Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pois opettajan työstä - mutta mitä tilalle?

Vierailija
26.12.2016 |

Olen alakoulun kieltenopettaja nyt viidettä vuotta. Säästöt kurjistavat alaa jatkuvasti (kasvavat opetusryhmät, erityisoppilaista integrointi jne) ja alan saada tarpeekseeni. Pätkätyöt jatkuvat vuosi toisensa jälkeen, kesät olen työttömänä. Myös meteli on liian stressaavaa. Haluaisin tehdä jotain muuta, mutta mitä? Käännöstöitä olen tehnyt jonkin verran, mutta se ala on kovin epävarma ja huonosti palkattu. Onko kellään ideoita? :)

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin sama tilanne! Olen päättänyt, että toukokuuhun loppuu tämän opettajan ura. Jos en muuta keksi, alan yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Saisin pitää omankin taaperon kotona. Harmi, kun asuntolainaa on vielä aika paljon jäljellä, mutta emmeköhän selviä.

Vierailija
22/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP pahoittelee ennakoivan tekstisyötön tekemiä virheitä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, olen kohtalotoveri. Määräaikaisuuksia 4 vuotta, mulla on harvinaiset kielet ja yksi virka ollut auki. Pääsin ekalle varasijalle, viran sai tietenkin sisäisesti määräaikainen. Nautin työstä lasten kanssa mutta kaikki muu on skeidaa. Lasten takia en haluaisi vaihtaa alaa, mutta muuten kyllä. Nyt olen jälleen aloittamassa uuden määräaikaisuuden uudessa koulussa vaikka hain muitakin töitä.. Näin se menee ellen kouluttaudu lisää. Mulla on kyllä paljon työkokemusta muiltakin aloilta mutta se koulutus puuttuu.

Haluaisin jonnekin taustalle näkymättömiin töihin. Vaikka arkistoimaan papereita kunnes pää hajoaa.

Vierailija
24/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minullaei olisi perhettä, lähtisin luultavasti ulkomaille. Mutta lapset ovat jo kouluiässä, enkä halua erottaa heitä kavereista jne. Kaupungin vaihtokaan ei siksi tule kyseeseen.

Lukiossa epäilyttää työmäärä, joka on valtava. Toki siellä etuna on se, että nuorilla on jo käytöstapoja ja välitunnit eivät kulu riitojen selvittelyyn jne.

Ehkä joku kaupallinen ala tai matkailu..

Vierailija
26/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain yksityisiin, kansainvälisiin kouluihin ympäri maailmaa, kun sain tarpeekseni ihan loputtomasta paperityömäärästä ja suoraan sanottuna hirveistä lapsista Englannissa. (Suomessa en ole koskaan opettanut.) Nyt opetan Afrikassa. Lapset todella hyväkäytöksisiä ja työtunnit pysyy 40 viikkotunnissa. Ei enää ikinä julkisiin kouluihin.

Vierailija
27/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alaa vaihtanut aineenopettaja (en tosin kieltenopettaja). Tutuistani on muutama muukin alaa vaihtanut aineenopettaja, joiden joukossa pari kieltenopettajaakin.

Sitten ne ikävät uutiset: kukaan ei ole tehnyt alanvaihtoa ilman toista tutkintoa / täydentäviä opintoja. Itse tein toisen yliopistotutkinnon päätoimisen työn ohella. Jotkut tutuistani olivat opintovapaalla tai tekivät osittain opintoja työn ohella.

Kieltenopettajatuttuni tekivät myös käännöksiä, mutta nyttemmin ovat uudella alallaan.

Yleensäkin alanvaihto vaatii vahvaa motivaatiota ja halua järjestää asiat siten, että saavuttaa päämääränsä. Siinä vaiheessa kun uuden alan opinnot ovat hyvässä vaiheessa, pitää erittäin aktiivisesti hakea uuden alan töitä. Sekä itse että tuttuni irtisanouduimme vakituisesta opettajan työstä. Ensimmäinen oma uuden alan työni oli vain määräaikainen, mutta vei minua kohti nykyistä alaani.

Hyvänä puolena nykyisessä ammatissasi voi edelleemkin pitää sen varmuutta, mikäli olet vakituisessa työssä tai jopa määräaikaisuudessakin. Sen sijaan muualla laajoihin irtisanomisiin liittyvät yt:t ovat tavallisia.

Määräaikaisessa työsuhteessa on ainakin se hyvä puoli, että tiedät tarkalleen saavasi palkkaa määräaikaisuuden loppuun saakka. Jos taas työskentelet vakituisena, on työsuhteesi yt-neuvotteluiden sattuessa käytännössä voimassa vain yt-neuvotteluihin käytettävän ajan + irtosanomisajan verran.

Ja AMK:sta. Jos sinulla on kieltenopettajan kelpoisuus, on sinulla kelpoisuus myös yhteisten aineiden opettajaksi ammattikorkeaan. Jos taas hakeutuisit ammattiaineita opettamaan, pitäisi sinulla olla opetuskokemuksen lisäksi myös kyseisen ammattialan työkokemusta.

Vierailija
28/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vienti- tai tuontikauppa olisi siistiä sisätyötä, jossa pääsisi välillä myös matkustelemaan.

Vierailija
29/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kieltenopettajan kelpoisuus. En ole valmis opiskelemaan. Olen tehnyt maiaterintutkintoni valmiiksi sekä opettajan pedagogiset lasteni jo synnyttyä. Nyt kun olen ollut työelämässä on tosi hienoa kun on rahaa enemmän ja varaa esim matkustaa (toisin kuin hoitovapaalla ollessani tai opiskellessa).

T. ap

Vierailija
30/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku pieni oheisopiskelu toki käy, mutta esim toinen tutkinto ei vaan ole mahdollinen. T. ap

Vierailija
31/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessani olen taas niin superkiitollinen omien lasteni innokkaista ja positiivisista opettajista, jotka tuntuvat näkevän ympärillään mahdollisuuksia eikä ongelmia.

Tollaset negat saisikin vaihtaa alaa.

Vierailija
32/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä sinä tiedät, miten minä työni hoidan. Hyvin ja innokkaasti. En vaan tiedä enää, onko työ tekosensen arvoista, että iltaisin ei ole sen metelin ja ryntäilyn jälkeen energiaa omalle perheelle.

T. ap

Vierailija
33/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä on vaikea saada mitään työtä jos ei ole siitä tosissaan innostunut. Jos peruskoulun virkoihin on jono innokkaita niin lukion virat ovat vielä tiukemmassa, jollekin se virka aina irtoaa; yleensä sille, joka on työstään innostunut ja valmis tekemään jotain ekstraa. Mutta osviittaa saat jos vertaat lukioiden määrää peruskoulujen määrään pk-seudulla.

Kieltenopettajilla ei ole tällä hetkellä mitkään hyvät markkinat edes kouluelämässä, joten muihin ok hommiin ilman lisäkoulutusta on vaikea päästä.

Vierailija
34/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana tehdä ekstrakivoja juttuja, toki pidän myös tavallisia oppitunteja. Tulen hyvin lasten kanssa toimeen ja työnantaja arvostaa sitä. En kuitenkaan koe jaksavani enää todistella osaamistani vuosi vuoden jälkeen ilman mitään takeita jatkosta. Samalla työn vaatimukset nousevat ja kuormitus kasvaa.

T. ap

Vierailija
35/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kieltenopettajan kelpoisuus. En ole valmis opiskelemaan. Olen tehnyt maiaterintutkintoni valmiiksi sekä opettajan pedagogiset lasteni jo synnyttyä. Nyt kun olen ollut työelämässä on tosi hienoa kun on rahaa enemmän ja varaa esim matkustaa (toisin kuin hoitovapaalla ollessani tai opiskellessa).

T. ap

Itse hyödynsin opettajana pitkät lomat aluksi avoimen yliopiston opintoihin, mutta myös myöhemmin kun olin "näennäisesti päätoimisena opiskelijana" Helsingin yliopistossa.

Voi olla, että joudut todennäköisesti tekemään valintoja, mikäli aiot vaihtaa alaa. Omalla kohdalla se tarkoitti minimaalista vapaa-aikaa (asuntolaina kuitenkin oli maksettava, joten opintovapaalle en siksi hakeutunut). Toisaalta joku perheellinen tuttuni järjesti asiansa siten, että otti töistä opintovapaata (heillä mies kävi töissä ja lapset päivähoidossa). Kukaan näistä alaa vaihtaneista ei ollut mitenkään erityisen varakas, mutta järjestivät asiat siten, että opiskelu onnistui.

Itse noudatin itselleni sopivaa opislelumetodia, johon kuului se, että "silloin kun opiskelen, opiskelen keskittyneesti ja silloin kun olen vapaalla, en stressaa mistään tekemättömistä töistä / opinnoista". Joka viikossa vähintään lauantai oli täysin vapaata.

(Se alaa aihtanut aineenopettaja)

Vierailija
36/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappiin tuottamaan matkailutuotteisiin liittyviä tekstejä.

Vierailija
37/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadulle vaan. Jos lakki lentää tuulessa, seuraa.

Vierailija
38/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samankaltainen tilanne. Olen lopen kyllästynyt, että kaikki aika menee tuntien suunnitteluun: illat, viikonloput jne. Alan vaihto välkkyy mielessä.

Mitä suunnittelemista niissä on? Kun tunti alkaa niin opetat mitä pitää, paskat niitä suunnitelle tartte...

Vierailija
39/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ap

Itse hyödynsin opettajana pitkät lomat aluksi avoimen yliopiston opintoihin, mutta myös myöhemmin kun olin "näennäisesti päätoimisena opiskelijana" Helsingin yliopistossa.

Voi olla, että joudut todennäköisesti tekemään valintoja, mikäli aiot vaihtaa alaa. Omalla kohdalla se tarkoitti minimaalista vapaa-aikaa (asuntolaina kuitenkin oli maksettava, joten opintovapaalle en siksi hakeutunut). Toisaalta joku perheellinen tuttuni järjesti asiansa siten, että otti töistä opintovapaata (heillä mies kävi töissä ja lapset päivähoidossa). Kukaan näistä alaa vaihtaneista ei ollut mitenkään erityisen varakas, mutta järjestivät asiat siten, että opiskelu onnistui.

Itse noudatin itselleni sopivaa opislelumetodia, johon kuului se, että "silloin kun opiskelen, opiskelen keskittyneesti ja silloin kun olen vapaalla, en stressaa mistään tekemättömistä töistä / opinnoista". Joka viikossa vähintään lauantai oli täysin vapaata.

(Se alaa aihtanut aineenopettaja)

Hei! En ole AP, mutta painin samojen ammatinvaihtoon liittyvien tuskailujen kanssa. Kiitos paljon viesteistäsi! Voisitko mitenkään antaa vähän osviittaa, mille alalle sinä/ex-opettajaystäväsi olette vaihtaneet? Jollekin "lähialalle" vai ihan uudelle? Olisin kovin kiitollinen! :)

Vierailija
40/136 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessani olen taas niin superkiitollinen omien lasteni innokkaista ja positiivisista opettajista, jotka tuntuvat näkevän ympärillään mahdollisuuksia eikä ongelmia.

Tollaset negat saisikin vaihtaa alaa.

Olen sen verran ammattilainen, että hoidan työni hyvin ja monipuolisesti. Vastaan vittumaisiin wilma-viesteihin kohteliaasti ja väitän, että vahemmat ja oppilaat eivät tiedä ajatuksiani. En myöskaan levittele sitä, että koulussamme on sisäilmaongelma, koska vanhemmat hermostuisivat siitä. Luulen ett sinäkään vanhempana etä tiedä kuinka paljon lapsesi opettaja miettii alanvaihtoa.

T. Se aiempi luokanopettaja