Mikesi lapseni hoitama perhostoukka enää syö? Lapseni nyt murheissaan.
Onko teillä tietoa mitä pitäisi tehdä. Lapsen otti vihreän perhostoukan lasipurkkiin, jossa se on syönyt mieluusti ja runsaasti koivunlehtiä. (Ollaan tarjottu myös voikukanlehtiä ja omenapuunlehtiä, ne eivät kelvanneet.) Nyt se ei ole syönyt pariin päivään mitään. Liikkuu silti lehtien päällä, kun niitä sille antaa. Kummallista. Miten saisimme sen pelastettua. Onko se kuolemassa.
Mitä tehdä, jottei se kuole.
Kommentit (39)
Meillä on aika pieni purkki. Ehkä 2,5 dl. Tosin korkki on reijitetty.
Lasipurkki on ehkä liian liukas? Muutaman päivän kuluttua siitä, kun lopetti syömisen, rupesi koteloitumaan. Siihen meni kokonainen päivä ennenkuin oli kokonaan peitossa. Ja ihan oli omia eritteitä :) Viikon parin kuluttua kuoriutui perhonen, joka oli aluksi ihan märkä ja parin tunnin kuluttua siitä lähti lentoon. Meillä oli näitä kolme, joista kaksi pääsi lentoon, yksi ei.
i]On kansi, joka on reijitetty. Kiinnostavaa. Pitäisi ehkä sitten laittaa niin pitkiä oksia, että pääsee kanteen asti. Miten pian se toukka alkoi syömisen lopetettuaan koteloitua? Kauanko kotelon tekeminen kesti? Tarvitsiko se kotelon tekemiseen jotain ulkopuolista ainetta, vai erittikö itsestään kotelonrakentamisaineet?
[/quote]
Onhan se hyttysten listiminenkin aika murhaajan hommaa jos noin ajattelee.....
Ei kuulosta kovin hellästi hoitamiselta sulkea villieläin lasipurkkiin tuijoteltavaksi. Muuten ihan ok, mutta jos eläin tosiaan alkaa kärsiä, kuten nyt on käynyt, pitäisi se kiireesti päästää takaisin luontoon, ennen kuin se kuolee. Vai haluatko todella, että se kuolee lapsesi silmien edessä?
Minulle ainakin opetettiin, että villieläimet kuuluvat luontoon, ja jos ne alkavat kärsiä ihmisen hoidossa, ne pitäisi vapauttaa ja vähän äkkiä, etteivät kuole.
Vai voi mennä muutama päiväkin syömisen lopettamisen jälkeen.
Juu, lasipurkkia ei pysty kiipeämään. Kaipa se voisi olla lasipurkissa, jos laittaa riittävän pitkät oksat, jotta pääsee kanteen.
ap
Me olemme löytäneet toukkamme ruuaksi vain koivunlehdet.
Mutta sehän siis riippuu täysin siitä, minkä perhosen toukka se on ja mitä ravintoa ne käyttää. Jos syö koivunlehtiä, todennäköisesti se on sen ensijainen ravinnonlähde
kasvatettua jotain muuta perhoslajia.
Voisi olla varmaan aika hankalaa löytää sitä, mitä syö, jos ne ovat noin tarkkoja, että yksi ruoka vaan käy. Onneksi sattumalta mekin löysimme tuon koivunlehden.
ap
Ja on aivan eri asia liiskata hyttynen kerralla ja nopeasti kuin eristää hyönteinen luonnollisesta elinympäristöstään niin pitkäksi aikaa, että se kuolee siihen.
Eihän noilla tietysti kovin kummoista hermostoa ole. Itse vain olisin lapsena mielummin päästänyt toukan vapauteen kuin katsellut, kuinka se kuolee purkissa minun takiani. Inhottavaa ajatella, miltä se lapsesta tuntuisi.
jonka tytön kanssa sisustaisin luonnonmukaiseksi. Esim. Ikeasta saa isoja leveitä muovisia astioita, Tai sitten esim. iso, mielellään tavallista leveämpi ämpäri käy. Pohjalle multaa/hiekkaa, sen päälle lehtiä, oksia, ruohoa jne. Ja jo alkaa toukka viihtymään.
onneksi nykyään on säännökset esim. akvaarion koostakin.
Luonnossa vapaana tottuneen eläimen tai hyönteisen sopeutuminen vankeuteen on kyseenalaista, mutta kyllä sillä "vankilan" koolla ja viihtyisyydellä on suuri merkitys. Pieni lasipurkki ei varmasti ole viihtyisä asuinympäristö.
Kaikki eivät syö vankeudessa ollenkaan. Ja ensi kerralla muistuta tyttöäsi siitä, että eläimelläkin on oikeus elää lyhyt elämänsä vapaana!
Eikä katsella vierestä.
Lisäksi joku saisi siitä ruoan.
Selityksenä siis varmaan juuri tuo koteloitumiseen valmistautuminen.
Kalat katsotaankin kehittyneemmiksi kuin hyönteiset. On aivan sallittua laittaa mato koukkuun elävänä. Kala kumminkin pitää tainnuttaa, kun sen on onkinut. Eli ei voi verrata akvaariokalan ahtauteen mielestäni hyönteistä. (Itse en pysty onkimaan juuri siksi, että olen liian hellämielinen.) Tämä vastauksen sille, jonka mielestä elinympäristö ankea ja toukka kärsisi.
Suuremmassa himmeässä laatikossa pelkäisin sitä, että se jää jotenkin kannen väliin tai häviää jonnekin ja vahingossa jää liiskatuksi.
Yritän nyt pitää siinä lasipurkissa koivunoksien kanssa, josko sitten innostuisi koteloitumaan niine hyvineen. Välillä se lepäsi pitkään oksanmyötäisesti. Nyt se taas vaeltaa levottomana pohjalla. Syömävaiheessa se ei ollut ollenkaan levoton , vaan joko söi tai lepäsi.
ap
kävelette nurmikolla tai pihapolulla. Ne voivat jäädä kärsimään, jos ette saa niitä täysin kuolleiksi. Kamalaa. Autolla ajaessa on vielä hankalampi olla vahingoittamatta hyönteisiä. Ei siis pidä ajaa autolla.
vaan asenne, että on ihan ok aiheuttaa kärsimystä, jotta saisi jotain viihdykettä. Erityisesti puistattaa sellaisen asenteen opettaminen lapselle.
Mutta tosiaan, toukilla taitaa olla aika alkeellinen hermosto, joten tuskin se pahempaa kuolemantuskaa kärsisi, vaikkei löytäisikään koteloitumispaikkaa ja kuolisi ennen perhosvaihetta.
kävelette nurmikolla tai pihapolulla. Ne voivat jäädä kärsimään, jos ette saa niitä täysin kuolleiksi. Kamalaa. Autolla ajaessa on vielä hankalampi olla vahingoittamatta hyönteisiä. Ei siis pidä ajaa autolla.
Meillä kerran toukka söi innolla horsman lehtiä.
minä lähinnä opetan luontoa kunnioittamaan ja suojelemaan. Niin teen itsekin. En hyväksy eläinten huvikseen vahingoittamista. En kärpäsen siipien nyppimistä, en linnun silmien puhkomista, en siilin potkimista.
Toukka on meillä "tutkimusmielessä" ja minusta on yleisesti hyväksyttävää pitää noin alkeellisen hermoston omaavia hyönteisiä toukkavaiheessa kasvamassa. Erityisesti, koska perhosena se on tarkoitus heti päästää vapaaksi.
ap
Minulla on neitoperhosen toukka ja olen katsonut netistä tietoa istutin nokkosen sen terraarioon ja se kiipesi heti latvustoon. Se on ollut siellä nyt hiljaa paikoillaan, aivan kuin se nukkuisi. Onko koteloitumisvaihe alkamassa?
Ja niin kauan, kun toukka ei ole kannessa kiinni, niin happi riittää, kun avaa purkin kannen kerran päivässä pieneksi hetkeksi