Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehille maksetaan yli 750 e/kk naisia enemmän

Filosofian tykkimies
26.12.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005019075.html

Taas näitä täysin valheellisia ja irvokkaan vääristeleviä kirjoituksia tästä ikuisuusaiheesta.

Totuus kun nyt vain on se, että eri ammateissa ja eri työtehtävissä on erilaiset palkat, eikä tällä faktalla ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Toki on olemassa mies- ja naisvaltaisia aloja, mutta se on sitten taas ihan eri asia eikä kuulu tähän keskusteluun oikeastaan mitenkään.

Itse olen opettaja ja saan sentilleen samaa palkkaa kuin kaikki naiskollegani. Sama juttu muillakin julkisilla aloilla.

Itse asiassa tuli seuraavanlainen hassunhauska summittainen laskentaesimerkki mieleen:

Otetaan vertailuun mies ja nainen, jotka molemmat opiskelevat opettajiksi ja molemmat valmistuvat samassa ajassa, 25-vuotiaina.

Nainen saa heti koulusta viran ja aloittaa työt. Mies käy valmistuttuaan armeijan on on siellä vuoden. Miehelle maksetaan päivärahaa noin 360e/kk, naisen palkka on 3000e/kk. Tässä kohtaa naisen euro on miehen 12 senttiä. Vuoden aikana nainen tienaa n. 38 000 euroa eli noin 33 500 enemmän kuin mies.

Päästyään armeijasta mies aloittaa virassa. Tulevina vuosina nainen saa ikälisät aina vuoden miestä aikaisemmin, koska aloittikin vuotta aikaisemmin. Opettajien ikälisäthän menevät seuraavasti: 5v/4 %, 8v/5 %, 10v/6 %, 15v/6 % ja 20v/6 %. Noiden kahdenkymmenen vuoden ajan nainen on koko ajan miestä edellä palkkakehityksessä, ja tämä epäsuhta tasoittuu vasta kun molemmilla on täydet ikälisät.

Toisin sanoen mies saa naisen palkkakehityksessä kiinni vasta 20 palvelusvuoden jälkeen.

Tässäpä ihan oikea ja täysin paikkansapitävä laskelma siitä, kuinka nainen saa puhtaasti sukupuolensa perusteella isompaa palkkaa kuin mies noin puolen työuran ajan. Tämä on tietysti naisten mielestä vain reilua ja oikein, niin kauan kuin toimitusjohtaja-mies tienaa enemmän kuin pätkätöitä tekevä kioskimyyjä-nainen.

Ennustan tälle kirjoitukselle satoja alapeukkuja, ja hyvin mahdollisesti koko ketju poistetaan epätasa-arvoisena ja sovinistisena. Olisi sitä ennen kuitenkin kiva kuulla, miten tämän jutun kanssa eri mieltä olevat kantansa perustelevat. Toivon, ettei tähän sotketa mukaan ehdoin tahdoin mitään lapsi- tms. tekijöitä, koska esimerkin opettajat ovat lapsettomia, ja - yllätys - sellaisiakin ihmisiä maailmasta löytyy.

P.S. linkkaamani artikkelin mukainen aivopesu on toiminut muuten aika hyvin. Itsekin luulin vielä nuorena aikuisena, että kun ihmiset menevät töihin, heille katsotaan palkka naistaulukon (=huonompi) ja miestaulukon (=parempi) mukaan. Näinhän se ei mene, mutta minäkin olin tarpeeksi monta näitä vääristeleviä artikkeleita nähnyt, etten tiennyt asiain oikeaa laitaa. Varmaan tämän takia monen voi tämänkin kirjoituksen sisältöä olla vaikea hyväksyä tai järjellä lähestyä, se kuviteltu vääryys kun on sinne selkäytimeen taottu niin lujasti.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ongelmalta vaikuttaa pikemminkin se, että naisvaltaisilla aloilla on keskimäärin huonommat palkat. Esimerkiksi se sairaanhoitajan työ on raskasta, joten ei voida aina perustella työn "keveydellä" miksi palkka on huonompaa kuin vaikka putkimiehellä. Miksi sellaisia töitä, joille on hakeutunut enemmän naisia, arvostetaan vähemmän?

Sairaanhoitajien lähtö-  ja keksipalkkaa on suurempi, kuin palomiesten ja poliisien.

Itku sairaanhoitajien palkasta on perseestä.

Vierailija
22/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi monet naiset ei juu tee lapsia, mutta tosi monet miehet eivät myöskään käy armeijaa saatikka oon siellä vuotta.

Tuo yksi vajaa vuosi ja muutama vrk päälle maksoi minulle ensimmäisen vuoden insinöörin liksat plus bonarit, noin 50 kE. Aika iha...helvetin kallista parista tinanapista per kaulus ja "parhaasta johtamiskoulusta" jolla ei edes tee mitään siviilimaailmassa.

Ja toiseksi, ei tule ihan heti mieleen tapausta jossa nainen on laitettu vankilaan siksi ettei ole suostunut lisääntymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ajatelko tätä suoralta kädeltä vittuiluna.

Ymmärrän työnantajankin näkökantaa, että raskaaseen työhön otetaan helpommin mies koska se nyt vaan on keskimäärin fyysisesti vahvempi.  190cm 100kg mies nyt vaan nostaa 40kg säkin helpommin kuin 160cm 55kg nainen.

Enkä ole sovinisti.

Minulle on maksettu aina paskaa palkkaa. 8-10e lähtöpalkka vaikka koulutus alalle. Liitonmaksujakin makselin iloisesti vaikka töiden loppuessa tajusin että jäin häviölle koska liitonraha oli niin pieni että jouduin kuitenkin hakemaan sossusta että jää edes vähimmäismäärä mikä kuuluu saada.

ylityötunneistakaan ei saanut ylityökorvauksia.

Tämä on ihan yleistä tuolla maalla.

Syö kyllä miestä painaa duunia josta ei jää loppujenlopuksi mitään käteen.

Itseäpä tuosta saa syyttää kun menee töihin sen vuoksi vaan että on töitä. enää en kyllä mene huvin vuoksi töihin.

Oho alkoipa kuulostamaan niin katkeralta vuodatukselta että lopetan tähän.

Vierailija
24/24 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi monet naiset ei juu tee lapsia, mutta tosi monet miehet eivät myöskään käy armeijaa saatikka oon siellä vuotta.

Tuo yksi vajaa vuosi ja muutama vrk päälle maksoi minulle ensimmäisen vuoden insinöörin liksat plus bonarit, noin 50 kE. Aika iha...helvetin kallista parista tinanapista per kaulus ja "parhaasta johtamiskoulusta" jolla ei edes tee mitään siviilimaailmassa.

Ja toiseksi, ei tule ihan heti mieleen tapausta jossa nainen on laitettu vankilaan siksi ettei ole suostunut lisääntymään.

Ihan totta, otin vain tuollaisen yksinkertaisen laskuesimerkin asioiden helpottamiseksi. Jos opettaja pääsee armeijasta vaikka tammikuussa, hänen työsuhteensa alkaa tyypillisesti vasta saman vuoden elokuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi