Perinnönjaosta
Äitini on kuollut aika päiviä sitten. Isä muutti sittemmin erään naisen kanssa avoliittoon minun jo ollessa aikuinen ja omillaan. Osti tuon naisen kanssa puoliksi talon. Eivät siis olleet naimisissa eikä ole mitään keskinäisiä testamentteja. Nyt isä kuoli. Minä perin hänet ja siten puolet tuosta talosta. Homma kuulostaa aika selvältä.
Olen tarjonnut naiselle mahdollisuutta ostaa talo kokonaan itselleen, mutta hänellä ei ole siihen taloudellista mahdollisuutta. Minusta ainoa vaihtoehto on pistää talo myyntiin ja tulot puoliksi. Ongelma on nyt se, että kyseessä on naisen isän aikanaan rakentama talo ja naisella on siten paljon tunnesiteitä paikkaan. Hänen on vaikea luopua talosta. Nyt hän väläyttelee sellaista, että pidettäisiin talo yhdessä. Minä en siellä asu enkä tule asumaan eikä minulla ole mitään tekemistä koko talon kanssa muuta kuin että satuin perimään siitä puolet. En ole akuutissa rahapulassa, mulla on oma elämä ja asunto, joten periaatteessa voisin vaikka suostuakin. Mutta toisaalta nainen tai talo eivät ole mulle mitenkään läheisiä. Naisen kanssa siis ihan ok välit, mutta ei erityisen läheiset, tuskin tulemme tiiviisti jatkossa yhteyttä pitämään. Varmaan joulukortin laitan ja se on siinä. Tuntuisi hassulta jättää jotain yhteistä omaisuutta, joka ei edes tuottaisi mulle mitään, mahdollistaisin vain mulle lähes tuntemattoman ihmisen asumista. Nyt lähipiiri alkaa nähdä asian niin, että minä ajan naisen kotoaan. Kyseessä on tavallinen hyväkuntoinen perustalo, ei luksus mutta ei rötiskö. Talo, josta saa varmasti ihan ok hinnan. Puolikkaallakin hinnalla nainen löytää varmasti kohtuullisen kerrostalo kämpän eli en ole mihinkään sillan alle ketään ajamassa.
Miten te näette tämän tilanteen? Laki ei velvoita minua jättämään yhteistä omaisuutta mutta katsotteko, että se olisi moraalisesti oikein?
Kommentit (26)
Oikea vastaus on jo itselläsi, kunhan annat alitajunnan vastata.Mitään kiirettähän ei ole.
Siinä vaiheessa, kun nainen aiheuttaa siellä kunnon vesivahingon tai jotain isoa remppaa joudutaan tekemään, hän ei varmaan muistele mitään moraalia enää. Oletko nähnyt esim. kotivakuutuspaperit? Kuntokartoitus? Arvo? Arvonnousu?
Entäs jos nainen kuolee, kenen kanssa sitten joudut talosta riitelemään tai sitä jakamaan? Mä ainakin haluaisin päästä äkkiä koko roskasta eroon.
Tai talo vuokralle ja tulo tasan.
Olisiko naisella mahdollisuutta ottaa taloon joku toinen asumaan vuokralle, mikä helpottaisi lainanmaksussa?
Minä näen tämän asian neutraalina. Ei ole sinulta mitenkään kylmäsydämistä, jos vaadit saada perintösi. Jos isäsi olisi pitänyt tärkeänä, että leski saa jäädä taloon asumaan, hän olisi mennyt naimisiin tämän kanssa. Tämän perusteella katsoisin, että isäsikin haluaisi sinun saavan perintösi jo nyt eikä vasta sitten joskus.
Ei ole sinun velvollisuus murehtia sitä, että naisella ei ole varaa taloon, johon hänellä on tunnesiteitä. Tuon naisen olisi pitänyt miettiä tätä asiaa hyvissä ajoin ja turvata tulevaisuutensa esim. henkivakuutuksella. Tai sitten hän voi pyytää apua omilta sukulaisiltaan, joilla on häneen vanhempi tunneside ja joille tuolla talolla voi olla myös tunnearvoa.
Et pysty myymään taloa. Lesken oikeus asuntoon ohittaa sinun vaatimuksesi.
Mä yrittäisin löytää ratsaisun, jolla nainen saisi lunastettua talon itselleen. Kuinka varaton on, jos ei puolikasta taloa ole varaa lunastaa/saa lainaa taloa vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Et pysty myymään taloa. Lesken oikeus asuntoon ohittaa sinun vaatimuksesi.
Avopuoliso ei ole leski.
Jos on kyse vain avoliitosta joten nainen ei saa jäädä asumaan asuntoon lesken oikeudella. Sanoisin että sinä haluat saada isäsi perintö asiat kuntoon ja jatkaa elämääsi, eikä niin että nainen asuu parhaimmillaan vielä vuosia asunnossa ja sen arvo laskee. parhammillaan pistää sinut maksu mieheksi kun jotain mene rikki.
Saatko isältäsi mitään muuta perintöä? Minusta sekin vaikuttaa asian moraaliseen puoleen. Jos sinulle jää puolet talosta, niin minusta olisi ihan kohtuullista, että nainen maksaisi sinulle vuokraa sinun puolikkaastasi.
Et saa naista pakolla ulos, vaikka onkin vain avoleski.
https://oikeus.fi/fi/index/tietoaarjenongelmiin/avioliittojaavoliitto/p…
Niinpä vain. Lukuvirhe😌 Sitten huonompi homma avopuolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyse vain avoliitosta joten nainen ei saa jäädä asumaan asuntoon lesken oikeudella. Sanoisin että sinä haluat saada isäsi perintö asiat kuntoon ja jatkaa elämääsi, eikä niin että nainen asuu parhaimmillaan vielä vuosia asunnossa ja sen arvo laskee. parhammillaan pistää sinut maksu mieheksi kun jotain mene rikki.
Joo, ei ole lesken asumisoikeutta, ei. Mutta jos se nainen ei halua myydä omaa puoliskoaan, on ap aika pattitilanteessa. Kuka ostaa puolikkaan talon, jossa asuu joku nainen?
Joo tässä jo sanottiin, että miten niin ei ole varaa... Siis eihän se hyvältä tunnu ottaa velkaa yksin ja varsinkaan sellaisessa tilanteessa, että toinenvaihtoehto on asua ilmaiseksi (tai tässä puoli ilmaiseksi). Mutta oletko varma, ettei hänellä todella olisi varaa ostaa tuota? Saisiko pankista lainaa? Onko hänellä muuta omaisuutta jota realisoida? Jos hän on vielä saamassa perintöä, niin voisiko saada ennakkoa? (esim siltä isältään joka tuon rakentanut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole lesken asumisoikeutta, ei. Mutta jos se nainen ei halua myydä omaa puoliskoaan, on ap aika pattitilanteessa. Kuka ostaa puolikkaan talon, jossa asuu joku nainen?
Laki eräistä yhteisomistussuhteista.
Ko. Lakia sovelletaan yhteisomistukseen ja jos omistat puoliksi jotain, niin kenellä tahansa yhteisimistajista on mahdollisuus hakea oikeudelta uskottu mies huolehtimaan omaisuuden realisoinnista
Vierailija kirjoitti:
Et saa naista pakolla ulos, vaikka onkin vain avoleski.
https://oikeus.fi/fi/index/tietoaarjenongelmiin/avioliittojaavoliitto/p…
Oikeus katsoo, että 3 kk on sopiva aika avopuolisolle etsiä uutta kotia. Mitään muuta tuo linkkaamasi lainkohta ei avopuolisolle tuo.
Vastaus on selkeä: talo myyntiin. Mietipä, jos isäsi avopuoliso ottaa siihen uuden miehen kanssaan asumaan ja sitten tämä isäsi exä kuolee. Siellä voi taas olla paperit siitä, että uusi puoliso omistaa 25% talosta (ap 50% perintönä, isän avoleski 25 % ja tämän uusi mies 25%) ja niinpä siellä jatkaa asumistaan uusi avoleski.
Vuokraa sille naiselle oma puolikkaasi talosta. Tai sitten lunastat hänen puolikkaansa ja hän maksaisi sinulle vuokraa.
Onko naisella omia perillisiä?
Eikö nainen voisi saada luottoa, kun pitäisi talon vakuutena?
Nainen siis omistaa puolet talosta ja ap puolet. Voiko ap muka vaatia lain mukaan myyntiä, jos nainen ei halua? Eikö ap voi myydä vain oman puolikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Nainen siis omistaa puolet talosta ja ap puolet. Voiko ap muka vaatia lain mukaan myyntiä, jos nainen ei halua?
Kyllä voi. Katso laki yhteiomistuksen purkamisesta.
Mä pakottaisin naisen ostamaan talon jos haluaa pitää sen.
Kyllä minä sinuna haluaisin saada perinnön käyttööni.