Lihava perheenjäsen
Minulla on hankala tilanne perheessäni, johon kaipaisin viisaamman apua. Veljeni on jo aikuinen ja yli 30-vuotias yksityisyrittäjä, jonka lihominen alkoi ensimmäisen lapsen synnyttyä. Tällä hetkellä veljeni on jo todella, todella lihava ja painoa on varmasti jo yli 150 kiloa. Veljeni on vain 165 cm pitkä, eli ylipaino on todella merkittävää.
Vanhempani sekä minä ja sisareni olemme todella huolissamme veljestämme ja vanhempani ovat yrittän eet jo vuosia nätisti neuvoa veljeäni terveellisissä elämäntavoissa, mutta hän jatkuvasti keksii erilaisia tekosyitä sille miksi se on hänelle niin vaikeaa. Tekosyitä ovat mm. yksityisyrittäjän kiireinen arki, liiallinen näläntunne ja se, ettei laihdutuskuurit auta. Olemme perheeni kanssa yrittäneet tukea häntä ja aina kun uusi "elämäntapa" alkaa, olemme iloisia ja kannustamme häntä jatkamaan. Valitettavasti mikään ei tunnu toimivan ja tuntuu, ettei veljeni itse edes käsitä enää tilanteen vakavuutta.
Perheemme pelkää sairaskohtausta ja muuta vakavia sairauksia, mm. diabetekseen aloitetaan pian lääkitys. Voimmeko auttaa häntä mitenkään, vai joudummeko vain katsomaan vierestä tätä surullista tilannetta? :(
Kommentit (28)
Ette te tosiaan sitä veljeä puhumalla saa laihtumaan. Turha siitä ylipainosta on hänelle mitään sanoa, hän kyllä tietää itsekin olevansa ylipainoinen ja myös mitä terveydellisiä riskejä siihen liittyy. Eikä hän varmastikaan huvikseen ole lihava.
Perheellinen mies kun on, niin eiköhän se tärkein tukija ja motivaattori ole oma vaimo ja lapset. Hehän eniten menettävät, jos veljestä aika jättää.
Tuo mitä ap kuvasi veljen iloisuudesta on juuri sellaista, että kun ei pysty kohtaamaan vaikeita asioita ja tekemään niille jotain, niin pidetään yllä iloista kulissia. Ei kukaan tuon kokoinen ole sydämessään onnellinen, vaikka ulospäin sellaista esittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään mitään oikeasti hyödyllisiä vinkkejä, kokemuksia? Tietenkään emme halua menettää rakasta perheenjäsentä.
On hyödyllinen vinkki ja varsinkin kun diabeteskin on, mutta jätän sanomatta, saan paskaa kuitenkin niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen lihavuus johtuu aina, ihan aina, henkisistä ongelmista. Kuten joku jo sanoi masennus tms. tai menneisyyden trauma. Se henkinen ongelma pitää ratketa ensin sen ihmisen omassa päässä ennenkuin laihduttaminen onnistuu.
Veljelläsi on joku asia, jopa ihan alitajunnassa, mikä vaivaa. Hänen pitää itse hakea apua itselleen, te muut ette voi tehdä mitään muuta kuin rakastaa ja kannustaa häntä sitten kun hän jotain tekee asialle. Te ette voi neuvoa häntä laihduttamaan tms.
Monilla on hylkäämisen tai menetyksen tunteita vaikka lapsuudessa, jotain hyväksikäyttöä, pahoinpitelyä tai kiusaamista. Niitä ei aina edes omat perheenjäsenet tiedä.
Se on sama juttu kuin alkoholistilla, se lähtee itsestä. Kaikki addiktiot on sellaisia että niitä ei voi ulkopuolinen hoitaa, vaan oma korvien väli on laitettava kuntoon ihan itse, vaikka sitten ammattilaisten ohjauksessa, mutta työ on tehtävä itse.
N 130kg
Hei sinä.
Olet varmaankin oikeassa ja varmasti tiedät mistä puhut. Itselle ei ole koskaan tullut edes mieleen, että taustalla voisi olla jokin henkisen puolen ongelma. Veljeni on lähes aina hyväntuulinen ja nauravainen, ja kaiken pitäisi olla muuten kunnossa hänen elämässään. Kuulostaa hullulta, mutta itse ajattelin hänen vain pitävän herkuista ym. niin paljon. Ehkä me emme tosiaan tiedä kaikkea, mutta olisi tietenkin hienoa jos asioiden ollessa tällä tolalla veljeni niistä kertoisi..
Pelkään vain että menetän vielä veljeni ja lapset isänsä :(
Ihminen voi olla hyvinkin masentunut vaikka muille pitää kulissia yllä että on hyväntuulinen ja nauravainen, sitten kaikki ovat järkyttyneitä kun tälläinen ilopilleri tekee masennuksissaan itsemurhan.
Ei kukaan tykkää olla noin sairaaloisen lihava, ja varmasti hän ei ole tyhmä, tietää kyllä miten ei pitäisi syödä. Se että syö väärin siitä huolimatta että se lisää pahoinvointia, on sen merkki että jotain on korvien välissä vialla.
Hyödyllinen vinkki on että et sekaannu ulkopuolisena asiaan ja annat veljesi hoitaa itse oman päänsä ja kroppansa kuntoon, jos hän sitä tahtoo.
Ei siinä voi tehdä muuta kuin kannustaa ja toivoa. Ehkä tajuaa vasta jos terveys romahtaa muttei välttämättä silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään mitään oikeasti hyödyllisiä vinkkejä, kokemuksia? Tietenkään emme halua menettää rakasta perheenjäsentä.
Monen kohdalla ei auta muu kuin laihdutusleikkaus. Siinä pienennetään mahalaukku niin, ettei voi syödä kuin desin verran kerrallaan.Vesku Loiri laihtui normaalipainoon ko leikkauksen avulla ja suomessa leikataan satoja vuosittain.
Loppupeleissä on niin, että jos tyyppi ei halua auttaa itse itseään, ei häntä voi auttaa kukaan muukaan. Tämän kanssa on sitten vaan elettävä, ellei kyseinen veli sitten satu tulemaan järkiinsä.
Hei sinä.
Olet varmaankin oikeassa ja varmasti tiedät mistä puhut. Itselle ei ole koskaan tullut edes mieleen, että taustalla voisi olla jokin henkisen puolen ongelma. Veljeni on lähes aina hyväntuulinen ja nauravainen, ja kaiken pitäisi olla muuten kunnossa hänen elämässään. Kuulostaa hullulta, mutta itse ajattelin hänen vain pitävän herkuista ym. niin paljon. Ehkä me emme tosiaan tiedä kaikkea, mutta olisi tietenkin hienoa jos asioiden ollessa tällä tolalla veljeni niistä kertoisi..
Pelkään vain että menetän vielä veljeni ja lapset isänsä :(