Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Av-raati: kumpi toimi oikein, mitä itse olisit tehnyt?

26.12.2016 |

Meillä tuli miehen kanssa riitaa jouluna.
Olimme kokoontuneet isolla porukalla (yli 20hlö) suvun mökille jouluksi. Melkein kaikki olivat paikalla jo 23. päivä, myös me. Siinä päivällistä tehdessä ja siivotessa jotkut ottivat viiniä (myös minä) ja miehet ottivat jotain (kuka viskiä, kuka giniä) juomia siinä takkoja sytytellessään.
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä yli 10v ja meillä on 2 pientä lasta. Meille meinasi tulla ero syksyllä, kun mies oli vetänyt päänsä sekaisin (alkoholilla ja jollain muulla) ja pettänyt, kun piti olla matkalla kotiin. Kävi sitten vieroituksen läpi ja käy terapiassa. Minusta hänellä ei ole alkoholiongelmaa, mutta vieroituksen mukaan oli, joten on ollut alkoholitta sen jälkeen kun palasimme yhteen. Mies ei halunnut erota.
Mies sytytti keittiön leivinuunia kun laitoin siskojeni kanssa ruokaa ja mies avasi viskipullon, kaatoi itselleen. Kysyin, että mitä hän tekee. Mies kysyi että miten niin. Pyysin siinä vaiheessa miehen keskustelemaan sivummalle ja kun olimme kauempana, mies käytännössä huusi minulle, että hän ei ikinä tule kelpaamaan minulle, niinkö? Yritin kysyä, että voiko asiasta keskustella myöhemmin, mutta mies ärähti että v*ttu, laitetaan ero vetämään ja harppoi ulos :O
Halkojen hakkaus kuului melkein kymmeneen asti illalla, eli ilmeisesti löysi tekemistä. Ilmestyi juuri ennen kuin menin nukkumaan ja pyysi anteeksi. Ei halunnut erota, mutta oli käsittänyt itse alkoholittomuuden "eri tavalla". Suostuisi kuulemma mihin minä haluaisin. Minä sanoin, etten minä ala aikuista miestä vahtimaan, juo jos itse niin päättää (en ole koskaan nähnyt miestä humalassa). Sanoin lisäksi, melko töykeästi ehkä, että sänkyyn on turha kuvitella tulevansa, olin laittanut lapset meidän sänkyyn nukkumaan kun en tiennyt aikoiko mies mököttää kauankin. Meni sitten sohvalle olohuoneeseen nukkumaan. Seuraavana päivänä asiaa ei enää mainittu, vaan oltiin ihan normaalisti (mies ei juonut tippaakaan, jos sillä on väliä).
Itselleni jäi vähän huono mieli tuosta, vai kehittelenkö ongelmaa ihan mitättömästä?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitten halusit keskustella hänen kanssaan siellä sivummalla?

2/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten halusit keskustella hänen kanssaan siellä sivummalla?

Siitä, että minä olin kuvitellut hänen pysyvän siinä vieroitusohjelmassa. Oliko hän lopettanut terapian/yrittämisen kokonaan tai muiltakin osa-alueilta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ollut vieroitushoidossa etkä koskaan ole nähnyt häntä humalassa?

4/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksen usko hänellä olevan alkoholiongelmaa. Näet ehkä ongelman? Kuitenkin vieroitushoito (jonne meni ilmeisesti todistaakseen minulle että on tosissaan ja yrittää) oli sitä mieltä, että ongelma oli, koska käytti alkoholia lähes päivittäin (siis ruoan kanssa viinilasi) ja varsinkin, kun tuon yhden kerran lähti käsistä. En tiedä kuinka luotettavia nuo yksityiset (ei suomalainen) palvelut ovat, koska laskuttavat ihan hirveitä summia, joten ei heille ole kannattavaa jos potilaat ovat "terveitä"?

Vierailija
5/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö kaikki ole nyt hyvin? Mies ei juonut. Sitä halusit? Vaikka mielestäsi alkoholiongelmaa ei edes ole.

Jos kuvittelit, että viskipaukku tarkoittaa sitä, että hän samantien pettää, niin olet sekopää.

Vierailija
6/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi halkojen hakkaaminen on niinkuin siitä yhdestä Sinkkis-jaksosta.

Vierailija
7/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksen usko hänellä olevan alkoholiongelmaa. Näet ehkä ongelman? Kuitenkin vieroitushoito (jonne meni ilmeisesti todistaakseen minulle että on tosissaan ja yrittää) oli sitä mieltä, että ongelma oli, koska käytti alkoholia lähes päivittäin (siis ruoan kanssa viinilasi) ja varsinkin, kun tuon yhden kerran lähti käsistä. En tiedä kuinka luotettavia nuo yksityiset (ei suomalainen) palvelut ovat, koska laskuttavat ihan hirveitä summia, joten ei heille ole kannattavaa jos potilaat ovat "terveitä"?

No jos et usko hänellä olevan alkoholiongelmaa, niin miksi viskin juonti on ongelma?

Itse olisin kyllä eronnut jo tuon pettämisepisodin jälkeen, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
8/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katselis tuollasta joka pettänyt.

9/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö kaikki ole nyt hyvin? Mies ei juonut. Sitä halusit? Vaikka mielestäsi alkoholiongelmaa ei edes ole.

Jos kuvittelit, että viskipaukku tarkoittaa sitä, että hän samantien pettää, niin olet sekopää.

Minulle on aivan sama juoko vai ei. Se nyt ei ollut se pointti. Pointti oli se, että kun mielestäni ihan aiheesta kysyin, mies "räjähti käsille".

Minä olisin halunnut jutella rauhassa ja kysyä, että mistä on kyse. Jos mies olisi sanonut, että hänen mielestään ei ole ongelmallista juoda jouluna viskilasillinen, ja ettei se hänestä ole haitallista, olisin ollut hyvin tyytyväinen. Näin ei kuitenkaan käynyt. Ehkä minun olisi pitänyt ottaa asia puheeksi myöhemmin tai muulla tavalla. Sitä minä tässä nyt kysynkin, että kumpi tässä mokasi ja miten se olisi vältetty - vai olenko oikeasti ihan sekopää ja ylianalysoin yhtä iltaa?

Vierailija
10/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kokee, että sinä haluat heti eron, jos hän yhdenkään lasin alkoholia ottaa. Halusi päästä niskan päälle ilmoittamalla siitä eroasiasta ensimmäisenä. Hän kokee, ettei hän ole sinun arvoinen, koska et halua hänen juovan yhtään. Häntä myös hävettää alkoholinjuonti ja kun siitä huomautit, hän koki itsensä niin paskaksi, että halusi sitten päästä tavallaan niskan päälle, ettei ihan moukaroitas maan rakoon.

Vierailija
11/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sekopää, koska jaksat tehtailla näitä mielikuvituksen tuotteitasi tänne vuodesta toiseen.

Trollikaan ei ole uniikki lumihiutale, sekopää.

Vierailija
12/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sun pointin. Jos on yhdessä sovittu miten toimitaan, niin sitä kuuluisi kunnioittaa. Tietysti asiasta voi keskustella, jos toivoo muutosta. Esimerkiksi tässä tilanteessa miehesi olisi kuulunut ENNEN mökkireissua keskustella tästä eikä hautoa tätä kelpaamattomuuttaan ja päästää tilannetta noin räjähdysherkäksi.

Vierailija
13/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtökohtana on alkoholiongelmaisen ensimmäinen joulu vieroitusohjelman alettua, niin silloin ei todellakaan lähdetä mihinkään sukumökille missä on ihmisillä tapana juoda pitkin joulua. Oli se sitten hitaasti ja nautiskellen "ei humalaan" juontia, sillä ei ole merkitystä.

Ja kyllä, alkoholistiksi katsotaan henkilö, joka säännöllisesti (päivittäin tai joka viikonloppu) nauttii alkoholia. Määrällä tai humaltumisella sinänsä ei ole väliä, vain sillä että samaa kaavaa on "pakko" toistaa. Yleensä kaikki sanovat, ettei ole mikään pakko juoda sitä jokapäiväistä viinilasillista ruuan kanssa mutta kuitenkaan eivät tapaansa jostain syystä voi edes kuukaudeksi lopettaa. Alkoholi on koukuttava päihde ja se koukuttaa ilman humalahakuisuuttakin.

Teidän olisi mielestäni kannattanut välttää tuollaisia juomapitoisia juhlia tai vähintäänkin etukäteen keskustella alkoholin nauttimisesta. En kyllä nää kummankaan olleen kohtuuton tai toimineen väärin joskaan ette kyllä asiaa täydellisen "oikeinkaan" hoitaneet.

Nyt sitten ennen uudenvuoden pippaloita puhutte etukäteen alkoholista ettei sitten sama kaava toistu seuraavassa juhlahumussa.

Vierailija
14/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te kyllä niin erikoinen pariskunta ettei mitään rajaa.

Mies on ortorektikko, joka vaalii täydellistä fysiikkaansa, mutta vetää viinaa ja kamaa niin paljon, että menee vireoitushoitoon, mutta rouva ei ole kuitenkaan koskaan nähnyt häntä humalassa. Mutta tuimistuu yhdestä viskipaukusta. Jos siis alkoholi ei ole ongelma, niin miksi toi viskipaukku olis ollut ongelma?  Miehellä on valtava muna ja seksiaddiktio ja pettää menemään minkä jaksaa.

Vierailija
15/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on ohi, mies pyysi anteeksi ja oletettavasti annoit anteeksi? Turha enää vatvoa.

16/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi halkojen hakkaaminen on niinkuin siitä yhdestä Sinkkis-jaksosta.

Mikä on Sinkkis? 

Joo, halkojen hakkaus on ihan passé. Kyllä pitäis meidänkin mökillä varmaan siirtyä ostohalkoihin tai sähkölämmitykseen/sähkösaunaan.

17/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kokee, että sinä haluat heti eron, jos hän yhdenkään lasin alkoholia ottaa. Halusi päästä niskan päälle ilmoittamalla siitä eroasiasta ensimmäisenä. Hän kokee, ettei hän ole sinun arvoinen, koska et halua hänen juovan yhtään. Häntä myös hävettää alkoholinjuonti ja kun siitä huomautit, hän koki itsensä niin paskaksi, että halusi sitten päästä tavallaan niskan päälle, ettei ihan moukaroitas maan rakoon.

Tämä minua juuri pelottaa. Että onko asia oikeasti hänelle isompi, kuin hän myöntää?

En kuitenkaan tunnista itseäni siitä, että "moukaroisin hänet maanrakoon" ja se on ehkä se omituisin kohta tässä. Koska kun luin kirjoitukseni, näin mieheni käytöksen juuri kuvaamallasi tavalla, mutta kun taas katson miestä, on hän terveitsetuntoisin mies, jonka tunnen. Emme riitele usein, enkä todellakaan ajattele olevani sellainen joka "moukaroi toista" edes hyvin lievässä merkityksessä. Ilmeisesti kuitenkin joko olen, tai mies kokee minut sillä tavoin? Onko tässä paljoakaan vaihtoehtoja sen suhteen? 

18/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtökohtana on alkoholiongelmaisen ensimmäinen joulu vieroitusohjelman alettua, niin silloin ei todellakaan lähdetä mihinkään sukumökille missä on ihmisillä tapana juoda pitkin joulua. Oli se sitten hitaasti ja nautiskellen "ei humalaan" juontia, sillä ei ole merkitystä.

Ja kyllä, alkoholistiksi katsotaan henkilö, joka säännöllisesti (päivittäin tai joka viikonloppu) nauttii alkoholia. Määrällä tai humaltumisella sinänsä ei ole väliä, vain sillä että samaa kaavaa on "pakko" toistaa. Yleensä kaikki sanovat, ettei ole mikään pakko juoda sitä jokapäiväistä viinilasillista ruuan kanssa mutta kuitenkaan eivät tapaansa jostain syystä voi edes kuukaudeksi lopettaa. Alkoholi on koukuttava päihde ja se koukuttaa ilman humalahakuisuuttakin.

Teidän olisi mielestäni kannattanut välttää tuollaisia juomapitoisia juhlia tai vähintäänkin etukäteen keskustella alkoholin nauttimisesta. En kyllä nää kummankaan olleen kohtuuton tai toimineen väärin joskaan ette kyllä asiaa täydellisen "oikeinkaan" hoitaneet.

Nyt sitten ennen uudenvuoden pippaloita puhutte etukäteen alkoholista ettei sitten sama kaava toistu seuraavassa juhlahumussa.

Vaikka kumpikaan meistä ei koe hänen olevan alkoholisti? 

Minulle ei tullut mieleenkään puhua asiasta etukäteen, koska en tajunnut siinä olevan ongelmaa. Hän on ollut ilman alkoholia syksystä asti, mutta totta on, että enhän minä tiedä onko se ollut "taistelua" vai ei. 

Järkyttää luulla olevansa huolehtiva jaa rakastava puoliso vain huomatakseen, että oma pää on niin syvällä omassa takapuolessa ettei edes tiedä onko puoliso alkoholisti. 

Vierailija
19/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies vetää itsensä sekaisin alkolla ja muulla, niin todella on ongelma. Jos joudut vahtimaan häntä, on ongelma. Jos hän katsoo tarpeelliseksi puolustella, tietää itsekin että on ongelma eikä ole hallussa.

Ja sinä vielä lähdet sen kanssa tuolla lailla mökille, otat LAPSET sinne, ja sitten itse vielä otat?!?

Kun on lapset, pysy itse selvin päin. Äläkä vie lapsia känniviikonloppuun.

Vierailija
20/82 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on alkoholisti, ota pää pois pensaasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä