Onko tämä hyvä tapa vastata toisen viesteihin?
Toisella osapuolella ei ole mitään positiivista tai ilonaihetta kerrottavana tai ainakaan hän ei ole niistä minulle kertonut. Tuntuu jotenkin sopimattomalta vastata että meillä menee ihan tavallisesti. Olen itse perusluonteeltani optimisti ja koen tämän perusarjen elämisen antoisaksi.
Minulle tuli mieleen, että vastaukseni saattavat ärsyttää tai masentaa eli kannattaisiko minun nyt etsiä ongelmakohtia, joita valottaa mahdollisimman negatiivisessa valossa ettei toiselle tule paha mieli vastauksestani? Eihän se varmaan ole kivaa lukea, että toinen on elämäänsä tyytyväinen jos oma elämä on täyttä helvettiä.
Kuinka te vastaisitte näin kinkkisessä tilanteessa?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Vastaa että "menee päin vittua saatana". Toinen on ainakin sitten tyytyväinen.
Hieman noin olen asian aavistanut olevankin. Tämä on hankalaa koska on inhottavaa tavallaan valehdella.
Jos kyseessä on masentunut henkilö niin tällaisen henkilön kanssa keskustelut ovat aika yksipuolisia ja masentunut voi käyttäytyä aika itsekeskeisesti velloen siinä omassa kurjuudessa, vuodattaen kaiken toiselle.
Mielestäni siinä kohtaa ei tarvitse valehdellakaan. Mutta ei tarvitse myöskään mitenkään ylihehkuttaa kuinka elämä on nyt upeaa, siis pientä tilannetajua se ehkä vaatii. Voi vastata lyhyesti, että ihan ok menee ym. ja sitten kysellä toisen vointia.
Jos taas kyseessä on perus negativinen ihminen, joka löytää valitettavaa kaikesta. Nii yleensä tällaiselle ihmiselle ei voi edes kertoa mitään positiivista, kun takaisin tulee "yhyy, miksi minulle ei tapahdu ikinä mitään hyvää.." Eli siis haluaa pilata toisen ilon. Silloin en kauheasti laittaisi arvoa toisen ihmisen tunnetiloille, kun se on loppupeleissä aivan sama mitä vastaa, kun se kuitenkin kääntyy negatiiviseksi. Luultavasti voisin tällöin jopa hehkuttaa sitä omaa iloa.
En ole mitenkään hehkuttanut kuinka upeaa elämä on mutta olen kommentoinut esim. joulun menneen ihan kivasti ja lasten saaneen ihan ok todistukset jne. Minun elämässäni ei ole mitään luksusta, jota voisi ylihehkuttaa tai kadehtia. Siitä huolimatta jotenkin tuntuu toisen osapuolen odottavan negatiivisempia viestejä. Nyt pitää sitten alkaa kai keksimällä keksimään jotain valittamista.
Ja sitä vointia on näköjään aivan turhaa kysyä koska toinen ei vastaa ikinä mitenkään muuten kuin valittamalla kuinka vaikeaa hänen elämänsä on ja kuinka tuhoon tuomittu hän on. Miksi pitäisi vielä provosoida toista valittamaan enemmän?
Vastaa että "menee päin vittua saatana". Toinen on ainakin sitten tyytyväinen.