Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun sanotaan että nuorena pitää matkustella, niin millä rahalla?

Vierailija
26.12.2016 |

Itse olen jo yli kolmenkymmenen ja vieläkään ei ole varaa matkustella. Ei ole koskaan ollut, vaikkei lapsiakaan ole. Tajusin tässä että minulla on jäänyt kaiken lisäksi nuoruus kokonaan elämättä, koska en myöskään ikinä ole tykännyt bilettää. Matkustamisesta olisin toki pitänyt, mutta ei ollut varaa.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen duunissa pitkän päivän ja tänään menen myös.

Joten kohta tammikuussa reissuun.

T: opiskelija joka tienasi joulun aikaan kivat reissurahat

Vierailija
62/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa miten pumpulissa nämä "köyhät" on eläneet... Niin että vähillä rajoilla 1200-1800e/kk matkustetaan, ja ei kun vaihtoon vaan :'D??? Huh huh. Jos nyt sen verran sanoisin, että ensinnäkin tuollainen palkka on nuorelle todella HYVÄ, ja vaihtokin MAKSAA.

Esim. oman opiskelun aikana noin 10v sitten jouduin istumaan töissä kaiken koulun vapaa-ajan. Töitä ei todellakaan ollut liikaa tarjolla, ja tuon työpaikan löytymiseen meni vuosi. Sen vuoden jouduin elämään lainalla (ja siitä ei todellakaan jäänyt matkustamiseen). Kun työn oli saanut, sitä oli joka ikinen viikonloppua ja loma-aika - ei silloin voinut matkustaa mihinkään, eikä töistä voinut irtisanoutua kun uuden paikan löytymiseen olisi mennyt todennäköisesti taas se vuosi-pari! Esim. yhtenä vuonna minulla oli vapaata YHDESTI kaksi päivää peräkkäin vuodessa! Ja kun työvuorot tuli parin viikon varoajalla, niin turha siinä oli alkaa etsimään jotain halpoja lentoja. Ja nekin pienet palkkarahat eivät todellakaan olleet tuota 1200-1800e luokkaa kuin enintään joku kesälomakuukausi, kun teki paljon sunnuntai-iltoja ja muita lisäpalkallisia tunteja... 

Niin ja se vaihto. Jos unohtaa tuon työssäkäynnin ja sen, että käytännössä ei ollut mahdollista irtisanoutua töistä, niin entäs asunto? Millä maksaa kahden asunnon vuokraa (tai jonkin varastotilan ja mistä löytää uusi asunto palatessa), millä rahalla maksaa lennot, jne jne? Ilmeisesti monilla on tosiaan se pappa maksanut, ja sitä pidetään ihan itsestäänselvänä kaikille. Ei kuulkaa ole monille maksanut penniäkään, eikä myöskään ollut mahdollista "muuttaa takaisin kotiin" ja siten säästää rahaa.

Jotenkin jopa hellyttävää, että tuollaiset hopealusikkasuussa syntyneet pitävät itseään huonompiosaisina, eivätkä edes ymmärrä kuinka itsekin kuuluvat siihen parempaan kansanosaan. Oikeasti köyhillä kun ei todellakaan ole niitä sponsoreita, ei ilmaisia ruokakasseja saati asumista, ja opintolaina menee ruokaan ja vuokraan ja työ on elinehto, ei mikään puolivapaaehtoinen harraste silloin kun sattuu sinne joutamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin kimppakämpässä välillä ja siksi oli halpa vuokra. Roudasi kamat varastoon ja lähdin reissuun. Ei oo paljon omaisuutta

Vierailija
64/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkeinä voin mainita tulevan matkan Pariisiin, sisältää suorat lennot ja neljä yötä hyvätasoisessa hotellissa 200€/hlö. Tuo on naurettavan pieni summa mielestäni, vaikka olenkin opiskelija. En matkusta lainarahalla, enkä käy töissä.

Kerropa miten tuo on mahdollista. Jos saat suorat lennot, asut helsingissä. Opintotuki ilman lainaa on maksimissaan luokkaa 400e/kk, joka ei helsingissä riitä kuin juuri ja juuri solun vuokraan. Millä rahalla syöt ja ylipäätään elät, jos opintotuki on ainoa tulosi? Miten siitä jää edes kymppiä kuussa matkusteluun, jos vuokran jälkeen rahaa on maksimissaan luokkaa 50-100 euroa per kuukausi? 

Jos taas asut muualla kuin pk-seudulla, ei 200e riitä edes siihen, että pääsee helsinkiin lennolle. Joko pitää maksaa juna+hotelli, tai liitäntälento helsinkiin. Molemmat maksavat sen parin satasen luokkaa jos riittääkään.

Vierailija
65/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon voi vuokrata toiselle siksi aikaa, kun on reissussa. Euroopassa saa helposti lentoja kympillä suunta, bussit myös usein halpoja. Itä-Euroopassa hostellit alkaen 5€/yö. Jos siihenkään ei ole varaa niin Couchsurfing yms. Ruoka on halvempaa kuin kotona. Kyllä tarvii hopealusikkaa niin kovasti.

Vierailija
66/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asuin kimppakämpässä välillä ja siksi oli halpa vuokra. Roudasi kamat varastoon ja lähdin reissuun. Ei oo paljon omaisuutta

Eli sullakaan ei ollut taloudellista pakkoa käydä töissä ja/tai työtilanne paikkakunnallasi oli niin hyvä, että sait uuden työn kun irtisanouduit vanhasta. Noin hyvin on asiat harvalla paikkakunnalla suomessa.

Vierailija
67/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo yli kolmenkymmenen ja vieläkään ei ole varaa matkustella. Ei ole koskaan ollut, vaikkei lapsiakaan ole. Tajusin tässä että minulla on jäänyt kaiken lisäksi nuoruus kokonaan elämättä, koska en myöskään ikinä ole tykännyt bilettää. Matkustamisesta olisin toki pitänyt, mutta ei ollut varaa.

Mä ainakin matkustelin opiskeluaikana niin, että lennot ostin kesätyörahoilla ja kun riittävästi suoritti opintoviikkoja niin myös matkustelun aikana pystyi nostamaan opintotukea. Sillä eli ihan hyvin jossain halvassa maassa reppureissaten. Ei siihen matkusteluun niin paljon rahaa mennyt kuin nyt perheellisenä.

Vierailija
68/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on sanonut, että nuorena pitää matkustella? Ja miksi sinä kuuntelet muita, etkä itseäsi?

Vierailija
69/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin nuorena interraililla useamman kerran, nukuin yöjunissa, asuin hostelleissa yms. Tein töitä viikonloppuisin ja lomilla, asuin kimppakämpissä. Lisäksi sain pari stipendiä, jotka auttoi eteenpäin. Kävin myös parilla opintomatkalla, joihin saatiin tukea eri puolilts, joten oma osuus ei ollut niin paljon. Osan matkoista tein aikoinaan itäblokin maihin, joissa matkustaminen ja eläminen oli halpaa, varsinkin kun vaihtoi valuuttaa mustassa pörssissä . 

Vierailija
70/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon voi vuokrata toiselle siksi aikaa, kun on reissussa. Euroopassa saa helposti lentoja kympillä suunta, bussit myös usein halpoja. Itä-Euroopassa hostellit alkaen 5€/yö. Jos siihenkään ei ole varaa niin Couchsurfing yms. Ruoka on halvempaa kuin kotona. Kyllä tarvii hopealusikkaa niin kovasti.

Kyllä tarvitsee, siihen että

a) ei tarvitse käydä töissä ts. on aikaa matkustaa

b) asuu helsingissä että on ne halpalennot saatavilla. Koetapa etsiä "kympillä suunta" lentoja jostain keskisuomesta tai ylipäätään 500+km helsingistä. Eipä kuule onnistu. 

Vierailija
71/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin matkustelin opiskeluaikana niin, että lennot ostin kesätyörahoilla ja kun riittävästi suoritti opintoviikkoja niin myös matkustelun aikana pystyi nostamaan opintotukea. Sillä eli ihan hyvin jossain halvassa maassa reppureissaten. Ei siihen matkusteluun niin paljon rahaa mennyt kuin nyt perheellisenä.

Eli sullakin oli niin hyvä tilanne, että et joutunut työskentelemään koulun ohella (arkisin+viikonloppuisin).  

Vierailija
72/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

b) asuu helsingissä että on ne halpalennot saatavilla. Koetapa etsiä "kympillä suunta" lentoja jostain keskisuomesta tai ylipäätään 500+km helsingistä. Eipä kuule onnistu. 

http://www.onnibus.com/FI/index.htm

Esim. Jyväskylä-Turku alkaen 1€. Turusta Gdanskiin sitten kympillä. Suomesta halpalentoja lähteekin huonommin, täältä kun pääsee niin on enemmän tarjontaa.

Vierailija
73/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa miten pumpulissa nämä "köyhät" on eläneet... Niin että vähillä rajoilla 1200-1800e/kk matkustetaan, ja ei kun vaihtoon vaan :'D??? Huh huh. Jos nyt sen verran sanoisin, että ensinnäkin tuollainen palkka on nuorelle todella HYVÄ, ja vaihtokin MAKSAA.

Esim. oman opiskelun aikana noin 10v sitten jouduin istumaan töissä kaiken koulun vapaa-ajan. Töitä ei todellakaan ollut liikaa tarjolla, ja tuon työpaikan löytymiseen meni vuosi. Sen vuoden jouduin elämään lainalla (ja siitä ei todellakaan jäänyt matkustamiseen). Kun työn oli saanut, sitä oli joka ikinen viikonloppua ja loma-aika - ei silloin voinut matkustaa mihinkään, eikä töistä voinut irtisanoutua kun uuden paikan löytymiseen olisi mennyt todennäköisesti taas se vuosi-pari! Esim. yhtenä vuonna minulla oli vapaata YHDESTI kaksi päivää peräkkäin vuodessa! Ja kun työvuorot tuli parin viikon varoajalla, niin turha siinä oli alkaa etsimään jotain halpoja lentoja. Ja nekin pienet palkkarahat eivät todellakaan olleet tuota 1200-1800e luokkaa kuin enintään joku kesälomakuukausi, kun teki paljon sunnuntai-iltoja ja muita lisäpalkallisia tunteja... 

Niin ja se vaihto. Jos unohtaa tuon työssäkäynnin ja sen, että käytännössä ei ollut mahdollista irtisanoutua töistä, niin entäs asunto? Millä maksaa kahden asunnon vuokraa (tai jonkin varastotilan ja mistä löytää uusi asunto palatessa), millä rahalla maksaa lennot, jne jne? Ilmeisesti monilla on tosiaan se pappa maksanut, ja sitä pidetään ihan itsestäänselvänä kaikille. Ei kuulkaa ole monille maksanut penniäkään, eikä myöskään ollut mahdollista "muuttaa takaisin kotiin" ja siten säästää rahaa.

Jotenkin jopa hellyttävää, että tuollaiset hopealusikkasuussa syntyneet pitävät itseään huonompiosaisina, eivätkä edes ymmärrä kuinka itsekin kuuluvat siihen parempaan kansanosaan. Oikeasti köyhillä kun ei todellakaan ole niitä sponsoreita, ei ilmaisia ruokakasseja saati asumista, ja opintolaina menee ruokaan ja vuokraan ja työ on elinehto, ei mikään puolivapaaehtoinen harraste silloin kun sattuu sinne joutamaan.

No mun lapset (nuo nyt jo aikuiset) ovat maksaneet matkansa itse siitä lähtien kun muuttivat omilleen (19v), osan jo sitä ennen. Esim yksi tyttäristä lähti kouluvaihtoviikon jälkeen kesällä takaisin Espanjaan 6 viikoksi ilman että maksoimme siitä penniäkään. Koko kevään kävi koulun ohessa töissä ja säästi rahaa. Sama tytär oli yliopistoaikoinaan opiskelijavaihdossa 6kk eikä siihenkään pappa maksanut penniäkään. Asunto  maksoi 300€/kk, ruoka 1€ per annos paikallisten ruokapaikoissa - lähinnä rahaa meni opiskelijakavereiden kanssa viikonloppureissuihin ympäri Aasiaa. Viimeiset 3 vkoa teki mopolla road tripin kahden opiskelukaverinsa kanssa Laosiin, Vietnamiin ja Kambodzaan. Olisikohan tuo maksanut kaikkineen edes 500€? Oli säästänyt tätä opiskelukautta varten etukäteen 6000€ ja matkan jälkeen oli vielä n 2500€ tilillä.

Itsestään selvää on myös se että maksavat täällä kotona oman elämisensä ja asumisena. Kotoa on saanut pakkasesta hakea talteen laitettuja ruoka-annoksia ja siinä vähän säästäneet ruokakuluissa.

En tosiaan osaa ajatella että omat lapseni olisivat hopealusikka suussa syntyneitä, todella tiukalla ollaan eletty. Palkka on mennyt seinien maksamiseen ja ruokaan, ei edes kalliita harrastuksia ollut kenelläkään ja vaatteitakin ostettiin vain tarpeeseen.

Pari matkaa on maksettu koko perheelle viimeisten 10 vuoden aikana.

57

Vierailija
74/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissut rahoitettiin hanttihommilla ja osittain opintolainalla. Reissaaminen oli nuorena halpaa, rahaa ei mennyt kalliisiin hotelleihin, vaan yövyttiin tuttujen nurkissa, dormeissa, hostelleissa, junissa, busseissa, asemilla... Olin ulkomailla myös töissä: mansikkapellolla, lastenhoitajana, työharjoittelussa. Uskomattomia kokemuksia, joita ei rahalla voisi ostaa nelikymppisenä.

Vierailija
75/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.onnibus.com/FI/index.htm

Esim. Jyväskylä-Turku alkaen 1€. Turusta Gdanskiin sitten kympillä. Suomesta halpalentoja lähteekin huonommin, täältä kun pääsee niin on enemmän tarjontaa.

Opiskelin itse 10+ vuotta sitten, ei ollut silloin onnibussia. Ja ei se nykyäänkään kulje kuin muutamista paikoista - lisäksi useimmiten jos menee bussilla/junalla on pakko olla yksi yö hotellissa ennen lentoa, ja se maksaa satasen lisää. Tuollaisissa kuljetuksissa kun vaihtoja ei voi jättää parin tunnin varaan, sillä kukaan ei korvaa, jos/kun se bussi/juna onkin myöhässä. Lisäksi jos/kun aikaa matkustamiselle on vain muutama päivä ja ne saa tietää parin viikon varoajalla, ei halpavaihtoehdot tule kysymykseen juuri koskaan. Teoreettinen mahdollisuus kun ei ole sama, kuin mikä käytännössä on mahdollista.

Vierailija
76/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matkustelun tarvitse aina olla kaukomatkailua. Minä kävin opiskelijana reissuilla esimerkiksi Keski-Euroopassa, kuten Saksassa ja Itävallassa. Halvimmillaan olen saanut liput Bremeniin (kaupunki Saksassa) vain 10€ per suunta, eli 20€ yhteensä. Paikan päällä majoituin hostellissa. Kalliimmaksi tulee matkustaa Suomen sisällä.

Vierailija
77/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen tutkinnon opintorahoilla ostin viime keväänä lennot Bangkokiin kun oli miinus 25 suomessa. Olin jo 44 vuotias ja päätin kiertää kevään Aasiaa, lopulta 6 maassa matkaeltuani tulin siihen tulokseen että ei tää enää toimi ei ainakaan yksin, tylsää vaihta vain maata ja maisemaa aina ja nähdä uusi idiootti-buddhan patsas ja nähtävyys, ketä kiinnostaa. kaljan kittaamiseen se meni sitten aina. Vietnam ja Kambutsea oli jännimmmät tosin ois pitänyt ostaa motskari ja oli se Lasoin 4000 islands ok mutta mitä järkee on matkustaa yksin päämäärättömästi, ei edes naista mukana. Nuoret vaan polttaa hamppua joka paikassa ja joka länkkärillä on aasian pimu motskarin mukana. sitten meet minne tahansa sulle vaan yritetään myydä 1) huumetta 2) naisia 3) matlamuistoja, pelkkää myymistä ja ostaista koko aasia ja hiki koko ajan. ei kiinnosta.

mutta Kiinaan voisi mennä nyt kun taas uusi puliukko-tutkinto on yliopistlta tehty ja varmaan työttömäksi jäädään, jos saisi enkun open duunia tai jotain

Vierailija
78/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkeinä voin mainita tulevan matkan Pariisiin, sisältää suorat lennot ja neljä yötä hyvätasoisessa hotellissa 200€/hlö. Tuo on naurettavan pieni summa mielestäni, vaikka olenkin opiskelija. En matkusta lainarahalla, enkä käy töissä.

Kerropa miten tuo on mahdollista. Jos saat suorat lennot, asut helsingissä. Opintotuki ilman lainaa on maksimissaan luokkaa 400e/kk, joka ei helsingissä riitä kuin juuri ja juuri solun vuokraan. Millä rahalla syöt ja ylipäätään elät, jos opintotuki on ainoa tulosi? Miten siitä jää edes kymppiä kuussa matkusteluun, jos vuokran jälkeen rahaa on maksimissaan luokkaa 50-100 euroa per kuukausi? 

Jos taas asut muualla kuin pk-seudulla, ei 200e riitä edes siihen, että pääsee helsinkiin lennolle. Joko pitää maksaa juna+hotelli, tai liitäntälento helsinkiin. Molemmat maksavat sen parin satasen luokkaa jos riittääkään.

Elin pari vuotta minimi työttömyyspäivärahalla, josta kertyi säästöjä jonkin verran. Ei ole tarvinut luopua erityisemmin mistään, ostoksilla voi käydä kuten ennenkin, ravintolassa ja konserteissa käyn, mutta en niin usein kuin aiemmin. Alkoholia en käytä juurikaan, enkä käy opiskelijapippaloissa. En myöskään tupakoi. Kouluun tarvittavat materiaalit lainaan kirjastosta. Tietokoneen ostin käytettynä, koska se oli pakollinen hankinta. Vaatteet ostan lähes aina kirppikseltä tai alennuksesta. Ruokakaupoissa en hirveästi katsele hintoja, mutta ei meillä kyllä mitään kaviaaria syödä vaan perus kotiruokaa.

Asun jo kolmatta vuotta tulottoman opiskelijapuolison kanssa suht suuressa kaupungissa pienessä kaksiossa, josta on lyhyt matka keskustaan, opiskeluihin ja palveluihin, joten kulkemiseen menee 0 € kuukaudessa, Kela maksaa 80% vuokrastamme. Ei olla koskaan saatu toimeentulotukea. En asu lähelläkään Helsinkiä, mutta kaukaakin pääsee Helsinkiin halvalla esim Onnibussilla ja Norwegianin lennoilla. Lentoja olen saanut 20€ suunta ja pitkän bussimatkan jopa eurolla.

Opiskelen kuntoutusrahalla ja saan kuukaudessa tililleni yhteensä vähän reilun tonnin, joka sisältää myös puolisoni osuuden asumislisästä. Itselle käteen jäävä osuus on 800€, josta menee pienehkö summa vuokraan. Usein myyn vanhoja vaatteita ja tavaroita, jos haluan extrarahaa.

Aiemmin tein vuosien ajan töitä opintojen ohella ja tulot olivat samaa luokkaa kuin nykyään. Ainut ero oli tuolloin, että puoliso kävi töissä, hänen nettotulot olivat n.1500€. Asuttiin ja elettiin tuolloin paljon kalliimmin kuin nykyään ja käytiin 2-4 kertaa vuodessa ulkomailla.

En tiedä onko vika muissa vai minussa, mutta en saa tuhlattua kuukaudessa tonnia enempää, vaikka kuinka yrittäisin. Olen aina ihmetellyt sitä, kun ihmiset valittavat tukien riittämättömyyttä, koska omalla kohdalla rahaa on saanut säästöönkin, vaikka en erityisemmin kitsastele. Toki ymmärrän, että lapsiperheillä on tiukkaa, koska menoja on huomattavasti enemmän. Ruokaa, vaatteita ja asuintilaa tarvitsee enemmän isossa perheessä. Minulla on tarpeeksi kaikkea materian kannalta, joten ylimääräinen raha menee käytännössä aina matkusteluun, koska matkailu on itselle henkisesti todella voimaannuttavaa, vaikka lennot ym kulkeminen saakin minut fyysisesti melko uuvuksiin.

Vierailija
79/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ja mun poikis tullaan reissaan niillä rahoilla, joita saadaan kesätöistä. Mä opiskelen nyt ekaa vuotta kosmetologiksi ja tuskin tarvii hirveesti kysellä kesätöitä kun kaikilla on esim. ripset. No joo ei sillä 3 viikon työllä maailmaa kierretä, mutta onneksi poikaystövä pääsi peruskoulusta suoraan kauppakorkeaan eli kauppikseen. Se varmaa saa jo hyvin rahaa ens kesänä.

Vierailija
80/91 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena oli rahaa ja aikaa matkustella vaikkei juuri ollut tuloja. Nyt ei ole kumpaakaan vaikka on töissä ihan hyvällä palkalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän