Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menettämässä parhaan ystäväni alkoholille

Vierailija
10.04.2025 |

Hei kaikille!

Kaipaisin hieman apua kinkkisessä tilanteessa... Asumme ystävämme kanssa eri kaupungeissa, joten ei nähdä toisimme IRL kovinkaan usein, mutta viestittelemme päivittäin.

Alkoholi tuli hänen elämäänsä oikeastaan koronan jälkeen aika vahvasti, kun alkoi suht säännöllisesti käymään työpaikkansa vieressä olevassa kuppilassa ja sieltä löysi vielä vakipanon. Sellainen panokaveri, joka itsekin haaskaa aikansa ja rahansa alkoholiin ja vällyjen välissä ollaankin aina ihan tuiterissa. Luulen, että se on yksi syy alkoholin käyttöön; saa yleensä ilmaiset kännit tältä panolta ja vastapalveluksesi antaa sitten... no, you know.

Ei sillä, että itse olisin joku absolutisti, kyllähän minäkin alkoholia käytän, mutta huomattavasti vähemmän kuin ystäväni. Nyt olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että sinne kuppilaan mennään miten sattuu ja mistä syystä tahansa. Kenen kutsumana tahansa ja nykyään jalat on levällään melkein kenelle tahansa, jolta liikenee juotavaa. Ja sitten ollaan saikulla, koska krapula on ihan kamala tai koska vällyjen välissä on kivempi olla...

Miten otan huoleni esiin? Miten voin sanoa asiasta ilman, että ystäväni suuttuu/loukkaantuu/ pistää ehkä välit poikki? Olen aidosti huolissaan hänen alkoholin käytöstä, mutta mun mielestä hän kyl saa harrastaa irtosuhteita miten tykkää...

Pyydän apua ja kaipaan hyviä vinkkejä... <3  

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat sinäkin ryypätä niin teillä on sen jälkeen paljon yhteistä, takaan sen...

Vierailija
2/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaista. Sanot että kaverin jalat on levällään kelle tahansa ja että hän "antaa" seksiä alkoholia vastaan, mutta kuitenkin että irtosuhteet ovat ok. 

Taidat olla kateellinen siitä että kaverillasi on seksielämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaan menevä loukkaantuu aina, jos joku asiasta sanoo, koska hänellä ei ole ongelmaa. Ongelma on valittajalla. Sen kun otat huomioon, niin voit kertoa mitä tunnet. Vaikka toisitkin huolesi esiin, niin tuskin voit asiaan vaikuttaa. Todennäköisesti teillä vaan menee välit. Mutta voit puntaroida asiaa oman moraalisi kannalta.

Vierailija
4/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koet oikeudeksi kertoa ystävällesi miten hänen tulisi elää? Aika itsekästä jos vain sinun tapasi elää on oikea.

Vierailija
5/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ei mahda yhtään mitään. Muutamaakin tuttua seurannut läheltä tai etäämpää ja kyllä he aina sen syyn jostain juomiselleen löytävät.

Vierailija
6/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jeppe ei saa juoda (eikä panna)?

Vierailija
7/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis saletti siitä että kaverisi ei vain yksinkertaisesti halua panna, vaan käyttää seksiä maksuna juomasta- millä perusteella? Kun käsittääkseni naisilla on nuo kiihottumismekanisminsa sun muut eli ainakin sen puolesta voisi väittää että nauttivat seksistä.

Itsensä myyminen viinaa vastaan taas ei tunnu sinun moraalihammastasi haittaavan?

Vierailija
8/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinaan menevä loukkaantuu aina, jos joku asiasta sanoo, koska hänellä ei ole ongelmaa. Ongelma on valittajalla. Sen kun otat huomioon, niin voit kertoa mitä tunnet. Vaikka toisitkin huolesi esiin, niin tuskin voit asiaan vaikuttaa. Todennäköisesti teillä vaan menee välit. Mutta voit puntaroida asiaa oman moraalisi kannalta.

Jopa eläinmailmassa on tavallista ottaa kännejä, joten ehkä se raitis onkin se kieroonkasvanut poikkeus?

Vierailija
9/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi toisinpäin, kaverini ratkesi raittiiksi muuttui ihme jeesusteliaksi ja kaiken tietäväksi besservisseriksi, yrittää minuakin saada absolutistiksi, perk taidan tempasta sitä turpaan.

Vierailija
10/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai jokainen on huolissaan, jos ystävän elämäntavat muuttuvat tuhoisiksi. Ja alkoholin käyttö niin paljon, että alkaa tulla rokulipäiviä on kyllä semmoinen. Itsekin olen sen kokenut. Siihen liittyi myös soittelua öisin, kun itsellä oli työpäivä ja aikainen herätys, miehensä soittelua mulle, tiedänkö, missä hän on, jne.

Kyllä hänelläkin tähän liittyi erilaisten miesten matkaan lähteminen, mutta en usko, että varsinaisesti lähti ilmaisen viinan matkaan, vaan yleisesti viinaa juovien matkaan. Eli siis tykkäsi siitä, että seura ottaa yhtä reippaasti kuin itsekin otti. Siitä olin sen vuoksi huolissani, että naisille voi noissa porukoissa käydä todella huonosti.

Hän katkaisi välit minuun, kun huomasi, että en ole ihastunut tuohon elämäntapaan ja yhden kerran en avannut ovea, kun oli keskellä yötä kolkuttelemassa ja tulossa joltain reissulta kotiinsa minun asunnon kautta. Tosin en ollut itse silloin kotonakaan, oli muualla matkoilla.

Vierailija
11/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvasin, ettei täältä mitään tukea saa...

Se, kun kirjoitin, että ystäväni saa irtosuhteilla miten haluaa, niin olisi selkeästi pitänyt vielä mainita, että SAA imutella kenen kanssa haluaa, mutta jos pääpointtini on nimenomaan se alkoholin käyttö... Ajattelin siis, että irtosuhteet on ihan OK ilman sitä alkoholia. Ei, en ole kateellinen hänen seksielämästään. Itselläni on oikein tyydyttävä parisuhde.

"Ongelma on valittajalla." Minun ongelmani tällä hetkellä on se, että sitä alkoholia menee ja paljon. En halua syyllistää ystävääni, haluan tuoda huoleni esiin ja ehkä herätellä häntä, jos hän ei ole tajunnut miten alkoholi on vaikuttanut hänen elämäänsä? "Miten koet oikeudeksi kertoa ystävällesi miten hänen tulisi elää? Aika itsekästä jos vain sinun tapasi elää on oikea." - En olekaan kertomassa, miten hänen tulisi elää. En ole itsekään mikään terveyden tyyssija, mutta ymmärrän mikä on liikaa ja hän voisikin saarnata minulle vaikka pullan syömisestäni.

Onko vauva-palsta oikeasti täynnä ihmisiä, jotka haluavat vain pahoittaa muiden mielen? -AP

Vierailija
12/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä arvasin, ettei täältä mitään tukea saa...

Se, kun kirjoitin, että ystäväni saa irtosuhteilla miten haluaa, niin olisi selkeästi pitänyt vielä mainita, että SAA imutella kenen kanssa haluaa, mutta jos pääpointtini on nimenomaan se alkoholin käyttö... Ajattelin siis, että irtosuhteet on ihan OK ilman sitä alkoholia. Ei, en ole kateellinen hänen seksielämästään. Itselläni on oikein tyydyttävä parisuhde.

"Ongelma on valittajalla." Minun ongelmani tällä hetkellä on se, että sitä alkoholia menee ja paljon. En halua syyllistää ystävääni, haluan tuoda huoleni esiin ja ehkä herätellä häntä, jos hän ei ole tajunnut miten alkoholi on vaikuttanut hänen elämäänsä? "Miten koet oikeudeksi kertoa ystävällesi miten hänen tulisi elää? Aika itsekästä jos vain sinun tapasi elää on oikea." - En olekaan kertomassa, miten hänen tulisi elää. En ole itsekään mikään terveyden tyyssija, mutta ymmärrän mikä on liikaa

Yllättävän paljon keskityit aloituksessa moralisoimaan niitä irtosuhteita, et alkoholinkäyttöä. Ja ilmeisesti vielä tiedät että ystäväsi myy itseään alkoholia vastaan, mikä arvatenkin on aivan omaa ajatusvirtaasi.

Alkoholinkäytöstä voit sanoa rehellisesti mitä ajattelet, ei ystäväsi siitä suutu jos ei koe sitä itse ongelmaksi. Sano vaikka seuraavan krapulasaiken kohdalla että meneeköhän dokailu jo liiallisuuksiin.

Vierailija
13/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan omakohtainen kokemus asiasta. En kuitenkaan halua kertoa, mikä se on, koska en halua leimautua besserwisseriksi. Se on ikävä sana. 

Vierailija
14/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti on alkoholisti.

Mitäpä tuohon sitten sanoisi.

Toki voit koittaa puhua kaverillesi järkeä ja pyytää häntä muuttamaan elintapojaan. Mutta valitettavan vaikeaa se on.

Itsekin olen päätynyt perustamaan perheen alkoholistin kanssa. Ei tähän taida auttaa muu kuin ero. Sitä suosittelen sinullekin. Ehkä se oikea elämä on vielä tuolla jossain. 

Vierailija
15/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi on alkoholisti.

Alkoholismista paraneminen lähtee ihmisestä itsestään, voit ilmaista huolesi ja kertoa että olet valmiina tukemaan kun haluaa päästä viinasta eroon, mitään muuta et voi tehdä. 

Alkoholismi on vahvasti etenevä sairaus, eli se tulee pahenemaan yhä kovemmilla kierroksilla kunnes päättyy kuolemaan tai raitistumiseen. 

Vierailija
16/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi etenee seuraavalla kaavalla. 

Ensin lähtee Ammatti (jos paljon saikkupäiviä niin tämä kohta käsillä) sitten lähtee Avioliitto (ei tässä tapauksessa ole) sitten menee Asunto alta. 

Sitten astuu kuvioon viimeistään hyväksikäyttö ja lähtee loppukin terveys ja mielenterveys 

Vierailija
17/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat sinäkin ryypätä niin teillä on sen jälkeen paljon yhteistä, takaan sen...

Tää on totta. Luulin että naapuri olisi hyvä ystäväni mutta oikeasti vaan ryypättiin joka viikko ja kun alkoholi jäi pois, ei meillä ollutkaan mitään yhteistä ja se känni örveltäminen alko ärsyttää.

Vierailija
18/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai jokainen on huolissaan, jos ystävän elämäntavat muuttuvat tuhoisiksi. Ja alkoholin käyttö niin paljon, että alkaa tulla rokulipäiviä on kyllä semmoinen. Itsekin olen sen kokenut. Siihen liittyi myös soittelua öisin, kun itsellä oli työpäivä ja aikainen herätys, miehensä soittelua mulle, tiedänkö, missä hän on, jne.

Kyllä hänelläkin tähän liittyi erilaisten miesten matkaan lähteminen, mutta en usko, että varsinaisesti lähti ilmaisen viinan matkaan, vaan yleisesti viinaa juovien matkaan. Eli siis tykkäsi siitä, että seura ottaa yhtä reippaasti kuin itsekin otti. Siitä olin sen vuoksi huolissani, että naisille voi noissa porukoissa käydä todella huonosti.

Hän katkaisi välit minuun, kun huomasi, että en ole ihastunut tuohon elämäntapaan ja yhden kerran en avannut ovea, kun oli keskellä yötä kolkuttelemassa ja tulossa joltain reissulta kotiinsa minun asunnon kautta. Tosin en ollut itse silloin kotonakaan, oli muu

Kiitos! Jäin miettimään, että ollaanko tässä nyt "ytimessä", eli viihtyykö ystäväni sellaisessa seurassa, jossa kuppia nostellaan paljon ja siitä syystä sitten lähtee moisten miesten matkaan. Koska ei ystäväni itseään myy alkoholia vastaan. Veikkaan, että ottaa täytenä kohteliasuutena sen, että joku tarjoaa juoman tai enemmänkin ja herkästi ihastuneena lähtee miesten matkaan illan päätteeksi. 

Aloin miettimään, että itse asiassa joka kerta nyt kun ollaan juteltu, niin aina kun hänellä on seuraa, seurana on myös alkoholi. Jos hän sattuu olemaan viikonlopun yksin, niin on selvin päin, mutta puhuu jo, että ensi viikolla sitten sitä ja tätä ja sitten se alkoholi loiskuukin. Hänen ystäväpiirinsä on muuttunutkin aika lailla sen jälkeen, kun on alkanut baarissa juoksemaan. Työporukalla käydään "yksillä" työpäivän päätteeksi, baarissa notkutaan baariporukan kanssa ja vanhojen ystävien kanssa käydään syömässä ja no, juomassa ja ilta jatkuu ehkä jonkun kotiin... 

-AP

Vierailija
19/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän katkaisi välit minuun, kun huomasi, että en ole ihastunut tuohon elämäntapaan ja yhden kerran en avannut ovea, kun oli keskellä yötä kolkuttelemassa ja tulossa joltain reissulta kotiinsa minun asunnon kau

Kuulostaa siltä että ystäväsi elää elämänsä parasta aikaa, ja sinulla käy aika pitkäksi.

Vierailija
20/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tarkoitin tuolla "ongelma on valittajalla" sitä, että viinaan menevällä ei omasta mielestään ole käyttäytymisessä mitään ongelmaa, vaan heidän mielestään ongelma on siihen puuttujan pääkopassa. Mun isäni oli alkoholisti ja voin sanoa 36 vuoden kokemuksella (on ollut jo kohta parikymmentä vuotta kuolleena), että jos viina vie, niin siinä ei muiden järkipuheet auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä