja mitä voit miehellesi antaa!