Poikaystävä haluaa, että maksan hänelle vuokraa hänen asunnosta?
Onko ok? Voinko käyttää asumistukeni siihen? Olen opiskelija. Olemme asuneet yhdessä jo jonkun aikaa.
Kommentit (157)
Jos yhtiövastike on vaikka 250€ niin kyllä sinun kuuluu maksaa puolet, lainanlyhennyksiin et tietenkään osallistu.
Itse ostin aikoinaan asunnon ja sen aikainen poikaystävä halusi muuttaa kotiini.
Kysyin mitä maksaisi, ei mitään koska ja ne kymmenet syyt.
En suostunut siihen että hän olisi asunut luonani ilmaiseksi ja olisi saanut säästöön rahaa.
Kun tapasin mieheni, hän laittoi oman asuntonsa vuokralle, muutti minun luo, mutta tällöin jo suunnittelimme häitämme ja rahat olivat yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä talousohjeena nuorille. Vaatikaa nähdä toistenne tilitiedot ja verotus. Kummallakin omat tilit. Mahdollisesti yhteinen talousmenoihin tai säästöön. Pitäkää rahaliikenne läpinäkyvänä toisillenne. Tulee ongelmia myöhemmin, jos koittaakin avioero, ettekä tiedä, miten ja minne rahat ovat menneet. Tiedän useamman miehen, jotka ovat pimittäneet vaimoiltaan melkoisia summia, kun ovat hoitaneet perheen talousasiat ja toinen on sokeasti luottanut.
Miten omaa rahaansa voi pimittää?
Omaa rahaansa voi pimittää monellakin tavalla. Puolisolla ei ole tilinkäyttöoikeuksia, ei kerro palkkaa eikä muitakaan tilitietoja.
Jos poikaystävä vaatii rahaa asumisestasi niin hän on joko perseaukinen luuseri tai sitten täysi idiootti. Miehen kuuluu maksaa kaikki kulut. Näin nainen tietää paikkansa eikä myöskään älyllisesti voi koskaan vaatia mitään kun ei ole käyttänyt rahaakaan. Anna kenkää sille luuserille ja sano että etsii jonkun tyhmemmän maksajaksi.
No mun mielestä olisi varsin kohtuullista miettiä mikä kyseisen kämpän hinta olis vuokramarkkinoilla, oisko se sit esim 700€/kk, sitten maksaisit siitä puolet tai vähän alle. En mä ymmärrä miks poikaystävän joka kämpän omistaa pitäs sun antaa siellä loisia täysin ilmaseks tai jotain yhtiövastikkeita pelkästään maksamalla. Toinen vaihtoehto kun on ihan oma vuokrakämppä metsästää, yksiö ois sitten se 500€/kk ja makselet sillä ehkä jonkun muun ihmisen lainaa. Että kumpi nyt sitten on fiksumpaa. Voisi täälläkin osa vastaajista vetää sen päänsä perseestään.
Vuokratulot pitää ilmoittaa verottajalle.
Tee vuokrasopimus, kirjallinen.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä olisi varsin kohtuullista miettiä mikä kyseisen kämpän hinta olis vuokramarkkinoilla, oisko se sit esim 700€/kk, sitten maksaisit siitä puolet tai vähän alle. En mä ymmärrä miks poikaystävän joka kämpän omistaa pitäs sun antaa siellä loisia täysin ilmaseks tai jotain yhtiövastikkeita pelkästään maksamalla. Toinen vaihtoehto kun on ihan oma vuokrakämppä metsästää, yksiö ois sitten se 500€/kk ja makselet sillä ehkä jonkun muun ihmisen lainaa. Että kumpi nyt sitten on fiksumpaa. Voisi täälläkin osa vastaajista vetää sen päänsä perseestään.
No näin just! En ymmärrä ollenkaan näitä "et osallistu toisen omaisuuden kartuttamiseen pennilläkään" ja "et maksa toisen lainaa". Onko se nyt sen reilumpaa sitten loisia puoli-ilmaiseksi toisen luona kun toinen tarjoaa asunnon? Kohtuullinen osallistuminen asumiskuluihin, kutsutaan sitä sitten vuokraksi tai lainan lyhentämiseksi toisen puolesta on ihan normaalia.
Ylläoleva esimerkki on hyvä. Jos otetaan mukaan vielä se vertailukohta, että hoitovastike on vaikka 250 euroa (ei rahoitusvastiketta), joka on kaksiosta ihan normaali, voi olla halvempikin. Pitäisikö tosiaan tyttiksen saada asua 125 euron kuukausi"vuokralla" jonkun mielestä ja se olisi reilua? Vai olisiko reilua esimerkiksi niin että tyttis maksaa KOKO vastikkeen 250 euroa ja asunnon omistaja sitten lainanlyhennyksensä? Molemmat kuitenkin loppupeleissä voittaisivat, koska tyttis maksaisi asumisestaan vähemmän kuin a) puolikkaasta vastaavan asunnon vuokrasta tai b) vuokrayksiöstä. Kaikki voittaisivat. Mutta ei, ettei vaan kartuttaisi kenenkään toisen omaisuutta... (paitsi vieraan vuokranantajan, se ei ole ollenkaan niin paha...)
Provo, koska ap ei muka tiedä saavansa asumislisää eikä asumistukea. Asumistukea ap saa ensi elokuusta eteenpäin, mutta tuohon asuntoon ei saa silloin yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä talousohjeena nuorille. Vaatikaa nähdä toistenne tilitiedot ja verotus. Kummallakin omat tilit. Mahdollisesti yhteinen talousmenoihin tai säästöön. Pitäkää rahaliikenne läpinäkyvänä toisillenne. Tulee ongelmia myöhemmin, jos koittaakin avioero, ettekä tiedä, miten ja minne rahat ovat menneet. Tiedän useamman miehen, jotka ovat pimittäneet vaimoiltaan melkoisia summia, kun ovat hoitaneet perheen talousasiat ja toinen on sokeasti luottanut.
Siis pimittäneet omia rahojaan:D Mutta unohdin aivan että nainen kuluttaaa tulonsa itseensä ja miehen tulot ovat yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten omaa rahaansa voi pimittää?
Omaa rahaansa voi pimittää monellakin tavalla. Puolisolla ei ole tilinkäyttöoikeuksia, ei kerro palkkaa eikä muitakaan tilitietoja.
No noi on kyllä ihan omia henkilökohtaisia asioita, ei tarvii kertoa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Niin että mielestäsi on kohtuullista, että poikkis kynii kumppaniltaan tuottoa "sijoitusasunnolle", jossa tosiasiallisesti asuu itse? Poikkiksellahan toinen vaihtoehto on asua siellä kämpässä yksin ja maksaa vastike ja muut kulut kokonaan itse eli kyllähän hänkin siitä yhdessä asumisesta taloudellisesti hyötyy.
Ainoa reilu tapa hoitaa toisen omistassa asunnossa yhdessä asuminen on puolittaa kaikki juoksevat kulut vastikkeesta lähtien sisältäen myös mahdollisen lainan korot (mutta ei lyhennyksiä). Kaikki tuon päälle tuleva "vuokra" on puhdasta riistoa, jonka taustalla on usein se että ahneuksissaan ja tyhmyyksissään kuvitellaan että se itse asuttu asunto muuttuu puoliksi sijoitusasunnoksi kun kumppani muuttaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin just! En ymmärrä ollenkaan näitä "et osallistu toisen omaisuuden kartuttamiseen pennilläkään" ja "et maksa toisen lainaa". Onko se nyt sen reilumpaa sitten loisia puoli-ilmaiseksi toisen luona kun toinen tarjoaa asunnon? Kohtuullinen osallistuminen asumiskuluihin, kutsutaan sitä sitten vuokraksi tai lainan lyhentämiseksi toisen puolesta on ihan normaalia.
Ylläoleva esimerkki on hyvä. Jos otetaan mukaan vielä se vertailukohta, että hoitovastike on vaikka 250 euroa (ei rahoitusvastiketta), joka on kaksiosta ihan normaali, voi olla halvempikin. Pitäisikö tosiaan tyttiksen saada asua 125 euron kuukausi"vuokralla" jonkun mielestä ja se olisi reilua? Vai olisiko reilua esimerkiksi niin että tyttis maksaa KOKO vastikkeen 250 euroa ja asunnon omistaja sitten lainanlyhennyksensä? Molemmat kuitenkin loppupeleissä voittaisivat, koska tyttis maksaisi asumisestaan vähemmän kuin a) puolikkaasta vastaavan asunnon vuokrasta tai b) vuokrayksiöstä. Kaikki voittaisivat. Mutta ei, ettei vaan kartuttaisi kenenkään toisen omaisuutta... (paitsi vieraan vuokranantajan, se ei ole ollenkaan niin paha...)
Kumpikin voittaa jo siinä että ne juoksevat asumiskulut (ml. lainan korot) puolitetaan. Kumma kun se omistajan saama hyöty tuosta kulujen puolittamisesta tuppaa aina unohtumaan vaan lisää tuottoa pitäisi saada, asunnolle jossa asutaan kokoajan myös itse.
Yhtiövastike ja muut asumiskustannukset puoliksi. Kyllä, minäkin asuin halvalla avomieheni omistusasunnossa. Sain sinä aikana kerrytettyä asp-tiliä ja nyt meillä on yhteinen omistusasunto. Avomies taas sai tosiaan puolet asumiskustannuksista pois, mutta maksoi toki omaa lainaansa. Olihan asuntokin hänen omaisuuttaan, ei minun.
Me otettiin ensimmäinen asunto mun nimiin se oli vuokrakämppä, puolisoni oli alivuokralainen koska hänellä merkintä luottotiedossa. Vuokraa maksoi mulle siitä, joten tavallaan sinunkin pitää maksaa jos et omista asuntoa.
Jos annat pimppaa rahastam, niin se kuittaa vuokran.
Muuten maksat puolet...
Mikä pakko on asua yhdessä? Sinä siivoat, pyykkäät, loihdit ateriat, toimit rakastajattarena, kuuntelevana korvana, kenties lisäännyt ja palkkioksi saat kuulla olevasi pelkkää paskaa?
T. Ei vois orjailu vähempää kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Me otettiin ensimmäinen asunto mun nimiin se oli vuokrakämppä, puolisoni oli alivuokralainen koska hänellä merkintä luottotiedossa. Vuokraa maksoi mulle siitä, joten tavallaan sinunkin pitää maksaa jos et omista asuntoa.
Täysin erilainen tilanne.
Näistä kommentoijista huomaa ketkä ymmärtää nämä asumisen kulut ym jutut ja ne ei nyt taida olla vuojrakämpän asujat
Mikäli poikaystävällä oli asunnossa aiemmin alivuokralainen joka potkittiin tyttöystävän tieltä pois, niin sitten vuokran pyytäminen on ihan ymmärrettävää. Muuten ei.
Vuokra olisi sama kuin lainanlyhennys -ap
Päivän parhaat naurut.😂😂😂😂😂🐽
Miehethän ne nimenomaan naisten rahat pimittää.
Voi jumalauta!
Mitä sieniä sä akka oot vetänyt,mäkin haluan!