Kuulutko kirkkoon? miksi / miksi et?
Peukku ylös jos kuulut kirkkoon, peukku alas jos et.
Itse erosin tänään kirkosta. Tähän saakka olen kuulunut kirkkoon, sillä ev.lut. kirkko tekee paljon hyvääkin, mutta nyt riittää. En ole käyttänyt kirkon palveluja, en halua kirkkohäitä, ei ole lapsia kastettavaksi tai kerhoihin vietäväksi. Kirkollisvetoa olen maksanut vuosia yli 600e/vuosi, joten eiköhän se yhden ihmisen osalta riitä. En myöskään halua enää tukea "firmaa", jossa on hyväksyttyä kieltäytyä työskentelemästä kollegan kanssa tämän sukupuolen takia tai joka pitää ihmisiä niin eriarvoisina, ettei vihi kaikkia halukkaita avioliittoon.
Kommentit (183)
Kuulun. En näe syytä miksi erota. Kristinusko merkitsee minulle turvaa ja ehkä tietynlaista mielenrauhaakin. Osallistun joskus kirkon tilaisuuksiin ja arvostan sitä työtä, mitä siellä tehdään.
En kuulu kirkkoon, koska se ei opeta Raamattua vaan harhaoppista valhetta. Kuten lapsikaste , se on kirkolla vain kepulikeino saada ihmiset liitettyä kirkkoon. Samoin kirkkovero , joka menee jokaiselta yritykselta tai järjestöltä , väkisin vaikkei kuulu kirkkoon. Monia muitakin vääriä opetuksi on.
Täällä saa näköjään vain haukkua kirkkoa. Jos joku kuuluu kirkkoon, viestiä alapeukutetaan.
Miksi kuuluisin opilliseen yhteisöön, jonka oppia en hyväksy.
Erosin vasta 2004 kun uusi uskonnonvapauslaki tuli voimaan. En katsonut oikeaksi että minun olisi pitänyt perustella papille eroani millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Agnostikkokkin rukoilee hädän hetkellä vaikka ei ole varma onko siitä hyötyä. Olen kuullut usean siitä kertovan.
Olen ollut lähellä kuolla. Siinä tilanteessa mietin vain miten pääsen päälle ajavan ajoneuvon alta pois. Ei tullut mieleenikään rukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa näköjään vain haukkua kirkkoa. Jos joku kuuluu kirkkoon, viestiä alapeukutetaan.
No, koeta toipua. Voithan aina rukoilla kuuman kiven kyseenalaistajan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, koeta toipua. Voithan aina rukoilla kuuman kiven kyseenalaistajan päähän.
Mitä ihmettä oikein selität? Onko sinulla kaikki hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Jos Jeesus eläisi nyt hän kuuluisi ihan varmasti viehervasemmistoon ja kiroaisi helvettiin rahaa palvovan porvariston.
Sanoisin että Jeesus kuuluisi todennäköisesti juutalaiseen seurakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu, en usko. Olen kyllä kirkolla töissä, mutta eipä tuossa firmassa moni muukaan tunnu uskovan.
Noinhan se menee. Työ on työtä ja usko on jokaisen oma juttu joka ei liity sitten niin mihinkään muuhun kun satuja kerran uskomukset ovat.
Mistä sinä tiedät, ovatko ne satuja?
Irja Askolan ansiosta en kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kristitty ja seurakunta on hengellinen kotini. Tämä on tärkein syy.
Pidän myös yhteisvastuullisuutta tärkeänä. Kirkko kohtaa paljon lapsia, nuoria ja vanhuksia. Kirkolla on diakoniatyötä, jolla autetaan heikompiosaisia. Erilaiset kirkolliset juhlat ovat minulle tärkeitä.
Miksiköhän tätäkin viestiä on alapeukutettu?
En ole keksinyt yhtään syytä, miksi kuuluisin.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kirkkoon, koska se ei opeta Raamattua vaan harhaoppista valhetta. Kuten lapsikaste , se on kirkolla vain kepulikeino saada ihmiset liitettyä kirkkoon. Samoin kirkkovero , joka menee jokaiselta yritykselta tai järjestöltä , väkisin vaikkei kuulu kirkkoon. Monia muitakin vääriä opetuksi on.
Uudessa Testamentissa kastettiin kokonaisia perhekuntia, siis lapsiakin. Itse haluat riistää lapselta kasteen siunauksen.
En kuulu kirkkoon,koska en usko kirkon kertomaan satuun, enkä tarvitse kirkon palveluita. Kirkkohäitä en kaipaa, tuskin naimisiin edes menen, Lapsia ei ole eikä tule, kasteelle ei ole tarvetta. Lopun koittaessa Maan multiin pääsee ilman kirkkoa ja papin aamentakin.
Erosin 1994 kun en halunnut lapsilleni kummeja
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, vaikka kaikkia sen ajatuksia en omakseni tunnekkaan. Maksan verotkin ihan mielelläni.
Onpahan lapsilla ainakin helpompaa haudata sitten aikanaan.
Naiivia ajatella, että hautaaminen olisi helpompaa. Sama kuvio se on kirkkoon kuulumattomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, olen ns. agnostikko, en suoranaisesti usko, mutten pidä mahdottomanakaan, olen avoin kaikille vaihtoehdoille. Kirkko tekee tärkeää työtä ja tarjoaa hengellistä ravintoa sitä kaipaaville ja tukea vaikeissa elämäntilanteissa/kriiseissä. Totuus jumalasta selviää vasta kuolemamme jälkeen, en vaivaa sillä kovin usein päätäni.
Kristillinen kirkko kuuluu mielestäni myös Suomen kulttuuriin ja historiaan vahvasti, joten olisi sääli nähdä sen kuihtuvan. Ja jos niin kävisi, ei ole vaikea keksiä mikä tuon syntyneen uskonnollisen tyhjiön Suomessa lopulta täyttäisi: Islam. Siihen ne koko ajan pyrkivät, ympäri maailmaa. Ne käyvät kieroja ristiretkiään koko ajan. Ajattelen siis kirkkoon kuulumistani myös vastavoimana Islamille.
Agnostikko kyllä yleensä on selvittänyt mitä vähän kirkko tekee hyvää. Vain 1% menee hyväntekijyyteen...
Agnostikko on sellainen, jonka mielestä Jumalasta ei voi saada tietoa. Se ei tarkoita epävarmaa ihmistä.
Erosin kirkosta ylästeella, en jaa heidän elämänkatsomustaan. N. 30 vuodessa olen säästänyt myös melkoisesti kun en ole maksanut kirkollisveroa.
En. Ei ole järkevää syytä.