Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun sanotaan että nuorena pitää matkustella, niin millä rahalla?

Vierailija
26.12.2016 |

Itse olen jo yli kolmenkymmenen ja vieläkään ei ole varaa matkustella. Ei ole koskaan ollut, vaikkei lapsiakaan ole. Tajusin tässä että minulla on jäänyt kaiken lisäksi nuoruus kokonaan elämättä, koska en myöskään ikinä ole tykännyt bilettää. Matkustamisesta olisin toki pitänyt, mutta ei ollut varaa.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja olen 26.

(Viesti 20)

Vierailija
22/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisena tein kaksi interrailiä kesätyörahoilla, ja kolmannen hanttihommilla välivuonna kirjoitusten jälkeen. Opiskelijana reppureissasin puoli vuotta kaukomailla kesätyörahoilla ja tunnustan että myös opintolainalla -eikä ole kaduttanut pätkääkään. Silloin viime vuosituhannella ei ollut halpalentoja eikä Airbnb-majoituksia, nykyäänhän reissuun pääsee todella pikkurahoilla jos voi kytätä tarjouksia ja matkustaa yksin sesonkien ulkopuolella. Vai onko matkustaminen sinulle all Inc -loma Thaimaassa joulusesonkina tai matkatoimistosta ostettu laskettelureissu Itävaltaan hiihtolomaviikolla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä matkustaa vanhempanakin ja ne nuoruuden bilettämiset ei mun mielestä ole mitään elämää, samaa voi tehdä myös vanhempana. Nuoruuden "eläminen" on usein aika romantisoitua, kaikki on uutta ja jännittävää ja tulevaisuus on edessäpäin niin siksi on muka hyvä elää "nuoruus"

Ryypätä ja matkustaa kerkeää myös yli 50 vuotiaana

Vierailija
24/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matkustellut ihan aina, oli rahaa vähän, paljon tai ei ollenkaan. Riippuu mitä haluaa ja onko mielikuvitusta. Muinoin minulla oli kirjekavereita ulkomailla. Otsin interrail-piletin ja menin tapaamaan kavereitani. Oli kivaa ja opin eri maista pakettimatkoja rutkasti enemmän. Opiskeluaikoina menin kesiksi töihin ulkomaille. Olin myös vaihdossa. Sittemmin olen hyödyntänyt EU-työvaihdot. Kun olin vuorotteluvapaalla reissasin Venäjälle, se oli puoli-ilmaista. Nyt haaveilen pyöräilyretkistä teltan kanssa, ei kallista sekään.

Vierailija
25/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mun kommentti itsensä myymisestä poistettiin :D eihän siinä nyt mtn. laitonta ole!

Vierailija
26/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vaihto-oppilaaksi

- koulun kautta yhdeksi lukuvuodeksi ulkomaille (tätä tekee monet!)

- opintolainalla

- omilla säästöillä jos sellaisia löytyy

- yksinkertaisesti työllä/osa-aikatyöllä

- joku tuttu tai sukulainen asuu ulkomailla ja sitä kautta onnistuu saamaan itsensä ulkomaille eli suhteet

Vierailija
27/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300e nettopalkalla lyhentää rivarikolmion lainaa ja viettää kaksi viikkoa ulkomailla vuodesra. Ei huono diili.

Vierailija
28/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja biletän sekä matkustelen. Hyvin selviän, teen osa-aikatyötä samalla ja asun vielä pk-seudullakin.

Vierailija
29/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori saattaa asua vielä kotona matkustellessaan:)

Lähe koulun kautta ulkomaille?

Vierailija
30/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän koulussa ei kyllä pahemmin mitään reissuja tehty kun oli läsnäolopakot ja sitten vielä oli aina niitä palkattomia harjoitteluita viikkotolkulla. Eli ei ollut aikaa lähteä mihinkään pitkään reissuun jos ei nyt sen takia ollut valmistumista valmis lykkäämään. Ja ne kovalla työllä säästetyt rahatkin meni aina niiden palkattomien harjoitteluiden yli elämiseen, siinä 40h viikon kolmivuorotyössä ei enää omissa töissä voinut käydä.

Ei meistä kukaan matkustanut siis.

Vierailija
31/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaistoan ilmansen kummempia tilitarkasteluja, mihin on varaa ja mitä ei kannata edes harkita..!

Vierailija
32/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintoja, ainakin jos töissä käy. Itse oon tehnyt kuukauden reppureissun Balille kesätyörahoilla. Asuttiin pitkään poikaystävän kanssa yksiössä, eli säästettiin asumiskustannuksissa. Nykyään on jo isompi, (edullinen) vuokra-asunto, ei autoa, ei edes astianpesukonetta... :D Ei olla juurikaan sisustettu kotia, vaikka mieli tekis. Ei juurikaan shoppailla, saatika biletetä. Kummankaan palkassa ei ole kehumista, mutta lähdetään kolmeksi kuukaudeksi Aasiaan. Itselläni se on tarkoittanut yli vuoden säästämistä.

Vierailija
33/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan sisäiset lennot on jotain 70-300e suorat menopaluut. 140-250e kaikista useimmiten, ei paha. Ja vieläkin halvempia löytyy jos välilaskut kelpaa. Hotelleja ja hostelleja löytyy vaikka kuinka halpoja, 30-90e/yö ja yleinen eläminen eli syöminen,juominen yms on monessa Euroopan maassa aivan naurettavan halpaa. Pienellä säästöllä onnistuu tällaisia matkoja tekemään helposti jos vain haluaa. Edullisia kohteita ovat esim. Praha, Budapest, Krakova, Varsova, Vilna, Riika, Lissabon, Dubrovnik...... Aasiaan taas on kalliit lennot mutta eläminen siellä on tosi halpaa!

Vierailija
34/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy matkustella halvasti. Lentojen hinnat vaihtelee rajusti, täytyy kriittisesti arvioida lentojen hintaa ja samoin hotellien. Lentoja ja hotelleja löytyy todella halpoja kunhan vain rauhassa etsii eikä tyydy ensimmäiseen momondon ehdotukseen :D jonain päivänä lennot voi olla jopa 50-100e enemmän kuin jonain muuna päivänä samalla viikolla. Lisäksi itse kohteessa kannattaa aina syödä, juoda jne paikallisten suosimilla alueilla, siellä on yli puolet halvempaa kuin turistialueilla.

Älä huoli AP kyllä sä ehdit matkustella! :)

Vierailija
35/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen kaava miten elämän kuuluisi esim. hallituksen mukaan mennä, on että ensin peruskoulun jälkeen lukioon, sitten 18-vuotiaana suoraan yliopistoon josta maisteri ulos 23-vuotiaana (jatkossa toki vain kandina 21-vuotiaana). Opiskeluaikana olisi käynyt jo töissä ja lainaa vain sen verran, että sen pystyy maksamaan parissa kuukaudessa pois.  Heti opiskeluiden jälkeen (mieluiten jo niiden aikana) oman alan töihin vakkaripaikalle samalle palkalle mitä ne keski-ikäiset saavat. Vuoden säästöllä (tai siis jo opiskeluaikana kerätyillä) ostetaan asunto ja maksetaan se viiden vuoden sisällä pois. Näin 28-vuotiaana pääset jo matkustelemaan töiden loma-aikoina, kun on iso palkka ja asunto velaton. 30-vuotiaana parin vuoden matkustelun jälkeen voit hankkia lapset. Kaikki muu on tietenkin epäonnistumista.

Vierailija
36/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kanssa nuorena kaikki vähäiset pennit matkusteluun. Opiskelijalla oli aikaa, muttei rahaa eli pystyi kärkkymään edullisia lentoja, kun ei ollut aikataulu päivistä kiinni. Rinkka selkään ja yöpymiset hostelleissa tai b&b. Ja kun ei liiemmin varaillut kaikkea etukäteen, pystyi etenemään fiiliksen mukaan - ja aina löytyi joku joka osasi suositella edullista majoitusta seuraavassa paikassa.

Nyttemmin matkustamme perheen kanssa, ja nyt puolestaan on paremmin rahaa, muttei aikaa. Majoitusten taso on upgreidaantunut, enkä lapsia tosiaan veisi kaikkiin paikkoihin, joissa olen itse yöpynyt. Mutta erinomaisia kokemuksia ovat kaikki olleet, en vaihtaisi pois.

Eli lyhyesti: ei kaikki matkustelu vaadi paksua kukkaroa! Iän myötä sitä vaan omat toiveet ja kriteerit tuppaavat nousemaan.

Vierailija
37/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh kyllä pk-seudulla ainakin saa lähteä yhdeksi lukuvuodeksi kokonaan ulkomaille. Moni tätä tekee.

Vierailija
38/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole matkustelu rahasta kiinni. Jos tahtoa riittää, niin keinot löytyy.

Vierailija
39/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en usko että kyse on rahasta vaan arvoista. Itselleni matkustelu on tärkeää, säästän mieluummin muusta (perheessä vain yksi auto, en välitä merkkilaukuista yms), kaverin perheessä tulot bruttona n. 8000 e kk mutta eivät halua käyttää matkusteluun rahaa koska se on "turhaa" ja "rahantuhlausta".

Matkustella voi edullisestikin, kaikki eivät vaan välitä siitä...

Vierailija
40/91 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on mulla varaa matkustella vaikka olen opiskelija. Myös välivuotena matkustelin kun tienasin 1200e/kk.

Sama juttu täällä, kuulostaa ihan minun tarinalta! Itse en ravaa ulkona syömässä ja ostele erikoiskahveja. En myöskään ole ottanut lainaa enkä autoa. En toki myöskään shoppaile vaatteita (paitsi reissussa jos jotain tarvii ja halvalla löytää tai Suomessa pakolliset urheilujutut,alusvaatteet,pipo jne) tai sisustuskrääsää. Ja perus ruokakaupassa vertailee hintoja eikä syö jatkuvasti mitään eineksiä tai herkkuja. Operaattorit, sähkö, puhelimet jne voi kilpailuttaa. Viihteellä maksan usein vain sisäänpääsymaksun, sillä juon iltaa istuessa Tallinnan halpisviinejä.