Kun sanotaan että nuorena pitää matkustella, niin millä rahalla?
Itse olen jo yli kolmenkymmenen ja vieläkään ei ole varaa matkustella. Ei ole koskaan ollut, vaikkei lapsiakaan ole. Tajusin tässä että minulla on jäänyt kaiken lisäksi nuoruus kokonaan elämättä, koska en myöskään ikinä ole tykännyt bilettää. Matkustamisesta olisin toki pitänyt, mutta ei ollut varaa.
Kommentit (91)
Jos lento on aikaisin aamulla, kentälle voi mennä edellisenä iltana viimeisellä mahdollisella kulkuvälineellä.
Pakko ei ole ottaa kallista hotellia edelliseksi yöksi, jos rahasta on tiukkaa.
Ensin Suomessa oot töissä jossain siihen asti et on varaa lentolippuun. Sit liput ja reppu pakatuks, hiissaat persees sinne toiseen maahan ja meet töihin siellä, omalla neuvokkuudella näät paikkoja, hankit ystäviä. Reppureissailua. Ei kaikkeen tarvitse vitusti rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Te ootte unohtaneet kaikki laskea mukaan matkavakuutukset yms. Mitäs sitten jos vaikka vammautuu reissussa pahasti eikä olekaan vara maksaa kymmenien tuhansien ambulanssilentoa Suomeen kunnon sairaalaan hoitoon ja sitten kuolee johonkin verenmyrkytykseen jossain likaisessa kämäisessä sairaalassa ulkomailla oman tyhmyytensä takia.
Jatkuva matkavakuutus maksaa n. 100+ euroa vuodessa ja on voimassa aina kun olet 50 km kotoa, joten ei niitä erikseen ostella kannata....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asuin kimppakämpässä välillä ja siksi oli halpa vuokra. Roudasi kamat varastoon ja lähdin reissuun. Ei oo paljon omaisuutta
Eli sullakaan ei ollut taloudellista pakkoa käydä töissä ja/tai työtilanne paikkakunnallasi oli niin hyvä, että sait uuden työn kun irtisanouduit vanhasta. Noin hyvin on asiat harvalla paikkakunnalla suomessa.
Ei vaan olen tarvittaessa töihin kutsuttava nollatuntisopparilainen ja sesonkien sikana on duunia ja muulloin ei niinkään
Serkku on matkannut maailman ympäri ja elää muutenkin aika railakkaasti, ikää 22v. Äidillensä on kertonut työskentelevänsä "vähän paremmassa kaupassa", oikeasti myy itseään.
Minä vuoden vanhempi ja matkustan 2-3 kertaa vuodessa. Nain suht rikkaan miehen (rakkaudesta kylläkin).
Varmaan matkustamisessa näkyy joku lapsuuden kodin henkinen perintö. Jos kotonaan on tottunut matkustamaan on saanut itseluottamusta lähteä, tajun, että pärjää oman lähiön ulkopuolella. Omat vanhemmat ovat tuon voineet antaa myös henkisesti ilman matkoja, luottaneet lapseensa ja kannustaneet eteenpäin. Jos taas lapsuuden elämä on ollut selviytymistä ja itsetunnon latistusta voi olla hankala lähteä matkustamaan vaikka rahaakin olisi, tai se ainakin pitää tehdä mahdollisimman turvallisesti valmismatkalla. Matkustamisen itu on minusta itsensä alttiiksi laittaminen: kykenenkö selviämään erilaisissa olosuhteissa, erikielisessä maassa, kykenenkö tutustumaan uusiin kulttuureihin ja ihmisiin irti omasta ympäristöstä, kykenenkö näkemään itseni ja elämäni selvemmin kun olen ihan muualla, näänkö kaukana paremmin itseni? Itse olen matkustellut jonkin verran ja asunut työkomennuksilla useammassa eri maassa. Eniten nuo ovat opettaneet minulle itsestäni ja haastaneet miettmään omia arvojani ja tapojani: näin monella tavalla voi elää, miltä nuo mat tapani näyttävät, mitkä ovat niitä minulle oikeasti tärkeimpiä asioita elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asuin kimppakämpässä välillä ja siksi oli halpa vuokra. Roudasi kamat varastoon ja lähdin reissuun. Ei oo paljon omaisuutta
Eli sullakaan ei ollut taloudellista pakkoa käydä töissä ja/tai työtilanne paikkakunnallasi oli niin hyvä, että sait uuden työn kun irtisanouduit vanhasta. Noin hyvin on asiat harvalla paikkakunnalla suomessa.
Ei vaan olen tarvittaessa töihin kutsuttava nollatuntisopparilainen ja sesonkien sikana on duunia ja muulloin ei niinkään
Oon 27v enkä oo vielä ollut niin onnekas, että olisin saanut kokoaikatyön. Voin vain haaveilla sellasesta. Nykyisen työpaikan työkaverit selvästi kadehtii sitä, että oon lähdössä ulkomaille muutamaksi kuukaudeksi, mutta ollappa se aika ilman tuloja ja ilman mitään tietoa tulevasta. Useimmat ole olleet päivääkään työttöminä, itse oon ollut vaan kesä- ja pätkätöissä.
Mä matkustin nuorena siihen aikaan jo kun ei ollut edes nettiä.
Lehtien matkailusivut oli ahkerassa käytössä.
Opiskelun ohella tein töitä koko ajan. Interrail oli hyvä systeemi, Tallinnasta pääsi muutamalla markalla esim. Prahaan bussilla.
En olisi varmaan itsekään voinut useammaksi kuukaudeksi lähteä, juurikin asunnon vuokran ja työn takia.
Nykyään on erittäin helppo matkustaa halvalla, kiitos internet :).
Helsinkiin pääsee Onnibussin lisäksi nyt myös junalla halvalla kun VR alensi hintoja.
Pitää vain katsella ajoissa.
Tahdosta se on kiinni. Jos ei halua matkustaa, ei ole pakko. En kuitenkaan ymmärrä, miksi paljon matkustavia täällä moititaan.
Lisään vielä, että kotoa en ole koskaan saanut senttiäkään apuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa miten pumpulissa nämä "köyhät" on eläneet... Niin että vähillä rajoilla 1200-1800e/kk matkustetaan, ja ei kun vaihtoon vaan :'D??? Huh huh. Jos nyt sen verran sanoisin, että ensinnäkin tuollainen palkka on nuorelle todella HYVÄ, ja vaihtokin MAKSAA.
Esim. oman opiskelun aikana noin 10v sitten jouduin istumaan töissä kaiken koulun vapaa-ajan. Töitä ei todellakaan ollut liikaa tarjolla, ja tuon työpaikan löytymiseen meni vuosi. Sen vuoden jouduin elämään lainalla (ja siitä ei todellakaan jäänyt matkustamiseen). Kun työn oli saanut, sitä oli joka ikinen viikonloppua ja loma-aika - ei silloin voinut matkustaa mihinkään, eikä töistä voinut irtisanoutua kun uuden paikan löytymiseen olisi mennyt todennäköisesti taas se vuosi-pari! Esim. yhtenä vuonna minulla oli vapaata YHDESTI kaksi päivää peräkkäin vuodessa! Ja kun työvuorot tuli parin viikon varoajalla, niin turha siinä oli alkaa etsimään jotain halpoja lentoja. Ja nekin pienet palkkarahat eivät todellakaan olleet tuota 1200-1800e luokkaa kuin enintään joku kesälomakuukausi, kun teki paljon sunnuntai-iltoja ja muita lisäpalkallisia tunteja...
Niin ja se vaihto. Jos unohtaa tuon työssäkäynnin ja sen, että käytännössä ei ollut mahdollista irtisanoutua töistä, niin entäs asunto? Millä maksaa kahden asunnon vuokraa (tai jonkin varastotilan ja mistä löytää uusi asunto palatessa), millä rahalla maksaa lennot, jne jne? Ilmeisesti monilla on tosiaan se pappa maksanut, ja sitä pidetään ihan itsestäänselvänä kaikille. Ei kuulkaa ole monille maksanut penniäkään, eikä myöskään ollut mahdollista "muuttaa takaisin kotiin" ja siten säästää rahaa.
Jotenkin jopa hellyttävää, että tuollaiset hopealusikkasuussa syntyneet pitävät itseään huonompiosaisina, eivätkä edes ymmärrä kuinka itsekin kuuluvat siihen parempaan kansanosaan. Oikeasti köyhillä kun ei todellakaan ole niitä sponsoreita, ei ilmaisia ruokakasseja saati asumista, ja opintolaina menee ruokaan ja vuokraan ja työ on elinehto, ei mikään puolivapaaehtoinen harraste silloin kun sattuu sinne joutamaan.
Hellyyttävää taas ettet itse huomaa mitään erikoista tossa tarinassasi. Olet siis opiskeluiden ohella välillä ottanut lisänä lainaa ja välillä ollut töissä. Mutta silti sulla ei ikinä jäänyt yhtään rahaa säästöön? Joko sulla oli sitten todella korkea vuokra, velkaa tai käytit rahat muuhun. Joka tapauksessa et varmastikaan muuten olisi elänyt kädestä suuhun mutta päätit itse käyttää rahan muuhun. Toki 10 vuotta sitten matkatkin olivat suhteessa kalliimpia kuin nyt mutta ei matkailu silloinkaan pelkästään mitään "hopealusikka suussa syntyneiden" puuhaa ollut. Kuvitteletko muutenkin, että olisit ollut maailman ainut ihmimen, joka olisi lähtenyt vaihtoon. Eiköhän ne muutkin alivuokraa kämppiään siksi aikaa tai peräti irtisano vuokrasopparia. Kaikesta voi toki tehdä hankalaa, jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon voi vuokrata toiselle siksi aikaa, kun on reissussa. Euroopassa saa helposti lentoja kympillä suunta, bussit myös usein halpoja. Itä-Euroopassa hostellit alkaen 5€/yö. Jos siihenkään ei ole varaa niin Couchsurfing yms. Ruoka on halvempaa kuin kotona. Kyllä tarvii hopealusikkaa niin kovasti.
Kyllä tarvitsee, siihen että
a) ei tarvitse käydä töissä ts. on aikaa matkustaa
b) asuu helsingissä että on ne halpalennot saatavilla. Koetapa etsiä "kympillä suunta" lentoja jostain keskisuomesta tai ylipäätään 500+km helsingistä. Eipä kuule onnistu.
Oletko ikinä kuullut Helsinkiin menevästä julkisesta liikenteestä? Sellainenkin bussifirma kuin "Onnibussi" on nykyään pääsee halvalla melkein mihin päin Suomea tahansa.
En tiedä oletko sama kirjoittaja, kuin tämä hopealusikoista höpöttävä, jolla oli yksi vapaapäivä vuodessa tms. Mutta julkisen liikenteen ohella sinun kannattaa tutustua loma-käsitteeseen.
Olen tällä hetkellä au pairina Keski-Euroopassa, joten matkustaminen on helppoa. Muutenkin olen tehnyt yhden matkan per vuosi aina kesätyörahojen avustuksella