Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun sanotaan että nuorena pitää matkustella, niin millä rahalla?

Vierailija
26.12.2016 |

Itse olen jo yli kolmenkymmenen ja vieläkään ei ole varaa matkustella. Ei ole koskaan ollut, vaikkei lapsiakaan ole. Tajusin tässä että minulla on jäänyt kaiken lisäksi nuoruus kokonaan elämättä, koska en myöskään ikinä ole tykännyt bilettää. Matkustamisesta olisin toki pitänyt, mutta ei ollut varaa.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko tuohon ettei koko elämän aikana ole ollut varaa matkustaa. Vaikka olisit ollut koko elämäsi työtön niin varmasti olisit välillä pystynyt sen muutaman kympin kuussa säästämään.

Nykyään pääsee halpalenlentoyhtiöillä ja jopa busseilla matkustamaan halvalla. Avainsana on ennakointi ja säästäminen. Kun tarpeeksi ajoissa varaa matkat ja suunnittelee niin pienelläkin budgetillakin pystyy matkustelemaan.

Esim. Varaat nyt ensi kesäksi/syksyksi hotellin vaikka Gdanskista. Sitten sulla on ainakin motivaatiota säästää. Jos et taas pysty säästämään niin hotellin pystyy monesti perumaan ilmaiseksi. Lentoja esim. Gdanskiin saa Turusta muutamalla kympillä. Missä päin Suomea asutkin niin Onnibussilla pääsee halvalla Turkuun.

Nimim. Itse budgettimatkailua harrastanut

Vierailija
42/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan silmiä avaava ketju. Kaikki on tosiaan valintoja: Voi joko elää kurjaa elämää Suomessa 50 viikkoa vuodessa kituutellen, jotta pääsee pariksi viikoksi ulkomaille kerran vuodessa. Tai sitten voi elää kivaa elämää Suomessa 52 viikkoa vuodessa ja jättää ulkomaan reissut väliin. Itse tykkään enemmän viimeisestä vaihtoehdosta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi matkustaa? Internet on keksitty ja siellä kaikki tieto mitä ikinä tulette tarvitsemaan. Keskittykää enemmän kotiseutuunne, älkää viikonloppumatkoihin hotellikuplassa jossain vieraassa pääkaupungissa.

Vierailija
44/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on nykyisin halvempaa kuin koskaan. Helsingistä Tallinnaan pääsee halvemmalla kuin Helsingistä Tampereelle ja äkkilähdöillä saa lennot Helsingistä Euroopan kaupunkeihin samalla hinnalla kuin Kemiin. Jos vielä menee laivalla Tallinnaan ja lentää sieltä jollain halpalentoyhtiön lennolla eteenpäin, voi päästä hyvinkin halvalla. Hotelleissahan ei ole tarkoituskaan käydä kuin suihkussa ja nukkumassa, joten hotelli voi olla varsin vaatimatonkin. Kun varaa lennot itse ja hotellin suoraan hotellin omilta sivuilta, ei tarvitse maksaa matkatoimistoille mitään.

Vierailija
45/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte unohtaneet kaikki laskea mukaan matkavakuutukset yms. Mitäs sitten jos vaikka vammautuu reissussa pahasti eikä olekaan vara maksaa kymmenien tuhansien ambulanssilentoa Suomeen kunnon sairaalaan hoitoon ja sitten kuolee johonkin verenmyrkytykseen jossain likaisessa kämäisessä sairaalassa ulkomailla oman tyhmyytensä takia.

Vierailija
46/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ootte unohtaneet kaikki laskea mukaan matkavakuutukset yms. Mitäs sitten jos vaikka vammautuu reissussa pahasti eikä olekaan vara maksaa kymmenien tuhansien ambulanssilentoa Suomeen kunnon sairaalaan hoitoon ja sitten kuolee johonkin verenmyrkytykseen jossain likaisessa kämäisessä sairaalassa ulkomailla oman tyhmyytensä takia.

Matkavakuutus on muutaman kympin. 

Vierailija
47/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan silmiä avaava ketju. Kaikki on tosiaan valintoja: Voi joko elää kurjaa elämää Suomessa 50 viikkoa vuodessa kituutellen, jotta pääsee pariksi viikoksi ulkomaille kerran vuodessa. Tai sitten voi elää kivaa elämää Suomessa 52 viikkoa vuodessa ja jättää ulkomaan reissut väliin. Itse tykkään enemmän viimeisestä vaihtoehdosta :)

Miksi pitäisi elää kurjaa elämää sen 50 viikkoa vuodessa? Itse ainakin nautin enemmän ulkona syömisestä, kahvittelusta ym. kun se tapahtuu sen verran harvemmin, muutaman kuukauden välein. Olen muutenkin aika kotihiiri ja nautin rauhallisesta elämästä. Ei se ole itselle ainakaan mitään kurjuutta. Sitten vastapainona olen tänä vuonna ollut yhteensä yli kuukauden matkoilla. Jokainen elää tavallaan mutta itse, kun mietin elämää taaksepäin niin ne ovat juurikin matkoja, joista on jäänyt parhaat muistot.

Vierailija
48/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi elää kurjaa elämää sen 50 viikkoa vuodessa? Itse ainakin nautin enemmän ulkona syömisestä, kahvittelusta ym. kun se tapahtuu sen verran harvemmin, muutaman kuukauden välein. Olen muutenkin aika kotihiiri ja nautin rauhallisesta elämästä. Ei se ole itselle ainakaan mitään kurjuutta. Sitten vastapainona olen tänä vuonna ollut yhteensä yli kuukauden matkoilla. Jokainen elää tavallaan mutta itse, kun mietin elämää taaksepäin niin ne ovat juurikin matkoja, joista on jäänyt parhaat muistot.

Niin minäkin olen kotihiiri ja siksi tykkäänkin että minulla on ihana koti,  jossa on mukava olla ja haluan panostaa kotiin ja sen mukavuuksiin.

Vierailija
49/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausituloni eivät ole koskaan olleet yli 1200€, useimmiten jotain 600-900€ välillä ja olen tuloihin nähden matkustellut paljon. Lähinnä olen kierrellyt Eurooppaa. Kallein matka taitaa olla 400€ reissu viikoksi Dubaihin, sisälsi suorat lennot ja neljän tähden hotellin todella kattavalla aamiaisella.

Matkat maksan itse. Minusta vika on itsessä, jos ei ole varaa matkustaa. Yleinen harhaluulo taitaa olla, että matkailua varten tarvitaan rahaa ihan helvetisti. Vähällä voi saada paljonkin, kunhan tekee taustatyötä. Useiden Euroopan matkakohteiden hintatasot ovat matalampia kuin Suomessa, joten voi surutta ajella taksilla tai käyttää julkista liikennettä ja syödä ravintolassa vatsansa täyteen suht pienellä hinnalla. Välillä saa viikon pakettimatkoja Euroopan rantakohteisiin jopa 125€, mikä on käsittämättömän pieni summa. Suomessa tuolla rahalla saa yhden hotelliyön.

Esimerkkeinä voin mainita tulevan matkan Pariisiin, sisältää suorat lennot ja neljä yötä hyvätasoisessa hotellissa 200€/hlö. Tuo on naurettavan pieni summa mielestäni, vaikka olenkin opiskelija. En matkusta lainarahalla, enkä käy töissä.

Olen käynyt useissa suurissa Euroopan kaupungeissa ja yöpynyt perustasoisissa tai jopa tasokkaissa hotelleissa, eivätkä kustannukset ole koskaan taineet ylittää 350 euroa. Paljon halvemmallakin olisi selvinnyt, jos olisin tinkinyt majoituksesta enemmän.

Paikanpäälle varaan käyttörahaa yleensä 80-150 € riippuen matkan pituudesta. Rahaa menee metroihin, juniin, takseihin, ruokaan ja pääsylippuihin ym. Shoppailua en harrasta laisinkaan matkakohteissa, koska minusta se on ajan haaskaamista. Olen nauttinut reissuista täysin siemauksin ja kokenut sekä nähntyt paljon uutta, vaikka en käytä paljoa rahaa.

Vierailija
50/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä mikä siinä matkustelussa on niin vouhotuksen arvoista. Olen kai liian mukavuudenhaluinen, kun olen sitä mieltä, että reissussa vaan rähjääntyy ja stressaantuu. Onhan se joo ihan kivaa ollut muutama nähtävyys nähdä, mutta eivät ne mitään maailmaani mullistavia saati sitten avartavia kokemuksia ole olleet. Oli niistä hetken ilo mutta en mitenkään jäisi katumaan "elämätöntä" elämää jos olisivat reissut jääneetkin tekemättä.

Vierailija
51/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niin sanoo?

Vierailija
52/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen matkustaa karvalompsalla. Loput sitten käyttävät kaikki rahansa matkusteluun ja muistuttavat elämäntyyliltään kiertolaisia.

Vierailija
53/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, se pian 3kk reissuun lähtevä. Ei mun elämä mitään kurjuutta ole, vaikka säästäväisesti elänkin. Olen myös kotihiiri, mutta se ei tarkoita sitä, että kodin pitäisi olla kalliilla tavaralla omanlaiseksi sisustettu. Ehkä en ole sitten kovin materialisti, kun pari kuukautta ulkomailla lämmittää enemmän mieltä, kun mitään tavarat yms. Hankinnat.

Vierailija
54/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt yöpymään vain luksushotelleissa, ei rahat riitäkään.

Mutta jos yövyt hostelleissa tai halvoissa hotelleissa, vähistäkin saa säästettyä.

Katso vaikka booking.com sivulta hotellihintoja. Mitä aiemmin varaa, sitä halvemmalla pääsee. Sama lentolipuissa. Jos kulkee paikallisbussilla eikä ajele taksilla, säästää paljon. Samoin jos ostaa kaupasta ruokaa eikä mene ravintoloihin. Mene ensin vaikka lyhyelle lomalle. Euroopassa on monta kivaa kaupunkia, ja useimmissa halvempaa kuin suomessa.

Vierailija
55/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin oma matkavakuutus on voimassa aina, kun korvaa myös kotimaanvahingot. Eli lasken sen ainakin itse kiinteisiin kuluihin, en matkustuskuluihin. Maksaa vuodessa 50€ja korvaa henkilö- ja matkatavaravahingot. Myös ne ambulanssilennot. Olen matkavakuutusta käyttänyt noin 7000 euron edestä, joten on kivasti maksanut itsensä takaisin.

Vierailija
56/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen nuoret on matkustelleet joka vuosi. 15v:nä aloitettu hanttihommat ja opiskelujen yhteydessä tehty vähintään 1 työtä koko ajan. Lisäksi tietty opintovaihto 6kk ulkomailla. Ja heti vakitöihin opintojen päätyttyä. Teini tietty matkustaa vielä meidän rahoilla mutta ensikesästä voisi jo mennä töihin hänkin.

Tiedän, ovat poikkeuksellisen onnekkaita. Taas on yksi lähdössä tälläviikolla reissuun.

Vierailija
57/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olen kotihiiri ja siksi tykkäänkin että minulla on ihana koti,  jossa on mukava olla ja haluan panostaa kotiin ja sen mukavuuksiin.

Itsellänikin on kaunis koti mutta olen sen jo kauniiksi sisustanut ja laittanut. Ei tarvitse koko ajan olla ostamassa uutta krääsää ja vempainta.

Vierailija
58/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös reppureissasin. Ja suunnittelin huolella reitin, varasin majoitukset. Paljon on mahdollista saada hyvin edukkaita tarjouksia, kun varauksen jälkeen ei voi huonetta peruuttaa. Hotelliketjut hyviä, kk kun on, pääsee jo monta tasoa ylöspäin .

Ehkä 5 kesää sitten hotellit maksoivat Puolassa n 35 e euroa yö, kun olin aina 3 yötä per kaupunki.

Tammikuussa kun aloitin suunnittelun, oli iso mappi printtejä kun lähdin.

Helposti sitä 5000 e kk paloi, mutta oli se sen värtti .

Ja säästin siis n 500 e kk vuoden ajan.

Nyt kun työni puolesta matkustan, olen käynyt monessa kohteessa aikaisemmin. Otin myös paljon valokuvia ja tein matkakansiot, joita on kiva katsella.

Varsinkin äitini aina kauhisteli matkoja.

Vierailija
59/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen ei kyllä oikeasti ole kovin kallista, ellet sitten halua yöpyä kahta viikkoa jossain viiden tähden hotellissa ja juoda ja syödä kaikki rahat turistialueilla. Me ollaan puolison kanssa molemmat just keskituloisia ja tänä vuonna ollaan tehty jo 4 reissua. On asuntolaina ja auto maksettavana, joten siitäkään ei ole kiinni ja lisäksi ensi kevään tulevat häät vie jonkin verran rahaa. Netistä löytyy tosi paljon vinkkejä ja erilaisia majoitusvaihtoehtoja. Esimerkiksi Budapestissa me yövyttiin hostellissa omassa huoneessa, joka oli sellainen pienen yksiön kokoinen ja maksoi muistaakseni 9-11 €/yö ja se oli sen reissun suurin yksittäinen meno paikan päällä.

Vierailija
60/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa voi matkustaa erittäin pienellä rahalla, jos kiinnostaa. Kauemmaksi kannattaa sitten lähteä pidemmäksi aikaa, koska lennot on yleensä kalliimmat (joskus saa kaukolentojakin pikkurahalla). Ei ole rahasta kiinni, enemmänkin matkustustyylistä. Loistohotellit on kalliita kaikkialla. Ja mikään pakko ei ole matkustaa, jos ei kiinnosta. Mutta turha vinkua, miten toisilla on varaa. Jokainen käyttäköön rahansa ja aikansa, kuten parhaaksi näkee.