Kun sanotaan että nuorena pitää matkustella, niin millä rahalla?
Itse olen jo yli kolmenkymmenen ja vieläkään ei ole varaa matkustella. Ei ole koskaan ollut, vaikkei lapsiakaan ole. Tajusin tässä että minulla on jäänyt kaiken lisäksi nuoruus kokonaan elämättä, koska en myöskään ikinä ole tykännyt bilettää. Matkustamisesta olisin toki pitänyt, mutta ei ollut varaa.
Kommentit (91)
Ala vihervassariksi, ja syytä siitä maan hallitusta!
Työtä tekemällä tienasin rahat opiskelun ohella siis j elin muuten säästäväisesti ja halvalla
No on mulla varaa matkustella vaikka olen opiskelija. Myös välivuotena matkustelin kun tienasin 1200e/kk.
No mä matkustelin nuorena, opiskelujen ohella (kävin duunissa).
Nyt olen vanhempi ja matkustelen edelleen. Nykyiset matkat on parempia.
Joten elähän hättäile, ehdit vielä.
Teet niinkuin muutkin matkustelevat nuoret: Myyt bebaa. Sillä tavalla ne matkarahat tehdään.
Opiskelun ohella tein osa-aikatyötä ja matkustelin. Ennen opiskeluja olin myös osa-aikaisena töissä ja matkustelun. Ihan helppoa oli. Sitä paitsi ei ole pakko matkustella juuri nuorena, voi sitä myöhemminkin matkustella esim. Moni ystävä aloitti matkustelut ja reppureissaamisen vasta valmistuttuaan:)
Kaikki eivät ole kuin sinä. Toisilla on varaa, toisilla ei.
Itse tehnyt tänä vuonna pelkästään 4 reissua, kaikki tietenkin omilla rahoilla maksettu. Ikää 24v, kk tulot 2 700 € nettona niin kyllä siitä jää rahaa matkustaa kun on lapseton ja lainaton. Valintoja.
Mä olen ainakin erittäin pienillä tuloillakin reissannut useita kertoja vuodessa. Ne on valintakysymyksiä, itse olen laittanut siihen ns. kaiken ylimääräisen. Erittäin pienellä tulee toimeen jos niin tahtoo.
Nyt meillä (pariskunta) käyttörahaa yhteensä 400€/kk vuokran&laskujen jälkeen, mutta kohta taas maailmalle matka vie..
Tein niin paljon töitä, kuin ehdin, asuin hyvin pienessä asunnossa ja säästin. Ja matkustin vaikka missä (ja matkustan edelleen, nyt kun olen aikuinen ja työelämässä)!
Mutta ei se matkustaminen kenellekään pakollista ole. Jos et ole tähän mennessä saanut säästettyä siihen rahaa, se ei selvästi kiinnosta sinua tarpeeksi.
Elämällä pihisti, tekemällä opintojen ohessa töitä, asumalla halvimmassa solukämpässä, asumalla kesät vanhempien luona tai ulkomailla ja ennen kaikkea opintolainalla. Nuorena en ymmärtänyt olevani etuoikeutettu. Nyt keski-iässä törsään kahviloihin ja lapsiini. Oma valinta. Matkoihin ei jää juurikaan rahaa.
Ap. Jos kehtaat vaan niin pulloja keräämään? On varmaan typerin ehdotus, mutta jotkut ovat rahoittaneet matkansa pulloja keräämällä. Saavatkin tehdä sitä jatkuvasti, siis kerätä pulloja.
Käytkö töissä ap? Jos etsisist kakkostyön ja ne kaikki rahat matkakassaan? Omatoimimatkoille voi päästä kuulemma halvallakin, kun varaa lennot ajoissa.
Itse kesällä reppureissasin kuukauden Keski-Euroopassa. Kaikkine kuluineen meni tonni, ei musta paha hinta kuukaudesta ulkomailla. Ja ihan omilla rahoilla.
22v
Ja sitten pitää opetella matkustamaan halvalla
Tienaan 1200-1800e/kk ja matkustan 4-6 kertaa vuodessa. Elän halvalla ja säästän rahaa matkusteluun. Ja ehtiihän sitä myöhemminkin. Matkustella voi ihan koska tahansa eikä se tosiaan katso ikää!
Itseäni ei ole koskaan matkustelu kauheasti kiinnostanut eikä olisi kyllä ollut kauheasti varaakaan. Ehkä kovasti säästämällä sitä kerran vuodessa pääsisi melkeimpä kuka tahansa. Mutta ei vain ole ollut innostusta matkustamiseen.
Tuli mieleen kun yksi kaverini sanoi ehkä vähän lipsauttamalla että vihaa ihmisiä jotka eivät matkustele.
Olin vähän ihmeissäni, mutta empä viitsinyt mitään sanoa. Kaveri on melko rikkaasta perheestä ja rahaa on riittämiin. Todella fiksu tyyppi kuitenkin ja todella mukavat vanhemmatkin. Mutta ei ehkä ihan ajatellut mitä sanoi.
Kävin yliopisto-opintojen aikana vuoden verran vaihdossa kahdessa eri kohteessa. Sain vaihtojen aikana korotettua opintotukea sekä stipendin. Lisäksi tein opintojen ohella töitä. Valmistumisestani lähtien eli 23-vuotiaasta alkaen olen matkustellut palkkatuloillani. Nyt 28-vuotiaana on kerennyt jo mukavasti reissata, kun miehen kanssa tehdään yleensä noin 2 matkaa vuodessa ja töiden vuoksi tulee käytyä ulkomailla muutama kerta vuodessa. Ensi keväännä lähdemme mieheni kanssa 3-6 kk työkomennukselle Aasiaan.
Olen tehnyt töitä koko opiskeluajan. Enkä biletä, koska se ei kiinnosta eli siinäkin säästyy rahaa. En koe menettäväni nuoruuttani muuten tuolla etten biletä, vaan laitan sen rahan asiaan joista oikeasti nautin. Matkaillessa elämä maistuu!
Euroopan lennot on halpoja! Ja kaikissa maissa on sairaan halpaa kun tottunut suomen hintoihin. Joku Norja ja Lontoo nyt on poikkeuksia mutta noin muuten. Aasiaan taas kalliit lennot mutta eläminen siellä tosi halpaa!
Opintolainalla