Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en aio imettää, kertokaa kokemuksia ne jotka ovat kieltäytyneet imettämisestä

ei imetystä ikinä
27.12.2016 |

Kyseessä ensimmäinen raskaus. Olen päättänyt etten aio imettää, en aio edes kokeilla. Aion myös synnyttää sektiolla. Netistä ei kertakaikkiaan löydy tietoa siitä jos ei imetä laisinkaan. Haluaisinkin tietää mitä tapahtuu hormoneille ja kropalle kun ei imetä ollenkaan????onko kellään kokemusta?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on hyvin pitkälle sitä että elämän prioriteetit siirtyy oman egon ulkopuolelle. Vanhempien kuuluu laittaa lapsen tarpeet omiensa edelle, niin ravinnon kun monen muunkin asian suhteen. Jos tämä tuntuu vastenmieliseltä, sinusta ei ole vanhemmaksi. Hanki koira.

Vierailija
42/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kyllähän se isä voi osallistua vauvan syöttämiseen vaikka imettäisit? :D itse imetin ja sit pumppasin niin että isä pystyi syöttämään pullosta. Ja 9 kk ihan mun omalla maidolla mentiin. Eikä täälpäin saa sektiota pelkästään siks et pelottaa synnytys.Laitetaan pelkopolille lähete missä pääsee sit juttelee mut tavoitteena kuitenkin alatiesynnytys jos sille ei mitään fyysistä estettä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt mammat näkee punaista kun joku kieltäytyy imettämästä :D. Ei se imetys ole automaattisesti hyvän äitiyden mitta tai imettämättä jättäminen huonon äitiyden. Jollainhan sitä vain pitää ylentää itseään "Kyllä minä vaan imetin yli 2-vuotiaaksi" jne vaikka lapsi olisi vanhemmiten sairaaksi syötetty ja huonosti käyttäytyvä häirikkö.

Ei tartte olla mikään mamma,olen mies ja kyllä kusisin tuollaisen naisenkuvatuksen saappaisiin joka tieten tahtoen evää lapselta luonnollisen ravinnon.

Sairaudesta tai muusta riippumattomasta syystä kykenemättömät on asia erikseen.

Vierailija
44/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta että edelleen tuomitaan jos ei imetä ja varsinkin jos äiti sanoo ääneen ettei pidä imettämisestä. Vai saako lapsia tehdä vasta kun nauttii imettämisestä? Muut tunteet on kielletty? Eikö pääasia olekaan että lapsi saa ruokaa ja kasvaa? Ei vissiin. Mulla on niin herkät nännit ettei niihin saa koskea, joten en todellakaan pitänyt imettämisestä. Se oli kamalaa ja odotin että se loppuu. Imetyshetket ei todellakaan olleet tuntikausien maratonipainotteisia taianomaisia hetkiä äidin ja vauvan välillä vaan ihan vaan syömistä n. 15-30 min kunnes vauvan vatsa oli täynnä. Ja tissini ei ollut tutti, siitä pidin huolen. Siinä, SE ON NYT ÄÄNEEN SANOTTU AV:LLA. Mammat kuoli järkytykseen ja taas on maailma parempi paikka.

Vierailija
45/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en imettänyt kuopusta eikä kukaan edes olkiaan kohauttanut. Ja siitä pullorumbasta, minä en tiedä mitä se paljon puhuttu rumba on. Maito pulloon ja pullo vauvan suuhun, onpa vaiva.

Vierailija
46/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomatonta että edelleen tuomitaan jos ei imetä ja varsinkin jos äiti sanoo ääneen ettei pidä imettämisestä. Vai saako lapsia tehdä vasta kun nauttii imettämisestä? Muut tunteet on kielletty? Eikö pääasia olekaan että lapsi saa ruokaa ja kasvaa? Ei vissiin. Mulla on niin herkät nännit ettei niihin saa koskea, joten en todellakaan pitänyt imettämisestä. Se oli kamalaa ja odotin että se loppuu. Imetyshetket ei todellakaan olleet tuntikausien maratonipainotteisia taianomaisia hetkiä äidin ja vauvan välillä vaan ihan vaan syömistä n. 15-30 min kunnes vauvan vatsa oli täynnä. Ja tissini ei ollut tutti, siitä pidin huolen. Siinä, SE ON NYT ÄÄNEEN SANOTTU AV:LLA. Mammat kuoli järkytykseen ja taas on maailma parempi paikka.

Mistä ap voi tietää, ettei pidä imettämisestä, kun ei aio edes kokeilla? Sitähän tässä ihmetellään, eikä sitä, jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu.

Vierailija
47/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä taas ei onnistunut imetys ja olin tulla hulluksi sen pullorumban kanssa! juokset yöllä keittiössä pullon kanssa, keität niitä kattilassa  joka hiton päivä jotta pöpöt kuolee, joka paikassa joudut ensin selvittämään missä voi lämmittää maidon...

en halua enää ikinä noukkia yhtään pulloa kiehuvasta vedestä haarukalla tai hortoilla puoli-unessa alakertaan lämmitämään maitoa!

Vierailija
48/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en pidä  seksissä nännien imemisestä, se aiheuttaa epämukavaa  "kutinaa" kainaloiden alla kuin osuisi johonkin hermoon ! :O

tästä syystä en voisi itse kuvitella imettäväni.. ihan sama kuka sitä tissiä lutkuttaa, se tuntuu kamalalta.

Vierailija
49/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten keksinyt yhtään läpinäkyvämpää provoa?

Vierailija
50/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat naiset ovat pahimpia. Itse en imettänyt lääkityksen vuoksi ja ehdotettiin jopa että lopettaisi lääkityksen (jolloin siis kuolisin) jotta voisin imettää :) juu olen kamalan itsekäs ihminen, mutta ei se lapsi kuolleesta äidistään oikein hyödy..

Vierailija
51/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän päätät miten toimit, mutta vaikea tuota silti on ymmärtää. Itse imetän 4kk vauvaani ja minusta se on ihanaa. Imetys ei ole vain vauvan ruokkimista, vaan sillä on emotionaalinen merkitys vauvalle ja myös äidille. Vauva saa rinnasta lohtua ja turvaa ja imetys lisää vauvan ja äidin kiintymystä toisiinsa. Ja silloin kun imetys onnistuu, niin se on helppo ja edullinen tapa ruokkia vauva. Ja tosiaan, sitä ei voi myöskään kieltää, että äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa. Mitä jos edes kokeilisit imetystä? Ties vaikka muuttaisit mielesi sen suhteen. Voithan aina tarttua pulloon, jos se ei vaan tunnu sun jutulta.

Vierailija
52/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä ihminen synnärillä paljasta asiaa! Pyydät siellä pullosta lisämaitoa ja sanot ettei oma maito ole vielä noussut ja vauva avikuttaa nälkäiseltä. Muutaman kerran kestät kyllä sitä imetyspäsmäröintiä hoitajilta jos tulevat sitä tsekkaamaan, kun vain ajattelet miten pitkässä juoksusa se helpottaa helvetillisen paljon elämää. Sairaalassa ollaan yleensä vain pari päivää, joten siitä selviää kyllä. Voit ottaa myös salaa omaa korviketta mukaan ja streiilit pullot, jos pelkäät etteivät lisämaitoa anna. Nin minäkin tein vahingosta viisastuneena toisen kohdalla ja ei sitä kukaan mitään huomannut.

Älä pyydä mitään estolääkitystä, saat vain neuvolan ikiajoiksi kimppuusi ja merkinnän kaikkiin lomakkeisiin. Hyvä kun et jotain pahoinpitelysyytettä saa tässä äitejä syyllistävässä nykymaailmassa. Joudut neuvolassa erityiseen syyniin vauvan kasvusta ja joka asiasta saat olla tilivelvollinen, koska imetyksestä kieltäytymistä pidetään jostain syystä epäilyttävänä ja täysin sopimattomana.

Maidon tulo lakkaa viikossa parissa kun lopetat imetyksen heti synnäriltä kotiin päästyäsi. Hyvä jos ehtii edes kunnolla alkaa. Neuvolassa voit aivan hyvin sanoa imettäväsi ja antavasi vaikka lisämaitoa pullosta joskus. Syötät vauvan hyvin joka tarkastusta ennen niin ei tarvitse siellä alkaa pulloa kaivamaan esiin. Se ei vauvan kehitykseen ja kasvuun vaikuta millään tapaa niin, että neuvolan terkan olisi tarpeen tietää millä vauva kasvaa, kunhan kasvaa.

Muillekaan ei kannata asiasta tehdä numeroa. Joko valehtelet antavasi pumpattua äidinmaitoa tai vähän lisämaitoa pullosta. Saat ikuisen leiman otsaasi äitipokaalin kiillottajilta jos paljastat totuuden muiden äitien seurassa.

Vierailija
53/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä lämmittänyt vauvan maitoa. Meillä oli tetrat huoneenlämmössä ja sellaisina kelpasivat. Yöllä oli avaamaton tetra yöpöydällä ja kun vauva heräsi, niin maito pulloon ja syömään. Siinä se.

Vierailija
54/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole hyökkäys ap:ta kohtaan enkä väheksy yhtään korvikkeita - omakin lapsi kasvoi niillä noin kolmen kuukauden ikäisestä lähtien, mutta kannustaisin ap sinua edes kokeilemaan imetystä. Alku voi olla hankalaa (sitäkään ei kukaan etukäteen neuvolassa kerro), mutta jos ja kun imetys onnistuu niin se on paljon helpompaa kuin korvikeruokinta. Ainoa miinus imetyksessä on oikeastaan sen sitovuus.

Suosittelisin sinua siis vain edes kokeilemaan, koska olet ensisynnyttäjä etkä tiedä vielä millaista imetys on. Jos se on sinusta epämiellyttävää niin sen voi aina lopettaa. Puhuit myös tuosta että valitset korvikkeen sen vuoksi että myös isä voi syöttää lasta. Meillä tämä hoitui sillä että olin pumpannut äidinmaitoa jääkaappiin että myös isä pystyi syöttämään lasta äidinmaidolla.

Jos olet vieläkin sitä mieltä että et halua edes kokeilla imetystä sen enemmän niin yksi vaihtoehto on myös antaa vauvalle synnärillä ns. ensimaitoa eli kolostrumia. Esimerkiksi vain siinä kohtaa kun lapsi nostetaan rinnalle. Tämä maitoa sisältää todella paljon tärkeitä ravintoaineita ja suojaavat lastasi pitkälle. Tässä kolostrumissa laatu korvaa määrän. Käsittääkseni myös synnäreillä suositellaan että äidit antaisivat edes tätä ensimaitoa vauvalle jos muuten kuitenkin päättävät olla imettämättä. Tämä on tietysti sinun oma valintasi mutta pohdi eri vaihtoehtoja. Suosittelen itse vain lämpimästi edes kokeilemaan koska imetyksen voi aina lopettaa ja tiedät ehkä sitten myös seuraavan lapsen kohdalla paremmin että jos imetys on sellainen mitä et aio enää edes kokeilla.

Vierailija
55/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ketjun aloittaja. Kiitos edelleen kommenteista, hiki on pinnassa nyt kyllä, mitäköhän miehen äiti tuuma asiasta taikka sukulaiset ja kaikki ystävät yms. Yms. Totuus on se myös etten aio imettää koska en halua myöhemmin ottaa silikoneja kun rinnat menevät pilalle imettämisestä, se on kylmä totuus ja jos sattuu kuulumaan siihen pienen pieneen ryhmään naisia joilla ei imettämisellä ole vaikutusta rintoihin, niin onneksi olkoon heille. Ja siis olen jo raskaana eli enää ei voi mitään ellen keskeytä raskautta, ei toivottu raskaus. Ja onko tosiaan niin ettei sektiota välttämättä saakaan pelon perusteella????????? Neuvolassa sanottiin mulle että kyllä saa!!

Vierailija
56/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en imettänyt kuopusta eikä kukaan edes olkiaan kohauttanut. Ja siitä pullorumbasta, minä en tiedä mitä se paljon puhuttu rumba on. Maito pulloon ja pullo vauvan suuhun, onpa vaiva.

Mistä sitä äidin maitoa ylipäätään saa?

Vierailija
57/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei imetystä ikinä kirjoitti:

Olen ketjun aloittaja. Kiitos edelleen kommenteista, hiki on pinnassa nyt kyllä, mitäköhän miehen äiti tuuma asiasta taikka sukulaiset ja kaikki ystävät yms. Yms. Totuus on se myös etten aio imettää koska en halua myöhemmin ottaa silikoneja kun rinnat menevät pilalle imettämisestä, se on kylmä totuus ja jos sattuu kuulumaan siihen pienen pieneen ryhmään naisia joilla ei imettämisellä ole vaikutusta rintoihin, niin onneksi olkoon heille. Ja siis olen jo raskaana eli enää ei voi mitään ellen keskeytä raskautta, ei toivottu raskaus. Ja onko tosiaan niin ettei sektiota välttämättä saakaan pelon perusteella????????? Neuvolassa sanottiin mulle että kyllä saa!!

Oikeasti, tuo on niin ällöttävä ajattelutapa, että ei voi imettää, koska rinnat voi hypoteettisesti mennä pilalle. Jotenkin vielä ymmärrän ettei imetä, koska se tuntuu liian ahdistavalta tai sattuu, mutta tuo on vain itsekkyyden huipentuma. Sitä paitsi rintasi saattavat silti mennä ns pilalle ilmankin imetystä. Maito nousee synnytyksen jälkeen rintoihin ja voi aiheuttaa esim. raskausarpia ja tissit voivat vähän olla löysemmät kuin ennen raskautta, kun maito lakkaa nousemasta. Eli vahinko voi tapahtua imetyksestä pidättäytymisestä huolimatta. Onneton on arvomaailmasi.

Vierailija
58/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei imetystä ikinä kirjoitti:

Olen miehesi ja aion jättää tuollaisen itsekkään sian.

Vierailija
59/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenvikaisia on monenlaisia

Vierailija
60/78 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap ihan varma, että olet oikeasti raskaana? Ehkä se on vain sinun mielikuvitustasi - vähän niin kuin nämä sinun juttusi ovat ihan mielikuvituksellisia.

Nyt on jäänyt joku neuvolan esite lukematta. Soitapa sinne ja käy keskustelemassa asiantuntijan kanssa siitä, mitä tarkoittaa, kun ihmisestä tulee äiti. Että miten se syntyvä vauva on sinusta täysin riippuvainen ja miten sinun pitää osata panna omat tarpeesi sivuun. Ja miten äitiys pakosti muuttaa naista - synnytit sitten niin tai näin ja imetit tai et.

Onko sulla reppana ketään aikuisen mallia siellä? Oma äiti? Oletko puhunut hänen kanssaan näistä asioista?

Kuulostat ihan 14-vuotiaalta. Olen huolissani sinusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä