Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?

Vierailija
25.12.2016 |

Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.

Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, en usko. Olen kyllä kirkolla töissä, mutta eipä tuossa firmassa moni muukaan tunnu uskovan.

Vierailija
142/160 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu, en usko. Olen kyllä kirkolla töissä, mutta eipä tuossa firmassa moni muukaan tunnu uskovan.

Noinhan se menee. Työ on työtä ja usko on jokaisen oma juttu joka ei liity sitten niin mihinkään muuhun kun satuja kerran uskomukset ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se menee. Työ on työtä ja usko on jokaisen oma juttu joka ei liity sitten niin mihinkään muuhun kun satuja kerran uskomukset ovat.

Demareilla ainakin on "katto korkealla ja seinät lavealla-kuten usein...!"

-Ministerinäkin aikoinaan toiminut demari-veteraani julisti lehdessä, että "Aate ja USKO kuuluvat samaan veneeseen." Myös Heinäluoma kehui raamattua hyväksi kirjaksi josta oppii paljon.

Demari-nuoret sen sijaan "muistavat" vielä kuulun Forssan kokouksen 1903 ja ovat edelleenkin mm.sitä mieltä, että KIRKKO tulisi EROTTAA VALTIOSTA !!

Vierailija
144/160 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irja Askola pilasi höpinöillään kirkon maineen ja moni feministi-bitch seurasi yliopistolla tätät hulluutta siksi en voi kuulua tähän kirkkoon jossa naiset siunaavat homoja

Vierailija
145/160 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun sillä kirkko edustaa kaikkia niitä arvoja joista rehti ja hyvä Suomi tulee koostua. Kaikki muut ovat satanismiin sotkeutuneita ja moraalikin sen mukaista. Ihmisten pitää katsoa peiliin onko Suomen muuttiminen muka muualata tulevian vika vai onko vikaa omassakin moraalissa. Esim varastaminen kaupoista näyttää olevan erittäin yleistä .... ja silläkin jo retostellaan aikuisiässä. Erotaan liian kevyesti jne. Tämä johtaa rappiosuomeen. Katolisten arvoje tuominen johti tarkoitus pyhittää keinot moraaliin myöskin.

Sionistisen ja vapaamuurariarvot feodaaliyhteiskuntaan josta marmatetaan kun leikataan mutta toiselta puolen nimenomaan tuetaan feodaalihanketta eroamalla kirkosta. Typerintä mitä voi tehdä ja tätä on kirkonkin siäsllä jo paljon.

Vierailija
146/160 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu evankelisluterilaiseen kirkkoon, en kansalliseen kokoomuksen, en moneen muuhunkaan yhdistykseen tai yhteenliitymään. Eivät ole mun juttu. Maksan vain sellaisia jäsenmaksuja jotka koen itsrlle tarpeellisiksi.

Vierailija
147/160 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska olen kommunisti. Minulla oli siis ideologiset syyt erota kirkosta.

Vierailija
148/160 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon, olen ns. agnostikko, en suoranaisesti usko, mutten pidä mahdottomanakaan, olen avoin kaikille vaihtoehdoille. Kirkko tekee tärkeää työtä ja tarjoaa hengellistä ravintoa sitä kaipaaville ja tukea vaikeissa elämäntilanteissa/kriiseissä. Totuus jumalasta selviää vasta kuolemamme jälkeen, en vaivaa sillä kovin usein päätäni.

Kristillinen kirkko kuuluu mielestäni myös Suomen kulttuuriin ja historiaan vahvasti, joten olisi sääli nähdä sen kuihtuvan. Ja jos niin kävisi, ei ole vaikea keksiä mikä tuon syntyneen uskonnollisen tyhjiön Suomessa lopulta täyttäisi: Islam. Siihen ne koko ajan pyrkivät, ympäri maailmaa. Ne käyvät kieroja ristiretkiään koko ajan. Ajattelen siis kirkkoon kuulumistani myös vastavoimana Islamille.

Kun meikäläinen ev.lut. kirkkokin on aikanaan "yksityisenä" kirkkokuntana muiden vastaavien kirkkokuntien ja uskonnollisten yhteisöjen joukkoon "ulkoistettuna" niin silloin nähdään miten se pärjää meikäläisillä katsomusmarkkinoilla kilpailussa sieluista ja kymmenyksistä (esim.10% tuloista).

-Ev.lut., entiseen valtiokirkkoon jääneet asiakkaat, eli jäsenet lopulta silloin päättävät "jaloillaan" KUULUUKO se Suomen kulttuuriin edelleenkin ja kuinka suurena ja laajana?

...Näin on arviotu nykyisellä kirkostaerovauhdilla käyvän esim. joskus 2035...?

Vierailija
149/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnostikkokkin rukoilee hädän hetkellä vaikka ei ole varma onko siitä hyötyä. Olen kuullut usean siitä kertovan. 

Vierailija
150/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, en usko, enkä halua maksaa kirkollisveroa. Erosin ev.lut.kirkosta 18 vuotiaana. Mies kuului pidempään kirkkoon, mutta mentiin maistraatissa naimisiin. Myöhemmin mieskin erosi kirkosta. 

Vierailija
151/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kristitty ja seurakunta on hengellinen kotini. Tämä on tärkein syy.

Pidän myös yhteisvastuullisuutta tärkeänä. Kirkko kohtaa paljon lapsia, nuoria ja vanhuksia. Kirkolla on diakoniatyötä, jolla autetaan heikompiosaisia. Erilaiset kirkolliset juhlat ovat minulle tärkeitä. 

Vierailija
152/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Agnostikkokkin rukoilee hädän hetkellä vaikka ei ole varma onko siitä hyötyä. Olen kuullut usean siitä kertovan. 

Olet kuullut usean siitä valehtelevan.

Vierailija
153/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole moista kuullut. Sen sijaan luin jostain, että sairaanhoitajille on tehty kysely, mistä kuolemaisillaan olevat puhuvat ja vain uskovaiset puhuvat tsivaasta ja helvetistä yms. uskomusasioista. Uskonnottomat puhuvat läheisistään ja rakkaistaan.

Vierailija
154/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. Erosin kun naispiispatar jakeli vuoden homo palkintoa 15-vuotiaalle pojalle.

Vierailija
155/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. En usko taruolentoihin ja lammaspaimentarinoihin. Uskontojen tarinat ovat hiekalle kirjoitettuja.

Vierailija
156/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ortodoksiseen kirkkoon, koska kirkko on Kristuksen ruumis eikä ilman kirkkoa voi pelastua.

En kuitenkaan tarkoita, että ortodoksisen kirkon jäsenyys olisi välttämätön edellytys pelastumiselle. Kirkko on olemukseltaan mystinen eikä yksikään ihminen tiedä missä kirkon rajat menee, mutta tiedän varmasti sen, että ortodoksisessa kirkossa voi pelastua.

Vierailija
157/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkon ns poissaolevaan jäsenistöön, jolloin en tietenkään maksa kirkollisveroakaan.

Vierailija
158/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin uskonnollisen yhteisön nuorena aikuisena ja erosin samalla myös kirkosta. En tajua, miksi minut oli kirkkoon ylipäätään liitetty, kun yhteisön mielestä kirkko ei tehnyt mitään oikein koskaan.

Uskonnollisuuteni ei ole kadonnut mihinkään, ja kävisin yhä mielelläni kirkossa ja kirkon tapahtumissa, mutta en voi enää sietää minkäänlaista yhteisöllisyyttä uskonnon ympärillä. Haluaisin vain käydä kirkossa ja kirkon tilaisuuksissa ilman, että tarvitsee puhua kellekään mitään. 

Vierailija
159/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin uskonnollisen yhteisön nuorena aikuisena ja erosin samalla myös kirkosta. En tajua, miksi minut oli kirkkoon ylipäätään liitetty, kun yhteisön mielestä kirkko ei tehnyt mitään oikein koskaan.

Uskonnollisuuteni ei ole kadonnut mihinkään, ja kävisin yhä mielelläni kirkossa ja kirkon tapahtumissa, mutta en voi enää sietää minkäänlaista yhteisöllisyyttä uskonnon ympärillä. Haluaisin vain käydä kirkossa ja kirkon tilaisuuksissa ilman, että tarvitsee puhua kellekään mitään. 

En ymmärrä yhtään. Omien kokemusteni mukaan ev.lut. kirkkoon on yleensä tosi helppo mennä ilman, että kukaan edes tervehtii puhumattakaan siitä että muiden kanssa pitäisi ruveta vääntämään mitään small talkia tai muuta. Kirkossa on pikemminkin niin päin, että muihin on vaikea saada kontaktia vaikka tahtoisi. Onko jollain paikkakunnalla todella toisin vai rajoittuuko kokemuksesi/mielikuvasi pelkästään sellaisiin tilaisuuksiin, joissa panostetaan yhteisöllisyyteen ja erillinen tervetulotiimi ottaa ovella vastaan kaikki kädestä pitäen ja huolehtii siitä, että jokainen uusi tulokas otetaan osaksi porukkaa vaikka väkisin?

Vierailija
160/160 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. En usko kirkon oppiin.